Vroeger, toen de gulden nog van hout was en de vogels nog omhoog poepten. Toen mijn wereld nog bestond uit speelgoedauto’s en de droom om straaljagerpiloot te worden. Ja, toen al was mijn vader iemand die met passie kon praten over Saab. Over hoe geweldig die auto’s waren, hoe mooi. Over hoe snel de 900 turbo wel niet moest zijn. Hij vertelde dat er vliegtuigtechniek in die auto’s zat omdat Saab ook vliegtuigen maakte. Over de verlichting van het dashboard die bijna helemaal uit kon, net als in een straaljager, om niet af te leiden. Over de superieure turbotechniek. Over de Saabrijders, dat dat mensen waren die zo’n auto kochten, niet om snel te rijden maar om te weten dat je snel kán rijden met een Saab. Ja, ik wist op vrij jonge leeftijd al vrij veel over Saab.
Ik had in de wieg al een passie voor auto’s en vliegtuigen. Wat dat betreft is het vreemd dat ondanks de verhalen van mijn vader Saab nooit echt een favoriet merk van me was. Ik vond dat Saab maar lelijke vierkante hokken bouwde. En er reden alleen maar tandartsen en doktoren in. Niet bepaald mijn favoriete mensen. Nee, ik had niets met Saab, zelfs niet met de alom geprezen 900 turbo. Fijn dat ‘ie snel was en nog net geen vleugels had, Saab was voor bejaarden. Ik vond het niets.
Een sprongetje in de tijd, pak hem beet tien jaar geleden. Mijn vader moet een nieuwe auto uitzoeken. De standaard merken komen voorbij: Volvo, Audi, Volkswagen, Ford, het hele lijstje wordt afgewerkt. Alles wat destijds interessant was in de lease passeert de revue. Brochures worden verzameld, ik kies in de accessoiregids alvast de spoilers en de velgen uit. Dan besluit mijn vader om proef te gaan rijden in een Saab 900. Het laatste, ronde model waar de styling van werd doorgetrokken op de 9-3. Gad. Ver. Damme. Een Saab. Moet dat nou? Mijn vader is toch nog helemaal niet oud? Ik doe alles wat in mijn macht ligt om hem van het idee af te praten. Die lelijke vierkante hokken waren al niks, maar de 9-3 vind ik nóg erger. Mijn vader is echter heel enthousiast over de auto. Ik probeer mijn vader een Aero aan te praten maar ook dat loopt op niets uit. Een 9-3 zonder spoilers en dikke velgen, wat een drama! De auto bevalt goed, rijdt heerlijk, en de onderhandelingen worden gestart. Uiteindelijk loopt het stuk op de prijs, maar ik mag nog altijd graag geloven dat het mijn stem was die uiteindelijk de doorslag gaf om de auto niet te kopen.
We zijn inmiddels weer tien jaar verder. Het gaat slecht met Saab. Het merk dreigt failliet te gaan en er is niemand die het wil hebben. En wie vindt het jammer? Ik. De laatste jaren ben ik Saab gaan waarderen. Nee, ik zou ook nu geen nieuwe Saab kopen. De 9-3 heeft een vreselijke achterkant, om over die rare chromen “koplampmaskers” op de 9-5 en de afgrijselijke Subarukloon nog maar te zwijgen. Nee, niet zo zeer de huidige modellen, maar de oudere modellen zoals de 90, 99 en 900 Turbo van de jaren ’80 vind ik nu prachtige wagens. Daarna is het mis gegaan wat mij betreft. Saab heeft geprobeerd om een groter publiek te bereiken door een frisser design zogenaamd hippe stijlelementen als heldere achterlichten op hun modellen te schroeven. En daarmee hebben ze denk ik veel credits verloren bij hun vaste klanten. Jammer, want daardoor is Saab langzaam afgegleden naar de onderkant van de verkooplijsten. Waardoor je natuurlijk wel nóg exclusiever wordt, maar dat zal niet de insteek geweest zijn in Tröllhattan. Wellicht is de huidige kredietcrisis de druppel voor het eens zo succesvolle en eigenzinnige merk. Wellicht is Saab binnenkort wel failliet. En daarmee zou een prachtig merk langzaam uit het straatbeeld verdwijnen. Eeuwig zonde als je het mij vraagt.
In mijn vorige week gestarte zoektocht naar een youngtimer of klassieker is Saab zeker een merk dat hoog op mijn verlanglijstje staat. Dat had ik twintig jaar geleden nooit gedacht. Nu dient zich ineens de situatie aan waarin ik straks misschien een Saab bezit en mijn vader er misschien nooit één zal kunnen hebben omdat het merk wellicht failliet gaat en een klassieker voor dagelijks vervoer voor hem geen optie is. Wat kan het toch raar lopen in het leven.
supra1981 zegt
Hulde, je slaat precies de spijker op zijn kop.
Zodra het merk een groter publiek aan moest gaan spreken ging het mis.
Maar goed, tegenwoordig gaat het alleen maar om veel winst maken en als het kan snel. Helaas voor Saab is dat niet echt gelukt.
Ze vinden nog wel een koper die het voor een appel en een Ei over kan nemen omdat GM er héél erg graag vanaf wil.
Victortje. zegt
ik hoop dat ze snel bij een goed bedrijf terecht komen want dit bedrijf verdient een langer leven dan ten ondergaan in deze kredietcrisis!
Wollie zegt
Fraai artikel voor zo’n zaterdagochtend !!
N.B. dat andere Zweedse merk staat er ook niet te best voor … Komen alle Zweedse blondines straks huilend deze kant op ? Mijn deur staat open.
mathijs zegt
Ik zei het toch, een 900 Turbo voor Casper, prima wagen…
;-)
Don Leon zegt
Tsja, hetzelfde als met muziek. Een bandje wordt bekend en gaat popmuziek maken, Saab begon meer auto’s te verkopen en begon hun auto’s ook lelijk te stijlen en proberen ze voor het grotere publiek toegankelijk te maken. Jammer.
Mooi verhaal! ;)
Volvo_440_turbo zegt
Door oudere automonteurs wordt wel eens gezegd dat als je vroeger een Saab kocht dat ie van de moment dat ie de showroom verliet maar de helft niet meer waard was…
Mooie autootjes met karakter waren dit, helaas minder van kwaliteit…
hubert zegt
Saab overnemen is het probleem niet.
Maar om nieuwe, frisse, typische Saabmodellen te ontwikkelen en verkopen, zijn honderden miljoenen nodig en een heel lange adem.
En zoals al door meerdere al is opgemerkt : de eerste 9-3 was nog wel te pruimen, maar daarna is het alleen maar bergaf gegaan. Met als triest dieptepunt de Saab/Subaru en de 9-7.
Jammer, maar helaas.
Een tevreden 900-rijder.
donkeyKONG zegt
Al naar een Viggen gekeken?
donkeyKONG zegt
Ik bedoel als exclusiviteit ertoe doet…
hubert zegt
Een viggen is leuk, maar de basis van de huidige saabs deugt gewoon niet. Dus dan kunnen ze zoveel opgedirkte series uitbrengen als ze willen, maar het is allemaal met niet.
De auto’s krijgen er niet meer karakter door. Zelfs niet met de “Dame Edna” bril zoals op de laatste versies van de 9-5 (en 9-3 geloof ik)
Renee zegt
Reality check: Ben ik dan echt 1 van de weinige die een 9-3 (2002 – 2006) mooi vind?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
WAT een aandacht voor mn lieve kleine merkje de laatste tijd!
@ Casper: leuk om de achtergrond eens te horen van je zoektocht naar een Saab 900.
Het verhaal is natuurlijk het verhaal van zo vele merken… Zo maakte Citroën ook ooit eigenzinnige auto’s. De CEO van Citroën sprak ooit de legendarische woorden toen hem gevraagd werd waarom Citroën geen eigenzinnige auto’s meer maakt: ‘Sindsdien verkopen we 5 keer zo veel’. Dit vat alles samen.
Saab is natuurlijk als 1 van de laatste onafhankelijke merken overgenomen door een groot moederbedrijf. Hierdoor hebben ze een achterstand wat betreft ‘algemene auto’s maken die iedereen aanspreken’. Daarnaast heeft GM (als je het vergelijkt met bijv. Ford-Volvo) natuurlijk amper geïnvesteerd in het merk.
