De commissie die onderzoek deed naar de rol van politici binnen het Dieselgate-schandaal heeft het idee dat Brussel absoluut niet mee wil werken.
Een jaar lang deed een commissie van 45 Europarlementariërs onderzoek naar de link tussen dieselgate en Europa. Eerdere berichtgeving suggereerde dat men in Brussel goed op de hoogte was van de frauduleuze praktijken en dat er simpelweg de andere kant op werd gekeken. Aan de commissie de schone taak om te onderzoeken of dat inderdaad zo is.
Vooralsnog levert dit onderzoek weinig op. Volgens Mark Demesmaeker (vice-voorzitter van de onerzoekscommissie) wordt het onderzoek tegengewerkt doordat de beleidsmakers in Brussel elkaar continu de hand boven het hoofd houden. Ook zou de Europese Commissie hebben geweigerd om e-mails en documenten vrij te geven, zo schrijft AD.
De onderzoekscommissie heeft er dan ook weinig vertrouwen in dat verder speurwerk nog interessante zaken gaat opleveren. Logisch ook, want als blijkt dat de Europese Commissie inderdaad de andere kant op heeft gekeken terwijl het aanwijzingen had voor het gebruik van sjoemelsoftware, zouden er ook echt stevige boetes moeten worden opgelegd. En dat terwijl Volkswagen het momenteel al redelijk zwaar heeft door het doortastende optreden van de Amerikaanse autoriteiten. Dat arme VAG.
Erik zegt
Voor Altijd Getekend
magnumsing zegt
Begint er onderhand op te lijken dat Mayonaisse het enige is wat niet stinkt wat in 1 zin met Brussel genoemd wordt.
hammerman zegt
Hm, vandaar dat VAG laatst zo stellig was dat men in Europa geen hoge boete zou krijgen en men gedupeerde klanten niet hoeft te compenseren zoals in Amerika. Verklaard ook waarom er door verscheidene landen zo getreuzeld wordt met het nemen van maatregelen. Allemaal boter op hun hoofd, terwijl de boterberg in de EU al jaren geleden gesmolten is…
granlusso zegt
Grote banenverliezen a.g.v. de megaboetes zal de Europese Unie niet populairder maken, ik denk dat dat een grote rol speelt… Dan moet je kiezen tussen oprechtheid of schone schijn.
Erik zegt
Hoe hoger in de top men werkzaam is hoe beter men de (snel)wegen kent en beheert die naar duistere paden voeren.
lekkerlinksrijden zegt
Waarom wordt dat tegengewerkt? Misschien omdat er een paar of meer de zakken hebben gevuld?
postzegel zegt
Arm VAG.
Arme aandeelhouders.
Ach en wee. Centen doen geen pijn hoor. Echt niet.
lekbak zegt
Boetes? Moeten er echt boetes worden uitgedeeld? Man ze zouden dat corrupte zootje op moeten knopen aan de hoogste boom in Europa! Aangezien dat niet meer mag (vaak gelukkig, nu helaas) toch op z’n minst helemaal kaal plukken en enkele decennia achter slot en grendel dit tuig. Ik wil wel rechter spelen, ik heb tenslotte meer verstand van het recht dan zij van democratie en eerlijkheid dus dan is dat best eerlijk.
Ik word zo moe van Europa. En van die trieste lui die ondanks alle berichten al jarenlang nog steeds denken dat het goed voor ons is heb ik al helemaal geen hoop meer…
pomoek zegt
@lekbak: Punt is: De Europese commissie wordt benoemd door de individuele landen. Het is dus feitelijk een instrument waarmee de landen direct invloed kunnen uitoefenen op het Europese beleid. Hierdoor wordt dus het landsbelang vaak boven het Europese belang gesteld. Het is dus met name een probleem op nationaal niveau waar jij een probleem met hebt en niet een probleem op Europees niveau. Sterker nog: Het Europese parlement probeert actief iets aan deze corrupte situatie wat te doen.
lekbak zegt
@pomoek: ongeacht de manier waarop die lui daar komen lijkt het mij inmiddels wel bewezen dat het een verrot zootje is.
pomoek zegt
@lekbak: Dat is een mening die niet door dit verhaal wordt ondersteund. Het is nu juist een Europees instituut dat door een instituut, dat kan worden gezien als een nationalistisch instrument, wordt gedwarsboomd.
janjaspar28 zegt
Ze zien door de wolken van uitlaatgassen de waarheid niet meer.
leaper035t zegt
De Duitse auto-lobby en de Duitse deelstaatvertegenwoordigers zullen samen met de Commissionarissen ‘in het belang van Europa en de Europese werkgelegenheid’ wel het e.e.a. geregeld hebben. Die arbeider in Wolfsburg is er dus gebaat mee.
krisp zegt
Dit is om meerdere redenen ontzettend dom:
– Dit kost ontzettend veel vertrouwen van de Europese burger, en jaagt mensen in de armen van anti-Europese bewegingen zoals de 5-sterrenbeweging, PVV, etc. En eerlijk gezegd: als dit het niveau is, is dat nog terecht ook.
