French Toast heeft goed nieuws voor Max en Carlos.
De eerste twee F1-races van het jaar zijn alweer verreden en normaal gesproken bieden de resultaten die daarin behaald worden een garantie op de resultaten die in de rest van het jaar behaald worden. Dat wil zeggen, een van de Mercedes coureurs gaat weer met de titel aan de haal. De Ferrari coureurs mogen uitvechten wie er meegaat naar het podium en daarachter strijden een aantal teams om de snippers op te pikken, als de twee topteams een keer uit de bocht vliegen.
Wel fijn voor ons Nederlanders: ook dit jaar lijkt Max’ STR de snelheid te hebben om hier en daar een flinke splinter op te kunnen pikken. Een podium in een gekke race is best denkbaar. De zesde plaats in Bahrein was al een mooi resultaat en in Australië zat het met de snelheid ook wel snor.
Maar, de diehard fans weten dat de donderwolken boven het seizoen van Toro Rosso zich vanaf het begin van het jaar al vormen. De Ferrari-krachtbron in de staart van de STR11 heeft de specificatie van eind-2015 en krijgt gedurende het jaar geen updates vanuit Maranello. Op dit moment is de ontwikkelingsachterstand dus een paar maanden, maar de kloof met de verse Ferrari-motor (en de andere fabrieksmotoren) zal groter worden naarmate het jaar vordert. Zaak dus om flink te scoren in deze eerste races van het seizoen.
Gelukkig is er goed nieuws voor Max, Carlos en al diegenen die niet willen dat het seizoen voor het team uit Faenza als een nachtkaars uitgaat. In plaats van het einde van het seizoen bij voorbaat op te geven zal de bolide van Toro Rosso namelijk twee of drie flinke chassis-upgrades krijgen. Volgens teambaas Franz Tost is er nog behoorlijk wat te halen op dat vlak omdat de motoren-deal met Ferrari relatief laat tot stand kwam en de krachtbron dus nog efficiënter geïmplementeerd kan worden. Technisch directeur James Key heeft de schone taak om de auto een beetje competitief te houden.
Of het werk van Key de sleutel tot Max’ en Toro Rosso’s blijvend succes zal zijn weten we eind November na de Grand Prix van Abu Dhabi. De doelstelling van het team is om bij de eerste vijf constructeurs in het kampioenschap te eindigen. (via motorsport.nl)
rob5nismo zegt
Dan rijden ze halverwege het seizoen weer net zo snel als eind vorig seizoen maar wel met betere handeling
Dutchdriftking zegt
Het zou niet gek zijn natuurlijk. En dan een keertje een podium plekje!
Tonnie zegt
@dutchdriftking: ik denk dat monaco een van de beste kansen is. Vroeg in ’t seizoen, topsnelheid is minder relevant, maar met een subliem chassis kun je je vooraan kwalificeren en zo de race gecontroleerd uitrijden.
bmw507coupe zegt
@thijsj: vergeet USA niet. Vorig jaar reed ie de sterke teams er qua bochtwerk uit. Nu iets meer vermogen achterin. Kan weer een mooie worden
Dutchdriftking zegt
@thijsj: dat dachten we vorig jaar ook. Viel toch tegen….
martinus zegt
Het blijft jammer dat er het heel seizoen een tweederangs Ferrari PU in blijft liggen. Nu al hebben ze [url=http://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/337761/lowe-toro-rosso-heeft-minst-sterke-motor-van-het-veld/] de zwakste motor van het hele veld. [/url]
Terwijl het hele seizoen iedereen de PU zal blijven ontwikkelen, zal het verouderde Ferrari-blok verder verouderen.
