En dat alles komt de verkeersveiligheid ten goede.
Het blijkt namelijk uit het onderzoek “Geeltijden” van adviesbureau Goudappel Coffeng, dat het de verkeersveiligheid ten goede komt als de stoplichten langer op oranje gaan. Men heeft minimaal een halve seconde meer nodig om te beslissen. Doorrijden of stoppen. Juridisch gezien betekent oranje (laten we het niet geel gaan noemen) “stoppen tenzij dit redelijkerwijs niet meer mogelijk is”, in normale mensen taal: een dot gas of op de rem gaan staan.
Goed, één van de conclusies is dat door rood rijden in elk geval gevaarlijk is. Of dit nu 0,3 seconden of 3 seconden is na het op rood springen van het stoplicht. Fijn, weten we in ieder geval dat we het ergens voor doen. Toch rijden er nog altijd te veel mensen door rood en door het stoplicht langer oranje te maken, kan het aantal roodrijders met 50% teruggedrongen worden. De “geeltijden” worden als volgt: bij 50 km/u van 3 naar 3,5 seconden, bij 60 km/u naar 4 seconden, bij 70 km/u naar 4,5 seconden en 80 naar 5 seconden.
Verder wordt er in het adviesrapport een mooi onderscheid gemaakt tussen niet kunnen (technisch niet mogelijk nog te remmen) en niet willen stoppen. Deze laatste groep zou nu beter aangepakt kunnen worden, omdat het aantal mensen dat kan stoppen, nu groter wordt. Er wordt nog wel opgemerkt dat het langer op oranje gaan de “geloofwaardigheid” van de juridische betekenis van oranje kan schaden. Oranje = stoppen namelijk. Ach, alles voor de verkeersveiligheid toch?
snorrie zegt
Denk eerder dat het aantal mensen dat met een extra dot gas het kan redden nu groter wordt.
freezzr zegt
@snorrie: ik geef graag dotten gas, goede regel dit.
dutchcourage86 zegt
@snorrie: Inderdaad, de doorrijders zullen door gassen en die onzekere typjes waarvoor deze aanpassing bedoelt is die gaan net als voorheen toch wel op de rem bij oranje. Maar wat kost deze aanpassing eigenlijk?
lamborghinibrapa zegt
@dutchcourage86: en als je pech hebt moet je als doorrijder wachten omdat je achter zo’n onzekere typje zit.
Alfarobert zegt
Ligt helemaal aan de situatie.Als ik m’n ABS ervoor moet aanspreken rij ik ook gewoon door.Met een Golf op je bumper rij je ook door.Onder normale omstandigheden stop je natuurlijk.
hoonigan247 zegt
@Alfarobert: lekker remmen met een golf op je bumper, moeten ze maar niet bumperen
jrborest zegt
@hoonigan247: En vervolgens zit jij (ook) met de brokken…
lucas23 zegt
Je onderzoek ‘geeltijden’ noemen omdat ‘oranjetijden’ niet zo lekker bekt?
yupyup zegt
@lucas23: Die kleur heet amber geel, het over ‘geeltijden’ hebben is dus juist wel accuraat.
Overigens ben ik benieuwd of ze een hoofdstuk hebben geschreven over de mogelijk negatieve gevolgen van dit plan. Ik kan mij namelijk voorstellen dat mensen juist meer doorrijden bij geel als de geeltijden worden verlengt.
granlusso zegt
Is dit De Speld?
TDI-goeroe zegt
als er nou tussen rood en groen een seconde oranje zou zijn zoals in bv. Duitsland, dat zou meer uitmaken!
redneckdarian zegt
@TDI-goeroe: Toen ik de titel las, hoopte ik ook dat het daarover zou gaan. Helaas.
Rob zegt
@TDI-goeroe:
Ik heb eigenlijk nooit begrepen wat daar het nut van is…
sanki zegt
@Rob: Dan kun je sneller reageren als het groen wordt en heb je dus een betere doorstroming.
Rob zegt
@sanki:
Je verplaatst de reactietijd van automobilisten naar een oranje licht ipv tijdens het groene licht.
Uiteindelijk schiet je er dan toch niks mee op? Want die paar extra tellen oranje licht gaat natuurlijk gewoon af van de “groentijd”.
timberleek zegt
@Rob:
Dat hoeft niet. De rood+oranje combo kan overlappen met het eind van het oranje licht van de overige richtingen. Zo kan het stilstaande verkeer vast aanstalte maken tot vertrek. zodra het echt groen wordt is het verkeer dan veel sneller weg. Oftwel, minder ‘dode’ tijd tussen verkeersstromen. Maar dergelijke overlap kan wel weer meer risico vormen. Een donkeroranje rijder komt dan sneller in aanraking met snel groen rijders
Rob zegt
@timberleek:
Ik ken niet alle ins en outs van verkeerslichten, maar zit die overlap er nu ook al niet in? Want een paar jaar terug zijn de verkeerslichten hier vervangen. Waren er in één keer allemaal ongelukken. “Te strak afgesteld” was het excuus en de verkeerslichten werden opnieuw afgesteld. Weg waren de ongelukken….
