Het is geen Dacia Sandero, maar toch Good News!
De pickup is een type voertuig dat in Nederland beperkt populair is. De meeste pickups zijn voornamelijk functioneel. Denk aan voertuigen als de Nissan Navarra (en afgeleiden) en de volkswagen Amarok.
Ze zien er best stoer uit hoor, maar in de Verenigde Staten van Amerika is de pickup cultureel erfgoed. Daar zie je pick-ups in alle soorten en maten. Van eenvoudige Ford Rangers tot Dodge RAM’s met de V10 motor uit de Viper. Van alle pickups is er eentje het meest bijzonder: de GMC Syclone.
De GMC Syclone was een uit de hand gelopen project van de engineers van General Motors. Op basis van de kleine en lichte Sanoma bouwde men een waar kanon. De motor was een opgefokte 3.8 V6 met turbo. Deze was gekoppeld aan een bijzonder effectief vierwielaandrijvingsysteem. Omdat de auto uitkwam in de tijd van de Corvette ZR-1, mocht de pickup niet sneller zijn dan de snelste Corvette ooit gebouwd. Dat wisten ze heel effectief op te lossen. Bij GMC logen ze gewoon over de prestaties van de auto. Het resultaat: het is nog altijd een van de snelste pickups ooit gebouwd. Op de quarter mile was de GMC Syclone zelfs sneller dan de Ferrari 348TB.
Op dit moment bouwt GMC twee verschillende pickups: de enorme Sierra (en derivaten) en de kleinere Canyon. Dan komt nu het goede nieuws: de GMC Syclone komt terug! Op basis van de GMC Canyon wordt namelijk de Syclone geïntroduceerd. Dat gaat GMC overigens niet zelf doen, maar Specialty Vehicle Engineering. Dit is het bedrijf dat de legendarische Camaro Yenko in elkaar schroeft voor je.
De basis van de nieuwe Syclone is de Canyon 3.8 V6. Deze wordt voorzien van een enorme supercharger. Het resultaat is niet misselijk. De auto levert namelijk 455 pk. Wat het koppel is, wil SVE nog niet zeggen. Ook doet het nog geen boekje open qua prestaties. Wel hebben zo’n vermoeden dat er weinig te wensen overblijft.
Het gaat niet enkel vermogen bij de nieuwe Syclone. Nee, SVE geeft de auto ook een hele hoop upgrades mee die de rijeigenschappen moeten verbeteren. Zo heeft de Syclone een remsysteem met zes zuigers en een sportonderstel. Voor is de auto met vijf centimeter verlaagd, de achterkant is zelfs 12,5 centimeter lager! Naar keuze is de GMC Syclone te bestellen met vierwielaandrijving of achterwielaandrijving, iets dat niet mogelijk was bij de originele Syclone.
Wat ook niet mogelijk was bij de vorige editie, was een kleur kiezen. Ditmaal kun je elke fabriekskleur kiezen die je wenst. Wat wel gelijk is aan de vorige Syclone: je kunt ‘m alleen bestellen met de kleinste cabine. Van de nieuwe Syclone gaat SVE er precies 100 bouwen. Prijzen zijn vooralsnog niet bekend.
Met dank aan @cossiekiller voor de tip!
Meer lezen? Dit zijn de 25 snelste pickups!
ghost zegt
Heel gaaf!
suzikubelona zegt
Wat is de originele Syclone toch mooi van eenvoud.
Dutchdriftking zegt
@suzikubelona: typisch zón auto die je voorbij ziet komen in een oude film. Als je daarna Autoscout aanslingerd dan vallen de prijzen toch weer tegen.
jagftype zegt
Ik kan niet anders zeggen dat dit gewoon gaaf is!
detroitv8 zegt
Oeh. Dragrace tegen de RAM Hellcat.
Edge zegt
Werkt SVE samen met GMC of heeft GMC de rechten op de naam Syclone laten verlopen?
robert110 zegt
Op zich erg gaaf. Tot dat je ziet dat de ombouw $40.000 kost (want in tegenstelling tot wat er in het artikel staat is de (voorlopige) prijs wel degelijk bekend), dat is bijna 2x de prijs van een basis model Canyon, en dan komen de kosten van de Canyon er nog bij. Je bent dus minimaal $62.000 kwijt voor dit ding, en dan heb je een erg kale pick-up. Voor dat geld kan je een dik aangeklede GMC Sierra en een aftermarket supercharger kopen, dat lijkt mij toch een betere deal.
pk275 zegt
Was inderdaad serieus snel. Bij een stoplicht sprintje met mijn 350pk sterke 2009 STI moest ik het onderspit delven.
Weet je nog @cossiekiller :-)
cossiekiller zegt
@pk275: Hey! Ook hier K. ;-)
Ja, als er één ding was waar de Syclone in uitblonk was het wel een stoplichtsprint. Voor de rest waren de rijeigenschappen wel meer dan ok voor een amerikaanse pick up, maar dat was het ook wel… Ah ja, zuipen, dat kon hij nog beter :-)))
@Willeme: In de originele zat een 4.3L ipv een 3.8.
willeme zegt
@cossiekiller: vergis ik mij weer met het andere GM product met V6 turbo uit die tijd, de GNX?
cossiekiller zegt
@willeme: Inderdaad. De Grand National
Jantje_555 zegt
heerlijk dit.
pindakoning zegt
Is 455pk wel genoeg om de concurrentie voor te blijven?
cossiekiller zegt
@pindakoning: Ik denk dat ze met die supercharger er wel rond de 800Nm koppel gaan uitgehaald hebben. Ik zou me niet verbazen dat hij richting de 4sec gaat gaan.
peug206 zegt
En dan gaat de standaard trekhaak eronderweg? Beetje jammer dit. Verlaag je hem zodat de kar niet meer schraapt, heb je geen trekhaak meer.
niex zegt
Valt toch op dat we decennia verder flink achteruit zijn gegaan wat vormgeving betreft. De oude cyclone is gewoon clean.
supercarboy zegt
Ruig
emping zegt
Ik zou de originele wel willen.
str8six zegt
Bruut!