Van 3D-plaatjes naar een tastbaar model. Het is de e-XIV daadwerkelijk gelukt. Dit is hoe de Koreanen tegen een crossover met elektrokracht én een benzinemotor kijken.
De magneet-synchroonmotor (PMSM) in deze crossover levert 107 pk en krijgt zijn prik van een 16 kWh lithium-ion accupakket. Hiermee is een range van 80 kilometer te realiseren. Of niet, het is immers nog een concept. Via een normale stekker-outlet zit de batterij in vier uur weer vol, een snellader doet het in 20 minuten.
Als de stroom op is springt een 1,0 liter tweecilinder bij, die benzine omzet in thermische energie, wat weer via kinetische energie middels een generator wordt omgezet naar stroom. Het levert een totale actieradius van 600 kilometer op bij een CO2-uitstoot van 45 gram per kilometer. Overigens betreft het hier geen snelheidsduivel, de Vmax staat op 150 km/u.
En ja, hij is vrijwel identiek aan de XIV-1 en de XIV-2, nu heeft de conceptauto echter e-kracht en 12 zonnecellen in het dak die verbruikers in het interieur (radio, airco) van stroom voorzien.
U weet dus welke kant de Koreanen op willen. Weg van de oogbalverziekende designs, en langzaam richting een eigen identiteit met oog voor muesli-aandrijving. Waarvan akte, SsangYong.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik zeg het niet snel maar dit is écht een allegaartje van design elementen van andere merken. Waaronder de Saab cockpit…
supercarwaar zegt
Wat een lelijke auto
norge zegt
Grappig ding en zoals die fan ex Saab zegt een mengelmoesje,maar wel leuk.
kickass zegt
Hmm, apart ding. Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden…