Na de introductie van de hatchback en de estate ziet nu de Mégane met kont het levenslicht.
Vorig jaar konden we de nieuwe Mégane verwelkomen. Nog meer dan de voorganger van de Franse C-segmenter is het een beetje een traditioneel vormgegeven auto geworden. Zeker ten opzichte van de aparte tweede generatie Mégane. Eigenlijk alleen de koplampen met een gek uitlopertje naar de onderkant toe is nog een ‘quirky’ detail, voor de rest is het vooral een kloeke bak voor jonge gezinnen of vertegenwoordigers.
In Nederland zijn we verzot op hatchbacks en en stationwagons, maar in andere delen van de wereld hechten ze veel waarde aan een traditionele gesloten koffer. Daarom komt er ook van de nieuwe Mégane een sedan-variant, die vervaardigd wordt in het land van Erdogan.
De kofferruimte is 503 liter groot en biedt daarmee voldoende ruimte om minimaal twee dissidenten in te vervoeren. Bovendien is deze ruimte makkelijk te bereiken dankzij een hands-free Easy Trunk Access systeem. Afhankelijk van het land waarin de auto geleverd gaat worden zijn er twee benzinemotoren en drie dieselopties beschikbaar.
Voorlopig is de auto alleen bevestigd voor ‘all the world’s party places’, te weten Algerije, Saudi Arabië, Australië, Bulgarije, Kroatië, Egypte, de Verenigde Arabische Emiraten, Estland, Hongarije, Ierland, Italië, Israël, Letland, Libanon, Litouwen, Marokko, Polen, Tsjechië, Roemenië, Servië, Slovenië, Tunisië, Turkije en Oekraïne. Of de auto in een later stadium ook naar Nederland komt is nog niet bekend.
Edge zegt
Vanuit deze hoek vind ik het best een fraaie wagen geworden. Ik ben benieuwd of ‘ie zo fraai blijft als we straks ook foto’s vanuit andere hoeken hebben.
Edge zegt
@Edge: ah, ik zie dat er inmiddels een gallery is toegevoegd. Ook vanuit de andere hoeken is het een zeer fraaie wagen geworden. Jammer dat we hier in Nederland zo verknocht zijn aan hatchbacks, stations en crossovers, want dit zou zeker niet misstaan in ons straatbeeld.
e1000bmw zegt
@Edge: importeren
pomoek zegt
@e1000bmw523i: en weer exporteren.
krizus zegt
@Edge: in de gallery vind je toch genoeg foto’s vanuit een andere hoek?
krizus zegt
@krizus: excuus, jouw reactie op jouw berichtje stond er nog niet toen ik mijn reactie plaatste…
mout zegt
Nu C-segmenters zo groot zijn geworden, kunnen ze de sedan-vorm beter hebben.
Dit zou toch een heel aardige opvolger zijn van een Laguna I, bijvoorbeeld.
robert110 zegt
Lijkt een stuk beter dan de Megane II sedan, wat een lelijk ding was dat zeg.
mercedesclk350 zegt
@robert110: Tsja, als de basis een lelijk ding was kun je het niet echt redden. De Estate van die generatie viel nog redelijk mee imo.
misterdrogba zegt
Wordt sowieso een verkoopstopper in de bovengenoemde landen.
rrvliet zegt
@misterdrogba: Ik hoop het niet voor Renault
sjoerd95 zegt
Als ze slim zijn halen ze hem ook naar Nederland. De voorganger Fluence zag je soms nog wel met verbrandingsmotor rijden dankzij import.
De Astra Sedan bewijst dat er best een markt is voor sedans in Nederland. Dus laat maar komen!
mout zegt
@sjoerd95: Nou…. markt…
Die dingen staan nou niet echt op elke hoek van de straat.
Jetta en Civic heb je allebei een poosje in enige aantallen gehad. Namelijk toen alleen de sedan-versie als hybride te krijgen was met weinig bijtelling.
Verder kom ik alleen de A3 sedan regelmatig tegen.
mashell zegt
Wat hebben wij eigenlijk tegen die C segment sedans? Vroeger zag je de Seat Toledo en Volkswagen Bora best veel rijden. Tegenwoordig zie je alleen nog de A3 sedan af en toe en moet je soms snel wegkijken omdat iemand een Mercedes CLA gekocht heeft.
tuutertuuter zegt
@mashell: Ik denk dat mensen ze vaak te truttig eruit vinden zien? Ik snap ook niet waarom mensen de A3 limousine mooi vinden, maar bijna alle C-sedans vind ik een hatchback waar een extra kofferruimte aan geplakt is. Het ziet er meestal niet uit, en geeft duidelijk weer dat er niet een losstaand design van is gemaakt.
dedokter zegt
@tuutertuuter: te truttig niet.
Persoonlijk vind ze vaak zelfs mooier dan een station..
Maar ja ik rijd ook een station, want lees: 2 kinderen en dus kinderwagen, kinderspeelgoed, laadfabel en nog meer meuk.
Een dusdanige kleine kofferbak ingang is wat me ervan weerhoud om een sedan te nemen.
Nu heeft Skoda dat overigens goed opgelost, vraag me af hoe dat gaat met deze Renault.
Freewarefreak zegt
@dedokter: wat is een laadfabel? Let op het vraagteken, gewoon een vraag, geen aanval. ?
dedokter zegt
@freewarefreak: bedoelde eigenlijk de laadkabel. Maar enigszins is een plug in hybrid ook wel een fabel.
