‘In de eerste versnelling gaat deze auto tot 160 kilometer per uur en in zijn twee trekt hij door tot 240 kilometer per uur. Dus hier op het circuit van Zandvoort hoef ik niet veel te schakelen.’ Nederlands racelegende Gijs van Lennep vertelt droogjes over de brute kracht van de Porsche 917/30.
De 917/30 is de ultieme evolutie van de Porsche 917 Kurzheck waarmee Van Lennep in 1971 de 24 Uur van Le Mans won. De Porsche 917/30 werd in 1973 ingezet in het CanAm sportscar-kampioenschap in de Verenigde Staten. De platte 180 graden V12 van 5,4 liter was voorzien van twee turbo’s die het toch al niet geringe vermogen verder opstuwden tot boven de 1.000 pk. Haalde Van Lenneps 917 Kurzheck nog 630 pk uit de atmosferische vijfliter, de 917/30 komt tot 1.200 pk. In kwalificatie werd dat tijdelijk opgeschroefd naar 1.500 pk.
Onderbemeten remmen
Van Lennep reed tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort zijn eerste meters in het gevaarte. Tijdens zijn actieve racecarrière heeft hij nooit de 917/30 bestuurd. ‘Daarom wilde ik het nu heel graag. Toen ik van het Porsche Museum hoorde dat ze deze auto mee zouden nemen naar Zandvoort, heb ik meteen gezegd dat ik als eerste wil rijden. Dit is de enige uit mijn jaren die ik nog niet gereden had. Alle andere wel, ook latere modellen zoals de 962.’
Met gevoel voor historisch period-correcte stijl hulde Van Lennep zich niet in een integraalhelm, maar een open helm met stofbril. ‘Hij wordt een beetje oud, dus het rubber begint te korrelen, maar het kan nog’, grapte Gijs. Dat betekende dus vliegjes happen met 200+ op de teller.
Na afloop meldde Van Lennep dat hij nèt de derde versnelling had gehaald op het rechte stuk. Schakelen met de ouderwetse vierbak in H-patroon gaat erg zwaar volgens Van Lennep, die over een pijnlijke arm wreef. De remmen zijn wat onderbemeten, dus hield Van Lennep tijdens de demo de linkervoet lichtjes op de rem om voldoende warmte in de schijven te houden.
Verrassend simpel uiterlijk
De 917/30 heeft een ogenschijnlijk verrassend simpel uiterlijk, maar heeft wel degelijk aerodynamisch effect door de lange staart met de giga-achtervleugel. Dat effect kent Van Lennep nog van vroeger: ‘Als we met de 911 RSR aan het testen waren en Mark Donohue, destijds de vaste coureur van deze auto, kwam voorbij, dan werd mijn RSR bijna een halve meter opzij geduwd door de de enorme snelheid en de luchtverplaatsing.’
De 917/30 is een nooit meer geëvenaard hoogtepunt uit de racehistorie, uit een tijd dat alles mocht. De auto die Porsche tijdens de Historic Grand Prix op de baan bracht, is chassisnummer 002 die doorgaans in het Porsche Museum staat. Daar staat hij gebroederlijk naast de 917 uit 1971, het chassisnummer 917-053 waarmee Gijs van Lennep de 24 Uren van Le Mans won.
Het is een unieke gelegenheid om Le Mans-legende Gijs van Lennep in actie te zien met de enige auto uit zijn actieve racejaren die nog op zijn bucketlist stond. Anno 2016 kan daar dus een vinkje bij.
Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze bijdrage.
goodolddays zegt
Wat een monster, prachtig Can-am apparaat…
lincoln zegt
Tis nu wachten op de eerste klachtenbrief dat het niet druk genoeg was bij deze race ..
desjonnies zegt
Deze 917/30 is ontstaan omdat de 917 niet meer toegelaten werd in de endurance races in Europa.
Dat kwam omdat de 917 alles verpletterde qua concurrentie, het chassis werd beetgepakt, de motor verder opgevoerd om mee te kunnen doen in de Amerikaanse CanAm series.
Ik heb overigens ooit ergens in een interview met Mark Donahue gelezen dat hij zoveel jaar na dato niet kan begrijoen waar hij en andere rijders de moed vandaan hebben gehaald om met dit monster te durven racen!
