Zal de Roller van de toekomst nog steeds een statige sedan met een plethora aan koeienhuiden in het interieur zijn?
Na de BMW VISION NEXT 100, stelt de BMW groep vandaag de Rolls van de toekomst aan ons voor (sfeervolle video). Naast de VISION NEXT 100 betiteling in ALL CAPS, heeft dit concept geheel in traditie van het merk de naam 103 EX meegekregen (zie 101EX en 102EX). The more things change, the more they stay the same. Rolls Royce wil dan ook vasthouden aan het gedachtengoed van sir Henry Royce:
“Strive for perfection in everything you do. Take the best that exists and make it better. When it does not exist, design it.”
Toch gaan er zo op het oog veel dingen veranderen bij Rolls Royce. Kijk alleen al naar het uiterlijk van dit bizarre gevaarte. Het lijkt wel een soort cyberpunk-achtige creatie die ideeën van oude Rollers verenigt met een ultramodern sausje.
Omdat het idee van de VISION NEXT concepten meer ligt bij het schetsen van een toekomst beeld dan bij het concreet voorleggen van te introduceren modellen, is het heel erg de vraag wat we hier uiteindelijk van terug gaan zien. Als het aan Rolls Royce ligt gaat dat vooral liggen aan de clientèle van het merk. In de toekomst wil het merk namelijk vooral toewerken naar een veel hogere mate van personalisatie. De tijd van unieke koetsen is in de toekomst definitief terug volgens Rolls Royce:
“Looking towards the next 100 years, each and every Rolls-Royce will be a unique work of art. Shape, size and silhouette – you will be able to craft your vision entirely from the wheels up.
Rolls-Royce 103EX is our first ever vision vehicle, and embodies just one of the endless possibilities that awaits. A personalised icon for the future, providing a sanctuary of calm in an ever-faster world. The pinnacle of effortless autonomous travel, gliding silently through the cities of tomorrow. This is our VISION NEXT 100.”
Drops mic. Zien we deze visie wel zitten, of blijf jij dan toch liever in je Phantom rollen?
Rob zegt
Dit is de toekomst volgens Rolls Royce??
Ziet er eerder uit als een concept uit de jaren 50…
Rob zegt
@Rob:
Jaren 50, wat zeg ik, jaren 30! Het lijkt wel een soort hoekige Auburn…..
„Vision NEXT 100”, eerder „Vision BACK 100”
racenderechter zegt
@Rob: facepalm.
denniss00 zegt
@Rob: Nee, uit 2050
Ozan zegt
i8 + Wraith = dit?
banaan7 zegt
@ozan: waar haal jij die i8 vandaan?
martinus zegt
@banaan7: De achterkant van de koets vermoed ik
Ozan zegt
@banaan7: als er een auto is binnen het BMW-concern dat enigszins dezelfde designtaal voert(alle concepts even ter zijde), is dat toch wel de i8 met een body die letterlijk door de wind vormgegeven lijkt te zijn.
mrrallycross zegt
Maken ze tegenwoordig boten?
schuiftrompet zegt
@mrrallycross: rolls zit al heel lang in de bootindustrie :)
eefie zegt
@schuiftrompet: en in de vliegtuigen
W115 zegt
Moet je alleen geen drempels tegenkomen
purepet9229 zegt
Lekkere Rolla!
mika1977 zegt
league of extraordinary gentlemen deel 2?
viezefreddyw zegt
Mooie catamaran!
riendevag zegt
@viezefreddyw: hahahaha :-)
SvenB zegt
En hoe kunnen de voorwielen nu nog sturen?
pinut187 zegt
@svenb: zullen ze vast niet over hebben nagedacht…
bertorelli zegt
http://i.imgur.com/sMQoX48.gif
ghini zegt
Super dik!
@SvenB op een foto zie je die wielkasten rondom het wiel schuin staan..
Lekker praktisch ook zo’n ruim open interieur ;)
888natan zegt
Ik sta perplex…
Dutchdriftking zegt
Het heeft wel wat.
beemerc zegt
In dat bankje wil ik m’n loeder wel aanduwen hoor
autoblogger zegt
@beemerc: in of op?
Rob zegt
Ik heb een nieuwe naam voor dit ding: „Art Deco Tribute”
Ohnee, BMW noemt dat „Hommage”. „Art Deco Hommage” dus. Want de styling grijpt echt terug naar de Art Deco-jaren van de auto industrie. Leuk idee hoor, maar het presenteren als de toekomst? Merkwaardig wel.
Overigens bouwt Terry Cook van DECO-Rides al enige tijd tributes (met een dosis Hot Rod erbij) aan de auto’s uit die tijd:
http://www.decorides.com/present.htm
Rob zegt
@Rob:
Spuit deze concept zwart en je hebt dit:
https://www.heacockclassic.com/articles/the-round-door-rolls-1925-rolls-royce-phantom-i-jonckheere/
censuurisslecht zegt
@Rob:
Made in Belgium!
Nooit geweten dat Jonckheere deze ooit gebouwd had.
