Altijd eentje meer dan jij.
De snelste auto ter wereld. Het blijft een magische term. Voor een hele lange tijd was het vrij eenvoudig. De McLaren F1 was de snelste auto ter wereld.
Tot de Bugatti Veyron had niemand echt een probleem mee. Het was dermate veel sneller dan andere auto’s, dat niemand het uitmaakte. De Ferrari Enzo, Porsche Carrera GT en Lamborghini Murcialago hadden een soortgelijk vermogen, maar bleven steken rond de 330 km/u. De F1 liep aanzienlijk harder.
Maar sinds de 400 km/u verbroken is geslecht door de Bugatti Veyron, is het ineens een nieuw doel geworden. Fabrikanten schieten uit de grond en de modellen hebben honder-duizend-miljoen pk en een topsnelheid gemeten in lichtjaren.
Speciaal voor de titel aller-alle-allersnelste auto ter wereld heeft SSC North America zichzelf opgericht. Hun eerste project deed het zeker niet verkeerd. De SSC Ultimate Aero was bijzonder snel. Tijdens de recordpoging wist dit achtcilinder monster 412.28 km/u te halen. Sindsdien zijn Bugatti (Veyron Super Sport, 431,07 km/u) en Koenigsegg (Agera RS, 447,19 km/u) eroverheen gegaan.
Maar SSC gaat niet zomaar meedoen, ze willen een mega-record neerzetten. Hun laatste project moet namelijk 300 mijl per uur halen. Voor de goede orde, dat is 483 km/u! Dat gaan ze doen met de Tuatara. Ze zijn pas sinds 2011 bezig met deze nieuwe hypercar, dus hij zal wel goed uitontwikkeld zijn.
Onder de kap huist uiteraard een V8, goed voor 1.750 pk. De titel ‘snelste auto ter wereld’ geldt alleen voor auto’s die ook daadwerkelijk in productie zijn. Gelukkig weet SSC ons te melden dat de productie inmiddels gestart is en de levering begint in het derde kwartaal van 2019.
Het is de bedoeling snel na de levering van de eerste exemplaren de recordpoging te ondernemen. Het verkoopt net wat makkelijker als je kan pochen met een record dat daadwerkelijk gereden is. Tevens is Hennessey bezig met de F5, die nóg harder moet gaan. Bugatti is overigens al afgehaakt. Zij hebben mede gedeeld dat er geen topsnelheid poging ondernomen gaat worden.
Dutchdriftking zegt
Tja, straatbanden ontwikkelen die het aankunnen is de grootste uitdaging.
fmgarcia zegt
@dutchdriftking: Ballen ontwikkelen die 300mph op de straat aankunnen lijkt mij een grotere uitdaging.
denniss00 zegt
@fmgarcia: ik hoop niet dat je je klokkenspel met 482 km/h over t asfalt wil laten schuren..
Tonnie zegt
@denniss00: als ze van titanium zijn zouden ze ’t moeten overleven.
kennone zegt
Draaicirkel ontwikkelen om fatsoenlijk door de MC Drive te kunnen is de allergrootste uitdaging!
drdre1 zegt
@kennone: ? ?
drdre1 zegt
Deurmechanisme ontwikkelen wat obese-vriendelijk is lijkt me de grootste uitdaging
hotze zegt
@drdre1: met 100 kg aan het lijf ga je dat record niet pakken.
reistje zegt
Toen ik 8 was vond ik dat wel cool, nu vind ik het redelijk kansloos. Het record vereist toch weer een weg van 10km die kaarsrecht en breed is. En als je dan naar een standing mile event gaat word je alsnog verpulverd door een GTR met 2000pk+.
drdre1 zegt
@reistje: ja, snap wat je zegt. Maar, om maar een anecdote van ons aller voorbeeld Jeremy Clarkson aan te halen: het gaat er niet om wie de snelste heeft of wat het nut ervan is, maar laten we vooral blij zijn dat de mens nog steeds in staat blijkt om pionierswerk te verrichten en bijzondere prestaties neer te zetten. Als het puur om nut ging was er nooit een Concorde of Veyron geweest. De meeste grote ondernemingen durven al lang niet meer zoiets te maken ivm aandeelhouders die 0 affiniteit hebben met ’t eindproduct. Dus laten we dit soort innovatie koesteren. En overtuig je partner om er dan een poster van te kopen voor boven je bed. ??
denaamisbas zegt
Lamborghini Murcialago?.. nieuw model?…
tonino zegt
@denaamisbas: het staat hier vol schrijffouten de laatste tijd op Autoblog! ? Zo moeilijk kan het toch niet zijn om even na te lezen vooraleer op enter te duwen?! ?