Naai
w0o0dy zegt
@martinus: ja ze hebben de zwakste motor.. Maar vorig jaar was het verschil groter, dus zijn ze (vooralsnog) toch iets sterker dan vorig jaar. Waarschijnlijk zitten ze eind van het jaar dus weer op het randje van punten als maximaal haalbare. Dus de eerste 10/15 races zien te scoren… Daarna wordt het lastig.
moodyblues zegt
@w0o0dy: Christian Horner heeft in Bahrein aangegeven dat de ’15 Ferrari motor per ronde ca. 0,8 sec sneller is dan de doorontwikkelde Renault/TAG Heuer ’16 (op dit moment). Chassis niet meegerekend is de STR dus minimaal 1 sec erop vooruit gegaan, aangezien de Renault/TAG Heuer tov de Renault van RBR/STR vorig jaar al 35 pk meer schijnt te hebben.
Qua chassis verwacht ik dat ze beter werk hebben verricht dan Williams en Force India, waar ze vorig jaar toch vaak achter zaten. Feit is alleen dat RBR al sinds Vettel’s eerste kampioenschap verreweg het beste chassis heeft en dat merk je nu al. Kijk de snelste racerondes en de gem. 10 snelste per coureur maar eens op F1Fanatic. Zelfs dan is RBR nu al sneller dan STR.
Kortom: 4e/5e stek zal meestal hun plek zijn. Met afwisselend McLaren (later), Williams en Scuderia-Ferrari-Haas die ze het leven zuur zullen proberen te maken.
w0o0dy zegt
@moodyblues: de cijfers van Mercedes laten zien dat de Toro Rosso onderaan bungelt qua vermogen. Dat geeft niet want vorig jaar kwamen ze meer pk’s tekort met name ook in het hybride gedeelte. De totale power unit is duidelijk beter maar nog steeds niet “op niveau”. Zelfs Honda en Renault lijken inmiddels meer power te hebben. Wat wel meespeelt is dat de metingen worden gedaan obv snelheid en die is zoals bekend ook afhankelijk van de downforce. Het zou dus kunnen dat de metingen van Mercedes een vertekend beeld geven omdat de Toro Rosso auto’s veel downforce rijden ivt de concurrentie..
w0o0dy zegt
@moodyblues: leesvoer… Het artikeltje:
http://m.gpupdate.net/en/f1-news/337760/
menaz zegt
Ff met die ouwe Ferrari naar JD voor een chippie.
sjeppie156 zegt
Franch toast hahahaha
Edge zegt
Dat is ook wel hard nodig als ze niet gedurende het jaar weg willen zakken, want volgens de GPS data van Mercedes is de 2015 Ferrari-krachtbron nu al minder krachtig dan de krachtbronnen van Honda en Renault. En dan heeft Renault hun grote performance upgrade nog niet eens doorgevoerd.
berlinetta zegt
Dat is de charme van Toro Rosso en ook Red Bull. Dat chassis is zo verdomd goed. Het zou erg knap zijn als ze daarmee op het podium weten te eindigen, ondanks de wat mindere motor.
Tonnie zegt
“You’re the cheese on my baguette, the jelly on my bread, the Franz on my Tost.”
hummer95 zegt
Ze hadden bij Renault moeten blijven…
lambo4all zegt
@hummer95: ze hadden niet naar Renault moeten gaan..
escort77 zegt
Klinkt goed, maar is er iemand die in jip-en-janneke-taal uit kan leggen wat “de krachtbron dus nog efficiënter geïmplementeerd kan worden” betekent?
clarkson zegt
Die vijfde plek gaat lastig worden. Ik denk dat haas grote stappen blijft maken. Wat ik trouwens niet had verwacht.
exclusieviteitsfreak zegt
Ik ben in onderhandelingsfase met STR . . .
jaapiyo zegt
@escort77: Je weet, het gaat om kleine marges in de F1. Het Ferrari blok en alles wat daarbij komt (het elektrogebeuren, de bekabeling et cetera) is weer net wat anders vormgegeven dan het Renault blok waar ze aan gewend waren.
Het bodywork moet daar omheen gebouwd worden, het zwaartepunt moet alsnog zo laag mogelijk zijn, tegelijkertijd moet de koeling overal ok zijn…