Rob zegt
@censuurisslecht:
En ze bestaan nog steeds, onder de vlag van VDL! ;-)
Overigens bestaat een andere van oorsprong Belgische (hoewel, dat bedrijf bestond al voor dat België bestond…) coachbuilder ook nog steeds: D’Ieteren. U vast wel bekend als de VAG importeur. Die zijn overigens nog steeds enigszins betrokken bij coachbuilding van auto’s. De familie heeft een aandeel in het jonge Touring Superleggera. Waar dan ook weer een Belg, Louis de Fabribeckers, hoofd designer is.
Hebben we natuurlijk ook nog het welbekende Van den Plas. Ja, jullie Belgen zijn zo gek nog niet ;-)
str8six zegt
Waanzinnig! Wat een slee!
berlinetta zegt
Dat de toekomst nog maar lekker ver weg mag blijven dan. Dit ziet er toch niet uit.
bizzarrini zegt
Korreltje zout mensen…
noreplacementfordisplacement zegt
KILL IT WITH FIRE BEFORE IT LAYS EGGS. Stuur er een B52 op af en JDAM the sh*t out of it. Echt BAH ik kijk nog liever naar Sylvana Simons
eefie zegt
@noreplacementfordisplacement: meen je niet dat laatste, toch?? ?
riendevag zegt
@eefie: Ik wel vindt het alleen jammer dat Sylvana niet meer op RadioSoul en jazz te horen is ;-)
Blues soul and Jazzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
once you go black you will never go back…
:-)
en nee ik ben niet…
Ik ben een Bleekscheeet
eefie zegt
@riendevag: niets aan toe te voegen!
bierbuik zegt
@noreplacementfordisplacement: ik kijk nog liever naar een dooie kat dan naar SS (hehe)
riendevag zegt
Lieve Designers bij BMW
LSD en andere geestveruimende substanties kunnen erg amusant zijn.
Mag ik u vriendelijk verzoeken deze in uw vrije tij te consumeren….
Wan deze Rolls is een stuk minder amusant :-)
scaglietti612 zegt
Vind deze nochtans niet slecht. Vind het erg leuk dat RR meer op de individu zal richten in vergelijking wat Mini wilt doen.
scaglietti612 zegt
Wat ik trouwens wel raar vind is de combinatie van het interieur met het exterieur. Van buiten ziet ie eruit als een sportieve Rolls a la Wraith en dus verwacht ik ook een speciaal stuur die de sportiviteit doortrekt naar het interieur. Nu zie je een sportieve luxewagen en trek je de deur open ziet ie eruit als de doorsnee woonkamer van 2040.
9000cse zegt
Altijd weer lachen over die toekomstvisies! Waarom? Omdat niets zo veranderlijk blijkt te zijn als een blik in de ver(de)re autotoekomst. Neem nou deze Firebird III van 1958:
http://www.ridelust.com/wp-content/uploads/2014/11/2.-GM-Firebird-III-1958.jpg
Bijna 60 jaar geleden dus. Het wist bepaalde verwachtingen te scheppen, maar wat is er van terecht gekomen? Zet deze auto eens naast bijv. een Audi A8. En wat vinden we dan terug van die Firebird III? De banden! Verder niets! Stel je alleen maar eens auto’s voor met zulke vinnen! (Voetganger-veiligheid!) Maar ja, in die tijd speelden raketten een erg belangrijke rol, hè?
Wel was er toen ook al sprake van autonoom rijden……….. Ja, toen al! Maar ook nu, 60 jaar later, staat dat nog in z’n kinderschoenen.
En als ik deze 103EX bekijk denk ik: Hoeveel zal hiervan nou weer terecht komen? En ik moet dan wéér aan de voetganger-veiligheid denken.
Vorige week zaterdag werd ik tussen Marseille en Lyon nog ingehaald door een Fransman met een spierwitte Phantom en gisteren tussen Namen en Luik door een Engelsman met een zwarte, linksgestuurde(!). En ik beleefde daarmee weer een echt WOW!-gevoel. Het is namelijk mijn absolute favoriet. Dit bericht lezende en de foto’s bekijkend moest ik terugdenken aan de toekomstvisies à la 50’s en hoop nu maar, dat het nog lang mag duren……………..
Esprit_de_Flandre zegt
MILJAAR!
Als je dan toch extreem gaat doen – en dat mag natuurlijk voor een VISION-ding, steek er dan ook geen zo’n ouderwets roosterwerk in…
autodrop zegt
“They see me Rolls Rollin'”..
EnthousiaST220 zegt
Helemaal vet alleen vind ik die spacie wielen niet zo goed. Maar gewoon een stel ‘conventionele’ porno jetsers eronder en voila!
pinut187 zegt
Ik vind hem wel tof.
flutterby zegt
Ik denk dat dit een zeer goede inschatting is van de toekomst. Deze autonome auto is, zoals alle Rolls Royce, puur een statussymbool. Daarnaast zie je dat ze duidelijk de luchtweerstand hebben proberen te minimaliseren, zonder afbreuk te doen op luxe.
Het ontwerp lijkt misschien wat heftig, maar daarom is het een concept…