Mon dieu, Renault, wat doe je nu. Zomaar de opvolger van de Espace een radicale styling geven?
Nog voor zijn première op de IAA in Frankfurt hebben we beeld van de nieuwste concept van Renault: de Initiale Paris. Niet geheel toevallig dezelfde naam als aanstaande luxemerk van de Fransen. Dit is dus waar de inmiddels weggestuurde Renault-topman Carlos Tavares naar hintte toen hij de komst van een nieuw premium merk binnen de Renault Group aankondigde.
De Initiale Paris Concept laat een designrichting zien waar duidelijk de hand van Laurens van den Acker in zit. Het familieneusje op de voorkant met het forse logo in de grille bijvoorbeeld, en de vouw in de flanken die je ook in een alledaags Clio’tje ziet. Verder is het de mix van SUV en MPV zoals Van den Acker dat onlangs in een interview al aangaf.
Deze voorbode van de nieuwe Espace staat volgende week op de beursvloer te shinen, maar wanneer we de productieversie in de bible belt mogen verwelkomen is nog niet bekend.
gedece zegt
Mon dieu! Quel horreure!
oskaar7 zegt
Wauw, mooi hoor voor zo’n gezinsbusje!
audicoupe84 zegt
@oskaar7: En te bestellen in de nationale Nederlandse kleur: Gedekt, onopvallend, je ziet me niet, de buurmannen hebben het ook-> ONOPVALLEND GRIJZE MUIS GRIJS !! <-
lacker zegt
Dit is de opvolger van de Vel Satis, niet van de Espace.
6cylinder zegt
@lacker: Want de vorige was een daverend succes…?
lacker zegt
@6cylinder: Waarom was het geen succes? Ze gaven toen aan, dat die te vroeg voor z’n tijd was. Maar, kijk naar het design, hij lijkt toch veel meer op een Vel Satis? En ja, Avantime zou ook kunnen!
6cylinder zegt
@lacker: Omdat hij niet verkocht.
@desjonnies: Hup meteen in de verdediging, ik zeg alleen dat de Vel Satis geen succes was.
Persoonlijk vond ik de Vel Satis een heel toffe wagen, net iets minder tof dan de eindbaas Avantime.
desjonnies zegt
@6cylinder:
Renault neemt tenminste risico’s qua design.
En dat kun je bijna van geen enkele andere massa-producent zeggen.
Zonder Renault hadden we nooit de hatchback of MPV gehad.
Ze hebben beide carosserie vormen niet uitgevonden, maar wisten ze zo te styleren dat ze een commercieel succes werden en navolging vonden op ieder continent en door iedere producent.
En soms sla bij vernieuwend design de plank mis.
Maar kijk maar naar de Twingo, die wordt nu door iedere zichzelf respecterende massa producent nagebouwd.
En sloeg als een bom in in Japan.
Omdat de Japanners al bijna veertig jaar bezig waren om ‘de Mini’ uit te vinden.
En Renault zette doodleuk een Mini-monospace neer.
6cylinder zegt
Wel heel obvious jatwerk van de DS-lijn zo..
Desalnietemin heb ik de Espace altijd al mooi heb gevonden voor een busje. Bij deze gaat dat wat minder worden zo te zien.
awesome zegt
Avantime 2.0, geen Vel Satis.
Robert zegt
@awesome: Avantime? Ik tel toch echt méér dan twee deuren hoor. Maar goed, ik vind het een gedurfd (en geslaagd) ontwerp. Ik vrees alleen dat ‘de markt’ deze auto opnieuw niet gaat snappen en in vanaf het tweede productiejaar (als het nieuwe er van af is) links zal gaan laten liggen.
desjonnies zegt
Prima
Laat maar komen.
Luxe is iets waar Fransen verstand van hebben.
Lekkere stoelen en een prettige ambiance ook.
Daarom rijden mensen met Franse auto;s altijd wat langzamer, ze zijn veel gezelliger van binnen, dus je wilt er niet uit.
En kon je destijds het kapot gaan van je Engelse auto altijd wel hebben, omdat de meeste luxe Engelse wagens net een rijdende Gentlemen’s club waren.
Leer, hout en sigaren.
awesome zegt
@desjonnies: Eens. Ik heb mijn Scenic al meerdere malen vervloekt om de techniek (elektra)
maar buiten dat om heb ik een auto die voorzien is van alle gemakken in de Privelege uitvoering.
ej20g zegt
Hij doet me denken aan de Avantime. En qua ontwerp vind ik dat zeker een pluspunt.
rob68 zegt
Mooi ding hoor.Voor de familie man met ballen?
Joost zegt
Hopelijk wordt het commercieel meer een succes dan de Avantime…..
(Die ik overigens nog best wel eens zou willen hebben)
sir_smokalot zegt
Wel opmerkelijk dat Renault voor de paarse kleur (‘Wisdom’ in hun kleurenstrategie) heeft gekozen, en niet voor geel (‘Family’).
Los van dat, een strak concept, maar dat behoren concepts ook te zijn.
lemans96 zegt
Hier kunnen de meeste VAG SUV’s, qua design, nog wat van leren.
awesome zegt
@lemans96: Hekelaars gaan hekelen.
Wacht nou maar op de productieversie, goed?
Ter vergelijking:
De Captur Concept
de Captur productieversie
Esprit_de_Flandre zegt
@awesome: De Captur concept was dan ook wel heel onhandig qua vormgeving. Deze luxebolide ziet er al veel realistischer uit, ongeveer dezelfde extremiteit als een DS5, en die is ook behoorlijk gelijk gebleven. Ik denk niet dat er veel aan de vorm zal veranderen, gewoon wat details…
oxymoron zegt
Avantime met vier deuren. Prima ontwikkeling. Alleen nog te veel blingbling, maar daarvoor is het een concept.
Esprit_de_Flandre zegt
@oxymoron: Te veel Bling, want concept?
Zou ik nog niet zo durven zeggen. De DS’s van Citroën hebben ook veel Bling, vooral de DS5, en dat doen ze ook omdat ze het als apart premiummerk willen neerpoten – in China weliswaar, maar goed mogelijk dat het uiteindelijk ook hier een aparte merknaam wordt.
Ik vind het design van deze ook wel zeer in lijn met de DS’s van Citroën…
Orichy zegt
Wat een schreeuw om aandacht, daar waar Volkswagen gewoon een Golf Sportsvan in de wereld zet, daar moet Renault altijd al schreeuwerig ut de hoek komen, om de verdiende aandacht te krijgen, die het behoort krijgen.
Ik vind dat opvallend grappig, maar waarom eigenlijk?
SpeedGeneration zegt
Dacht ook meteen aan de avantime, wel een gaaf ding voor zo’n bus!
mrr zegt
Bijzonder dat de Espace onder het Initiale Paris label gaat vallen. Zou verwachten dat je onder dat label eerst een premium Clio introduceert.
In 1995 bracht Renault al de Renault Initiale Concept uit, wat toen een voorbode was voor de Renault Vel Satis.
toyotafortuner zegt
Ziet er erg goed uit! Een kruising tussen een Vel Satis en een Avantime me dunkt. Beide hele mooie, maar ondergewaardeerde auto’s. Hopelijk zal een eventuele productiemodel niet zo ondergewaardeerd worden.