Op eigen houtje manoeuvreren in parkeergarages? De nieuwe S-klasse draait er zijn stuur niet voor om.
Op een vliegveld kan het nog wel eens voorkomen dat je haast hebt. In zo’n geval wil je natuurlijk niet met je kostbare auto door een krappe parkeergarage rijden, op zoek naar een plekje. Als je een S-klasse rijdt kun je zoiets overlaten aan je chauffeur of een valet, maar binnenkort komt er nog een andere oplossing.
Niveau 4
In plaats dat een valet je auto naar een beschikbare plek in de parkeergarage rijdt, kan de nieuwe S-klasse dat namelijk ook zelf. Automatisch inparkeren kennen we natuurlijk al, maar Mercedes gaat hiermee nog een paar stappen verder. Het merk claimt dat dit de eerste niveau 4-parkeerfunctie is op een productieauto.
Infrastructuur
Het systeem heet Automated Valet Parking en is samen met Bosch ontwikkeld. Het systeem werkt niet in iedere willekeurige parkeergarage: de infrastructuur moet er wel op afgestemd zijn. De auto moet namelijk data krijgen van de parkeergarage.
Pilot
Automated Valet Parking wordt binnenkort voor het eerst in de praktijk getest. Op Stuttgart Airport gaat er een pilot van start. De S-klasse-rijders hoeven slechts hun auto achter te laten bij de ingang van de parkeergarage en de auto doet de rest. Dat is in ieder geval de bedoeling. Mercedes begint klein: het gaat in eerste instantie om twee parkeerplaatsen.
Ruimte
Automated Valet Parking is niet alleen handig voor de bestuurder, maar ook voor de parkeergarage zijn er voordelen. Zo nemen auto’s minder ruimte in beslag omdat er geen deuren opgezwaaid hoeven te worden. Zodoende kun je tot wel 20% meer auto’s kwijt in een parkeergarage.
Ook al is de S-klasse misschien technisch in staat om zelfstandig te parkeren, het is nog niet mogelijk om dit op grote schaal uit te rollen in de praktijk. Dat staat de Europese regelgeving namelijk nog niet toe. Daarnaast moeten er ook genoeg parkeergarages geschikt zijn voor Automated Valet Parking. Voorlopig zul je S-klasses zonder bestuurders dus alleen in Parking P6 van Stuttgart Airport tegenkomen.
ty5500 zegt
Veelbelovend maar vrees wel wat voor een kip of ei verhaal. Welke parkeergarages gaan hun infrastructuur aanpassen als voorlopig enkel Mercedes dit aanbiedt op de S klasse en welke merken gaan dit aanbieden als er geen compatibele parkeerplaatsen zijn.
mashell zegt
Techniek van Bosch, dus binnen een paar jaar kun je het ook op de goedkoopste Skoda bestellen.
ty5500 zegt
Dat gaat op voor zaken zoals vroeger ABS en ESP die de fabrikanten aankopen, op de auto schroeven en waarvan de klant onmiddelijk geniet heeft. Als er echter eerst infrastructuurwerken aan te pas komen, wordt het echter al een stuk complexer en kostelijker en betaal je voor functionaliteiten die er niet zijn. Eveneens zullen de meeste parkeergarages hoogstwaarschijk niet bereid zijn aanpassingen te doen gezien het simpelweg niet opbrengt tenzij deze techniek beschikbaar is in een grote hoeveelheid aan auto’s. Beetje hetzelfde probleem als de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s lange tijd heeft gehad.
mashell zegt
20% meer capaciteit met wat borden en transpondertje… De telefooncentrale van Daimler zal nu wel overbelast zijn door alle bellende parkeergarages die dat spul maar al te graag willen hebben.
