De gemeente Utrecht gaat de laadpalen uitschakelen want de stroom is op.
Het kan snel gaan, twee weken geleden was het nog een proefballonnetje van netbeheerder Stedin met de oproep om je elektrische auto niet op te laden tussen 16 en 21 uur. Vandaag wordt het werkelijkheid in Utrecht, maar dan niet als oproepje.
De stroom in Utrecht is op
Dat zit namelijk zo. Door netcongestie op het stroomnet van de stad Utrecht is het nu al bijna onmogelijk om nog bedrijven een nieuwe stroomaansluiting te geven. De krachtstroom is al op en ook de laagspanning is bijna uitverkocht.
Zo’n 90 procent van de nieuwbouwprojecten wordt bedreigd doordat de stroom in Utrecht op is. Wat heb je aan een duurzaam nieuwbouwhuis zonder stroom voor je warmtepomp en inductiekookplaat? Bouwen, bouwen, bouwen?
Wethouder van Groen Links huize Lot van Hooijdonk geeft in de gemeenteraad aan dat netcongestie een serieus probleem is. In Utrecht is iedereen massaal aan de zonnepanelen gegaan en een elektrische auto gaan rijden omdat het moest van de overheid en nu is het net vol.
Een pasklare oplossing is er niet. Doordat er niet geanticipeerd is op de energietransitie is het stoomnet niet voorbereid op de pieken in de stroomvraag en aanbod.
Ten onder aan eigen succes
Zo gaat de overheid ten onder aan zijn eigen succes. De stroom is niet alleen op in Utrecht, maar overal. We moesten allemaal aan de warmtepomp van Hugo (ouderwetse CV-ketel mag straks niet meer) en aan de elektrische leasewagen, maar de laadpalen kunnen straks geen stroom meer leveren.
Want dat is de oplossing die de wethouder nu voorstelt. Die heeft ook de oproep van Stedin in de media gelezen en komt nu met de oplossing: we zetten de laadpalen in Utrecht gewoon uit tussen 16.00 en 21.00 uur.
Nou maakt dat voor de bewoners niet zo heel veel uit, die kunnen de hele nacht laden als het stroomnet wel capaciteit heeft, maar er komt ook veel bezoek in Utrecht. Die kunnen dus niet laden tijdens een diner aan de pittoreske Oude Gracht.
Capaciteit terugschroeven
Nu wordt de capaciteit van de laadpalen al teruggeschroefd om ruimte op het net te houden. Daardoor duurt het nu in de middag en vroege avond al langer om je actieradius in Utrecht bij te laden.
De wethouder houdt nog wel de mogelijkheid open om in geval van nood toch de laadpalen beschikbaar te houden, maar dan tegen een fors hoger tarief. Dat voelt dan toch weer vertrouwd, de auto als melkkoe.
PvdA en ChristenUnie: EV’s weren uit de stad
Nog bonter maken de PvdA en ChristenUnie het in de gemeenteraad. Die zijn er zelfs voor om naast auto’s op dinosap ook de elektrische auto de toegang tot de stad te ontzeggen. Out of the box denken noemen ze dat bij die partijen.
Wij noemen dat gewoon knotsgek. Eerst tegen iedereen zeggen dat je elektrisch moet gaan rijden, want dan mag je wel de stad nog in, en dan zeggen “oh nee, grapje toch niet…”
Niet alleen in Utrecht is de stroom op
Nu is de stroom op in Utrecht, maar dit speelt natuurlijk ook in andere steden. Straks mag je de binnensteden alleen nog maar emissievrij in, dus koop een elektrische auto of bus, je kunt er alleen niet meer laden, want er is geen stroom. Lekker gewerkt allemaal!
Nog een reden om dus allemaal de elektrische auto weer in te ruilen voor een exemplaar met een brandstofmotor. Want een oplossing is nog niet in zicht. Het stroomnet verzwaren in de oude binnensteden zoals Utrecht en Amsterdam bijvoorbeeld hebben is nog niet zo simpel.
Je zou als bedrijf trouwens maar net hebben in geschreven op de tender om 1.000 laadpalen in Utrecht te gaan plaatsen. De terugverdientijd lijkt ons een stuk langer als op het drukst van de dag de gemeente je laadpaal uitzet, maar dat terzijde. Iets met een betrouwbare overheid?
