Sommige mensen vinden het record van snelste productieauto ter wereld niet zo heel bijzonder. Hoe snel je met een auto over een recht stuk kunt rijden, zegt natuurlijk niet zoveel over de overall prestaties en kwaliteiten van een auto. Dat laat zich bijvoorbeeld een stuk beter meten aan de hand van een rondje Nürburgring. Maar je kunt lullen wat je wilt, het blijft een prestatie van formaat en het is nooit verkeerd om de titel van snelste productieauto op zak te hebben.
De Amerikaanse SSC Ultimate Aero had die officiële titel vanaf september 2007 tot heel kort geleden nog op zak (411 km/u), maar moest z’n troon onlangs afstaan aan de Duitse Bugatti Veyron Super Sport (434 km/u).
Shelby SuperCars, de maker van de SSC Ultimate Aero vat het sportief op.
We would sincerely like to congratulate Bugatti. When the Ultimate Aero broke the record in 2007, we knew it was just a matter of time until it was broken by someone else.
De Amerikanen lijken het er niet bij te laten zitten. Ze willen nog vrijwel niets kwijt over hun plannen met hun (tot nu toe) 1.305 pk sterke supercar, maar geven wel duidelijke hints dat we voor het eind van de zomer iets spannends mogen verwachten. Onder de bezielende leiding van designer Jason Castriota wordt hard gewerkt aan de SSC en men staat te popelen om het resultaat van alle inspanningen aan de wereld te laten zien.
We’ve been working on a new project to debut before the end of the summer. Not much can be said at this time except that we’ll be upping the ante on all fronts. Having famed American designer Jason Castriota as our lead design enables SSC to reflect its engineer and performance in its aesthetics. It’s impossible for us to be more thrilled about having him on board and we’re anxious to show the world what we have up our sleeve.
Het is dus nog even de vraag of de Bugatti Veyron Super Sport hiermee straks een antwoord krijgt en de SSC Ultimate Aero weer “zijn” troon mag betreden. We wachten ongeduldig af. (via: jalopnik)
John zegt
Op de een of andere manier verwacht ik een auto die over de 500 km/h gaat.. Een beetje er harder is natuurlijk geen uitdaging voor die gasten, die willen echt een statement maken! Ik ben benieuwd.. (450 km/h zou ook kunnen natuurlijk ;) )
alfa159TI zegt
nou mij krijg je er ook niet warm mee!
leuk hoor, al die snelheid, degene die zo´n auto kopen durfen er niet eens mee ter rijden
Alwood zegt
meh, vorige keer ook grote verhalen en uiteindelijk maar 4km/u over de fabrieksopgave van de Bug heen.
De Veyron SS vervolgens met 20 over dit geval heen, haal je niet zo snel in volgens mij.
Trouwens, bedenk ik me nu pas, maar het kan geen toeval zijn. Bugatti=Bug, Kever=Beetle??
tvrspeedsix zegt
jammer dat (bijna) alle autos die lid zijn van de 400+Club zo lelijk zijn, eigenlijk is alleen de McLaren F1 mooi.
CasperH zegt
@tvrspeedsix: de McLaren F1 haalde alleen de 400 niet, had een top van rond de 385 volgens mij.
NLBUURMAN zegt
@tvrspeedsix: volgens mij haalde de F1 de 400 niet, maar ja :P
paulusrx7 zegt
en toch heb ik bij die scc altijd het gevoel dat ie gemaakt is met zo min mogelijk schroefjes en boutjes
dat ding lijkt op een budget auto ziet er werkelijk niet uit die bugatti ziet er gewoon fantastisch uit en is zeer netjes afgewerkt.
