Blauw carbon met gouden tintjes. Deze combinatie is niet per toeval uitgekozen door de opperbaas.
Blauw en geel zijn de kleuren van IKEA… en de Zweedse vlag. Daarom koos oprichter Christian Von Koenigsegg voor deze kleurencombi op een geconfigureerde Regera. De blauwe tint is overigens van een dermate donkere tint dat de hypercar wat paarsig oogt.
Het interieur is een knipoog naar het verleden van Von Koenigsegg. De eerste auto die hij samen met zijn toenmalige vriendin (nu vrouw) kocht was een zwarte Mazda Miata met een bruin lederen interieur. De Koenigsegg-oprichter heeft warme herinneringen aan deze tijd en besloot deze herinneringen te koesteren door opnieuw te kiezen voor een dergelijk interieur.
De keuze voor gouden velgen in combinatie met zijn motivatie voor de Zweedse vlag is natuurlijk gelul. Tijdens de Autosalon van Genève introduceerde Koenigsegg de mogelijkheid om wielen met een gouden coating te kiezen als optie voor op de Regera. Door deze keuze nu te maken brengt Von Koenigsegg deze optie opnieuw onder de aandacht.
Het gaat hier om een digitale configuratie die door de Zweedse autofabrikant op Facebook werd gedeeld. Het is niet aannemelijk dat Von Koenigsegg deze Regera daadwerkelijk gaat laten bouwen. Ze hebben hun handen vol daar in Zweden. Wie nu een order plaatst voor een Egg moet maximaal vijf jaar wachten op de levering.
E34M5Touring zegt
Misschien kan ie de moeite beter steken in meer personeel/productiecapaciteit. Dan hoef je geen 5j op je auto te wachten… Snap wel, een facebook fotoshop post is veel belangrijker maar toch…
Dutchdriftking zegt
@E34M5Touring: Is denk ik makkelijker gezegd dan gedaan. Hij zal voor kwaliteit gaan en een zeer strenge sectie hebben gok ik.
E34M5Touring zegt
@dutchdriftking: Daar kun je op selecteren. Er zijn zat reguliere auto dingen aan zo’n Koenigsegg die een monteur gewoon kan doen. In een segment waar mensen dikke premiums betalen om maar als eerste die auto te hebben is 5j wachten gewoon te lang. Zeker in een markt waar men altijd het nieuwste moet hebben.
poes zegt
@E34M5Touring: blijkbaar toch niet. Die wachtlijst is niet ontstaan door mensen die de auto niet willen kopen.
E34M5Touring zegt
@poes: Nee die is ontstaan door te weinig productiecapaciteit. T’is niet alsof er een paar 1000 orders openstaan hoor.
poes zegt
@e34m5touring: Een verdubbeling van de productiecapaciteit heeft ook gevolgen op allerlei andere vlakken. Ik kan mij goed voorstellen dat ze daar helemaal niet op zitten te wachten.
Door deze kleine schaal van productie is alles nog behapbaar, zodat de extreme technische innovatie en kwaliteit gewaarborgd kan worden.
Opschalen vraagt ook om grote investeringen. Wellicht moeten ze dan ook verhuizen? Etc-etc. Het is echt niet zo makkelijk als het lijkt. Juist niet voor een kleine onafhankelijke onderneming.
E34M5Touring zegt
@poes: Jij spreekt gelijk van een verdubbeling van de productiecapaciteit. Ik stel enkel dat 5j wachten te lang is. En dat dat best terug te brengen is naar een wat realistischer levertijd zonder enorme investments te doen. Pagani lukt het immers ook gewoon en zo zijn er nog wel wat kleine specialistische merken die ver onder de 5j levertijd zitten.
poes zegt
@e34m5touring:
Je maakt een denkfout. Je focust je enkel op die 5 jaar. Waardoor die 5 jaar veroorzaakt wordt laat je geheel buiten beschouwing. Ja, zo kan ik het ook…
Dat Pagani onder de 5 jaar levertijd zit kan komen door a) een minder complex product (motor en bak worden bijvoorbeeld kant-en-klaar ingekocht bij Mercedes) b) er is minder vraag naar een Pagani c) men heeft daar meer ruimte gehad om uit te breiden (ze zijn verhuisd), etc-etc.
En wat vind je dan een realistischer waarde? 4 jaar? Dan moet de capaciteit met 20% omhoog. Bij 3 jaar met 33% etc-etc. Alleen al een sprong in productie van 20% is voor een fabrikant niet zomaar de realiseren. En dan zijn ze eigenlijk nog nergens, want ook 4 jaar is lang.
