VW-designer Walter de Silva heeft aangekondigd dat vanaf volgend jaar alle VW-modellen met een Touchscreen uitgerust zullen worden. Doel hiervan is het drastisch terugdringen van het aantal knopjes en schakelaars in het interieur, en tegelijkertijd het vereenvoudigen van de productie van de auto’s.
De Silva doet deze uitspraak in het blad Automotive News Europe. Volgens hem is het bedieningsgemak van een Touchscreen groter dan de traditionele knoppen. Bijkomend voordeel voor VW is dat ze de nieuwprijs van hun modellen weer een stukje kunnen opdrijven.
Overigens geldt deze beslissing alleen voor Volkswagen. VAG-dochters Audi, Seat en Skoda blijven bij hun huidige uitrusting. De nieuwe VW-filosofie zat waarschijnlijk al een tijdje in de pijplijn, aangezien het Up!-concept in Frankfurt ook al met een dergelijk systeem was uitgerust (bron: automobilwoche).
Robin zegt
Is dat standaard of optioneel… ook in een fox ofzo??
Barry zegt
@Robin, jazeker! Kan je mooi de adaptieve cruise control en je Bang en Olufsen geluidssysteem in je VW Fox bedienen met je touchscreen ;)
CSL zegt
Dat is zeker handig. Daar is BMW ook al jaren bezig mee.
arjontje zegt
he he eindelijk een slim systeem.
JesperF zegt
Audi komt in 2010 waarschijnlijk ook met touchscreen, in de nieuwe A6.
tommie zegt
Kunnen ze hun modellen nog duurder maken.
Leozonderdeo zegt
wat een ellende…
knopjes 4 ever!
RenesisHP zegt
Nog meer afleiding onder het filerijden, vingerafdrukken van je touchscreen halen. Mooi systeem maar o zo kwetsbaar.
Wat ik nu niet begrijp is dat een moderne auto niet meer lang mee mag gaan, zo lijkt het tenminste. Ik bedoel, denk je dat zo’n touchscreen 30 jaar mee gaat? Ik denk het niet.
Ik ben zelf toch meer van het “less is more” principe.
Onze auto heeft airco, elektrische ramen, achterruit- en spiegelverwarming, een cd-wisselaar en ABS. Dit waren de extra’s wat betreft electronica. Voordeel hiervan is, hoe minder er zit, hoe minder het weegt en hoe minder er kapot kan gaan.
Dus eigenlijk duurzamer.
Jan C. zegt
Dus, het is eenvoudiger te produceren, je zou zeggen goedkoper, maar volgens autoblog (of beter, Sir Smokealot) moeten de prijzen daardoor hoger worden. Staat dat laatste ook ergens of verzin je dat er bij?
Ik denk trouwens dat gezien problemen met die touchscreen (zoals met de IPhone) het niet verstandig is knoppen weg te doen…
lincoln zegt
tja .. al die knopjes he ..
je kan ook een auto op de markt brengen zonder al die onzin meuk er op ..
tja .. consumenten he ..
smoke zegt
@Jan C.
Denk je dan niet dat een touchscreen wat duurder is dan knopjes?
Rubo zegt
lijkt mij vrij onhandig.
Knopjes kun je nog op de tast vinden, bij een touchscreen moet je sowieso naar het scherm kijken om te zien wat je doet… iedaal om te botsen tijdens het filerijden
Erikje zegt
ik heb zo’n 7″touchscreen ding van Kenwood: de pictogrammen zijngroot genoeg zodat je (na enig oefenen) blindelings de boel kunt bedienen, dus geen extra risico’s tov knoppen.
W!d zegt
ik ben helemaal pro touchscreen! Gebruik al jaren alleen maar pocket pc’s! Het ziet er strak uit en omdat het in de auto zit zal een touchscreen niet breken of iets dergelijks.. Een touchscreen hoeft niet per definitie veel duurder te zijn dan een conventioneel systeem doordat er maar 1 systeem nodig is om alles te bedienen.. daarnaast natuurlijk voor in de toekomst ook handig als er een laptop ingebouwd zit etc. En veel slechter dan de iDrive zal het qua bedieningsgemak niet zijn :)
Spirit of extacy zegt
Ik wens een radio en kunnen kiezen of het warm of koud moet zijn in mijn auto en of die lucht naar mijn voeten of voorruit blaast. en een verwarmde achterruit. en lichten en ruitenwissers. Alle andere speelgoedjes irriteren mij en zijn algemeen zeer overbodig.
elektrisch instelbare stoelen, in de tijd dat je het menu hebt gevonden staat die stoel al lang goed wanneer je ze manueel versteld. De geluidsinstllingen zijn ook overbodig je hebt er maar één nodig, een goede. Elektrisch inklapbare spiegels kunnen misschien wel handig zijn als ze werken, nu en binnen 15 jaar.
