Het komt nu wel heel dichtbij, zo.
Vorige week waren we een beetje in mineur op de redactie. Ondanks dat we het al lang aan zagen komen, leek het moment erg dichtbij te komen dat we afscheid moeten gaan nemen van één van de meest indrukwekkende motoren die er in de afgelopen 25 jaar gebouwd zijn. De motor in kwestie is de M279 motor van AMG. Deze 6.0 liter V12 met dubbele turbo is niet zozeer een motor, dan wel een mobiele krachtcentrale.
Het is een motor met bijna oneindige krachtreserves. De specificaties zijn niet eens zó wereldschokkend: 630 pk en 1.000 Nm is belachelijk veel, maar het ging er vooral om hoe de V12 zijn krachten opwekt. In plaats van een hitsige, opfokte V8 of zescilinder, doet de V12 zijn werk in alle rust. Ondanks dat enorme koppel, was de motor begrensd op 1.000 Nm. Dit om de transmissie een langere levensduur te gunnen.
Dat het einde nabij is bewijst Mercedes met deze S65 AMG Final Edition. Volgens Mercedes-AMG moet de auto appelleren aan de de smaak van ‘verzamelaars van exclusieve voertuigen’. Net zoals 99% van de S65’s is ook deze in de Uber-saaie kleur Obsidaanzwart gespoten. De bronskleurige velgen geven de auto een heerlijke achterstandswijk-vibe mee. Ook in het interieur is er weinig verschil met de gewone S65 AMG. Mercedes-AMG heeft namelijk ook hier gekozen voor zwart. Er zitten speciale badges in om je eraan te herinneren dat dit een bijzondere uitvoering is. Wel zijn alle details zoals de stiksels in het brons uitgevoerd.
Met de prestaties maakt Mercedes het een (klein) beetje goed. De standaardprint naar 100 km/u wordt net zo traag afgelegd als de normale S65 (4,3 seconden, trager dan de goedkopere S63 AMG), maar de begrenzer is iets soepeler. Het is nu mogelijk om 300 km/u aan te tikken op de Autobahn. Er worden 130 exemplaren gebouwd van deze über-Limousine. Wat de S65 AMG Final Edition gaat kosten is echter nog niet bekend, de ‘gewone’ S65 AMG doet al zo’n 330.000 euro, dus we vrezen het ergste.
toyotafortuner zegt
RIP M279. T ga je goed
tortuga zegt
V12 600 en pk’s 1000nm en comfort en luxe in 1 woord= S65Amg
gekkespanjaard zegt
@tortuga: Fijne wagen fijne dagen
2wheeler zegt
Lekker gewerkt pik
reggie-boy_rood zegt
@2wheeler: +1
sudbina zegt
3,3ton. 1derde van een miljoen. En dan nog geen Maybach embleempje.
Holy shit damn!
Voor als je echt niet meer weet hoe je die bankrekening weer omlaag krijgt..
mopar zegt
@sudbina: ik heb nog wel een rekeningnummer voor mensen die eenzelfde probleem hebben ?
petrolhead68 zegt
@mopar: rekeningnummer? ZE MOGEN ME ADOPTEREN?
lincoln zegt
Vooral mensen die moter schrijven ipv motor vinden dit wel een vet bommetje ..
chills zegt
@lincoln: tjonge jonge krijg je de kans om met puntjes rond te strooien, maak je er geen gebruik van!
Gulli zegt
De S73 wordt dus gewoon een hybride V8
Dutchdriftking zegt
Oke Brabus, doe dan nog maar één keer jullie truckje met deze wagen.
kennone zegt
1000nm op je achterwielen??
poursuivant zegt
Het interieur is behoorlijk ingetogen. Ik vind het bijna mooi.
RiKe zegt
€330.000 voor de normale en dan afvragen wat deze gaat kosten? Als het aan de staat ligt 4 miljoen belating er bovenop, maar dat zien ze het liefst ook al gebeuren op een Corsa
9000cse zegt
Tsjonge zeg. Wat een leed! Al die ellende die de massa liefhebbers moet ontberen! ’t Leed is nauwelijks te overzien! Janken! Tranen! Omdat we allemaal behoefte nodig hebben aan 630 pk en 1.000 Nm! Ik weet echt niet meer hoe ik dit verlies kan overleven! Kom, psychiater, help me! Want als dit wordt afgeschaft, dan wil ik niet meer leven……
appeltaartislekker zegt
Ipad is nu wel mooi weggewerkt in de dashboard. Eindelijk.
elemento zegt
Wat heeft s65 lekker koppel. Tussen sprint van 100 naar 250 bizar. Mooi dat ik nog heb kunnen rijden. Ben geen mercedes fan,maar wat een kanon