Deze moeten we even toelichten.
Er zijn telkens meer niches te vinden in het CUV-segment. De crossovers zijn tegenwoordig een kruising tussen een crossover en een andere crossover. Een zogenaamd vuilnisbakkenras, zo u wil. Skoda heeft het doek getrokken van de Kamiq GT en dat is een zuivere variatie van dat soort.
De Kamiq is een compacte crossover en de Kamiq GT is de sportieve variant, zou u denken. Maar dat zou natuurlijk te makkelijk zijn. Net als de Kodiaq GT is de Kamiq GT specifiek bedoeld voor de Chinese markt. Sterker nog, de auto wordt gemaakt in samenwerking met SAIC in China. Om de kosten te drukken en de eisen in China nog niet overal zo hoog zijn als in Europa, is de Chinese Kamiq iets anders dan de ‘onze‘.
Waar wij kunnen genieten van alle geneugten van het MQB-platform, wordt de Chinese Kamiq nog gebouwd op het vrij oude ‘PQ’-platform. De Chinese versie is dus minder verfijnd dan de Europese variant. Maar het voordeel is dat Chinese SAIC-Skoda Kamiq een stukje ruimer is en dat is op de Chinese markt enorm belangrijk. Een logische keuze dus om het oude platform te gebruiken.
De Kamiq GT heeft niet alleen een enigszins vlak aflopende achterkant, maar ook een spitsere snuit, andere wielen en afwijkende bumpers. Eerlijk is eerlijk, het resultaat is best geslaagd te noemen. Zeker in het rood met grote wielen en een zwart dak ziet het er best hip & funky uit. In het interieur zien we minder grote verschillen. Het zijn vooral details als de decoratiestrips, ‘GT’-badges en de sportstoelen.
In technisch opzicht is er nog niets bekend gemaakt. In China wordt de Kamiq geleverd met een 1.5 viercilinder met als technologisch hoogstandje heuse multipoint-injectie! Het maximum vermogen van die motor is 111 pk. Een sterkere 1.2 TSI staat naar alle waarschijnlijkheid op de planning. Qua transmissie kan men kiezen tussen een handbak of DSG-transmissie. Mocht jij als Nederlander ook een sportieve Kamiq wensen, is het nog even wachten tot de Kamiq Monte Carlo naar Nederland komt.
SvenskaAeroplanAB zegt
Het zijn wel anti-conceptie middelen op wielen zeg, al die nieuwe Skoda’s. Kraak noch smaak…
volvorawdlaserblue zegt
@svenskaaeroplanab: Gelukkig wonen een hele hoop mensen in China, dus dit ‘zaaddodende vervoersmiddel’ kunnen ze daar nog wel aan.?
berlinetta zegt
Ik vind van mezelf dat ik best een goed geheugen heb en ik weet heel veel auto’s wel te herkennen en uit elkaar te houden, maar bij de crossovers van VAG ben ik het toch helemaal kwijt. Ik weet echt niet meer welke naam bij welke auto hoort. Ben ik de enige daarin?
rrk147 zegt
@berlinetta: heb ik ook last van! De diverse suv’s van Seat, en Skoda ook wel eigenlijk ja!
Loek zegt
@berlinetta:
Volkswagen: T-Cross, T-Roc, Tiguan, Touareg, Atlas, Atlas Cross Sport.
Audi: A1 Citycarver, Q2, Q3, Q3 Sportback, Q5, e-tron, e-tron Sportback, Q7, Q8.
SEAT: Arona, Cupra Formentor, Ateca, Cupra Ateca.
Skoda: Kamiq, Karoq, Kodiaq en in China dus nog de Kamiq GT en Kodiaq GT. Ook is de Kamiq daar anders.
Bentley: Bentayga.
Lamborghini: Urus.
Porsche: Macan, Cayenne, Cayenne Coupé.
Volgens mij heb je ze dan allemaal ;)
willeme zegt
@720s: Je vergeet de Taracco en de Tiguan Allspace ;-)
emping zegt
@willeme: en de Teramont.
berlinetta zegt
@720s: Nou vooral bij Seat en Skoda ga ik de mist in. En de kleinere crossovers van VW. Als je me een quiz zou laten spelen waarbij ik de naam moest raden bij elke afdeling dan zou het mij niet lukken. Bij andere VAG-merken weet ik het wel.
JamesBond007 zegt
111pk voor zo’n grote auto?
flatsixx zegt
@jamesbond007: ongekend he
Dutchdriftking zegt
Doe mij maar een Octavia dan. Ook het oude model is prima.
birdnerd84 zegt
Ze lijken allemaal erg op elkaar. En spannend wordt het niet, zelfs niet als GT
grasvreter zegt
Qua betrouwbaarheid zou ik wel zo’n 16 klepper mpi nemen over een downsize tsi, maar dat terzijde.
ericc zegt
Ze moeten het gebruik van de lettercombinatie GT verbieden op zulke voertuigen. Net zoals de BMW 3 en 6-reeks GT. Het zijn geen GT’s. Een GT is een 2-deurs sport-coupe met motor vooraan en RWD. En nog liefst een motor met grote longinhoud! Zoiets als de F812 Superfast. Bij de Bentley GT vind ik het gebruik van de letters wel OK. Bij de klasse alla Golf GTI en andere hatch-back’s kan ik het nog begrijpen.
eklasse zegt
@ericc: ‘ze’ ?
ericc zegt
@eklasse: De AB-correcte-GT-gebruik-politie!
rollsroy zegt
Ben toch echt even de draad kwijt met al deze skoda’s. Hoop dat we deze niet in europa gaan zien. vis noch vlees.
berlinetta zegt
@berlinetta: *afbeelding
alper zegt
De zoveelste zielloze uitkraamsel uit de autoindustrie. Wat gaat het slecht zeg. Er komen tegenwoordig weinig auto’s met een “wow” effect. Het is echt triest gesteld. Passie is gone..