Geef het tijd, dan komt het goed. Ik ken de korte en middellange termijn-planning van Saab, en het gaat echt goedkomen!
Als het merk deze moeilijke tijd doorkomt, al dan niet als onderderdeel van GM, staan er zeker mooie tijden te wachten…
sander zegt
tsja…heel erg jammer:(
Mijn ouders hebben idd ook nog een oude Saab 900 Turbo staan, mooi ding, met een heel herkenbaar en speciaal geluid.
Maar ben eigenlijk ook niet zo’n fan van de modellen die nu bij Saab in de prijslijst staan…
Incognito zegt
Casper, gaap écht. Sorry hoor.
Victortje. zegt
@renee, nee hoor ik vind ze ook wel mooi;)
@casper, stel saab gaat helaas falliet is het dan heel saab (inclusief Scania(toch) en de straaljagerdivisie) of is het alleen de auto afdeeling??
Saab-rijder zegt
@ Renee
Nee … er zijn er nog! In 2003 werd ik de fiere eigenaar van een 9-3 Vector. Mijn eerste echte kennismaking met Saab – en dat beviel mij prima! 2006 was ’t jaar waarin ik nog meer glunderde … nét een 9-3 Cabrio Vector gekocht. Dat was genieten!! Na gezinsuitbreiding in 2008 stapte ik over naar een nieuwe 9-3 Aero … en echt waar, ik zou het doodzonde vinden moest Saab op de fles gaan!! Graag had ik binnen een paar jaar de opvolger van de 9-3 gekocht, of wie weet, een mooie nieuwe 9-5. Ik hou alvast mijn vingers gekruist!
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Casper, heb je al iets gevonden of op het oog?
Ben benieuwd.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/03/goede-voornemens
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Renee: nee hoor! Is bijvoorbeeld in 2005 nog het best verkochte model in de klasse geweest! En een marktaandeel van 0,73% van 494.098 dus reken maar uit…
De 9-3 verkoopt bijv. veel meer dan de 159 of S60, en maar iets minder dan de A4 en 3-serie.
De perceptie ligt weer ver van de waarheid!
peter zegt
Het ging volgens mij fout sinds de overname door GM, net zoals dat bij volvo door ford was. Voor mij is saab een beetje tov opel wat audi tov vw is, of dat moet toch hun bedoeling geweest zijn. Maar daarvoor zijn de wagens allemaal te tam en te gewoon… nuja das mijn mening.
Wat saab rijders betreft, de grootste eikels. Mensen die het kopen, vroeger toch, want intussen is prijsverschil te groot denk ik, kopen het om geen bmw / mercedes te kopen, omdat dat dikkenekkig is. Is er iets dikkenekkiger dan zo’n redenering?
Rick dos zegt
@Svenska Aeroplan AB
De perceptie ligt inderdaad vèr van de waarheid…
Verkoopaantallen 2008 en 2007
SAAB 93
1.654 0,33% – 2.459 0,49%
Alfa 159:
1.879 0,38% – 3.313 0,66%
BMW 3 serie:
6.310 1,28% – 6.378 1,27%
Neemt niet weg dat ik best wel een zwak heb voor SAAB. Het had zeker wel een eigen identiteit, lekker eigenwijs ook…totdat GM het overnam. De grootste aanfluiting van SAAB heden ten dagen is de 9-7X.
Maar goed, mijn punt is: laten we de argumenten wel zuiver houden.
super zegt
@peter
volgens mij ging het al veel eerder fout, ze hadden in principe maar 1 (en later ook nog even de 9000) model die door een niche-groep gekocht werd. Ze hebben nooit echt gediversificeerd met hun modellenpakket, geen grotere/kleinere/goedkopere/duurdere etc. modellen, waardoor ik denk dat de ontwikkelingskosten per verkochte auto dus veel te hoog kwamen te liggen. De overname door GM heeft er misschien voor gezorgd dat er wat van SAAB’s aantrekkingskracht op de niche-groep verloren ging, maar GM had met het platform-sharing etc. wel het goede idee want daarmee moeten de ontwikkelingskosten dus drastisch zijn teruggebracht.
