Dit is de beste auto voor als je écht snel naar de hondendokter moet knallen.
Het is weer zover: er is weer een record omgetuimeld in de Groene Hel. Het Duitse blad Sport Auto, bekend van het Porsche 918 record, nam de familieversie van de Mercedes-AMG E63 S (rijtest) mee op een tocht richting de Eifel, waar ze de snelste tijd in hun klasse wat aanscherpten. Met Christian Gebhardt aan het roer deed de Estate een rondje van 7:45.19, wat ongeveer 10 seconden sneller is dan de vorige E63 S. De video van het rondje check je HIER.
Laat het dus vooral duidelijk zijn dat de nieuwe E63 S de daad bij het woord voegt en wel degelijk een ruime verbetering is ten opzichte van zijn oudere broer. Dit wordt niet in het minst veroorzaakt door de nieuwe geblazen achtcilinder. Deze 4-liter biturbo V8 die schuilt in het vooronder van de W213 produceert 612 pk en 850 Nm koppel. In een rechte lijn betekent dit dat de E63 S een kleine 3,5 seconden nodig heeft om de 100 km/u aan te tikken. Tezamen met het wonderbaarlijk goede 4Matic+ zorgt dit ogenschijnlijk voor een auto die in zowel de bochten als op rechte stukken niet te stoppen is. Dit is een powerwagon pur sang.
Wil je meer weten over de verschillen tussen de nieuwe en de oude E63 AMG Estate? Klik dan hier.
rufctr01 zegt
Audi en BMW zullen snel volgen.
bmwm3gtr zegt
@rufctr01: bmw zal geen station M5 maken ben ik bang…
willeme zegt
@bmwm3gtr: nu ze over zijn gegaan op AWD met de M5 denk ik dat het niet lang gaat duren met de M5 Touring.
janmetdelangeachternaam zegt
@rufctr01: met welke station volgt bmw? Die maken geen power station sinds de e61 meer. (Ja de m550d maar dat is een niveau lager)
mb10 zegt
@rufctr01: bmw heeft geen M5 station
viezefreddyw zegt
Jezus, snelle tijd man. En dan plaats hebben voor 5 man plus bagage. Wat een kanon!
Dickie zegt
@viezefreddyw:
Waar gaat het nog over 0-100 in 3.5 sec. Niet meer normaal
Stefje zegt
@Dickie: je zou maar een F430 hebben en het bij een stoplicht afleggen tegen zo’n volgepropte station ??
viezefreddyw zegt
@stefje: En niet zo’n beetje ook! Gewoon een halve seconde sneller. Vind ik wel mooi.
viezefreddyw zegt
@stefje: Even snel gekeken wat een F430 doet over de Nurburgring. De snelste tijd was 7:55.00. Dat is gewoon 10 seconden langzamer dan de E63. Bizar man.
b00m3rang zegt
@viezefreddyw: jaa maar die ringtijden kan je eigenlijk niet vergelijken. De ring is aangepast op meerdere momenten in het verleden en het zal vast ook nog gebeuren in de toekomst. Daarnaast verschillen de rijders en condities enorm. Ookal ben ik natuurlijk zeker niet vies van een onzinvolle vergelijkingen.
't Peugje zegt
@viezefreddyw: Maar een F430 heb ik nog nooit met blauwe platen op een trambaan zien rijden ;) Nee flauw, heel bizar hoe ze een station zo snel krijgen.
Dickie zegt
@stefje: Haha ja ik had het er nog bij willen zetten: je zult er maar naast staan met je Ferrari…
cartype zegt
@dickie: In de categorie “voor petrolheads” is 3,5 van 0 – 100 km/u zeker wel snel ja. Maar in de electro wereld gelden er andere standaarden. De Tesla Model S P100D doet 0 naar 60 mph in 2,3 seconden. OK de Model S is geen station. Die maakt Tesla ook niet. De Model X P100D doet 0 naar 60 mph in 2,9s.
Maar ja, voor circuit-werk is de Tesla niet echt berekend, 2200 kg is veel en zonder extra koeling van de accu schiet er een beveiliging in met als gevolg een minuut vertraging op de ring.
Dickie zegt
@cartype:
Ja ik weer het van de Tesla maar al gaat die in 1 sec naar de 100 ik zou geluid van zo’n dikke V8 er niet voor willen missen dan maar minder snel.
