Nee dit is geen Peugeot, maar de nieuwe Renault Scenic E-Tech.
Als Renault geen MPV’s meer maakt, dan weet je zeker dat de MPV dood is. De nieuwe Espace was niets meer dan een verlengde Austral en de nieuwe Scenic is nu ook een raszuivere cross-over. Een elektrische cross-over, om precies te zijn.
We kregen al een voorproefje in de vorm van de Scenic Vision, maar op het IAA in München trekt Renault nu het doek van de productieversie. Deze is ontdaan van zijn concept car-fratsen (behalve de gekke velgen, die zijn gebleven) en er staat nu gewoon een geslaagde cross-over.
De Scenic E-Tech staat op het CMF-EV-platform, net als zijn kleinere broertje (de Megane E-Tech) en de Nissan Ariya. Net als de Rafale is de Scenic (tegenwoordig zónder streepje) ontworpen volgens de nieuwe designtaal van Renault. Dit betekent dat er met name in de voorkant een hoog Peugeot-gehalte in zit, maar dat is verder niet erg.
Met de Scenic E-Tech heb je de keuze uit twee accupakketten. De instapversie heeft een 60 kWh-accu, goed voor 420 km aan range. Snelladen kan in deze versie met 120 kW en je hebt 170 pk’s op de voorwielen.
Daarnaast is er ook een 87 kWh accu te krijgen. Daarmee is een alleszins redelijke actieradius van 620 km WLTP mogelijk. Dat is flink meer dan de 470 km van de Megane E-Tech. Deze versie kan ook iets sneller laden, met 150 kW. In deze heeft 220 pk.
De precieze afmetingen zijn nog niet bekendgemaakt en we hadden op de IAA helaas geen ruimte om de auto zelf op te meten. De wielbasis weten we wel: die is in ieder geval toegenomen ten opzichte van de laatste Scenic, want die bedraagt 2,78 meter (tegen 2,702 meter van de vorige).
De Renault Scenic komt er ook als Alpine, dat wil zeggen: als Esprit Alpine. Dit is niets meer en niets minder dan een sportpakketje, waarbij je zwarte accenten krijgt, dikke velgen en een sportief matgrijs kleurtje.
De Renault Scenic E-Tech is natuurlijk een auto die het potentieel wel goed kan doen in Nederland, dus jullie zijn ongetwijfeld heel benieuwd wanneer die komt. Dat kunnen we vertellen: de marktintroductie staat gepland voor begin 2024. Dat klinkt misschien nog ver weg, maar vergeet niet dat het over vier maanden al 2024 is.
Johanneke zegt
Kan niet wachten om flink off road te gaan met dit monster. Was toch wel echt een ontzettend pijnpunt van de MPV voorganger, dat je er niet mee off-road kan.
rollingstoned zegt
Dan kun je beter een GR Yaris kopen of een Land Cruiser. Of bedoelde je het sarcastisch? 😅
jensoffbutton zegt
Vrij mooi maar het ziet eruit als een Stellantis model, neus vormgeving is heel erg Peugeot-ish en achterkant kan doorgaan voor een Opel.
potjak zegt
Inderdaad, dacht ook meteen “nieuwe Peugeot”. Na de afbeeldingen gezien te hebben zie ik ook de nieuwe “Nissan Qashqai” (?).
mashell zegt
Was dit nou echt de enige manier waarop de motorkap op het spatbord aan kon sluiten?
Aan de andere kant is me dat zo ongeveer het enige dat me tegenstaat aan dit model.
PunicaOase zegt
En weer overal ongespoten plastic bumpers en frutsels.. had ook een Dacia kunnen zijn :-(
harrie zegt
Een non-descripte elektrische SUV, dat wordt een goudmijntje.
skid zegt
Och, niet verkeerd toch? Geen spannende styling, maar dat hoeft voor veel mensen niet per se. Behoudende ontwerpen bij Renault hebben in het verleden bewezen genoeg kaskrakers op te leveren. Maar toegegeven, de spannende tijden van Le Quement en Van den Acker komen in deze Scenic niet terug. De nieuwe 5 lijkt dan wat de gedurfdere kant op te gaan.
Het ontwerp lijkt ruimte te geven voor een Grand Scenic, mogelijk kunnen we die in 2025 of 2026 verwachten?
Range en laadsnelheid in de hogere versies bieden alvast wat meer gelegenheid om een auto intensiever te benutten.
seatleon zegt
Toch jammer dit. Van de week liep ik in de Renault showroom en liep ik tegen een Espace crossover aan. Het lijkt wel of we alleen nog maar crossovers krijgen. Nou vind ik dat iedereen zelf moet weten wat ie rijdt, maar om nou het hele modellengamma om te gooien naar crossovers.
audirs3 zegt
Je kan laden met <200kw toch geen snelladen meer noemen…
mashell zegt
Ook de 50kW lader bij de McDonalds is een snellader… Maar ik ben het helemaal met je eens dat dit sneller moet en nu een auto lanceren die 120kW als maximum laadsnelheid kan gewoon niet meer (de MEB concurrentie kan 175kW). Bij een nieuw model zou 200kW en dat volhouden tot minstens 50% lading normaal moeten zijn.