Wat vind je eigenlijk van gelimiteerde productieaantallen? Kan dat wel? Want dan is de auto gewoon niet leverbaar. Dat is pas klantonvriendelijk (en onlogisch). In jouw ogen althans.
E34M5Touring zegt
@poes: Ja, dat kan toch gewoon als je investeert. Dat ze dat niet doen bij de autotak maar bij de engineeringtak en 5j levertijd wel best vinden is een andere zaak. Maar t’is gewoon mogelijk hoor. Ook voor Koenigsegg. En dat hele gelimiteerde aantallen verhaal slaat echt nergens op. Dat is een keuze van de fabrikant en heeft geen donder te maken met dit verhaal. Bovendien hoefde niemand 5j te wachten op z’n LaFerrari.
fernie zegt
@poes: Zolang je niet weet waar er schaal/leverings problemen zijn weet je ook niet hoeveel er moet worden opgeschaald.. In theorie staan die dingen 4 jaar en 364 dagen in een schuur te wachten totdat het stuur wordt gemonteerd wat weer wacht op een exclusief metaal uit Siberie. Dit stukje metaal kost een werknemer 5 minuten om te monteren welke slechts 4 dagen per week werkt omdat hij vrijdag liever op zijn Xbox zit. Opschalen in productie? Nope!
Nadeel van meer afzet is ook dat je andere functies wellicht moet vergroten zoals schade afhandeling, customer care etc. Zelfde verhaal echter, je weet niet hoe druk ze nu zijn en wellicht kan het allemaal gemakkelijk!
Vijf jaar is belachelijk en zal ongetwijfeld geld kosten omdat er minder wordt omgezet dan mogelijk. Als de eigenaar dat allemaal niet belangrijk vindt, prima :).
fmgarcia zegt
@poes: Zo logisch inderdaad. Ik zou echt in geen honderd jaar wachten op zoiets. Denk maximaal één jaar.
poes zegt
@fmgarcia: Daar gaat het niet om. Er zijn blijkbaar (meer) dan genoeg klanten die dat wel willen doen. Er is voor hun dus geen noodzaak om op te schalen.
Met de huidige productiecapaciteit komen ze blijkbaar financieel prima uit. Ja, in theorie kunnen ze meer auto’s verkopen, maar zoals ik hier boven ook al schreef breid je niet zomaar je capaciteit uit.
tru7hunter zegt
@fmgarcia: heb je geld over dan?
berlinetta zegt
@poes: Dat is waar, maar ik denk ook dat mensen daardoor afhaken. 5 jaar is echt te lang.
imarinos zegt
@berlinetta: Eens. Mensen die deze auto’s kopen zijn van het snelle geld, dus hebben geen geduld. Tenzij het een strategie is om zo weinig mogelijk auto’s te verkopen zodat ze de waarde beter behouden.
berlinetta zegt
@imarinos: Volgens mij zijn de Koenigsegg’s momenteel nog niet echt waardevast dus daar hoeven ze het niet voor te doen.
bietje zegt
@e34m5touring:
Ik snap je punt wel, maar wellicht is dit nu precies waar ècht exclusief voor staat:
– zeer beperkt verkrijgbaar
– zeer hoge kwaliteitseisen
– kostbaar
Als je zulke waanzinnige wagens bouwt, kun je wel een potje breken bij je upper-class klanten die dus kennelijk bereid zijn om zo lang op dat product te wachten. Dat zegt al heel veel imho : )
E34M5Touring zegt
@bietje: Maar zijn ze dat wel? ik denk namelijk dat er zat mensen zijn die dan zeggen, joh dan ga ik lekker elders shoppen. Terwijl het vrij simpel is op te lossen. Je hoeft er geen 100.000 per jaar uit te schoppen maar als je levertijd oploopt naar 5j terwijl je directe concurrentie veel sneller kan leveren lijkt mij dat niet handig.
poes zegt
@e34m5touring:
“vrij simpel op te lossen”.
haha!
Je hebt echt geen idee wat daar allemaal bij komt kijken :-)
E34M5Touring zegt
@poes: Er zijn zat ingrepen die je kunt doen zonder enorm op te schalen. Niemand zegt dat ze er elke 2wkn 50 uit moeten gooien. Maar 5j wachten is gewoon te lang.
poes zegt
@e34m5touring:
Wat vind jij dan wel acceptabel? 2,5 jaar? Daarvoor zouden ze dan dus de productiecapaciteit voor moeten verdubbelen. Heel grof gezegd moet dan alles x2.
Wil je mij even uitleggen hoe je dat “even makkelijk” doet als kleine fabrikant? Vergeet daar bij ook niet dat de K-egg auto’s extreem high tech en innovatief zijn, waarvoor ze maar bij een zeer klein aantal toeleveranciers aan kunnen kloppen.
