Letterlijk en figuurlijk.
Herinner je je dat project nog van die gekkies die met 1.610 kilometer per uur over de aardbodem willen sch(e)uren? Ja, dat had even vertraging opgelopen door wat financiële issues. Maar inmiddels is er door het aantrekken van wat nieuwe sponsor waaronder Geely een nieuwe planning gemaakt. Het goede nieuws is: het einddoel is onveranderd.
Onlangs had de Bloodhound SSC zijn eerste publieke optreden met coureur/piloot Andy Green achter het stuur. De testrun wordt omschreven als een succes, maar we kunnen er niet omheen dat de bereikte snelheid maar 200 mijl per uur was. Leuk, maar dat de gemiddelde instap-supercar tegenwoordig ook halen. Doch niet getreurd, voor volgend jaar herfst staat een outing in Zuid-Afrika op de kalender, waarbij de bloedhond een bloedstollende 500 mijl per uur moet halen. Een jaar later moet dan de 800 mph aangetikt worden, wat officieel het record van de Thrust SSC uit 1997 uit de boeken zou schrijven. Tenslotte zal de in theorie supersone ‘straatauto’ in 2020 voor het bizarre einddoel gaan: 1.000 mijl per uur, oftewel 1.610 kilometer per uur…
Het vermogen dat nodig is om deze snelheid te bereiken staat gelijk aan het gezamenlijke vermogen van niet minder dan 180 F1-auto’s. De brute power wordt geleverd door een jet-motor uit de Eurofighter Typhoon. De wielen die gebruikt worden voor de hogere snelheidsruns zijn 35″ grote massieve aluminium pornojetsers, die in het midden van het ‘loopvlak’ taps toelopen. Op lage snelheid zakken deze velgen weg in de ‘modder’ op de zoutvlakte waar de runs gedaan worden, maar op hoge snelheid wordt de Bloodhound ‘opgetild’, waardoor een kleiner opvlakte van het wiel de grond raakt. De wielen draaien met maximaal 10.200 toeren per minuut, oftewel 170 keer per seconde. Rubber is daar simpelweg niet tegen bestand. Voor elke run wordt een nieuw stukje zoutvlakte uitgekozen om ongelukken door spoorvorming te voorkomen.
Check hieronder een 3,5 uur durend verslag van de eerste testrun.
Image-Credit Bloodhound SSC via Facebook
sameshitdifferentday zegt
Knalle als een malle!!
lincoln zegt
Ja .. maar kan die bochten maken ??
Lekker de hoek om ..
Aan iedereen laten zien dat je een stuur hebt ..
Rotondes 7X nemen ..
dashter zegt
@lincoln: Ik klikte in het filmpje toevallig het juiste moment aan: draaicirkel van 250 m :’-)
ewoudhoed zegt
Mag je wel een aardig stukje zoutvlakte hebben. 1610 km/u is zo’n 450 m/s. Ongelooflijk
maferick74 zegt
@ewoudhoed: hopelijk gaan ze ook niet een uur rijden ?
portie4oempfff zegt
Tik dan gelijk Mach 2 aan, heb je een goeie tegenhanger voor de JSF maar dan voor op de weg. Ff rdwtje, nummerplaattje, apktje en blazen maar!
raym zegt
Even off topic weet iemand of the gallery in brummen nog steeds gewoon te bezoeken is .
volvosaab zegt
En een Jaguar 5.0 supercharged V8 met 548bhp om de brandstofpomp aan te drijven.
Alfarobert zegt
@volvosaab: Waarom zou The gallery niet meer te bezoeken zijn dan?
av_diver zegt
Voor de aandrijving komt er ook nog een raketmotor bij
elemento zegt
Vroeger was het leuk om de snelheid te doorbreken. Sneller dan geluid. Maar om nog verder te gaan zie ik het nut niet
erwh zegt
@elemento: precies, mach 1 was een interessante barrière om te doorbreken, 1000 mijl per uur (deze eenheid wordt alleen nog gebruikt uit weerstand tegen verandering, niet omdat het enig praktisch nu heeft) is compleet arbitrair en heeft weinig additionele waarde.
HzR zegt
@elemento: zeiden ze 100 jaar geleden ook over 100km/h… Het gaat om de uitdaging.