Dutchdriftking zegt
Je zou er bijna om moeten lachen. Tot dat je beseft dat dit zooitje door onze eigenoverheid komt. Als ze dit al niet konden voorspellen is het een wonder dat er niet meer mis gaat…
mashell zegt
Als gekozen politici “oplossingen” gaan verzinnen voor problemen veroorzaakt door henzelf en lanterfantende semi-ambtenaren van Stedin dan weet je dat het niet meer goed gaat komen.
THSD zegt
Goed verhaal en lekker onderbouwd ook dus dikke duim daarvoor.
kennone zegt
Ik moest er best om lachen en eerlijk, vind dat ze het nog lang vol gehouden hebben. Ben benieuwd hoe ze dit nou echt op gaan lossen op korte termijn buiten het verbod op laden.
iphonistvongates zegt
De mogelijke geboorte van een nieuw type binnenlandse migrant…..de laadpaal prospectus. Steeds maar gebiologeerd de TenneT/Liander/Stedin RSS feeds volgen op zoek naar positief capaciteitsnieuws in nabij gelegen regio’s.
p993 zegt
Haha….de paalnomade! Bij positief nieuws laadt hij zn bezit in zn sterk verouderde Model S met nog 40kwh capaciteit en begeeft zich naar het gebied waar nog lading voorhanden is. Tegen woekerprijzen, maar hij moet wat, hopend dat de laadpaal zich laat hacken …iets waarin hij zich inmiddels gespecialiseerd heeft.
Doet me terugdenken aan Mad max 😃
THSD zegt
Zeg het al jaren dat de infrastructuur gewoonweg niet op orde is en een hele lange weg te gaan heeft.
lekkerlinksrijden zegt
bij de overheid/ambtenaren al minimaal 15 jaar bekend, gewoon negeren en wegkijken dan lost het probleem vanzelf op, niet.
lekkaah zegt
Problemen? Volgend kabinet. De politiek is een lange sollicatie voor een echte functie bij een echt bedrijf. Of een warm plekje in Brussel.
pomoek zegt
netcongestie-berichten-reactie-bingo: er is altijd een reactie van iemand die het al jaren zegt….
THSD zegt
@pomoek
Lees mijn reacties in het verleden hier op AB maar eens na dan zie je dat ik het al jaren zeg.
Ik zit zelf in de elektra wereld en weet waar ik over praat.
Een berekende en afgezekerde kabel op 250A daar ga je nooit 500A doorheen kunnen trekken en zal je de infrastructuur voor aan moeten passen.
Iemand die onderwijs richting elektra heeft gevolgd snapt dit wel maar de leek daarbuiten heeft daar vaak geen begrip voor.
jaso013 zegt
De overheid weet dit echt al jaren. Maar er is verzaakt om of zelf te investeren of te eisen van de netbeheerders om extra te investeren in het stroomnet. En nu zijn de rapen gaar… de spreekwoordelijke rapen dan natuurlijk he.
Zonder gekheid: dit is natuurlijk wel echt bijzonder triest dat er zolang is gewacht met actie ondernemen en we er nu dus zo voor staan… niet kunnen laden, moeten betalen om terug te leveren en er kan niet of minder gebouwd worden terwijl de woningnood ontzettend hoog is.
quincy zegt
Ze kunnen wel bouwen, maar niet in Utrecht. En daar zit het andere probleem. Allemaal hutje mutje op elkaar. Meer spreiding van bedrijven en woningen zou ook helpen.
Overigens is een andere optie volgens mij accupaketten installeren bij mensen thuis. Daar kan je de piek dan mee opvangen. Niet de goedkoopste oplossing, maar sneller te realiseren dan het net aanpakken.
Michel zegt
Helaas is de thuisbatterij geen simpele oplossing. Die zorgen voor rare pieken op het net. Zo gaan al die thuisbatterijen bijvoorbeeld allemaal tegelijk opladen als de software ziet dat de prijs superlaag is. Dan trekken ze opeens aan een net waar in plaats van overcapaciteit dan opeens ondercapaciteit is. Als in Utrecht iedereen zijn thuisbatterij volblaft, hebben ze in Deventer opeens geen stroom meer beschikbaar. Dat is onbalans op het net veroorzaakt door de thuisbatterij.