Alleen homo’s zijn bezig met de snelheid waarmee de binnenverlichting uit gaat.
(-edit: voor op de donkere parkeerplaats?-)
James May zij over de Dropead coupe dat het als een butler alles al in orde maakt voor jouw. Dat is wat je echt zoekt in een auto, ééntje die goed is als hij geleverd wordt, niet dat je nog twee dagen moet gefrustreerd rondlopen over hoe je alles wil instellen.
De gps is een tomtommeke, zo heb ik in iedere auto één en met mijn voorgeprogrammeerde adressen.
het zijn allemaal van die dingen die je als optie kiest om een leuke wagen te hebben, maar na een maand gebruik je het niet meer. Allemaal geldverspilling, extra gewicht en mogelijke kans op fouten.
Rick zegt
Het zit al standaart in de Touareg!
Spirit of extacy zegt
Zij=zei
en geluidsinstellingen is met e tussen t en l
’t is nogal donker
W!d zegt
@Spirit of extacy: wil nog niet zeggen dat die dingen die jij zegt niet gemakkelijk te integreren zijn in een touchscreen! Tomtom is ook touchscreen btw;)
750i zegt
Het zal wel een saaie boel worden in toekomstige auto’s. Als ik de binnenkant van een e38 BMW 7-serie vergelijk met de binnenkant van een e65/e66 7-serie dan vind ik de binnenkant van eerstgenoemde vele malen mooier. Zeker als het avond is lichten de lampjes van alle knopjes mooi op. Dus geef mij maar de ouderwetse knoppen i.p.v een touchscreen.
Chief_S5 zegt
Nee, doe maar touchscreen EN knopjes. Maar GEEN touchscreen alleen! Anders wordt het interieur zo saai en dood, vooral in de avond. Knopjes heersen! :)
Tinos zegt
Leuk zo’n touchscreen maar hoe zit dat in het donker, dan heb je een enorme lichtbak die je zicht voor je bederft. De Jaguar XJ heeft overigens een erg handig touchscreen systeem: dat kan je (de navigatie althans) niet bedienen als je rijdt. Dat moet vanwege de VS… Handig hoor, erg over nagedacht.
Robin zegt
@barry,
Wordt zo’n fox toch ineens een beest van een wagen.
luwek zegt
een touch-screen zal idd duurder zijn dan knopjes, maar het productie proces zal waarschijnlijk wel vergemakelijkt en verkort worden denk ik zo… en dat zou moeten lijden tot kostenbesparing (als ze slim zijn:P)
Joost zegt
Geef mij maar lekker knopjes, die weet ik tenminste blindelings te vinden, zodat ik op het verkeer kan blijven letten. Minder storingsgevoelig en het voelt gewoon beter aan. Dus hopelijk wordt het een optie en al helemaal geen trend voor andere automerken, ik heb namelijk een hekel aan touchscreens…
speedlimit zegt
Liever geen touchscreen…’n knopje is makkelijker te vinden en nauwkeuriger.
Als je tijdens ’t rijden nog moet zoeken op ’t scherm dan wordt ’t er niet veiliger op in ’t verkeer.
Nick zegt
Makkelijk om climatronic te bedienen.
Sander zegt
Zonde, die knopjes zijn juist goed en vullen het interieur mooi op! hoe meer (design)knopjes (aluminium)metertjes en (traploze)hendeltjes, hoe beter!
Tinos zegt
Wordt dan wel lachen bij Volkswagen: touchscreen met allemaal loze “knopjes” voor wie niet alle opties en pakketten wil…
Jeffrey zegt
In de toekomst dus een kwestie van wat extra knopjes enablen/aanzetten en je hebt ineens extra features in je auto :)
Jan C. zegt
@Sir: Wat kost een IPhone? Denk eens wat je bespaard aan bekabeling… ik denk dat het daadwerkelijk minder kost (maar ook minder betrouwbaar is)
Rick dos zegt
Touchscreen? Dat heeft Jaguar toch allang?
Tombnolz zegt
Moeilijk kwestie… Zoals 750i al schreef: ’s avonds is dat toch zo mooi hé, al die knopjes in dezelfde kleur… Ik vind middenconsoles met veel knopjes eigenlijk heel mooi om zien. ’t Geeft een hightech-gevoeln beetje zoals in de cockpit van een vliegtuig. Vergelijk maar eens een Saab 9-5 van voor de laatste face-lift met een BMW 5…
Maar anderzijds is touch screen echt wel een prima uitvinding. De virtuele knopjes kunnen dan van plaats wijzigen, zoals op je gsm-schermpje. Mij lijkt touch screen makkelijker te bedienen dan interfaces (zoals bvb iDrive).