hoewel er wat uitzonderingen zijn, denk ik dat kleinere fabrikanten het niet echt gaan redden, daar liggen de ontwikkelingskosten gewoon te hoog voor. Als je dan weinig autos verkoopt is het moeilijk om die kosten er uit te halen.
super zegt
@Svenska Aeroplan AB
dat kan wel zo zijn, maar andere fabrikanten hadden modellen in meerdere klassen waardoor hun totale verkoopaantallen veel hoger moeten hebben gelegen. Een auto is steeds meer een “commodity” waardoor je het dus zonder schaalvoordelen niet gaat redden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Rick Dos: ik zie al waar ik fout ben gegaan: het percentage marktaandeel is volledig verkeerd… Betreft een percentage van de P7 gediversificeerd naar rayon.
Mijn nederige excuses…
Wat de 9-7X betreft: je hebt helemaal gelijk!
De 9-7X is ook puur bedoelt voor de Amerikaanse markt. De NL importeur (Kroymans) heeft destijds besloten hem toch naar NL te halen met een U-bochtconstructie via DLD. Hij is ook op andere Europese markten niet leverbaar geweest, enkel in NL en (volgens mij) ook België.
Denkfout?
Hmmmmmm ja!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ super: dat klopt. Saab is altijd klein geweest, en alle kleine fabrikanten hebben het moeilijk: Alfa, Jaguar, Lancia, etc.
Als je het mij vraagt wel de mooiste merken!
Maar om te overleven zul je schaalvergroting moeten hebben, en zal Saab het productaanbod moeten vergroten. Zeker nu, waar de gemiddelde uitstoot van al je producten tellend is voor bijv. de energielabels.
Wat dat betreft is de hele GM groep natuurlijk moeilijk. Waar bijv. BMW Mini gekocht heeft om de gemiddelde uitstoot te drukken, heeft Saab te maken met Hummer, Cadillac, etc. Als Hummer verkocht wordt, worden de Saabs goedkoper! Maarja…
timberleek zegt
nou er staat hiernaast (autohandelaartje) een wat nieuwere zwarte saab.
die ziet er best gelikt uit
wilco zegt
Jammer, ik vind dat Saab beter verdient. Ze zouden sowiezo onder de paraplu van GM weg moeten zien te komen. Dan zitten ze minder aan de beperkingen van GM vast en kunnen ze vast betere designs maken.
sonett zegt
Bij mij lag het iets anders, mijn vader reed in de jaren 70 met diverse Saab 99 modellen (firmawagens) en voor mij was dat (als 10 jarige) een speeltuin.
Zonder het zelf te weten (op dat moment, dat saan ook straaljagers maakt)was de auto voor mij een vliegtuig of een raket naar de maan ;o)
en je mag eens raden met wat voor een wagen ik nu rij
@hubert aan nieuwe modellen die zo goed als productie klaar zijn is er bij Saab geen tekort
super zegt
@Svenska Aeroplan AB
goh, waarom verbaast het mij niet dat jij SAAB een van de mooiste merken vindt;) Ik heb eigenlijk nooit saab gereden dus kan er verder weinig over zeggen, de saab 99/900 vind ik wel mooi maar da’s wat anders.
Ik vind wel dat saab het niet zo slim gespeeld heeft door te lang op 1 paard te wedden, op de lange termijn was dat een strategie die niet vol te houden was en dat hadden ze zich terdege kunnen realiseren.
sonett zegt
@ Super, en sinds Saab meerdere modellen in zijn programma heeft
gaat het nu met minder! Of net het omgekeerde van wat jij beweert ?
super zegt
@sonett
eerlijk gezegd weet ik niet of het nu beter of slechter gaat dan voordat GM de boel overnam. Ik denk wel dat door de overname van GM de aantrekkingskracht die SAAB had op een bepaalde niche doelgroep wat minder is geworden en dat buiten die niche SAAB waarschijnlijk een beetje een onduidelijke profilering had. De strategie die SAAB voerde voordat het overgenomen werd door GM was sowieso nooit vol te houden, dus ik geloof niet dat GM een goedlopend merk “kapot heeft gemaakt”, ze hebben het misschien niet aangepakt zoals het moest maar ze hadden wel het juiste idee met platform sharing en het introduceren van meerdere modellen.