Indien niet het geval, dan zou het de doorstroming kunnen verbeteren ja. Maar ik voorzie dan dus veel ongelukken. Het oranje licht voor groen gaat ook gewoon een “groen” licht worden. Net als nu het oranje licht voor rood ook als “groen” wordt gezien….
timberleek zegt
@Rob:
Het oranje voor groen licht zou maar heel kort moeten zijn. Gewoon die reactie seconde wegnemen. Bij normaal verkeer in Duitsland zie je dat het net begint te rollen als het licht op groen springt.
Als het verkeer tijd heeft om tijdens de oranje al op te rijden is het te lang.
jverhofstad zegt
@Rob: vooral voor vrachtwagens en bussen is dat handig, t duurt even voordat die op gang zijn.
heat59 zegt
@TDI-goeroe: wij hebben een soort gelijk systeem hier in NL. Je ziet steeds meer stoplicht die tussen rood en groen aftellen van 3 naar 1.
timberleek zegt
@heat59:
Hoe tellen ze af dan? Teller in 1 van de lampen ofzo? Heb het nog helemaal niet gezien namelijk. Alleen bij fietspaden af en toe
pinut187 zegt
Heb het al eerder gezegd:Tellers op de stoplichten zullen een hoop goed doen. Je weet dan precies hoelang je nog hebt om door te rijden en hoelang je nog op rood staat te wachten.
pomoek zegt
@pinut187: ja dat weet ik nog, was een leuke discussie toen die ene keer dat je dat zei …. :-\
widodh zegt
@pinut187: Modern lichten werken op basis van vraag en aanbod en daardoor is er niet exact te zeggen hoe lang het nog duurt.
redneckdarian zegt
@widodh: Bij die verkeerslichten bij fietspaden staat er ook vaak 20 sec. en is die na 1 op groen, en andersom ook!
rickieev zegt
@redneckdarian: ja dat komt omdat de fietser dan de knop indrukt bij het verkeerslicht..
mashell zegt
@widodh: moderne verkeerslichten staan inderdaad meestal op rood. Zodat je aan komt rijden, net stil staat en dan het licht dan op groen gaat. Heeft de ambtenaar die het bedacht heeft daarmee mooi het maximum treiter resultaat bereikt.
Er zou een wet moeten komen dat er buiten de noodzakelijke veiligheidsmarge altijd een verkeerslicht op groen zou moeten staan. Vanwege de soepele doorstroming.
widodh zegt
@mashell: Vreselijk irritant ja! Sta je bijna stil, groen…
draadloos zegt
@pinut187: werkt in den bosch erg fijn!
Vanquish zegt
Uit het onderzoek “roodtijden” blijkt dat het de doorstroming bevordert als van het rode licht de tijdsduur wordt ingekort.
pieterpoes zegt
@Vanquish: Hierdoor moet de tijdsduur van het groene licht bij andere stoplichten (en je eigen stoplicht ook) worden ingekort. Dus schiet je dr niks mee op. Verder een leuk idee!
lekbak zegt
@pieterpoes: welnee, het groene licht van je eigen kant dient ongewijzigd te blijven. Ongeacht welke kant dat is uiteraard…
Vanquish zegt
@lekbak: Juist!
rob5nismo zegt
We gaan het zien want soms stampen de mensen toch aardig door als het licht echt net op rood staat
Design_Driven zegt
Waarneer komt het oranje voor groen eens in NL dat is zo makkelijk en bevordert de doorstroming. Ik zou niet meer zonder kunnen.
Of doe gelijk een moderne versie en doe een aftel licht dat is ook goed.
pomoek zegt
@sketcher: vind ik ook fijn, plus het helpt de vooraanstaanders bij een rood stoplicht om wat eerder op te trekken (om voor mij onbekende redenen zetten die altijd de versnelling in z’n vrij of de automaat in neutraal zodat ze een paar tellen méér nodig hebben om op te trekken. Please people. Als je vooraan staat in een stoplichtrij, for the love of god, hou je voet even op het koppelingspedaal. Scheelt een hoop van alles.
lekbak zegt
@pomoek: je bedoelt: please mensen neem die telefoon nou eens niet in je handen als je vooraan staat..
kevinova zegt
@pomoek: dat zijn van die mensen die het start stop systeem gaan benutten als ze vooraan staan… Doe dat lekker als je als 5e auto in de rij staat. Dan kun je hem als die groen wordt in versnelling zetten en tegelijk met de auto voor je optrekken.
