Eén voor één pakken de Duitse steden oudere dieselauto’s aan.
Je wordt steeds meer invalide met een oudere dieselauto, want je kunt op steeds minder plekken terecht. In het gevecht tegen de diesel is het nu Stuttgart die met de scepter zwaait. De Duitse stad, thuishaven van onder meer Mercedes en Porsche, gaat diesels met een Euro 4-motor of ouder verbannen.
Vanaf januari 2019 mag je er met een dergelijke auto niet meer in. Doelstelling is om de luchtkwaliteit van Stuttgart te verbeteren. Enkel diesels bannen is niet voldoende. Het parlement in de Baden-Wuerttemberg regio pleit tevens voor meer maatregelen, zoals een uitbreiding van het openbaar vervoer en meer elektrische mobiliteit. Net als Hamburg en München, voldoet Stuttgart niet aan de Europese richtlijnen als het gaat om de luchtkwaliteit.
Hoewel diesels met een Euro 4 of ouder niet meer welkom zijn per 2019, kunnen de regels later volgend jaar nog worden aangescherpt. Halverwege 2019 zal er worden gekeken naar het effect van de maatregel. Is de luchtkwaliteit onvoldoende verbeterd, van volgt er een mogelijke ban van Euro 5 diesels in 2020. In Hamburg is die regel al van kracht. Het is de enige Duitse stad met een ban op Euro 5 en ouder.
JanC zegt
Jullie schrijven “In Hamburg is die regel al van kracht. Het is de enige Duitse stad met een ban op Euro 5 en ouder”
Dat is niet onwaar, maar het lijkt dan alsof je Hamburg niet inkomt met een oude diesel. Dat is niet zo, er zijn slechts twee delen van straten – net waar een meetstation is – afgesloten voor oudere diesels. En veel controle lijkt er niet eens op te zijn.
bmw2coupeeigenaar zegt
Wellicht een idee om (zoveel mogelijk) de zware vrachtwagens te weren, net zoals Amsterdam dat doet.
postzegel zegt
@bmw2coupeeigenaar: Goed plan. Haal het even door Google – Translate, tik het resultaat uit op een briefje (of schrijf het op de achterkant van een bierviltje), en stuur het naar Die Heimat. Ze hebben er vast niet aan gedacht!
#EenNachtIjs
bmw2coupeeigenaar zegt
@postzegel: Ja ja lekker bijdehante reactie.
postzegel zegt
@bmw2coupeeigenaar: Sorry. ’t is nog relatief vroeg.
wijsneus zegt
@postzegel: En vergeet niet voldoende postzegels op de envelop te plakken.
erwh zegt
@bmw2coupeeigenaar: goed begin. Nog mooier is als we het aandeel van het wegtransport met 80% kunnen verminderen. Het einde van overgesubsidieerde vrachtwagens gaat alleen maar geld opleveren voor onze portemonnee, de veiligheid op de weg significant verbeteren en milieuvriendelijkere opties (snelle goederentreinen) eerlijke kansen geven. Daarnaast hebben wij, de automobilisten (die tenslotte voor de weg betalen in Europa), weer wat meer ruimte.
barrier zegt
@erwh: en hoe komt die pallet dan vanaf het treinstation naar het magazijn?
sr20det zegt
@barrier: steekkar
chimaera zegt
@bmw2coupeeigenaar: Want die zijn niet voorzien van Euro-6 motoren tegenwoordig?
ikleesookoverautos zegt
Reacties over boten die meer vervuilen in 3,2,1..
vonklausenburg zegt
@ikleesookoverautos: Tegenreactie over de uitstoot per product die lager is bij zeevaart dan wegtransport, in 3..2..1…
crepito zegt
@vonklausenburg: CO2 misschien, al die andere rotzooi niet denk ik.
postzegel zegt
@ikleesookoverautos: Boten, die vervuilen meer!
lekkerlinksrijden zegt
@ikleesookoverautos: elektrische boten ook
shadowbroker zegt
@ikleesookoverautos: Boten vervuilen meer
boomhauwer zegt
@ikleesookoverautos: ik hap, de beruchte straten in Hamburg liggen dan ook in vogelvlucht op nog geen km van de haven. Dus ja, het is wel een punt die erger klopt van de “oppositie”. De dieselban daar is een lachertje.
karhengst zegt
@ikleesookoverautos: De haven van Stuttgart is van cruciaal belang voor de economie. Dus die gaan ze niet aanpakken. Voor de cruiseschepen is het een belangrijke tussenstop, dat rijke volk brengt natuurlijk ook een hoop geld mee.
ouwedibbes83 zegt
@RubenPriest: voor de beeldvorming is het prettig om het jaar dat de euro4 en euro5 norm inging te vermelden. Hoe oud zijn die diesels waarover we t hebben?
ronnys zegt
@ouwedibbes83: euro 4 is jan 2005 gepubliceerd en okt. 2006 van kracht geworden. Euro 5 is van oktober 2009.
Dus niet piepjong, maar 2006 is nog een fijn jaar….
mashell zegt
En het was al zo’n auto-onvriendelijke stad.
desjonnies zegt
Europa moet willens en wetens kapot.
C220AMG zegt
@fietsenmaker dat wordt nog krap aan allemaal, zorgen dat ik in December in Stuttgart klaar ben dus!
karhengst zegt
Misschien eens een fietspad aanleggen? Ondanks de heuvels zou dat werkelijk kunnen helpen. OV en elektrisch vervoer veroorzaken ook nog altijd een hoop fijnstof.
C220AMG zegt
@karhengst: Fietspaden zoals wij ze in Nederland kennen zie je in Duitsland inderdaad sporadisch! In Stuttgart in Unterer Schlossgarten hebben ze dit dan weer wel goed voor elkaar, hier loopt een perfect fietspad, alleen dat ding sluit uiteindelijk ook weer nergens lekker op aan waardoor ik als Nederlander echt niet weet of je nu op de weg of op de stoep moet fietsen. Op dat gebied valt er nog heel wat te winnen, maar mensen zijn hier veel vertrouwder met de auto dan met de fiets, dus ik betwijfel dat dit snel gaat veranderen.
bmwalpina zegt
@C220AMG: Aha, nog iemand woonachtig in 0711? ;)
C220AMG zegt
@bmwalpina: Ja, tot eind van dit jaar/begin volgend jaar.
C220AMG zegt
@bmwalpina: sterker nog, aan je posts op autojunk te zien, zijn we nog collega’s ook ;)
bmwalpina zegt
@C220AMG: Ah wat tof! Zit jij in SiFi, of ook in UT? Ik zal morgen anders wel even een berichtje via Skype doen ;-)
C220AMG zegt
@bmwalpina: ik zit ook in UT in team RD. Berichtje mag altijd ?
Robert zegt
Trap al die (snor)scooters, 2-takt of 4-takt, binnen afzienbare tijd de stad uit. Geef de eigenaren een overgangsregeling van een jaartje of twee en dan, per 2020 of 2021, is het over en uit. Dat levert véél meer op in de strijd tegen de luchtvervuiling dan de heksenjacht op ‘vieze’ diesels.
henkhekje zegt
En dit allemaal met dank en de hartelijke groeten van Volkswagen AG
tjongejongejonge zegt
Alle diesels de wereld uit te beginnen met Nederland !
drommedaris zegt
@tjongejongejonge: mafkees. Ik heb net een mooie TDV8 gekocht. Mooi euro5 en dus prima. En ik heb daar schijt aan. Jij rijdt een Prius, Outlander, GTE of Tesla zekr
tjongejongejonge zegt
@drommedaris: sjoemelaar !
werf76 zegt
Praten over oude diesels om vervolgens een nieuwe Mercedes te laten zien.
Pallas zegt
@werf76: Elke Mercedes wordt uiteindelijk een oude Diesel
911targa zegt
We wonen in een bijzonder land! In NL worden diesels in steden geweerd ogv bouwjaar. In Dld ogv uitstoot. In NL streven we niet naar schone lucht, maar naar nieuwere auto’s.
bmwalpina zegt
Ze hadden afgelopen halfjaar al het ‘Feinstaubalarm’ waarmee je met Bosch-, Porsche-, of Daimler Ausweis gratis kon reizen met OV als dit van kracht was. Nou zullen degenen met een dienstauto niet zomaar het OV nemen, maar toch best een goed initiatief