Dan de netcongestie. Met de huidige batterijen wordt de netcongestie eerder vergroot dan verkleint. Een batterij kan technisch heel goed helpen om onbalans in het elektriciteitsnet tegen te gaan. Daarvoor moet die batterij zelf wel altijd netcapaciteit beschikbaar hebben. In de praktijk verergeren batterijen daarmee de netcongestie, die ontstaat als de technische grens van de netcomponenten wordt bereikt. Netbeheerders moeten dan ‘nee’ verkopen voor verzwaringen en nieuwe aansluitingen. Voor een batterij die met onbalans haar geld verdient, moet dus de volledige netcapaciteit beschikbaar zijn. En dat veroorzaakt vervolgens netcongestie.
p993 zegt
Batterijen bij pv installaties helpen natuurlijk wel!
leasevergelijker zegt
Niet simpel, toch wel doeltreffend. Zeker in het begin, net als het grote voordeel van zonnepanelen jaren geleden. De kunst is om de groei te managen. Groei in zonnepanelen had jaren geleden al afgeremd kunnen worden door de saldering en btw regeling af te schaffen. En ja, dan hebben de innovators die vroeg investeerden in producten die toen nog erg duur waren en niet zo efficiënt daar het meeste voordeel van gehad. So be it… Dus: nu batterijen subsidieren en tegen de tijd dat de prijs halveert de subsidie afschaffen. Reken maar dat je dan een forse invloed op het net kunt uitoefenen en zomaaar 20 – 30 procent meer capaciteit kunt vrijmaken.
pomoek zegt
@quincy: of het niet de goedkoopste oplossing is, is nog maar de vraag. Het openbreken van een straat om daar dikke kabels door te leggen lijkt me ook niet echt goedkoop. Dus het idee van thuisbatterijen stimuleren lijkt mij laaghangend fruit. Zie het alleen niet gebeuren met het kabinet dat er aan staat te struikelen.
Wat @michel zegt zal ongetwijfeld kloppen, maar moet toch, softwarematig, in te regelen zijn? Je hebt ook batterijen die aan zonnepanelen hangen, daar lijkt mij dit minder een probleem.
Michel zegt
Probleem is dat je als netbeheerder te maken hebt met wisselende software en wisselende energiecontracten. Inregelen gaat dus altijd naar voordeel van de eigenaar, niet naar voordeel van netbeheerder. Logisch, want als eigenaar heb je hem betaald.
Ook bij batterijen aan zonnepanelen speelt het probleem. Als de stroom gratis is, of overcapaciteit op het net is en de stroomprijs negatief is, gaan al die batterijen als een gek aan het stroomnet trekken. Je krijgt geld toe als je het uit het net haalt. Ook met zonnepanelen. Op zijn best wordt het dus onvoorspelbaarder juist mét zonnepanelen.
Daarnaast kan de negatieve stroomprijs juist zijn omdat er landelijk gezien overcapaciteit is. Maar je kan niet zien waar dat daadwerkelijk is. Als er landelijk een negatieve prijs is en iedereen in Utrecht gaat aan het net sleuren met zijn batterij krijg je een net wat al onderbemeten is waar opeens heel veel vraag is. Daarnaast krijg je elders op het net problemen met leveren omdat er teveel stroom was, maar wellicht niet in Deventer bijv. Dan is daar een tekort.
De vraag naar stroom wordt ingeschat en als er tekort is moeten de gas/kolen centrales bij gaan maken. Dat kost tijd en wat er gemaakt wordt moet dat net in. Tegelijkertijd is er wind en zonne-energie die je niet aan en uit kunt zetten of kunt variëren, dat moet ook dat net in. Het is een heel ingewikkeld iets om dat net in balans te houden, zeker als je er verschillende opwekkers aan toevoegt. Zonneparken, windparken, zonnepanelen op je eigen dak, kolen centrales, kernenergie. Alles moet in balans zijn.