Tevens ben ik niet voor verandering. Oke het scheelt mij misschien boetes met de vrachtwagen gezien de cabine door groen gaat en de achterkant dan door oranje inplaats van rood. Maar ik denk dat mensen meer gaan twijfelen, petjes meer gaan kleven omdat ze vinden dat zij en diegene voor hun nog wel door oranje kunnen. Terwijl de voorste auto twijfelt van zal ik doorrijden of niet.
Ook gaat het van de “groen” tijd af anders staat het overige verkeer langer te wachten.
pomoek zegt
@kevinova: Nooit aan gedacht wat je zei over vrachtwagens, wel een k*t probleem overigens…
kevinova zegt
@pomoek: ergere is nog dat de boete op het kenteken van de trailer binnenkomt. Mocht je dus een eigen trekker hebben komt de boete altijd binnen bij degene (vaak opdrachtgever) van wie de trailer is.
berlinetta zegt
@kevinova: Het klopt wat je zegt over het start stopsysteem. Ik doe het zelf ook alleen als enkele auto’s voor me staan of bij stoplichten waarvan ik weet hoelang het ongeveer duurt.
mashell zegt
@kevinova: ik gebruik mijn start stop systeem altijd. Onafhankelijk van mijn positie voor het vekeerslicht. Die 0,2s die het langer duurt, nou die moeten die zeurpieten achter mij maar langer wachten!
Rob zegt
@pomoek:
Precies, al die klojo’s die maar liefst twee hele tellen te laat beginnen met wegrijden. HET IS GROEN HOOR! Wat een ongekend drama.
Nee, dan kan kun je beter twee hele tellen wachten op dat extra oranje licht. Logisch wel…
edftw zegt
Dus hoe harder ik rijd hoe langer ie op oranje blijft? ;-)
pomoek zegt
Leuke fotoshop overigens. Audi’s rijden nooit door groen, die rijden alleen maar door rood.
jack_abarth zegt
@pomoek:
Als ik het goed zie is dat een Zwitserse plaat. Volgens mij is het in Zwitserland zo dat wanneer je door rood rijd en het staat al een X aantal seconden hierop dat je poging tot doodslag aan je broek krijgt.
Heb ik van horen zeggen, heb het alleen nooit gecontroleerd.
mrrallycross zegt
Nutteloze actie dit
jrborest zegt
Als we ons allemaal houden aan de snelheid en onze aandacht tijdens het rijden bij het verkeer houden (in plaats van bij onze smartphone) dan was en is er geen probleem om bij oranje licht tijdig en normaal te kunnen remmen voor het stoplicht. Volgens mij maakt het dus niet uit de men de “oranje licht”-tijden langer maakt. Sterker nog, dit lokt alleen maar uit dat een automobilist nog gauw door wil rijden in plaats van te stoppen (zoals het hoort).
redneckdarian zegt
Verkeerslichten is de juiste term overigens.
Ze vertellen je immers niet altijd dat je moet stoppen.
flutterby zegt
Welke onbekwame ambtenaren hebben zich hier nou weer mee bezig gehouden? Elke simpele ziel snapt toch dat de keuze voor “gas erop” groter wordt als die langer op oranje staat?
mopar zegt
Waarom doen we het niet gewoon zoals in Azië, daar zit naast het stoplicht altijd een digitale timer die aangeeft hoeveel seconden je nog hebt voordat het licht op oranje of rood springt. Zo kan je van een afstand al zien of je het gaat halen of niet. Veel handiger systeem.
de63amg zegt
Bij mij in de omgeving heeft meer gas geven geen zin want dan krijg je een boete voor harder dan 50 langs de camera…
chiron zegt
Ligt eraan, bij ons zetten ze vele nieuwe flitspalen neer, die niet meer alleen op rood licht flitsen maar ook op snelheid. Dus die dot gas geven word wat moeilijker helaas!
sulobb zegt
@chiron: Daar dacht ik dus net ook aan. Geen flitspaal? Dan rij je lekker nog door oranje, maar als ik een flitspaal zie dan krijg ik zelfs bij groen de neiging op mijn voet op het rempedaal te rusten.
djuized zegt
Zal waarschijnlijk niet zo veel uit gaan maken. In bijvoorbeeld Innsbruck wordt het laatste deel groen licht vervangen door knipperend oranje, dat werkt pas goed.
civicfk3 zegt
Het zijn verkeerslichten, stoplichten staan alleen bij bruggen en spoorwegovergangen en wanneer ze branden zijn ze alleen rood waar een verkeerslicht groen/geel/rood kan zijn.
archiebald zegt
Niet om vervelend te doen ofzo hoor… Maar STOPlichten kunnen niet op oranje (of groen) staan. Die dingen staan bij spoorwegovergangen en branden (of knipperen) alleen rood.
Die 3 kleurige dingen waar dit artikel over gaat heten verkeerslichten. Dat iedere jan l*l ze nou stoplichten noemt is een tweede…….