Larick zegt
Wel treffend dat ze er een Veyron (lookalike) achterbumper op hebben gezet. Zegt toch wel wat over de Veyron.
midasracer zegt
De Veyron is een lelijk ding, maar in de VW techniek heb ik nog wel vertrouwen. Echter in een SSC zou ik niet mijn leven willen wagen. Het ziet er allemaal erg amateuristisch uit. Er zal maar iets losspringen bij die snelheid. Dan heb je geen schijn van kans.
lambo4all zegt
nou ik vind het bij 380 eigenlijk al meer als genoeg, het gaat me er meer om hoe snel ie naar de 300 gaat dan hoe hoog zijn topsnelheid is.
joop538 zegt
@John
een auto die over de 500 gaat??
hmm ik acht dat zeer maar dan ook zeer onwaarschijnlijk…
Het vermogen dat een auto nodig heeft om van 350 naar 400 (434 voor de veyron) is wel zo gigantisch veel.. De luchtweerstand neem kwadratisch toe bij hogere snelheden, dus tel maar na.. Ik geloof dat de veyron bij de helft van zijn PK’s 350 kan halen, de andere helft heeft hij nodig om door te kunnen acceleren naar 400+.. Wil je dus 500+ halen zal je meer dan 4000pk nodig hebben
John zegt
@joop538: Always expect the unexpected…
Markus zegt
Op de troon… niet van een beauty contest in ieder geval. Valt me tegen van Shelby, maker van de schitterende Shelby Mustangs uit de jaren ’60.
Gieltje zegt
@Markus
Shelby Supercars heeft niks te maken met de bekende Mustangs en Cobra’s van Carroll Sherby. Trouwens, zou iemand ook maar de topnselheid van deze prullenbak willen uitproberen? Want plastic zou ik in ieder geval niet vertrouwen op 400 km/h.
Buyck zegt
Woehaaa… wat een geflipte tijden zeg!!! Iedere dag sta ik versteld van autoblog. We hadden eerst de Veyron Supersport en dan Dagger GT (claimt 2000pk en 485km/h) en nu als klap op de vuurpijl SSC. Ik ben razend benieuwd voor de komende maanden! Hou ons op de hoogte.
Laue zegt
doe maar gewoon een lekkere speelse muscle car i.p.v dit.
mardec zegt
Dit ding valt na de derde top speed run gewoon uit elkaar..
fant zegt
Ookal ging ie 600, ik zou altijd nog liever een Veyron hebben. Deze wagen heeft iets wat hem bijzonder lelijk maakt, maar weet niet eens precies was. Waarschijnlijk dat ie zo vreselijk lomp is. Typisch Amerikaans.
NLBUURMAN zegt
@fant: ja de veyron is lekker elegant natuurlijk, dat is ook een lomp ding! vind je ’t gek met 2 ton? ik wacht op de Hennessey Venom die nog eens flink onder handen genomen moet worden :P
SCi zegt
De aero heeft nog veel meer in huis maar er is niemand die het aandurft.
Technisch was het ding al in staat om in de 420’s / 430’s te doen maar tot nu toe is het nog niet gedaan.
De 1180 pk uitvoering was al veels te veel voor het chassis had ik het idee dus om er nog wat bij te pleuren lijkt me niet slim…
Feit dat saleen is afgehaakt in de battle vind ik heel wat erger.
De S7 ziet er beter uit dan de aero imho en leek zelfs in de TT uitvoering veel degelijker dan de aero.
Something zegt
Gaan de amerikanen weer met hun gekrenkte ego’s -_- wat een losers zijn het zeg.
Elke halve zool die onderzoek doet kan een auto produceren die belachelijke snelheden haalt, maar meesten kunnen geen kwalitatief goede auto’s bouwen.
Los van hypercars, kijk eens rond naar hoeveel automerken op de wereld er zijn die auto’s produceren met een goed kwaliteit.
Het zijn er maar een handje vol, dus van die amerikanen met hun overdreven grote ego’s moet je je niks aantrekken.
Raptor zegt
Vorm van de auto’s is natuurlijk functioneel ivm luchtweerstand en de enorme motor en radiatoren. Dat hij dan goed oogt is mooi meegenomen.
Voor elke 10km sneller (vanaf 200km/u) heb je zo’n 30% meer vermogen nodig ivm de luchtweerstand. 1305pk is “maar” 10% meer dan de 1200pk van de Veyron Super Sport. Ze zullen hem dus véél lichter moeten maken als ze meer dan 3km/u sneller willen dan de Super Sport.
RijNouNsDoor! zegt
@Raptor, niet lichter, maar veel aerodynamischer, gewicht maakt niet zoveel uit, luchtweerstand op zo’n snelheid (bijna) alles!
CSL zegt
“we knew it was just a matter of time until it was broken by someone else.”