Loek zegt
@tonino: op enter drukken om een reactie te plaatsen? Leg dat es uit, ik moet altijd op ‘verstuur’ klikken ?
iannuzi zegt
@denaamisbas: ahh kom op, dat ken je toch? Dat is dat Spaanse dorpje aan dat ene Italiaanse meer
:-)
Gulli zegt
Ontwerp maken dat niet de netvliezen verscheurt is de grootste uitdaging
autodrome zegt
Van lelijk, lelijker tot lelijkst …….
Vanquish zegt
De grote uitdaging lijkt mij de grootste uitdaging.
S8-2000 zegt
Leuk artikel, weer eens wat anders. Overigens: snelheid kan niet worden gemeten in lichtjaren. Een lichtjaar is een afstand, geen snelheid.
willeme zegt
@s82000: Dat was een beetje de grap ;-) De beste moet je uitleggen :-D
snorrie zegt
@s82000: lichtjaren per dag.
9000cse zegt
Allemaal zo ontzettend zinloos. Tonnen, zo niet miljoenen betalen voor snelheden, die je toch nooit zult kunnen rijden. En alleen maar, omdat je aan de bar kunt pochen dat jouw auto dat kan? Ik weet zeker, dat je er niet sympathieker door zult worden en er ook niet meer vrienden door zult maken. En dat heeft niets met afgunst te maken, maar alleen met realiteitszin. Kapitalen uitgeven voor dingen waarvan je de mogelijke prestaties niet kunt benutten, staat voor mij gelijk aan pure verkwisting.
rammillius zegt
@9000cse: ik zie de gesprekken al voor me bij de waterpijp (want in het midden oosten is alcohol verboden). Mijn auto kan 300 mijl per uur. Heb je dat gereden?! Nee maar hij kan het. Ga je dat een keer proberen? Nee mijn leven is mij heilig. Waarom heb je dat lelijk ding dan? Omdat hij 300 mijl per uur kan. Maar dat weet je niet, want je gaat het niet proberen. Ja maar 1 (één) persoon heeft het ooit gereden dus is het waar. Maar dat weet je niet. Want jouw auto test je niet…
live4life zegt
@9000cse: En hoe hard kan jouw auto?
9000cse zegt
@live4life: Topsnelheid = 195 km/u volgens opgave. Nog nooit gereden. Maar leg eens uit wat je met die vraag bedoelt.
live4life zegt
@9000cse: precies: 195 en die heb jij ook nog nooit gereden… Waarom koop je een auto die 195 kan dan?! (Ps. Ik snap jouw punt ook wel, maar ter illustratie van de andere kant)
9000cse zegt
@live4life: Ik heb die auto niet gekocht omdat hij 195 kan. Mijn keuze wordt bepaald door andere factoren: Verbruik, betrouwbaarheid, onderhoudskosten, wegligging, comfort, uitrusting en hoe ik in “normaal” verkeer goed mee kan komen. Dat hij 195 kan is bijzaak. Had mijn auto ook gekocht als hij slechts een top van 180 zou hebben gehad.
hotze zegt
@9000cse: als je zo redeneert wordt er niks meer ontwikkelt.
hotze zegt
@hotze: * ontwikkeld
nicolasr zegt
Maar je mag maar 100… ?
mp014 zegt
De grootste uitdaging is het onderstel van mn caravan heel laten met dit vermogen
tjorque zegt
@mp014: en er een trekhaak onder krijgen
tjorque zegt
Ik wacht op koeningsegg dat op zijn beurt wacht op dit record, om het daarna weer lekker met de regera of jesco te overschrijden.
dennisfiesta zegt
Topsnelheid gemeten in lichtjaren. Dat is hetzelfde als zeggen dat de snelheid gemeten wordt in centimeters
finnn84210 zegt
De Devel 16 is de snelste auto ter wereld gaat 560 km/h en heeft 5007 pk