E34M5Touring zegt
@poes: Je kan voor het daadwerkelijk in elkaar schroeven van de auto’s meer productiemensen aannemen. Je kan aangeven bij toeleveranciers dat je er meer kan verkopen dus dat men daar ook kan investeren in oa mankracht om onderdelen sneller aan te leveren. Snelheid hoeft niet gelijk te staan aan minder kwaliteit. Toeleveranciers willen ook gewoon verkopen hoor. Als die er 200 kunnen doen in plaats van 50 zullen die dat doorgaans graag doen. De ontwikkelingskosten heb je immers sneller terugverdiend. Jij doet net alsof het allemaal onmogelijk is om die levertijd te verkorten. Zonder investering is dat inderdaad zo. De rest is gewoon realiseerbaar. Zeker als het volgens de meesten hier zo goed gaat met Koenigsegg.
trustmeiamanengineer zegt
@E34M5Touring: Wat een onzin. Die wagens horen juist exclusief te zijn. Tuurlijk kan hij er waarschijnlijk tientallen per jaar meer verkopen (net als Pagani), maar dan wordt het “gewoon”. Bovendien is hij dat hele merk begonnen en die auto’s gaan bouwen om zijn speciale technieken te kunnen ontwikkelen voor in de gewonere voertuigen. Er zit inmiddels een hele engineering afdeling omheen die wel gegroeid is als kool.
E34M5Touring zegt
@trustmeiamanengineer: Wauw, dus eigenlijk is het s’werelds eerste autobedrijf die geen auto’s wil verkopen…. Want inderdaad, een Pagani zie je echt bij elke Ikea….
lekbak zegt
@E34M5Touring: ja echt hè. Ik stond laatst bij zo’n babyspullenwinkel te wachten op mijn vriendin en toen zag ik ook alweer zo’n pagani voorbij komen. Onder een vrachtwagen nog wel!
berlinetta zegt
@trustmeiamanengineer: Zou jij 5 jaar willen wachten op je auto dan? De techniek is al verouderd zodra je hem krijgt.
poes zegt
@berlinetta:
Wie zegt dat je dan het model van 5 jaar geleden geleverd krijgt? K-egg upgrade zijn modellen constant. Je krijgt dus 5 jaar na dato gewoon een up-to-date model.
Het is niet alsof ze nu al aan je nieuw bestelde K-egg beginnen en dat deze pas na 5 jaar is afgerond.
berlinetta zegt
@poes: Is dat zo? Dus als ik een Agera bestelde, krijg ik dan 5 jaar later een Agera of een verbeterde versie in de vorm van een Agera R/S/RS of weet ik veel hoe die dingen heten.
viezefreddyw zegt
@e34m5touring: Je maakt een hoop los hier jongen. Ben het wel met je eens.
jasvl zegt
@E34M5Touring: Er is vast een hele goede rede dat ze dat niet doen, die Van Koenigsegg is geen domme jongen.
Wij hebben daar helaas niet genoeg verstand van.
En misschien zijn ze met dingen bezig waar wij niks van weten…
pinut187 zegt
Lijkt wel een rapmobiel..
kilum zegt
Die wachttijd boeit geen moer. Als je een Egg wilt zonder er op te wachten zijn er “genoeg” beschikbaar die bij dealers te koop staan. Ook de nieuwste varianten als de Agera.
Er staat zelfs een Egg te koop in Duitsland wat een heuse One off 1 is. op basis van de Agera RS
https://www.jamesedition.com/cars/koenigsegg/agera-rs/koenigsegg-for-sale-1191045
berlinetta zegt
@kilum: Maar als je zoveel geld uitgeeft aan een auto, dan wil je die toch precies samenstellen zoals jij dat wil?
kilum zegt
@berlinetta: Precies, maar dan zal je dus moeten wachten. Een nieuwe zelf samengestelde Pagani staat ook niet binnen 2 maanden bij je op de stoep. Dat duurt misschien wat minder lang. Maar de vraag is ook lager.
berlinetta zegt
@kilum: Eens, een Pagani moet je ook lang op wachten. Weet niet hoelang dat is, maar iig korter dan 5 jaar.
mrrallycross zegt
Ben niet zo van die donkere kleuren
michaelcorleone zegt
Doe mij maar die andere blauwe van de concurrent.
https://www.netcarshow.com/bugatti/2017-chiron/1024×768/wallpaper_1d.htm
sabrerator zegt
Ach, vroeger moest je op een Morgan ook 5 jaar wachten.
E34M5Touring zegt
@sabrerator: Dat kwam omdat de boom waaruit het frame gemaakt werd nog niet groot genoeg was.