Gioor zegt
Geweldig stuk !:D
hubert zegt
Hee Sonett,
Enkele studies kunnen laten zien is nog lang niet een range aan auto’s in de showroom.
Leuke studiemodellen heb je al voor een paar miljoen.
Het opstarten van een nieuw autotype kost honderden miljoenen (voorfinanciering!!).
En die verdienen ze helaas niet terug zolang ze de ontwikkelkosten niet kunnen delen met meerdere fabrikanten.
lincoln zegt
las net nog wat reacties bij het bankroet van SsangYong ..
daar was de stemming minder droevig ..
maakte kwalitatief betere en eigenzinnerige dingen dan Saab ..
Autogek zegt
Mijn vraag is: Wat zijn de kosten kwa fabrieken, showrooms en dergelijke. Saab verkoopt nog geen 100.000 auto’s wereldwijd. Daarvan gaan er 66.000 naar Europa, waarvan er 20.000 naar Zweden gaan. Dus lijkt het mij dat je de markt buiten Europa gewoon moet laten schieten en alleen Saab in Europa moet verkopen. Dat zal veel kosten besparen lijkt mij. Dan zou Saab het misschien nog kunnen overleven.
timberleek zegt
@ lincoln
nou ik heb liever een saab als zo’n gedrocht van ssangYong
eigenzinnigheid moet je niet overdrijven en dat deden ze bij SsangYong wel vaak
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Autogek: dat is precies 1 van de scenario’s die op dit moment onderzocht worden!!
Aangezien Cadillac het niet doet in Europa en Saab niet in Noord-Amerika willen ze beide merken in hun ’thuiscontinent’ houden. Bijkomende reden is dat elke Saab in the US op dit moment met verlies wordt verkocht vanwege de sterke Zweedse Kroon t.o.v. de zwakke Dollar.
Ga maar na: in vergelijk met pak-m-beet 2 jaar geleden zijn de marges gewoon meer dan gehalveerd…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Lincoln: niet zo vervelend doen he!
:D
Arie Nap zegt
Heeft de overname door GM niet gewoon Saab de das omgedaan ?
Heeft Saab de laatste 10 jaar überhaupt wel interessante techniek ontwikkeld ?
Iceman zegt
Ik heb altijd wel een zwak gehad voor de Saab 900 Turbo coupe’ (3-deur versie.)
De echte Saab 16 klepper turbo motor klonk waanzinnig en met een beetje tuning bloedje snel.
Een buurjongen had een 5-deur versie in het wijnrood met cognac kleurig leder interieur.
Als ik aan een Saab 900 denk dan denk ik die uitvoering.
Ice.
Iceman zegt
btw, Saab had ook ooit een prototyp 1598cc 5 cilinder supercharged SVC motor met variabele compressie.
225 pk en 224 lbft koppel.
Ice.
freek zegt
Mooi verhaal Casper!
Prachtige schrijfstijl.
Brokkenpiloot zegt
GM heeft volgens mij een gouden kans laten liggen. Een merk met uitstraling dat met de juiste strategie een echte concurrent voor de Duitse premium merken had kunnen worden.
WieAndersDasAuto zegt
Tuurlijk worden de mooie merken wat minder verkocht. Die auto’s kunnen dan wel heel mooi zijn maar dan ligt het 4 van de 5 keer aan de kwaliteit.
Saab 900, was echt geweldig voor zijn tijd. Nu nog steeds zelfs…
lincoln zegt
Saab heeft 10 jaar aan het infuus gelegen ..
het enige initiatief dat ze hebben genomen is 10 jaar lang met het zelfde coupeetje leuren ..
hulde aan GM dat ze 10 jaar lang geld hebben gegeven aan Saab ..
ze hebben die die tijd werkelijk nix uitgevonden ..
en nee .. dat heeft nix met geld te maken .. dat is wilskracht ..
Brokkenpiloot zegt
@lincoln: Noem eens een merk dat onder de paraplu van grote broer wel ‘wilskracht’ heeft getoond?
R77 zegt
Als Saab 900 classic rijder (zwarte 3 deurs coupé) moet ik ook even reageren.
– Leuk verhaal!