Hier had de overheid veel meer over na moeten denken, VOOR iedereen een warmtepomp en een EV aan te smeren. De capaciteit van het net had omhoog gemoeten VOORdat iedereen die stroom ook nodig heeft. Dan heb je ook ruimte om die onbalans op te vangen of op te slaan.
maotje zegt
Netbeheerder hebben ook al jaren geen uitbreiding van de infrastructuur gedaan. Ieder helderziende kan beseffen dat ze dan een x achter de feiten aanlopen en er er een moment komt dat de capaciteit niet toereikend is.
p993 zegt
We hadden nooit moeten privatiseren, idem voor het OV en telecom en de overheid had idd moeten investeren.
Ik zeg het ook al jaren.
simonbv zegt
Want het netwerk is in handen van commerciële partijen? Volgens mij is Pro Rail, Liander/Enexis van de overheid. En bij telecom zie ik het probleem niet zo. Volgens mij gaat het daar prima
berlinetta zegt
Ik blijf me verbazen over de onkunde van onze eigen overheid. Misschien is het makkelijk roepen vanaf de zijlijn of is het achteraf altijd makkelijker om te zeggen dat ze het anders hadden moeten aanpakken, maar is er nou werkelijk niemand geweest die dit had zien aankomen?
panam1 zegt
Het komt door de 5.5 cultuur die bij de overheid heerst. Iemand met een beetje hersenen gaat natuurlijk de privaat sector in waar de verdiensten een veelvoud (kunnen) zijn van je overheidsloon. Wat er dus overblijft zijn de ‘hakken over de sloot’ types , die gewoon te dom zijn om een te laten functioneren. De hoeveelheid miljarden die door onze overheid in de afgelopen decennia is uitgegeven aan totaal nutteloze / niet doordachte zaken is schrikbarend. Neem bijvoorbeeld electrisch rijden zelf – alle belasting tegemoetkomingen worden eind dit jaar afgeschaft, en 65% heeft aangegeven niet meer elektrisch te gaan rijden dan………het is om te huilen al die pepernoten die bij de overheid werken.
simonbv zegt
Het is nog erger. Nu we de problemen wel zien kiest de overheid er alsnog voor om door te gaan met salderen. Zo worden problemen alleen maar erger
William zegt
Toch wel het leukste bericht na de aankondiging van Shell dat ze botweg stoppen met hun waterstofstations in Californie :-)
lekkaah zegt
Het zal vast te efficient gebleken zijn en te weinig op gaan leveren..
Trojan zegt
Waterstof voor auto’s efficient? Laat me niet lachen :)
bietje zegt
Het is echt om te gieren als je ’t mij vraagt… 😂 …wat een prutsers !
Maar belangrijker:
Kan ik dan tussen 16 en 21 uur gewoon op zo’n laadpaal plek parkeren met mijn E5-addict ?
marcomanta zegt
Wat een beleid is er toch gevoerd de laatste 12 jaren. Wat ben ik toch blij met mijn heerlijke “meer dan 4 cilinder” auto en huis uit de jaren zeventig. Stabiliteit, dat is wat we willen en geen zwalkend beleid. Dan maar wat meer vaste kosten en dat hebben we er graag voor over.
mashell zegt
Jaren zeventig zei je? In 1973 sloten ze de wegen op zondag af vanwege te weinig brandstof… In sommige landen mag je op sommige dagen niet met je auto rijden vanwege smog. Je zit dus ook met je meer dan viercilinder (waarom laat je in het midden of je 5,6,8,10,12 of 16 cilinders hebt?) in de gevaren zone.
ssommer zegt
Ik kan je vertellen. Never ever going to happen. Juridisch is dit inmiddels onderzocht en de netbeheerder mag dit afdwingen.
ssommer zegt
Niet afdwingen dus.
racerx zegt
De netbeheerder dwingt het ook niet af maar de lokale overheid zoals ik het lees.
ssommer zegt
Dat kan al helemaal niet. De palen zijn niet in beheer vd (lokale)-overheden. Hier geldt hetzelfde voor als de netbeheerder. Juridisch mag het niet ivm voortrekkerij, discriminatie, oneerlijke concurrentie etc., aldus een aantal advocatenkantoren.