Beetje krom eigenlijk. Als je weet dat je record snel weer wordt verbroken, zorg er dan voor dat het niet zo snel gebeurt!
De Ultimate Aero maakt gehakt van de Veyron.
CSL zegt
op een circuit althans..
HDM zegt
@RijNouNsDoor!: gewicht telt wel degelijk mee, ik snap niet waar je dat statement vandaan haalt dat gewicht bijna niets uitmaakt.
bozewolf zegt
@HDM: Voor absolute topsnelheid maakt gewicht heel weinig uit. Met minder gewicht kom je er sneller, maar top hangt af van puur vermogen en aerodynamica.
JPM zegt
Hou toch op met het gebruiken van de term productieauto. Een auto waarvan er maar 25 zijn gemaakt in 5 jaar mag je gewoon geen productie auto noemen.
Den zegt
ik hoorde uit zeer onbetrouwbare bronnen dat dacia ook bezig is met een project :)
Eric zegt
Ik heb juist in een engels magazine gelezen dat ze contact zochten met SSC. Men wou van alle mogelijke landen die sportwagens bouwen een groot vergelijk maken, nu met het voetbaltornooitje ergens in Afrika. Na verschillende telefoons, mail’s en faxen kregen ze niemand te pakken. Niemand nam de telefoon op en de journalisten lieten uitschijnen dat de zaak op de fles is!!! Dus geen snellere SSC in de toekomst???
JPM zegt
Overigens is de zogenaamde ‘strijd’ tussen SSC en Bugatti tekenend voor de hele verhouding van de Amerikaanse Europese auto industrie. Bugatti met een overontwikkelde, ultra veilige, hypermoderne, grensverleggende techniek, in een labaratorium omgeving gebouwde auto van een merk met geschiedenis tegenover een oude, onderontwikkelde, met een uit de jaren 90 gevonden Lamborghini chassis, brute kracht, weinig vooruitstrevende technologie SSC.
De SSC kan 1 ding, de Veyron kan alles.
PiK zegt
@ joop538
Heb altijd een hekel aan zo’n kortzichtige gedachten. Toen wij vroeger een nieuwe pc kochten met 8mb RAM werd verteld dat dat genoeg was voor de rest van ons leven, kijk nu 10 (?) jaar later is dat soort data op te slaan op een chip die evengroot is als een haar punt. (bij wijze van)
De vooruitgang in de techniek is onwaarschijnlijk, maar goed ook :)
JPM zegt
@ PiK
Dat was bij computers zo omdat we aan het begin stonden van het computer tijdperk. Computers waren iets onbekends en daarmee ook de ontwikkeling ervan.
Het is soms moeilijk te geloven maar auto’s zijn ruim 120 jaar lang ontwikkeld en we komen bij een punt dat het niet verder kan. Opzich maakt dat niet uit want we kunnen binnenkort opnieuw beginnen met elekrisch rijden en waterstof etc. dan herhaald zich die cyclus weer.
Computers zijn gebonden door menselijke kennis grenzen, de snelheid van auto’s door natuurlijke grenzen. Een wegauto die 500 zal halen is hoogst onwaarschijnlijk. Laat staan dat het nooit en te nimmer rendabel zal worden. Kijk naar de Veyron en deze SSC. Allemaal heel leuk en aardig maar dit zijn projecten uit de bull-tijd. Zowel de Veyron als de SSC zijn niet winstgevend en in een bear-tijd als deze zullen autofabrikanten ook geen miljarden uitgeven om 440 te gaan.
six-trey zegt
@JPM:
op een cirquit zal de SSC toch de Veyron belachelijk maken
en iedereen die klaagt over de kwaliteit zoek eens in jay leno’s garage zijn SSC op en hoe hij er over spreekt en die kerel is zoch 99% van de keren anti amerikaanse wagens
joop538 zegt
@PiK
Hekel of niet, ik spreek hier nu over de korte termijn en daar bedoel ik mee maanden tot een half jaar, en ik kan je op een papiertje geven dat er geen huidige straatauto, de 500km/h grens gaat behalen. In dit stukje gaat het namelijk om de performance kroon die nu weer bij de Veyron ligt, wanneer dit stuk plastic dus over 3 jaar harder gaat, heeft het weinig meer met een wedloop om de topsnelheidskroon te maken. Vandaar die opmerking.
