Een elektrische supercar met 1.088 pk & 1.600 Nm heeft natuurlijk wel goede banden nodig om al dat vermogen fatsoenlijk op de weg te brengen. En dus is deze Kroatische supercar voorzien van speciaal rubber van Vredestein.
Eind vorig jaar dook de Rimac Concept_One voor het eerst op en voor Top Marques 2012 hebben ze hun auto voorzien van een nieuw setje velgen (van HRE) en banden van Vredestein. Het gaat om precies te zijn om Ultract Vorti banden die ontworpen zijn door Giugiaro en lekker groot zijn, namelijk 245/35 R 20 (voor) en 295/30 R 20 (achter).
Deze supercar heeft 4 elektromotoren die in de wielen zitten verwerkt en dankzij het vermogen van 1.088 pk kan je in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid zou op 305 km/u moeten liggen en met een vol accupakket moet je 600 kilometer ver komen.
In totaal wil het Kroatische Rimac 88 exemplaren bouwen.
DennisS65B40 zegt
Goed zicht naar achteren denk ik zo… Een Countach is er niets bij.
knalfa zegt
@audir8v10: Heb je toch niet nodig met zo’n snelle wagen ;)
Zouden ze geen camera’s in die spleet onder het dak hebben geplaatst?
454ssV8 zegt
@audir8v10: Er zitten toch twee buitenspiegels op?? Naja, twee uitsteeksels waarin je misschien toch een heel klein beetje naar achter kunt kijken :-/
atakan zegt
Jaguar gekruist met een Koenigsegg?
meneersander zegt
88 lijkt mij wat veel:P
ferrari94tr zegt
Vette bak, en dan koop je wat unieks want de ze verkopen er waarschijnlijk toch maar 2. Maar waar is de achteruit??
3rNsT zegt
@ferrari94tr:
Sinds wanneer heb je een achterruit nodig wanneer je met 300km/h vooruit gaat?
robbie zegt
@ferrari94tr: waar heb je die voor nodig dan? Een bestelbusje heeft ook geen achterruit ;)
speedlimit zegt
@ferrari94tr:
Denk bij de “R” van reverse :)
dotternetta zegt
Geweldig! Wat een specs! Wanneer komt ie in produktie?
Vanquish zegt
Waarom lukt het een of ander onbekend Kroatisch merk om een elektrische auto te bouwen die én hard kan én 600km kan rijden en geavanceerde en bekende merken niet? Ik geloof er niet zo in.
gedwongenleaser zegt
@Vanquish: heb ook zo mijn twijfels, klinkt weer een beetje te mooi om waar te zijn. We zullen het wel zien…
testpiloot zegt
@Vanquish: Je scepticisme is begrijpelijk, maar wellicht ongegrond.
Een auto afrekenen puur op basis van het land waar hij geproduceerd wordt is kortzichtig.
Er komen veel goede technische ontwikkelingen voort uit Oost-Europese landen, waaronder elektrische auto’s. Vergeet niet dat Thomas Alva Edison lange tijd werd gezien als de uitvinder van de gloeilamp en vader van de elektriciteit, terwijl het eigenlijk Nikola Tesla was die de uitvindingen had gedaan, maar ze niet op tijd patenteerde.
Er wordt in Kroatië veel waarde gehecht aan educatie en technologische ontwikkeling. Universiteiten en de bedrijfswereld werken goed samen en jong talent heeft soms de mogelijkheid om tot bloei te komen.
Waarom zouden zij niet iets kunnen bereiken wat een Tesla of een GM wél kan? Scale of economy? Mankracht? Gebrek aan innovatie?
Amerika is zeker ook helemaal zelf naar de maan gekomen?
http://www.youtube.com/watch?v=EfJiNPZ38kY
Vanquish zegt
@testpiloot: Ik snap je punt. Ik reken de auto ook niet persé af op het land waar deze geproduceerd wordt. Maar als je alle feiten op een rij zet kun je niet ontkennen dat er een grote kans is dat dit pure bluf is.
– We hebben het hier over een land zonder auto-verleden (voor zover ik weet). Niet dat dit echt veel hoeft uit te maken, maar het is toch iets om mee te nemen.
– Arme landen zullen ongetwijfeld innoveren, maar economisch sterkere landen hebben hier veel meer geld voor over. Je ziet dat arme landen vaak vervuilende industrieën hebben, als ze zoveel innoveren, waarom pakken ze die dingen dan niet aan? Waarom ineens wel een elektrische auto die alles heeft wat men nu nog niet voor mogelijk houdt?
– Accu’s vormen voor iedereen de bottleneck. Vaak is het kiezen tussen actieradius of prestaties, deze heeft op beide vlakken ongekende claims.
– Er worden in deze tijd heel veel automerkjes opgericht met het bericht dat er een auto wordt gemaakt. Sommigen komen niet verder dan tekeningen, anderen weten een prototype te maken. Cijfertjes bij de auto’s verzinnen is natuurlijk eenvoudig, ze waarmaken blijkt voor bijna niemand mogelijk. Ik zie die cijfers eerder als een soort promotie middel: kijk mijn auto is beter dan de rest!
wimmm zegt
Ziet r strak uit! Chic interieur! Wil ik wel een rondje in rijden :)
W115 zegt
Stelletje dromerts bij rimac. Specs zijn niet van deze planeet
midasracer zegt
Interessant dashboard. Gewoon een flatscreen met eigen programmatuur. Wil ik ook! Als het ding ook nog aan een CAN bus kan hangen, hoef ik alleen maar de ECU erop aan te sluiten en klaar!.
bungabungastig zegt
“Deze supercar heeft 4 elektromotoren die in de wielen zitten verwerkt…”
Ojajoh?
stanny zegt
@bungabungastig: Wat zit er dan nog eigenlijk onder die motorkap of rare kont?
dotternetta zegt
@stanny: accu’s natuurlijk!
stanny zegt
Achterruit verwerken in het design was te duur, dus geen raam… Ik vond hem mooi tot ik de achterkant zag
kickass zegt
Met zo’n design en dat vermogen moeten ze wel klanten krijgen!
eklasse zegt
Kan deze ontwerper geen baan bij Ferrari krijgen? Wat een mooi design!
potjak zegt
Wow wat ziet dit er lekker uit.
ytrewq zegt
Banden zijn inderdaad lastig voor deze auto’s. Een audi r8 e-tron heeft toch 4500nm (concept)?
Mooie auto en knap van de kracht die ze uit de motoren halen.
stropdas zegt
Als ik zoek op deze bandenmaten zie ik genoeg keus in A-merken zoals Pirelli/Dunlop/Michelin/Continental die ook hoge snelheid aan kunnen. Vredestein staat nou niet bekend om hun kwalitatief goede sportieve banden dus lijkt meer vanuit Vredestein promotie te zijn en ze gratis banden leveren.