In drie maanden tijd heeft het Amerikaanse Rezvani Motors zich op de kaart gezet met de Beast en Beast Speedster. Twee open-top lichtgewicht auto’s op basis van de Ariel Atom. Maar er zit nog meer in het vat.
Het vanuit Californië opererende bedrijfje van Fardees Rezvani heeft het geflikt, ondanks de vele twijfels. Ze staken de lichtgewicht Ariel Atom – eigenlijk gewon een rijdend frame, dus qua basis ideaal – in een carbonfiber jasje en wisten het gewicht onder de 750 kg te houden. Tegelijkertijd werd de 2,4-liter viercilinder van Honda opgekalefaterd met een supercharger én turbo, resulterend in 500 pk dat via de achterwielen naar het asfalt gaat.
But wait, there’s more. In gesprek met Boldride geeft het bedrijf aan ook een versie te zullen bouwen voor levensmoeë petrolheads onder ons. Althans, zo vatten wij de uitspraak op dat er een Beast X-variant met twee Garett-turbo’s komt, die 700 pk gaat leveren.
Uiterlijke modificaties op de Beast X komen er ook. Rezvani zal een grotere spoiler monteren, meer luchtinlaten toevoegen en ook de splitter groeit in omvang. Nee, een boost in downforce zal geen overbodige luxe zijn, aangezien het gewicht met 750 kg hetzelfde zal blijven, maar nu gecombineerd met een Harakiri-blok dat 700 pks’ afvuurt. Zin in!
a3aan zegt
Beetje hoog ‘ik heb het allemaal niet zelf bedacht’ gehalte bij deze auto.
pielemuis zegt
@a3aan: Ansich is het wel slim. In plaats van zelf het dure traject van ontwikkeling en alle rompslomp om een auto op de weg te mogen zetten, een bestaande basis te pakken. Vanuit hier voortborduren en uiteindelijk zelf iets ontwikkelen over een paar jaar is denk ik slimmer dan van een blanco vel beginnen.
Marussia, zenvo, Lykan etc zijn allemaal leuk en aardig, maar de enige manier dat deze merken in het nieuws komen is óf dat ze de pijp uit zijn óf weer stuk zijn.
awesome zegt
@pielemuis: daar staan Koenigsegg en Pagani weer tegenover, dus het kan wél succesvol zijn…
gregorius zegt
@pielemuis: Ariel is ook blij. Kan Atoms verkopen.
En als het aan slaat, zullen er nog meer bedrijfjes bijkomen die vergelijkbare dingetjes doen.
Esprit_de_Flandre zegt
@a3aan: Beetje hoog ‘ik heb een werkend bizznizz model’ gehalte bij deze auto…
a3aan zegt
@Esprit_de_Flandre: true, is ook niks mis mee.
jeppie zegt
Simpel en doeltreffend
gtwillem zegt
Een Atom is een lichtgewicht sportwagentje. Met 300pk méér dan voldoende. Alsof je per sushi handrol 30gr wasabi gebruikt. Meer dan voldoende en je bek staat al goed te fikken. Nu hebben ze gewoon nog meer wasabi gebruikt. Leuk. Maar ik zie de toegevoegde waarde niet. Als het ding eindelijk eens grip heeft kun je sneller accelereren, maar iets zegt mij dat je daar meer dan 200 km/h voor moet rijden….
Het idee van een mooi koetswerk op een Atom vind ik overigens wel een goede zet. Maar om het meer power te geven dan een Viper is gewoon overkill.
razzie zegt
Deze auto is compleet uit zijn verband. De looks van een rappermobiel gebaseerd op één van de meest puristische trackday auto’s.
clarkson zegt
Wat een belachelijk project zeg. Ten eerste gaat zo’n blok nooit lang kunnen rijden als hij 700pk moet uitpersen. En ten tweede is er ook niet mee te rijden. Maar weten jullie of Ariel atom hier aan mee werkt? Of dat ze gebruikte atoms slopen? Als ze dat tweede doen haat ik ze onmiddellijk.
woot zegt
Het design kan me wel bekoren, maar 700 pk is wel machtig veel voor zo’n auto.
jorden zegt
Deze, een Ford GT40 en een Shelby Daytona… iets lekkerders uit de state kan ik niet verzinnen
kapitein187 zegt
Dat vermogen kan ie nooit kwijt. Ja als ie 220 rijd.. overigens heeft het uiterlijk wel wat.
stephanotis zegt
Matt ‘One Take’ Farah in de 300 pk uitvoering: “I feel like I’m one stupid mistake away from death.” 500 pk? “That’s gonna be like undrivable”.
700 pk? “Zin in!” Is that you, Daniel? @Ricardo
janmetdelangeachternaam zegt
Comfortabele stoeltjes
Dutchdriftking zegt
Ik heb toch liever de donkervoort!