Verder ben ik het natuurlijk met je eens dat technische vooruitgang zeer belangrijk is. Al moet ik zeggen dat ik er met de huidige basis die er ligt (de verbrandingsmotor) weinig rek meer in zit. Hiervoor dus nogmaals het voorbeeld wat ik eerder aanhaalde. Luchtweerstand groeit kwadratisch bij het verhogen van de snelheid. Er is dus op een gegeven moment zoveel energie nodig dat benzine dat simpelweg niet meer kan brengen. Er zitten simpelweg niet meer joules/liter in (tenzij je je een Veyron met een aanhang tankwagen als benzinetank voor kan stellen).
We zullen dus om die 500km/h grens te doorbreken echt een andere manier van voortstuwing nodig hebben. Disruptieve innovaties gevraagd….
RND zegt
@joop538: haha weinig rek meer in de verbrandingsmotor… jij hebt er wel echt verstand van he. kijk bv naar de nieuwe motor van lotus > 750cc = 135pk die 500km grens is niet zo heel ver meer.
joop538 zegt
@JPM
Goed punt, maar niet heeeeelemaal waar.
Ook computers (heel veel transistoren per cm^2) zijn gebonden aan natuurlijke wetten. We naderen nu al het niveau dat een transistor de grootte van niet meer dan een paar moleculen benaderd. Veel kleiner kan het dus daarna niet meer.
Er zal dus moeten worden overgegaan op een geheel andere oplossing. Die staat al klaar, quantum computers, maar moet nog wel verder ontwikkeld worden.
PiK zegt
@ JPM
In mijn reactie praat ik ook niet perse over brandstof motoren. De brandstof motor zoals we hem nu kennen heeft zijn beste tijd gehad. Daarom word er ontwikkeld op bijvoorbeeld elektro motoren, en wie zegt dat ze daar over 10 jaar geen 2000kW uit halen. Je stelling dat de auto uitontwikkeld is klopt niet, brandstof motoren wel.
@ joop538
Je hebt gelijk en hekel hebben aan was de verkeerde woordkeuze..
Al met al blijf ik dromen ooit eens zo’n soort supercar te mogen bezitten omdat ik daar al heel mijn jeugd over droom. Mischien dromen mijn kinderen over 20 jaar wel over die 2000kW sterke elektrosupercar!
RDS zegt
@PiK: Uit elektro haal je over 10 jaar geen 2000 kw, tenminste als je geen auto wilt die dertig ton weegt. Bedenk dat elektromotoren en accu’s ook al meer dan een eeuw in ontwikkeling zijn. Om nog maar te zwijgen over over de stroomkabel die je mee moet zeulen omdat de accu’s dat vermogen simpelweg niet aan kunnen.
joop538 zegt
@RDS
Als jij electro als een spoel-inductie motor ziet waarschijnlijk niet… Electro is echter meer dan dat het potentieel van electronen kan immers gigantisch verhoogd worden waardoor het mogelijk wordt om gigantische hoeveelheden energie door relatief laaggewicht media kunnen versturen.. De manier die we nu hebben om deze electriciteit in kinetische energie om te zetten kan hier echter niet mee omgaan… laat staan de huidige manieren van opslaan van electrisch potentieel…
@PiK
Mijn droom is om in een 68 mustang fastback met een zeer onzuinige roggelende V8 mij later over geheel lege snelwegen te verplaatsen… zwaaiend naar alle millieu hippies die door de raampjes van zuinige door zonneenergie voortgestuwde magneettreinen zitten te staren naar welke idiote klimaat baarbaar het gore lef heeft om zoveel CO2 in de lucht te lozen!
RDS zegt
@joop538: Geheel leeg zal de weg niet zijn, ik ben er ook nog met m’n ’67 Mustang :D
joop538 zegt
hahhaha prima zolang ie maar maximaal 1 op 5 loopt!
Osca zegt
@joop538: ik join je met een 1977 Celica of een R34 skyline :3 ik mod ze wel zodat ze de 1:5 grens halen :D
PiK zegt
@ RDS
Vindt het nog steeds gevaarlijk om producten en ontwikkelingen in de toekomst helemaal uit te sluiten.