– Hieruit blijkt dat de Amerikaanse overheid gelijk heeft: omdat Apple en Google het netwerk niet hebben, worden die benadeeld ten opzichte van Europese bedrijven. Dit is gewoon concurrentievervalsing van jewelste, op het hoogste niveau.
Ik mag hopen dat veel mensen hier ook de barricade voor opgaan. De doofpot is nooit een goede oplossing, zeker nu niet. Als je vals speelt, moet je op de blaren zitten, of je nu 100.000 banen genereert of niet.
pomoek zegt
@krisp: Europees parlement doet een onderzoek naar corruptie. De Europese commissie werkt dit tegen. Let wel: de commissie is een orgaan waarmee nationale overheden invloed op Europa kunnen uitoefenen. Een rare zéér onwenselijke situatie waar we echt een einde aan moeten maken. Een Europese regering moet worden verkozen door een Europees parlement, dat is goed voor de transparantie en de democratie.
lekbak zegt
@pomoek: niks moet gekozen worden door hoge bobo’s. Dit soort macht moet direct gekozen worden door de burger. Tot die tijd kan het nooit democratisch zijn.
pomoek zegt
@lekbak: precies wat ik bedoel. HetEP wordt gekozen door de burgers. Die kiezen direct een regering. Net als dat in onze eigen democratie normaal is. De Europese commissie wordt op dit moment gekozen door de nationale regeringen. De burger heeft hier niets over te zeggen, het is een grote schimmige boel. Door het EP er tussen te schuiven en de macht bij de nationale regeringen weg te halen vergroot je juist het democratisch gehalte en de transparantie. Maar dat is nu juist wat de nationale regeringen niet willen.
Dutchdriftking zegt
Toch weer jammer allemaal.
fanboy zegt
De autolobby zit er echt heel diep in. En vervolgens wil niemand ervoor boeten of z’n baan kwijt.
Corrupte zooi is het.
Hup, snel door naar elektrische auto’s en die NOx normen nog veel verder naar beneden. Als dat niet lukt met een diesel, is het maar jammer.
We gaan onze luchtkwaliteit (en dus volksgezondheid) toch niet extra vergallen omdat het zo lekker economisch is? Dat is echt korte termijn kijken.
buutvrij zegt
@fanboy: ik heb sterk de indruk dat een hoop mensen de economie veel belangrijker vinden dan schone lucht. Probeer je geld eens te tellen na een uur je adem inhouden. ik ik ik & korte termijn…
rufctr01 zegt
Ze hebben de Europarlementariërs allemaal een auto gegeven en gevraagd of ze niet mee willen werken….
pomoek zegt
@rufctr01: Je haalt het parlement en de commissie door elkaar. Het parlement deed onderzoek en geeft nu aan dat ze tegen werd gewerkt.
Onehp zegt
Eigenlijk is dit vooral een mooi voorbeeld dat een Amerikaanse administratie de Europese nog een lesje kan leren van hoe je het goed doet. Vooral Californië.
EPA FTW
Industrie en regelgevers moeten uiteraard samenwerken, anders krijg je onzinnige regels, maar dit is op ouderwetse vriendjespolitieke wijze goed de verkeerde kant opgegaan. En toch, Europa is, naast de EPA, de enige die het gelukt is om zo succesvol een mega industrie op te kuisen, van euro 1 tot de euro 6 norm, ook al is de meetmethode historisch goed scheefgegroeid. Auto’s zijn ook echt veel properder geworden want de oude meuk was ook nóg veel vuiler dan dezelfde meetmethode liet zien.
pinut187 zegt
Corrupte bende is het!
kratoss zegt
de EU is een grote zooi van corruptie.
toch wel gek, zogenaamd neemt de EU milieumaatregelen,maar ze wisten wel dat de “dieselgate” al gaande was. zolang de EU er geld aan kan verdienen en het voor hun eigen belang gunstig is hebben ze schijt aan het volk.. juppie
bofkont zegt
Het is geen geheim dat VAG sinds jaar en dag een grote lobby voert in Brussel, sterker nog ze zijn er permanent vertegenwoordigd, dit verbaast mij niets en heb het al vaker geroepen dat Brussel gewoon een oogje toeknijpt.
bofkont zegt
Zal ongetwijfeld veel geld onder de tafel geschoven zijn, en nu ook weer.