Max, maak eens plaats voor onze zuiderbuur, wil je?
Nu het Formule 1 seizoen aan zijn einde is gekomen, kan Stoffel er met tegenstrijdige emoties op terugkijken. De Belg heeft heel wat progressie geboekt, maar zal nog altijd ontevreden zijn met de prestaties die hun wagen dit jaar leverde. Gelukkig is de deal met Honda inmiddels verscheurd en zullen de krachtbronnen van Renault hen terug naar de top brengen. Wat gaat Stoffel met al deze ontwikkelingen doen?
Het is een situatie waarin de talentvolle coureur zich nog niet eerder in heeft begeven. Wie een blik werpt op de statistieken van zijn carrière zal zien dat de Belg veelal bovenaan in het klassement te vinden is. Dit is ook een van de redenen dat McLaren hem aanvankelijk in hun programma opnam, zodat ze hem niet alleen financieel uit de brand konden helpen, maar hem langzaamaan ook klaar konden stomen voor een potentiële overstap naar de koningsklasse.
Timing is in dit geval Stoffel’s grootste vriend niet. Waar de Belg zich op zijn weg naar de Formule 1 meer dan eens in de kijker reed en schitterende dingen liet zien, werd hij bij zijn overstap naar het Formule 1 team begroet met een kwakkelend McLaren. Dit terwijl ze nog regelmatig met overwinningen naar huis gingen, toen Vandoorne zijn handtekening onderaan het Young Drivers contract zette.
Je kunt echter beargumenteren dat het helemaal niet zo erg is dat Stoffel in zijn eerste volledige seizoen met een bijna hilarische hoeveelheid problemen te maken heeft gehad. Sterker nog, zijn stalmaatje van vorig en volgend jaar begon zijn carrière in de Formule 1 eveneens bij een van de achterblijvers. Alonso voltooide zijn eerste seizoen voor Minardi puntloos. Persoonlijk vind ik het juist sterk als coureurs achteraan moeten beginnen om hun talent tegenover de besten in de wereld te bewijzen.
Juist met het mindere materiaal zien we vaak de meest indrukwekkende dingen. Denk maar eens terug aan Vettel die in een verregend Monza zijn allereerste overwinning scoorde, terwijl de concurrentie links en rechts van de baan vloog. Of aan Verstappen, die zijn Toro Rosso tot tweemaal toe bijna naar het podium reed in zijn eerste seizoen. Zulke momenten tekenen een coureur en geven hem de kans om ons omver te blazen met zijn stuurmanskunsten.
Hoewel Stoffel nog niet tot een podium is gekomen, is hij dit seizoen drie keer de punten in gereden, waarmee hij op nipte afstand van zijn teamgenoot is geëindigd in het klassement. Dat hij Alonso, tweevoudig wereldkampioen, gedurende het jaar nog aardig bij wist te houden spreekt van immense kwaliteiten, zeker gezien de Spanjaard regelmatig het betere materiaal kreeg voorgeschoteld.
Hierom heb ik Stoffel ook bijzonder hoog zitten. Wanneer hij in 2016 werd gevraagd om in te stappen voor een geblesseerde Alonso reed hij koel naar een puntenfinish, terwijl Button de race niet kon voltooien. Hiermee liet hij direct zien dat hij de auto de punten in kan rijden, de druk van het grootste toneel aankan en, als belangrijkste zaak, het team kan dragen wanneer nodig. Dit, in combinatie met zijn meer dan overtuigende verleden, maakt het dat ik geloof dat Stoffel Vandoorne de komende jaren een kracht gaat zijn om rekening mee te houden. Samen met Ocon, Leclerc en, uiteraard, Verstappen gaat hij het voor ons de komende jaren spannend maken.
koen_claessens zegt
Mooi artikel. Niets aan toe te voegen. Succes Stoffel (en Max!)
ikschrijfookoverautos zegt
Thanks!
MaartenD zegt
Met alle respect voor Stoffel, maar Stoffel gaat het niet redden. De Belgen hier zullen wel los gaan, maar Stoffel is een typische Belg, vriendelijk en beleefd, maar geen echte winnaar en een klootzak die je in zo’n wereld ook af en toe moet zijn. Stoffel is het gewoon net niet
berlinetta zegt
@maarten020: Ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk een hard wereldje is, maar volgens mij moet hij vooral op de baan laten zien dat hij kan racen en hoeft hij niet per se de klootzak uit te hangen. Ricciardo kan ik bijvoorbeeld ook geen klootzak noemen en die doet het ook goed.
acizane80 zegt
@berlinetta: groot gelijk, hij moet eerst zien dat hij een degelijke auto heeft die competitief is en als hij dan niet presteert is het gedaan voor mij. Maar met een ondermaatse wagen redelijk presteren is op het moment al veel. Uiteraard kan niet iedereen een mercedes, ferrari of red bull tijden(tegelijk). Maar aangezien ze komend seizoen overstappen op renault acht ik zijn kansen op betere prestaties veel groter als nu.
MaartenD zegt
@berlinetta: eens, Ricciardo doet het ook leuk maar ik schaal hem in de categorie Rosberg (1x WK) maar niet in de buitencategorie Senna, Schumacher, Hamilton (en wellicht Max)
berlinetta zegt
@maarten020: Dat ben ik met je eens, maar zo hoog schat ik Vandoorne ook niet in.
