![JE Design Seat Taracco](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/JE-Design-Tarraco-tuning-2019-002.jpg)
Een klein beetje dan.
Sinds korte tijd is er enorm woud aan crossovers uit de Volkswagen Group. Zowel Audi, Skoda als Volkswagen hebben er in korte tijd een lading hoogpolige bij gekregen. Ook SEAT mocht meegenieten van deze SUV-renaissance van het Duitse concern.
Een van de gavere modellen is de Seat Tarraco. Het is de grootste crossover van het Spaanse merk. De 4,74 meter lange Tarraco is op de Alhambra de grootste auto die SEAT ooit gebouwd heeft. Net als die MPV kun je de Tarraco bestellen als heuse zevenzitter. Natuurlijk is de Tarraco niet zo ruim als een Alhambra, maar de Tarraco ziet er wel stoerder uit.
Voor wie het allemaal wel iets stoerder mag, is er goed nieuws. De eerste tuner heeft zich namelijk ontfermd over de enorme SEAT. Uiteraard is het JE Design. De tuner doet ook Audi en Skoda, maar is gespecialiseerd in SEAT en Cupra. Mocht het resultaat voor sommigen iets te subtiel zijn, wees niet bang. De grote baas van JE Design, Jochen Eckelt, heeft al aangegeven dat er meer upgrades voor de Tarraco bij komen.
Zo kun je kiezen voor een setje spaces, waardoor de wielen iets verder naar buiten komen te staan. Deze zijn leverbaar voor de 17-, 18-, 19- en 20-inch fabrieksvelgen. Uiteraard kun je ook velgen bij JE Design bestellen, zoals deze 20″ velgen, die origineel van de firma BBS lijken te komen. Verder is de rijhoogte verlaagd met 35 mm voor een sportievere stance en verbeterde rijgeigenschappen. De enige andere visuele verandering aan de Tarraco van JE Design is de beschermingstrip op de achterbumper.
Op motorisch gebied zijn er eveneens verbeteringen, zij het bescheiden. De 2.0 TDI en 2.0 TSI motor leveren in standaardafstelling 190 pk, maar beide leveren na een kuurt van JE Design precies 228 pk. De Tarraco is dus sneller, alhoewel JE Design nog niet wil of kan zeggen hoeveel sneller. Mocht dit niet voldoende zijn, kun je wachten op de Tarraco van Cupra. Waarschijnlijk dat JE daar zijn tanden ook in zal zetten.
Ik vind de Tarraco toch de meest geslaagde van de drie. Toch pas 1x eentje tegen gekomen op Duits kenteken, maar echt lang staat ie ook nog niet in de showroom.
Netjes, mooi subtiel en prima vermogensupgrade. Het kan wel!
Mooie bak, seat gaat naar mijn mening zeker de goede kant op kwa design
Nog nooit gezien in t wild
@lekkerlinksrijden: hij is ook pas net te koop.
@bernoulli: daar zal t daar wel aan liggen. Klopt mijn verhaal wel. Op naar de vrijmibo
@lekkerlinksrijden: Wild is ie ook niet hoor
wist niet eens dat hij bestond, begin steeds meer te merken dat die nieuwe auto’s en voornamelijk de suv’s mij geen reet interesseren en daardoor niet blijven hangen
Leuk voor de vinexende babyboomert in z’n rooie tommy trui met hippe bril.
@cloverleaf: babyboomers zijn inmiddels de 70 gepasseerd, die kopen niet gauw nog een nieuwe auto.
@sirprize: Denk dat mensen van 65 tot 75 juist wel nieuw kopen . Lease hoeft niet meer.
@sirprize: babyboomers beginnen rond de 60. Rijkste bevolkingsgroep ooit.
@cloverleaf: iets ouder, vanaf 64 (geboren tussen 1945 en 1955), oftewel de generatie van mijn ouders. En die hebben idd geld, maar kopen nauwelijks dit soort dure auto’s.
@cloverleaf: Je moet onderhand al een Yup zijn wil je dit kunnen betalen
SUV verlagen voor betere rij eigenschappen… Blijf het gek vinden. Wil je een auto met betere rij eigenschappen dan pak je een ander soort auto (lijkt me)
@agdesigns: precies. Omgekeerde wereld met die kansloze suv-busjes
En ze hadden zo goed iets aan die uitlaten kunnen doen. Jammer.
190/228 pk uit een 2.0 TSI? Dat kan véél meer zijn toch?
@gilettelubbers: ik heb 2.0 t(f)si’s gezien die standaard al op de 220 pk uit kwamen op de dyno
De Alhambra is niet meer te bestellen, althans hij staat niet meer op seat.nl. De Tarraco is nog maar de enige Seat die te bestellen valt als 7-zitter.