ty5500 zegt
20% meer capaciteit om nieuwe mercedes s klasses te parkeren die deze functionaliteit bezitten. Parkeerplaatsen die je kwijt bent, andere auto’s kunnen er niet meer parkeren dan want de bestuurder kan er niet meer uit. Erg rendabel klinkt het nog niet direct voor de uitbaters. Ofwel moeten de uitbaters of fabrikanten financieringen doen zonder return de eerste jaren.
ty5500 zegt
Het is ook wel iets complexer en dus stukken duurder als een transpondertje:
“Mercedes-Benz is working alongside Bosch on this one because a system like AVP requires more than just a kitted-out car. Bosch’s video cameras will be able to identify open spaces in the garage and send that information to a control center, which will then crunch the data and provide the car with an ideal route from drop-off point to parking space. Previously, this mapping was done with lidar sensors, but Bosch now has a camera-based solution for it”
Het toont toch ook wel aan welke stappen de automatische parkeertechniek nog te gaan heeft. Een mens rijdt met een willekeurige auto een totaal onbekende parkeergarage binnen en parkeert. Hier zijn aangepaste parkeergarages noodzakelijk met videosystemen en externe beslissingslogica dat alles extern gaat mappen en uitstippelen voor de auto.
joejojo2012 zegt
Zijn we nu dan echt aanbeland in het tijdperk van de Jetsons? :) Behalve vliegende auto’s dan…
Dutchdriftking zegt
De valet service (waar dan ook) vervangen voor autopilot is gewoon geniaal natuurlijk. Hoe eerder hoe beter.
rutgerg zegt
Zou nog mooier zijn als de auto zelf vanaf t vliegveld terug naar huis rijdt en op zijn eigen oprit parkeer. En dan aan de hand vd agenda ziet wanneer je weer op t vliegveld bent en zo weer klaar staat. Scheelt weer parkeerkosten. Aan de andere kant…. vliegen is zo 2019.
mashell zegt
Als de auto dat kan, dan kan die me ook naar wel maar de meeste bestemmingen rijden. Sit back, relax and enjoy your drive. Vliegen is bij autonoom rijden eigenlijk alleen nog zinvol als er een zee of bergketen tussen zit.
melkkoe zegt
gewoon in een woonwijk bij het vliegveld, scheelt ook weer brandstofkosten.
En dat doen de valet-bedrijfjes gerund door nieuwe nederlanders ook zo
gregorius zegt
Allemaal leuk en aardig in theorie.
De nieuwe S klasse schijnt nu 1m95 breed te zijn, weer 5 cm erbij.
Een hoop van die systemen kunnen goed parkeren, als er ruimte is. Dan kan ik het ook wel.
Het gaat erom dat zo’n systeem beter kan parkeren dan ik, en daar ligt het bij een hoop van die systemen nog wel eens aan.
Daarnaast worden de plekken er niet breder op. En zeker op vliegvelden is er geen enkele stimulans voor de maker om die plekken breder te maken: breder = minder plekken i= sneller een volle garage = minder inkomsten. Alleen locaties met parkeren waar er concurrentie is, heeft men een stimulans om goede parkeerplekken te hebben: “Naar dat winkelcentrum ga ik niet meer, ik kan mn auto er niet kwijt”.
joejojo2012 zegt
Dus als het een USP van een winkelcentrum zou zijn waar er “extra grote parkeerplaatsen zijn”, dan moet ik nog zien of men daar voor een hoger tarief wenst te betalen per uur. Ik persoonlijk rij met de kleine auto in de stad en mijn d-segmenter wordt voor op de grote weg gebruikt.
bmw2coupeeigenaar zegt
Krappe parkeergarages. Zelfs met een 2 coupe zie je soms net dat ene stoeprandje te laat. Daar ga je dan met je M-performance velg.
lekbak zegt
@bmw2coupeeigenaar: een 2 coupe is dan ook helemaal geen kleine auto. Met mijn 190 pas ik overal tussen. Maar die heeft het formaat van wat ze tegenwoordig een a-segment koekblik noemen (en het rijdt als een nieuwe c-segment auto).