Plus dat de accu natuurlijk zo leeg is bij zo’n ding als je dat doet.
allesmetturbo zegt
Lekker snel naar de wintersport
hoglard zegt
@allesmetturbo: lekker veel tanken naar de wintersport!
peug206 zegt
@allesmetturbo: en toch zou ik dan liever de dikste diesel willen. Omdat het dan toch net wat meer power heeft en minder tanken. En minder piekerig karakter
baardmijt zegt
@peug206: Minder vaak tanken en het maximale koppel bij een lager toerental, mee eens. Maar meer power? Die begrijp ik niet.
peug206 zegt
@baardmijt: een benzine heeft vaak een stuk in de koppelcurve dat heel snel omhoog loopt en dan daalt. Met turbo’s is dit minder geworden maar nog steeds niet zo’n mooie koppelcurve als een dikke diesel.
rammillius zegt
Binnenkort Audi met een rs erover heen of is het onderstuur niet opgelost?
kermit123 zegt
@rammillius: De oude Rs 6 gaat al makkelijk voorbij de mercedes in een sprint van 0 tot 100. Dus de nieuwe RS6 maakt er gehakt van de mercedes
peug206 zegt
@kermit123: een sprintje is net wat anders dan een 21km vol bochten.
berlinetta zegt
@kermit123: De oude doet dat in 3.9, de Merc 3.5. Bovendien bestaat de Ring uit bochten. De angstgegner van Audi.
kermit123 zegt
@berlinetta: dat zijn cijfers op papier. Ga maar naar de sprint races in duitsland of hier.De RS 6 maakt gehakt van de mercedes. Zou mooi zijn als je ze beide bij de stoplichten zou tegengekomen dan merk je hoe goed quattro is . Je lacht je helemaal suf.Bij een tesla heb je natuurlijk geen schijn van kans
87sandyd zegt
@kermit123: Nou, om jou verhaal meteen te ontkrachten…
https://youtu.be/_JB9Ki9YWXU
Begrijp mij niet verkeerd, als je een rs6 voor mijn deur zet zal ik echt niet gaan huilen. Vind het een geweldige bak, maar de E63S is echt sneller. En dat is geen ramp, aangezien dit model RS6 alweer een tijdje meegaat..
Dutchdriftking zegt
Benieuwd hoe de nieuwe RS6 het zal gaan doen…
Onehp zegt
Heel knappe tijd. Want realistisch (Sport Auto tijden zijn vaak een stuk realistischer dan die van de fabrikanten) én gedaan op ‘gewone’ straatbanden (PS4S).
Onehp zegt
@onehp: dat gezegd, heel blij met men ST Cupra, is realistisch minstens 20s trager, maar wel 600kg lichter en mag zelf schakelen, dus waarschijnlijk voor mij een stuk leuker van een andere soort op echte bochtige weggetjes. En kost maar een fractie, das leuk in de buidel :)
wildewesten zegt
@Onehp: alsof je nu 160k op je spaarrekening over hebt
Onehp zegt
@wildewesten: begrijpelijke reactie, een auto is immers een statussymbool, maar eigenlijk slaat het ook nergens op. Het is niet omdat iemand een biertje bestelt aan de bar, dat ie daarom geen fles champagne kan betalen. En de luidruchtige yuppie in zijn maatpak die juist de duurste heeft bestelt heeft eigenlijk geen rode duit en bouwt zijn laatste feestje voordat ie failliet gaat met miljoenen in persoonlijke schulden. Sorry, niet aan jou gericht per se, maar ik merk wel vaker hier op AB dat sommigen daar nogal naïef in zijn. Maar dus geheel terzijde.
MAB zegt
Wat is het toch ook een modder dikke auto.
mashell zegt
@mab: ik zie gewoon een e-klasse met een tikkie teveel en lelijk weggewerkte uitlaten, het lijkt zelfs of er een afdekkap ontbreekt.
kilum zegt
Ik neem aan dat de begrenzer er wel wordt afgehaald voor dit soort dingen. Deze gaat niet max 250 of 280 vermoed ik zo.
ikschrijfookoverautos zegt
@kilum: Dat is dus niet helemaal duidelijk. Een kleine minuut voor het rechte stuk kreeg de GPS namelijk kuren, waardoor er geen topsnelheid te zien was. Of dit puur toeval is of opzet laten ik aan jou over.
Gulli zegt
Tijd voor de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turi…
Shit ik heb geen letters meer!
mashell zegt
@gulli: Volkswagen moest op een gegeven moment wel de Touareg gaan maken omdat het steeds grotere logo anders niet meer paste. Porsche moet wel steeds bredere wagens gaan maken omdat anders de steeds langere namen niet meer passen…
fapfap zegt
Ach 10s op ruim 20km is niet zo een heel groot verschil. Vooral omdat op 20km makkelijk bestuurdersfoutjes kunnen worden gemaakt, dus die 10s hangt niet alleen van de auto af.
aambei zegt
@fapfap: een coureur die al tig keer die ring heeft gereden zal echt wel wat consistenter kunnen rijden dan dat jij voorspiegelt
kniesoor zegt
Toch maar eens een labrador aanschaffen dan.
yipikaye zegt
Er komen steeds nieuwe categorieën bij welke het snelst willen zijn.
Ik stel voor categorie stationwagen met Lassie in de achterbak + skibox.
ruud1954 zegt
Ja, of max 100pk en minimaal 1200kg met oma en opa achterin. Lijkt me ook een leuke klasse.
alpinafanb10 zegt
Proberen met de nieuwe B5 station