Als je naar de Veyron kijkt: Ik denk en neem aan dat ze de Veyron meteen de vermogen update mee hadden kunnen geven. Dit hebben ze niet gedaan omdat ze dan de betrouwbaarheid niet kunnen garanderen, nu een aantal jaar later hebben ze het alweer zo ver dat ze het wél durven. Het gezegde: ‘zeg nooit nooit’ is hier wel op zijn plaats.
MJB zegt
@Alwood: Het merk Bugatti bestond al lang voordat Volkswagen werd opgericht. En ik denk niet dat Volkswagen met de introductie van de Beetle in gedachten had dat ze iets van zestig jaar later een bedrijf zouden overnemen wat een een leuke link legt tussen de benamingen ;)
Maar goed, ik heb sowieso veel liever een Veyron dan zo’n SSC. Die SSC mag dan iets sneller zijn in een rechte lijn, maar een Veyron is stukken comfortabeler. Het is gewoon een heerlijke (denk ik) cruiser waarmee je ’toevallig’ elke andere auto weg kunt blazen. Die iets hogere topsnelheid bij een andere auto maakt dan geen zak uit.
six-trey zegt
@MJB:
daar zit je half juist, de Veyron zal wel comfortabeler zijn maar in bochten enzo zal hij het niet halen van de SSC je moet de SSC als een circuit wagen zien gemaakt om te racen terwijl de veyron een Porche cayenne is veel luxe maar nutteloos in de bochten, te zwaar maar wel goed op de rechte lijn
D-Racer zegt
Nou… Voor mij hoeft het niet hoor :) Ik hou van de Bugatti en vind het helemaal geweldig als hij de snelheidskoning is!
lincoln zegt
noodzakelijke aerodynamica kan niet echt een predicaat “lelijk” hebben ..
beetje vreemd ..
xilver zegt
Lompe amerikanen… overal de beste in willen zijn terwijl ze er verder niets mee bereiken… Die opvoering is er puur omdat Bugatti met de SS is afgekomen… ze kunnen het gwn niet hebben dat er iemand anders sneller en beter is… Ik hoop dat die SSC crasht in heel het onwikkelingsteam van die wagen… Dat ze het autobouwen aan de profs overlaten en zich bezighouden met waarin ze goed zijn…
six-trey zegt
@xilver:
SSC heeft al een 10 tal jaar ervaring in het auto bouwen, maak je niet druk man en je hoeft ook niet jaloers te zijn om dat een bedrijfje rednecks het even goed kan als een groep saaie duitse ingenieurs. Doe ook iets constructief met je leven en niet jaloers zijn dat het beste dat jij ooit kunnen bouwen hebt een tafel van IKEA was.
xilver zegt
@six-trey: Ik weet perfect wat SSC is en ik kan wel wat meer da een ikea tafel in elkaar schroeven, maar dat terzijde.. het is gwn die mentaliteit dat die amerikanen hebben om altijd de beste te willen zijn in dingen die een ander beter kan..
Tostitje zegt
en nu hennesey nog…..word weer is tijd dat we daar weer is van horen
Northwestern zegt
Kan me echt geen reet schelen. Ze zeggen altijd dat hij de Veyron verslaat, maar dat is onmogelijk. Een Veyron kan je ruim 400 in luxe, in zo’n SSC zal het wel niet zo lekker gaan.
corvettez06 zegt
wat een stelletje zielige losers zeg , als het amerikaans is moet het gelijk de grond in geboord worden, jullie hebben er nog nooit in gezeten nooit in gereden maar weten allemaal te vertellen hoe het rijd en voelt zielepoten.
MJB zegt
@six-trey: Ik zeg ook helemaal niet dat de Veyron op alle punten superieur is :) Voor een rondje Nürburgring ben je waarschijnlijk beter af met de SSC. Dat zag je ook al bij Top Gear, de Veyron kwam op de zesde plaats. Nog altijd snel, maar dan zie je duidelijk dat handling op een circuit veel belangrijker is dan pure kracht.
Benz.. zegt
Waarom vergelijkt iedereen de SSC met de Veyron?
De Veyron is geen raceauto maar een luxe (en loeidure) hypercar met dito prestaties.
De SSC is toch meer competitiegericht, heeft veel betere rijeigenschappen en zal op het circuit rondjes om de Veyron rijden.