Vergeet niet dat je voeten in een 917 VOOR de vooras zitten, dus heb je een crash heb je pech!
maartenvanderpas zegt
@desjonnies:Dat heeft Gijs van Lennep ook eens gezegd toen ik er naar vroeg. Dat je er niet aan moest denken wat er met je benen gebeurde bij een crash, want je voeten zitten bij de 917 idd voor de vooras. ‘We wisten niet beter’, zei Van Lennep.
desjonnies zegt
@maartenvanderpas:
Voor de 24 uur in de Martini 917, vertelde men Helmut Marko & Gijs can Lennep de manometer die op het buizenframe was aangesloten in de garen te houden.
Na de race werd neiden verteld waarom: de Martini 917 had een experimenteel buizenframe gemaakt van magnesium, als proef, magnesium is licht maar levensgevaarlijk brandbaar en bijzonder corrosief. En bij brand mag je geen water gebruiken.
Daarom kan de Martini 917 nooit meer worden gebruikt, het buizenframe kan dan volledig uitelkaar spatten.
maartenvanderpas zegt
@desjonnies: Vorig jaar had Porsche de 917 KH op de Historic Grand Prix Zandvoort. Hij reed inderdaad niet meer. Van Lennep vertelde dat het buizenframe van magnesium te veel geërodeerd is.
http://www.autoblog.nl/nieuws/uniek-gijs-van-lennep-herenigd-met-zijn-porsche-917-kh-79772
carmasterr zegt
@desjonnies:
Dat vind ik knap
Mr. Donohue is al sinds 1975 niet meer bij ons.
rob5nismo zegt
Mooi artikel
maartenvanderpas zegt
@rob5nismo: Sorry, dit antwoord is voor de vorige reageerder.
janmetdelangeachternaam zegt
Die banden zijn dikker dan mijn schoonmoeder..oh die heb ik niet
E34M5Touring zegt
Is het niet enorm lastig om een Turbo auto met zulke lange gearing door die langzame bochten te krijgen? Kan me voorstellen dat je met zo’n lange 1ste versnelling echt onderin het toerengebied zit in hele langzame bochten. Beetje turbolag en je moet bijna gaan clutch dumpen om hem weer op gang te krijgen. Jammer dat races als Can AM niet meer bestaan. Echt roadracen met purpose built auto’s. Supergaaf!
phdg zegt
@E34M5Touring: nog erger de achteras had bijvoorbeeld ook nog eens geen differentieel. Er bestond er gewoon geen die sterk genoeg was en dus werd er altijd evenveel kracht naar de beide wielen gestuurd ook in de bochten
Rick-dos zegt
Uit een tijd dat mannen nog echt mannen waren. Uit een tijd dat mannen lang haar, een baard, bakkebaarden en borsthaar hadden niet omdat het hip was maar omdat we wel wat belangrijkers te doen hadden dan zorgen maken over ons uiterlijk. Uit een tijd dat dood of de gladiolen ook echt nog een betekenis had niet zoals nu waarbij de halve wereld schreeuwt en jankt dat de actie van Max op Raikkonen in Spa “levensgevaarlijk” is.
Dat waren nog eens tijden. Als jullie mij nu willen excuseren. Ik heb een afspraak bij de kapper en als ik niet ga dan wordt mijn vrouw boos omdat mijn haar zo lang is. De tr…
lincoln zegt
@rick-dos:
Sinds er geen standaard asbak meer in die dingen te vinden is .. En champagne pas na de race wordt gezopen .. Is curling spannender ..
pinut187 zegt
Leuk interesant artikel.
Dutchdriftking zegt
Lieve Porsche, ik heb ook nog een paar auto’s op m’n bucket list staan. Kunnen jullie daar ook een proefritje in regelen? Alvast bedankt!
ghost zegt
@dutchdriftking: zo makkelijk he idd, als coureur heb je zo je voordeeltjes.
lotuselises2 zegt
@dutchdriftking: zo’n ding zien rijden stond bij mij alleen al op de bucket list. Die is vandaag weer afgevinkt, samen met de 917K
stephane8200 zegt
Gaaf! Leuk artikel en mooie foto’s.
gietturbo zegt
Was erbij!! Geluid is waanzinnig