Een bijzonder apparaat, da’s in elk geval zeker.
Je kijkt naar de Porsche Cayman e-Volution en ja: hij is elektrisch. Porsche heeft de auto getoond op het Electric Vehicle Symposium te Stuttgart en zoals je verwachtte zit de e-Volution propvol moderne techniek. Het apparaat kan worden opgeladen met een voltage van 800 volt en de range bedraagt een niet al te heftige 200 kilometer, maar snel is ‘ie wel!
De Cayman e-Volution sprint namelijk in 3,3 tellen naar 100 km/u en voor zover we weten komt geen enkele conventionele Cayman bij dergelijke sprinttijden in de buurt. De snelste reguliere Cayman is immers de GT4, die 0-100 km/u in 4,4 tellen afraffelt. Onze rijtest met dat beest check je HIER.
Belangrijkste vraag: gaat de e-Volution in productie? Het antwoord is neen, althans niet in deze vorm. Wel is deze concept car uiteraard een voorproefje op toekomstige geëlektrificeerde modellen uit Zuffenhausen. Denk bijvoorbeeld aan de Mission E, waarvan de productieversie in 2019 wordt onthuld.
*we gaan ervan uit dat jullie het geluid van een verbrandingsmotor prefereren boven een vlakke koppelkromme en een gebruik aan uitstoot.
bmwm3gtr zegt
En laten we het maar niet over gewicht hebben.
kennone zegt
@bmwm3gtr: en de wegligging
ko4n zegt
@kennone: als ze het slim aangepakt hebben. En Porsche kennende hebben ze dat wel gedaan. Dan liggen de accu’s lekker laag en zal de wegligging meer dan prima zijn
bosje zegt
Zolang ze ook Porsches blijven bouwen met plofmotoren zie ik het probleem niet. En stel, je hebt al een aantal leuke auto’s, dan is zo’n bloedsnelle elektrokar best grappig voor erbij. Geeft in ieder geval meer afwisseling dan de zoveelste 911 4S met stickerpakket…
sulobb zegt
@bosje: Geef mij die stickerpakket maar…
bosje zegt
@sulobb: in mijn stel-je-voor-scenario zou je al een 911 zonder stickerpakket of iets vergelijkbaars in de schuur hebben staan. En bijv ook een leuke daily-driver, klassieker en een trackauto. Dan geeft een zoveelste vergelijkbare auto met verbrandingsmotor toch veel minder diversiteit aan je verzameling dan zo’n elektrogebakje met totaal andere karakteristieken? Ik zou het wel weten…
Maar inderdaad, als eerste of tweede auto zou ik ook liever die 911 ( al dan niet sticker-editie) hebben.
postzegel zegt
Iedere gek zijn GEBREK ( geen “gebruik aan uitstoot”, maar “gebrek aan uitstoot” in de laatste regel van het artikel )
trustmeiamanengineer zegt
Tegenwoordig hangt er een schraal vierpitterje in die Cayman, dus de stap naar elektrisch wordt steeds kleiner… En dat is voor dagelijks vervoer natuurlijk prima.
bmwfreak038 zegt
@trustmeiamanengineer: vierpitter mag je mij vertellen welke?
berlinetta zegt
@bmwfreak038: https://www.autoblog.nl/nieuws/de-nieuwe-porsche-718-cayman-is-officieel-86686
bmwfreak038 zegt
@berlinetta: dankje is denk ik langs me heengegaan.
racerx zegt
@trustmeiamanengineer: Klopt, ik zou eerder zo’n elektrisch ding kopen dan de vierpitter, geen porem dat rocheltje dat daaruit komt.
mout zegt
Je kunt een museum over verschillende decennia vullen met VAG-proto’s met alternatieve aandrijflijnen. Wat er uiteindelijk ook van verschijnt houdt niet over.
Een beetje wat Marchionne met Alfa Romeo deed, zeg maar.
Ook een overeenkomst: De paar Alfa Romeo’s die uiteindelijk verschijnen vallen best aardig in de smaak, net als de E-Up en E-Golf.
postzegel zegt
@mout: de Lupo 3L niet te vergeten.
mout zegt
@postzegel: Die was knap zuinig, maar een direct ingespoten 3 cilinder turbo diesel is niet precies een alternatieve aandrijflijn, wat mij betreft.
Daar is toch electra, turbine, stoom, waterstof of andere creativiteit bij nodig.
Neemt niet weg dat er best radicale keuzes voor zijn gemaakt om o.a. tot ruim 150 kg gewichtsbesparing te komen.
postzegel zegt
@mout: en er zaten meer foefjes in die we nu normaal vinden maar toen innovatief. Start stop bijvoorbeeld. En een robot handbak met gangsteller ipv automaat met koppelomvormer.
ko4n zegt
@postzegel: een ecomodus die eerde de auto liet ontkoppelen en extra vroeg opschakelt. Versnellingsbak is overgins wel in altijd kapot maar het zijn zeker leuke autootjes
mashell zegt
*we gaan ervan uit dat jullie het geluid van een verbrandingsmotor prefereren boven een vlakke koppelkromme en een gebrek aan uitstoot.
Natuurlijk niet! Wij gaan voor de power! Geen energie verspillen in vribraties en overbodig geluid maar gewoon zo snel mogelijk versnellen! De beleving zit juist in het soepele geruisloze versnellen, daardoor lijkt het nog sneller te gaan. Hetzelfde effect werkt ook andersom, in een klassieke cabrio die veel lawaai maakt lijk je door het lwaai en het gebrek aan comfort heel snel te gaan maar eigenlijk valt dat allemaal erg mee.
simonferrari zegt
@mashell: U spreekt niet namens mij. Voor mij doet de snelheid het niet. Doe mij maar een mooie klassieker met een lekker geluidje en de geur van benzine. Ter compensatie zou ik als daily wel een Tesla kopen.
spylegion zegt
@mashell: ik zou eerst even langs de psychiater gaan voordat jullie in je eentje met mij een stuk autobahn gaan opzoeken om te kijken wie er nou snel is, het elektrogebakje of het klassieke cabriogebakje..
Dat gezegd hebbende denk ik niet dat het bij elektrisch rijden om snel gaat, net zomin als dat voor een klassieke cabrio geldt.
mashell zegt
@spylegion: Hmm. Als psychiater maak ik me wel een beetje zorgen om je: “in je eentje, met mij, met twee auto’s”. De eerste indruk is dat de diagnose richting multipersoonlijkheidsstoornis zal gaan.
spylegion zegt
@mashell: Leuk, zijn we met zijn viertjes, jullie en wij.. ;)
jaso013 zegt
Poehpoeh. Kijk toch eens naar de toekomst allemaal. Ik zeg niet dat electro DE juiste weg is maar fossiele brandstof gaat er gewoon uit.
Dus iedereen kan blijven mauwen en zeiken ( wil je echt zo’n babyboomer 2.0 zijn??!!) over geen geluid etc etc maar je bereikt er weinig mee.
Ik zeg: knappe kar en nog verrekte rap ook!
hjhj zegt
Elektrische Porsche…*gaap* ik ga nu nog liever naar het Nederlands elftal kijken.. Is spannender dan deze Porsche