Freewarefreak zegt
@dedokter: Ja haha daarom vroeg ik het :P ik dacht dat je in die richting zinspeelde. De carbon footprint van een hybride is niet beter als van een gewone auto.
tuutertuuter zegt
@mashell: Moet ik er nog wel bij zeggen dat ik daarentegen het bij deze mégane goed gelukt vind.
noreplacementfordisplacement zegt
@mashell: Idd super jammer, deze is echt geweldig mooi! Renault blijft maar mooie ontwerpen maken!
w0o0dy zegt
Fraaie bak wel… ik zou die gewoon wereldwijd aanbieden
Rick-dos zegt
Ze zouden dom zijn als ze dit niet ook in Europa gaan aanbieden. Ziet er prima uit. Prima concurrent voor de Jetta en dat soort auto’s.
michaelb zegt
Jammer. Achterkant vind ik veel te hoog. Liever de Hatch!
teijgher zegt
Lijkt me een leuk alternatief voor mensen die in de markt zijn voor een A3 sedan (sorry: “limousine”).
jesse_rutjes zegt
Nee doe maar niet
Dutchdriftking zegt
Vanaf de hoek van het hoofdplaatje van het arikel ziet het er super uit. Op de andere foto’s weer minder. De praktijk zal moeten uitwijzen of het echt een mooi ding is. Ik geef hem op dit moment alvast het voordeel van de twijfel. Knappe kar.
berlinetta zegt
Ik vind het dan weer een slap aftreksel van de Talisman. Waar die namelijk schitterend is, is deze het weer net niet. Maar ach, het zal het goed doen in de lease dus gooi hem maar op de markt. Dan zien we tenminste eens wat anders dan V40’s.
martinus zegt
Weer fijn design
bmw1m zegt
Ik vind het wel een leuke kar! Maak maar wat mij betreft:)
Citrofiel zegt
Voorheen was er nog wat te zeggen voor de anti-‘kleine’-sedan-houding van de Nederlander. Het waren vrij ongemakkelijk ogende auto’s. Maar dit is gewoon een kloeke verschijning, en nu ook de premium zich in dit segment hebben gestort zal dat wellicht zorgen voor wat meer acceptatie.
pinut187 zegt
Ik vraag me toch al heel lang af waarom wij die kont erop niet willen en waarom die andere wel. Ruimte voordeel vs estetisch voordeel?
porcay zegt
Gaat die dan geproduceerd worden in Turkije? Zoals de Megane II sedan
henkp1 zegt
@porcay: Staat in de tekst. Ok, hint: Erdogan is baasje van ….?
TimmiX zegt
Wat een heerlijk design op die nieuwe Megane’s. Deze sedan niet uitgezonderd.
Deze gaan we ongetwijfeld veel zien op de Nederlandse weg.
Lijkt echt helemaal nergens op, dat bedoel ik postief. Waar andere merken allemaal elkaar achterna huppelen, blijft Renault lekker uniek en eigenwijs. +VEEL voor Renault!
kaeser zegt
Gewoon een leuke auto zoals de overige modellen van Renault tegenwoordig wel aardig zijn. Ook een goede huurauto tijdens een vakantie in Turkije ;)
banaan7 zegt
Achterkant doet me beetje denken aan model s
mstiic zegt
Echt een mooie auto! MAAR renault moet echt ophouden met dat doorgetrokken led onder de koplampen.. Ik vind het maar niks..
devolvoman zegt
@mstiic: Inderdaad dat doorgetrokken led verpest voor mij de hele auto
mstiic zegt
@devolvoman: Jij snapt mij!
Tuono zegt
@mstiic: Op foto’s vind ik het ook niets maar in het echt, met de verlichting aan vind ik het een zeer indrukwekkende verschijning. Vooral op de Talisman.
tcetje zegt
@mstiic: de Renaults onderscheiden zich dmv deze verlichting. In het donker echt erg mooi.
Jochempie zegt
Binnenkort op een dashcamvideo in uw Oblast!
allesmetturbo zegt
Rare verhouding, die achterkant. A3 Sedan voor mij graag
noreplacementfordisplacement zegt
@allesmetturbo: Hmm ja McLaren voor mij graag…uh niet echt in hetzelfde lease budget meneer
rocky zegt
Mooi hoor! Ik zou het graag willen kopen!
Tuono zegt
Mooie wagen, gewoon naar Nederland verschepen. Wat zijn die doorgetrokken achterlichtunits toch heerlijk.
tcetje zegt
Dit was een mooie hatch geweest als de achterklep was door getrokken tot de daklijn.
freezzr zegt
Ding lijkt wel verdomd veel
op de Talisman trouwens.
toyotafortuner zegt
Fraaie bak!
henkp1 zegt
Inderdaad (weer) een erg mooie auto van Renault. Doen ze goed.
Vreemd ook dat sedans wel geaccepteerd zijn bij bijvoorbeeld 3-serie, C-klasse en A3, maar niet echt bij andere merken/modellen. Gekste wat ik van dat heb meegemaakt, was vorig jaar. Ik moest een nieuwe leasebak uitzoeken, ik rij privé niet met m’n leasert, want ‘mijn’ merk staat bij ons niet op de lijst, dus toen leek mij een dik aangeklede Focus sedan wel geinig. Stond die verkoper glashard te beweren dat de sedan niet geleverd wordt in Nederland. Ja, dan verkoop je er ook niet veel van.