– De kwaliteit van de oude Saabs is helemaal niet slecht. Dat zeg ik niet omdat ik zelf in zo’n ding rijd, maar het is gewoon echt nonsens. De techniek is juist oerdegelijk en het materiaal is een stuk beter dan wat je nu vaak in/op auto’s ziet. Niet voor niets dat er nog zoveel rond rijden..
– Als het automerk Saab failliet gaat is er niets aan de hand voor Scania of de Saab vliegtuigen, dat zijn aparte bedrijven en die hebben niets meer met elkaar te maken.
– Saab heeft zat goeie uitvindingen gedaan (zoals bijvoorbeeld de eerder genoemde motor met variabele compressie), maar hebben niet genoeg geld of geen toestemming van GM gekregen om ze uit te voeren.
– Saab is inderdaad gaan proberen de massa aan te spreken met minder eigenzinnige modellen. Opzich is dat natuurlijk goed en logisch, maar doordat er teveel Opel spul werd gebruikt waren de auto’s niet ‘premium’ genoeg. Daardoor was de kwaliteit van Saabs ten opzichte van bijvoorbeeld BMW’s en Mercedessen gewoon een stuk minder.
– Ik denk dat het het beste is als Saab wordt overgenomen door bijvoorbeeld de Wallenberg familie of door een of ander Zweeds bedrijf zodat ze volledig op de Zweedse manier aan de gang kunnen gaan. Lukt het dan nóg niet, dan moet de boel maar klappen want dan is er kennelijk echt geen markt voor.
R77 zegt
Oh, en het samenvoegen van Volvo en Saab (als één bedrijf of misschien zelfs als één merk) lijkt me helemaal geen slecht idee.
databekker zegt
Ik hou in tegenstelling van de column schrijver louter van auto’s en niet van straaljagers en vliegtuigen. Ik vlieg wel als passagier in een vliegtuig, maar ik ga niet met een verrekijker bij een luchthaven vliegtuigen spotten. Ik hang ook geen posters op mijn slaapkamer van vliegtuigen.
Uit de vele berichten op internet ben ik op de hoogte van dat GM Saab in de verkoop heeft gedaan.
Ook vind ik Saab een merk voor artsen en tandartsen. Zij hebben meer verstand van het menselijk lichaam dan van auto’s. Een Saab heeft voor mij een Colgate imago. Lachend maar ondertussen moet je flink afzien met zo’n blok onstabiel lood.
Een huppelende Peu en een dartelende Honda is veel leuker gummen. Met een Benz lekker de meiden beheerder uithangen en doen of je het gemaakt heb in het leven terwijl een er ook oude Benzen zijn voor een eurootje of 300.
Saab is echt iets voor de liefhebber. Ik vind het teveel een rijdende bunker.
Citrofiel zegt
De eerste Saabjes 95 en 96 vind ik ook wel lief, en de 900 (die tot ’94) vind ik gewoon stoer en mooi. De huidige 9-3 vind ik eerlijk gezegd niet verkeerd (qua exterieur, interieur moet ik niets van hebben). En dat waren de positieve punten dan… Toch wens ik Saab toe dat ze het gaan redden. Het is een mooi merk, en ik heb een zwak voor juist de kleinere merken…
Pim Brussee zegt
En dan te bedenken dat SAAB vroeger onder hetzelfde concern viel als Scania.
René zegt
Bij Saab is het toch gewoon fout gegaan omdat er na al die jaren nog steeds geen nieuwe 9-5 is? De auto werd na iedere facelift alleen maar lelijker. En juist een grotere auto kan het verschil maken in verkoopaantallen, kijk maar naar Volvo waar de V70 voor de verkoopcijfers zorgt. Maar een nieuwe 9-5 zie ik er niet komen binnen nu en twee jaar. Ben bang dat dat te laat gaat worden, zelfs met steun van de Zweedse overheid. In Zweden zelf zie je, als er 10 auto’s voorbij rijden, 8 Volvo’s (en dan meestal de V70) , 1 Saab 9-5 en een ander merk. Dus zelfs in Zweden doet Saab het niet goed…….. Maar ze blijven wel de mooiste cabrio maken. De 9-3 cabrio vind ik echt een prachtige auto. En het kan mij niet schelen dat er veel Opel in zit. Opel maakt namelijk ook goeie dingen.
xjs678qr zegt
De 9-3 Break vind ik een van de meest geslaagde breaks in z’n segment. Die overname door GM was wel niet goed voor het merk: er zit te veel Opel in…
mcx zegt
Helemaal mee eens. Ik heb de 99 en 2x een 900 nieuw model gehad. Nu 3 auto’s, sneller, beter en nog meer verder blijft de 99 de mooiste auto.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Das Auto: wat Saab betreft kan het in ieder geval niet aan de kwaliteit liggen!