mashell zegt
“De palen zijn niet in beheer vd (lokale)-overheden”
Pas op, dit is Utrecht. Daar heeft de gemeenteraad in haar onvolprezen wijsheid ook al de stupiditeit begaan dat zij meenden dat het hun taak is de tarieven bij de laadpalen vast te moeten stellen (flink hoog ook). Gemeenteraden gaan over: waar komt de nieuwbouw wijk, waar komt de flitspaal, de tunnels, het AZC, de windmolens. Hoofdzakelijk ruimtelijke ordening dus. Voor al het andere dat ze ook moeten doen hebben ze grondwettelijk niet eens beleidsvrijheid omdat iedereen in het land in gelijke gevallen gelijk behandeld moet worden. Dus de prijs van een paspoort, berekening OZB aanslag, afvalstoffenheffing, parkeervergunning, toewijzing zorg, prijs vergunning dakkapel etc. moeten eigenlijk overal gestandaardiseerd zijn.
Michel zegt
In Utrecht zijn de meeste palen volgens mij in beheer van de gemeente
zjos zegt
In Nederland wordt beleid gemaakt op basis van ideologieën en zeker niet op basis van kennis en praktijk. Tevens zijn veel politici bezig met hun eigen verdien en toekomstmodel en zeker niet met algemeen belang. En ja dan krijg je dit soort waanzinnige toestanden. Het probleem wordt nog erger omdat degenen die de oorzaak zijn van het probleem vinden dat ze zelf met de oplossing ervan moeten komen. En zo krijg je dat mensen eerst worden gepusht om elektrisch te gaan rijden en te investeren in zonnepanelen etc. en nu omdat de ideologie niet matcht met de weerbarstige praktijk gestraft worden doordat hun EV niet kan laden of het netwerk het zelfs voor iedereen laat afweten. En ja we rijden ook met het oudste wagenpark van Europa en dus ook met meer oudere meer milieubelastende auto’s. En om al die politieke incompetentie te maskeren komt er dan een milieu- of Co2 belasting. Dat zal de vervuiler (die niet anders kan) wel leren ! Dat is de betrouwbare overheid anno 2024…
werf76 zegt
Datzelfde maffe wijf Van Hooijdonk wil een complete wijk als Overvecht van het gas af hebben.
rwdftw zegt
In principe zou dat kunnen. Een aansluiting is een verzekering dat je altijd die stroom kan pakken die je aansluiting aan kan. Dat gaat goed tot je 1 fase 35A niet voldoende is voor je inductieplaat, je warmtepomp en je laadpaal.
Dan moet je een verzwaring aanvragen en of je die krijgt is dan een ander verhaal.
Wolflow zegt
Vind de oplossing van pvda en ChristenUnie om EV’s te weren helemaal niet slecht, die elektrische hokken zouden overal moeten worden geweerd
MetalLaires zegt
Privé-auto verbieden in de binnenstad en de wegen open geven voor opgevoerde fatbikes.
Die hebben minder laadpalen nodig.
Het is allemaal zo simpel…
werf76 zegt
Ja echt verstandig om 12/13 jarigen met 40+ slalommend tussen het overige verkeer laten rijden. Vaak in combi met een koptelefoon op. Lekker betrokken met verkeer.
Je zal het vast sarcastisch bedoeld hebben.
Trojan zegt
“Vooruitzien is regeren”, jammer genoeg is nota bene onze regering daar niet erg sterk in.
El_Bastardo zegt
Ach typisch overheid.
Ze wisten wel dat het net eerst aangepast moest worden, maar dat duurt wel een aantal jaar voordat dat geimplementeerd is.
Dus dan zou de klimaattransitie (wat je daar ook van vindt) een paar jaar moeten wachten. Maar aangezien er klimaatpaniek is, wilden ze dat niet. En nu is de politiek door de realiteit ingehaald.
Normaal gesproken negeren ze de realiteit en blijven ze maar doorgaan, maar dat is toch wat lastiger als de stroom op is.
Ik ben benieuwd wat het lange termijn effect op de economie is nu bedrijven niet meer aangesloten kunnen worden, het ziet ernaar uit dat als de huidige politieke koers niet wijzigt de hele EU hetzelfde gaat meemaken als Venezuela.