Ik heb het idee dat veel van jullie de bedoeling er achter niet snappen omtrent deze 2 kanonnen.
Of gaat het vergelijken alleen om het aantal pk’tjes en koppel? ;)
TrojMacready zegt
De vorige poging was echt een record op papier. The Aero TT heeft 2WD aandrijving waardoog hij op straatlegale banden z’n krachten gewoonweg niet kwijt kan (anders dan rokend rubber). Daarnaast was de straatversie uitgerust met een bak die net verder kwam dan een kilometer of 380, daar waar de recordauto dus een speciale eindreductie bezat. Tikje valsspel. Kortom, hoe de vraag is of méér vermogen bovenstaande echt “oplost”.
TrojMacready zegt
net=niet*…
Armbeiter zegt
@ RND
In 2004 wisten ze in de F1 uit 3000cc ca. 950 te toveren. En dat met technieken die ze in de jaren 80 ook al gebruikten. Dingen zoals direkte inspuiting, exotische materialen enzovoorts mochten niet. Oftewel, veel vermogen uit relatief kleine inhoud is niet ‘moeilijk’. Alleen kijk ook eens naar de levensduur;)
De verschrikkelijke Barbiepop zegt
Het grote verschil tussen de Veyron en de SCC is dat de Veyron heel blijft en de SCC in stukjes ligt na 3x een run boven de 400 kmu!! Daarnaast is de Veyron gebouwd in een steriele atmosfeer in Duitsland en de SCC door een stel lompe boeren in een schuur uit HillBilly-land!! En dan heb je de motor nog, denk dat de W16 met z’n 4 turbo’s toch wel heel wat stabieler is, ten opzichte van een V8 met 2 wasmachines uit de jaren ’60! Veyron RULED, SCC gaat hiel schnell kaput, believe me I know! En dat Jay Leno zegt dat de SCC een goeie auto is moet je helemaal in twijfel nemen, want dat is gewoon niet waar!! Een snel in elkaar gezet braaksel met de neiging tot kotsen!! Ben benieuwd naar de reacties hierop! :) bye bye!
six-trey zegt
@De verschrikkelijke Barbiepop:
leuk hoor wat tegen de schenen van amerikaanse auto liefhebbers schoppen, zoek eerst wat feiten op inplaats van wat je denkt, de Dodge Charger Daytona uit 69 heeft gewoon een 426 Hemi en die heeft ook een betere 0-60 time dan de Veyron dus een V8 hoeft niet minder te zijn dan een V16. En ik heb veeeeeel liever een auto die in elkaar gestoken is door een stel hillbillies dan door een stel duitse ingenieurs die ingenieurs weten gewoon de theorie beter maar hebben geen verstand van emoties ik heb het niet voor mensen met een universitair diploma. En als de Veyron zo goed is waarom gebruiken ze hem niet op cirquit en ik denk dat de onderhouds kosten van een V16 met zo veel turbo’s ook veeeeeel hoger zullen oplopen dan om de 100.0000 km ofzo een nieuwe Ford V8 steken
TrojMacready zegt
Het grappige is, dat als je op zoek gaat naar verificatie van de opgegeven gegevens van SSC, je niet verder komt dan de topsnelheid, waarbij fijntjes wordt opgemerkt dat de eindreductie verlengd was speciaal voor deze test (bij de straatauto stopt de teller bij 380). Ook is onbekend of er racebenzine is getankt voor die test. Alle andere getallen (een gesuggereerd record voor een slalom, 0-100, etc.) is uiteindelijk slechts te herleiden tot 1 bron: SSC zelf.
Dat er verder geen onafhankelijke tests zijn, doet bij mij alle alarmbellen rinkelen.
TrojMacready zegt
Ter aanvulling: onafhankelijke tests waarbij de auto daadwerkelijk aan de meetapparatuur wordt gehangen, niet een subjectieve indruk zoals bijv. door Jay Leno.
TrojMacready zegt
Heh, waar vind ik onafhankelijk geteste tijden van die Dodge Charger? Gewoon even voor het vermaak.
Cantago zegt
Een Ultimate Aero kan alleen maar dromen van de rijeigenschappen van een Veyron, om nog maar te zwijgen hoe iedereen makkelijk hard kan rijden in een Veyron!