Lekker het terrein in op z’n Tsjechisch!
Als we het ronkende persbericht mogen geloven is de Kodiaq Scout in staat om z’n uiterlijk ook echt waar te maken in het terrein. Deze versie van de Kodiaq wordt aangekleed met zilverkleurige designaccenten en bodemplaatbescherming voor en achter. Top dat af met een paar vette 19 inchers die speciaal voor de Scout zijn ontworpen en je hebt volgens VAG een feestnummer te pakken. Maar dan wel een ruig feestnummer.
Vierwielaandrijving en off-road assist zijn standaard op deze editie en de uitrusting onderstreept het stoere karakter van de Scout. De standaarduitrusting omvat onder meer Driving Mode Select voor het ruigere werk, een stuur met veel knopjes, LED-sfeerverlichting in tien kleurtjes, acht speakers, alcantara op de zetels en portieren, lichtmetalen pedalen en als klapper op de vuurpijl speciale vloermatten.
De Scout wordt leverbaar met twee benzinemotoren; een 1.4 TSI met 150 pk en een 2.0 TSI met 180 pk. Wie liever dieselt gaat voor de 2.0 TDI met 190 pk. Het AWD-systeem werkt met een elektronisch geregelde lamellenkoppeling voor het achterste differentieel en werkt in feite hetzelfde als een Haldex-koppeling. Het koppel gaat in beginsel dus naar de voorwielen, tenzij de omstandigheden vragen om AWD.
Skoda geeft een aanloop- en naloophoek op van 22 en 23,1 graden, mogelijk gemaakt door de korte overhangen (@Jaapiyo lees je mee?). Op de beurs van Genève die over twee maandjes plaatsvindt wordt de Kodiaq Scout onthuld.
misterdrogba zegt
Voor de Kodiaq vind ik de motorenaanbod ondermaats. Ze zouden beter gaan voor de motoren van de Amarok. Verder een leuk ding.
Edge zegt
@misterdrogba: Dat is leuk als aanvulling, maar het blijven wel Skoda’s. Nou niet bepaald de auto’s die het moeten hebben van hun dikke motoren, maar eerder van hun value for money moeten hebben.
misterdrogba zegt
@Edge:
Daar heb je zeker gelijk in, maar zo’n 1.4 TSI is toch veel te licht voor een auto van +- 1500 KG.
bartteeuwen zegt
@misterdrogba: dan neem je een 2.0.
mashell zegt
@misterdrogba: cilinderhoud is onbelangrijk. Vermogen en koppel is wat het voertuig voortbeweegt en dat levert een 1.4 TSI ruim voldoende voor een niet al te grote SUV.
slickrick zegt
@mashell: nou een 1.4 tsi in een golf is prima als je niet veel eisend bent, maar z’n grasmaaier motor zet je niet in een zware auto als deze…
mashell zegt
@slickrick: je bent in 1995 blijven plakken. Vermogen en koppel is waar het om gaat, uit hoeveel cilinders of hoeveel cilinderinhoud dat komt maakt in 2017 helemaal niet meer uit.
slickrick zegt
@mashell: daar gaat het inderdaad om, met name op koppel indien je over een relatief zware auto hebt met meer weerstand (banden en lucht) zoals deze suv……en daar schiet een 1.4 tfsi gewoon in te kort.
Ik tune al 8 jaar auto’s en al die 1.4TFSI en 1.2 TFSI komen koppel tekort in een zwaardere auto. Onlangs nog een 1.4 TFSI gedaan in de nieuwe A4……alleen maar downsizing
gregorius zegt
@misterdrogba: nu ze bij Skoda zover zijn dat er ook luxe van binnen mag, mogen ze idd ook best luxe motoren aanbieden. Ze hebben een mooie lijn 3.0 diesels in het concern.
mashell zegt
@gregorius: die passen toch niet dwars voorin?
lincoln zegt
Mooi stoer ding ..
Echt iets voor slappe zakkenwassers die een auto mogen uitzoeken van “de baas” ..
cossiekiller zegt
@lincoln: In vergelijking met een Audi zetten ze je met een Kodiaq, minder in ’t zak.
dieselkameel zegt
@lincoln: en die toch iets stoers willen…
lincoln zegt
@dieselkameel:
Naar de sportschool rijden bijv. ..
dunhozzie zegt
@lincoln: dank voor deze duiding, blijkt maar weer dat we niet op een lijn zitten…
lincoln zegt
@dunhozzie:
Exacte wetenschap gaat uitwijzen dat 100% de lease ingaat ..
En 0% van de leasers een houthakker is ..
Zo simpel kan het zijn ..
dunhozzie zegt
@lincoln: hier spreek je volgens mij ook de waarheid. Maar toch voel ik me met de Kodiaq die ik later dit jaar in de short-lease ga rijden tot ik een XJ-6 of 525D Station aan mezelf verkocht krijg geen slappe zakkenwasser….
lincoln zegt
@dunhozzie:
Gefeliciteerd .. leuk voor je ..
Prachtbak .. zonder meer ..
Bijna zonde om ermee op een vlakke asfaltweg in de file te staan ..
Want dat wordt toch een beetje de lotsbesteming van dan ding ..
mashell zegt
@lincoln: goed punt. Het arbeidsvoorwaardenpakket van houthakkers is zwaar onder maat. Ik roep op tot een staking! We houthakkers laten Nederland helemaal dichtgroeien met bomen als we niet binnen nu en 500 jaar een auto van de zaak krijgen!
robert110 zegt
Eigenlijk best een mooie auto. Met een 2.0 TDI zal het niet eens zo verkeerd rijden denk ik. Maar om het nou een terrein waardige auto te noemen.
rikkienl zegt
Waarom nou weer zakkenwassers…. Ik mag ook een auto van de baas rijden. Moet ook gewoon belasting voor betalen. T is nooit gratis…
lincoln zegt
@rikkienl:
Slappe zakkenwassers zijn idd prima belastingbetalers ..
rikkienl zegt
En oh ja: aankleding is vergelijkbaar met wat er bij Seat X-perience beschikbaar is, zoals bijv. Sierwerk buitenkant en alcantara binnenin. Zal wel een groeps standaard zijn…
freeze zegt
Wel grappig dat Skoda een terreinversie uitbrengt van hun terreinwagen
pinut187 zegt
@freeze: het gros van de huidige SUV’s zijn allang niet echt meer terreinwaardig. Vind de termen terreinwagen en SUV eigenlijk niet meer bij elkaar passen hedendaags.
ruudbmw zegt
Ben er wel benieuwd naar! Zal hem binnenkort wel verwachten bij mij in de werkplaats
jaapiyo zegt
Mooie bak die Kodiaq.
kara zegt
‘ Lekker het terrein in op z’n Tsjechisch!’
er is niet echt veel tsjechisch meer aan. je kan het beter veranderen door VAG of Duits.
fiestacruizer zegt
Als je dit toch ziet.. krijg je heel snel de neiging een echte landrover te kopen.
mrrallycross zegt
Niet eens een V6 uit de amarok?