Nogmaals: de nummer 1 in de klasse wat betrouwbaarheid betreft…
Getest door de Duitse DEKRA nota bene!
Stephan Tast zegt
Tröllhattan (uitspraak: troelhattan) = Trollhättan (uitspraak: trolhettan).
de sjonnies zegt
Saab is altijd een merk geweest van andersdenkende indvidualisten en dat staat haaks op hun moedermaatschappij GM die gespecialiseerd zijn in volume en middelmatigheid, met toegegeven, hier en daar een uitspatting.
Daarnaast is het huidige tijdperk waarin we leven geen tijdperk van individualisten maar van het collectieve, overal MacDonalds, dezelfde winkelcentra met dezelfde Blokkers en Wibra’s een maatschappij waar vooral de controle de overhand heeft gekregen.
Hopelijk keert het tij met de nieuwe Amerikaanse president en kunnen we als individuen weer individueel worden, het is alom bekend dat Amerikaanse filmmakers controversiële films, gemaakt tijden het Bush regime niet durfden of konden uitbrengen.
Verder mag Saab hopen op lease maatschappijen waar mensen met benzine in hun aderen het belied voeren en geen suffe rekenaars, gebeurt dit alles dan hoeft Saab niets te vrezen en komt het goed.
Oh, ook boeven reden Saab, 1 van de Heineken ontvoerders had de bijnaam Turbo Franssie omdat ‘ie gek was van Saab turbo’s !
Raf zegt
op zich was met die opeltechniek niets mis een 9-3 was immers een vermomde vectra. Ik vrees er alleen voor dat opel teveel renault-technologie aan het gebruiken is een daar zou ik geen geld op inzetten.
Ook spijtig dat Saab een beetje oersaaie biege-kleurige imago van opel gekregen heeft. Misschien is het goed dat ze onder de vleugels van GM gaan .
misschien zien we in de toekomst dan terug mooie vooruitstrevende en vooral terug degelijke Saabs
911allroad zegt
@casper: ik daag je uit!!
WieAndersDasAuto zegt
@ SAAB
Klopt niet helemaal. Bij 0-100.000 km staat de 9-3 bovenaan.. Bij 100.000-150.000 is de Saab nergens meer te vinden.
Dat wilt niet zeggen dat Saab niet betrouwbare auto is… Ik doelde meer op Alfa enzovoort…
Marrrcel zegt
Herkenbare column. Mn vader had vroegâh een ’99 en ik heb sinds kort een 9-3 lagedrukturbo uit ’99 gekocht. Als puber nooit gedacht dat ik in zo’n veredelde opel terecht zou komen, maar één blokje om met zo’n turbo en je bent gewoon verkocht. Tel daarbij op een onderscheidend uiterlijk, betaalbare aanschaf en onderhoud, goddelijke (verwarmde) stoelen, veiligheid en een dikke uitrusting.
Ben erg benieuwd of er ooit zo’n X1(?) gaat komen.
Calvin zegt
Goed verhaal! Ik denk dat iedereen nog versteld zal staan over de veerkracht van het merk in het post GM-tijdperk.
Saab is en blijft mijn merk (tot het einde der tijden)… Dat was al zo en dat zal altijd zo blijven. Mijn huidige wagen is trouwens de 9-3 Estate TurboX en iedereen die daarin heeft gereden, wil nooit meer iets anders…
Ik ben juist blij met de exclusiviteit van het merk, dan weet je tenminste zeker dat de modellen niet zullen opduiken in de Vogelaarwijken…
900 TURBO zegt
900 turbo mooi? je meent het! Geweldige auto! eeuwig hulde aan saab