MaartenD zegt
@berlinetta: Ricciardo is een prima coureur maar ik plaats hem in de categorie Rosberg, meer dan 1 WK zie ik hem niet binnenhalen. In ieder geval niet in de buitencategorie Senna, Schumacher, Hamilton (en wellicht Max)
dirkv zegt
@maarten020: Als Stoffel van Doorne een “typische Belg” is wat is Max dan?
Max is tenslotte ook in België geboren uit een Belgische moeder, hij heeft weliswaar een opvliegerige Nederlandse vader. En dan schijnt Max ook nog in Monaco te wonen.
Echt een typische Nederlander die Max! Maar ik ben als typische Nederlander wel fan van Max hoor, als hij wint tenminste;)
MaartenD zegt
@dirkv: haha, mooie reactie!
dawwg zegt
@dirkv: Niet zo discrimineren he, Max is een prima immigrant, volledig geintegreerd !
fmgarcia zegt
@maarten020: Ik ben het ongeveer voor het eerst niet 100% met je eens. Als je in karting en zelfs de gp2 je mannetje staat lijkt mij met enige ervaring en goed materiaal niet dat hij onder gaat doen voor de meute. Geen Leclerc Norris Russel Ocon of Max, maar beter dan alles wat ik niet noem. Lewis en Vettel zijn exceptioneel goed net als Alonso. Stoffel komt er wel als hij het financieel kan trekken.
fmgarcia zegt
@fmgarcia: Ik vergeet Saiz
fmgarcia zegt
@fmgarcia: en een N
MaartenD zegt
@fmgarcia: wie zal het zeggen, time will tell
fmgarcia zegt
@maarten020: Ja het gaat een boeiend seizoen worden. Meer gekte dan nu wordt verwacht denk ik. Sau ehm Alfa gaat stappen zetten en ik hoop toch ook echt op Mclaren Renault met Stoffel die vecht met Ricciardo om het podium!
woudloper zegt
@maarten020: hoe de fuck kan jij dat zo zeker weten man
MaartenD zegt
@woudloper: heey allee woudloperke, rustig aan, denk aan uw bloeddruk ;)
wijsneus zegt
@maarten020: Dit klinkt als de kritiek die ik doorgaans op Nederlandse voetballers heb. Ik heb het idee dat dit in de racerij minder belangrijk is.
Gulli zegt
Het mooiste vond ik dat Vandoorne vorig jaar met 1 race meer punten wist te halen dan sommige coureurs die het hele seizoen hadden meegedraaid!
fejjie zegt
Dus ze stappen over van Honda naar Renault omdat die betrouwbaarder zouden zijn, en Red Bull gaat van Renault naar Honda voor dezelfde reden? Of heb ik het hele verhaal niet goed gevolgd?
berlinetta zegt
@fejjie: Zoiets. McLaren heeft het ondertussen helemaal gehad met Honda en stapt dus over naar Renault. Red Bull zelf stapt niet over naar Honda, maar alleen STR gaat gebruik maken van Honda-blokken. Red Bull zelf blijft met Renault werken. Op die manier kunnen ze kijken welke motor de komende tijd het beste gaat presteren en kunnen ze daarna een keuze maken.
viezefreddyw zegt
Ik gun het die jongen van harte. Sympathieke gast en kan serieus rijden. Maar of ie zo goed is als een Verstappen of Ocon weet ik niet. Dat zal voor mijn gevoel nog moeten blijken. Hopen dat ze volgend jaar een competitieve auto hebben.
chrisvis zegt
@viezefreddyw: hij pakt het alleszins heel voorzichtig aan. Dat valt me keer op keer op en dan vooral tijdens de start mag hij wat mij betreft gerust eens wat agressiever uit de hoek komen…
acizane80 zegt
@chrisvis: volgens mij heeft dat deels te maken met teamorders. Die proberen voorzichtig om te gaan met de middelen die ze hebben. Ik denk dat de kleinere teams liefst finnishen met iets minder risico ipv mogelijke punten te pakken met heel veel risico. Ze kunnen de top drie teams toch niet bijhouden, wat voor nut heeft die 7de plaats dan als je met de rest daarvoor moet vechten.
chrisvis zegt
@acizane80: vind McLaren nu niet bepaald een klein team. Ook als je ziet hoe Alonso altijd van start gaat denk ik nu niet dat er de piloten word opgedragen om voorzichtig te starten. Alonso komt in Singapore vanop 8 naar 3 maar heeft wat tegenslag dat hij er door verstappen word uitgekegeld.
pomoek zegt
Het gekke is dat ik mij van Alonso nog wel een paar acties kan herinneren het afgelopen jaar maar niet van Vandoorne.
ikschrijfookoverautos zegt
Acties of REacties?
bassx zegt
@ikschrijfookoverautos: Acties. Of zijn we alweer vergeten hoe Alonso het Hamilton moeilijk maakte in Mexico? ;)
pomoek zegt
@ikschrijfookoverautos: Ik heb er een gevonden! https://youtu.be/1Upxn2MA_a8
ikschrijfookoverautos zegt
@pomoek: Dit was te verwachten.
bassx zegt
Ten eerste is succes in dit geval een relatief begrip. In principe hoever Vandoorne het nu heeft geschopt mag hij zichzelf best succesvol noemen. Als je dan toch een onderscheid moet maken tussen succesvol zijn en historie schrijven, denk ik dat hij een prima 2e coureur is bij top teams of 1e coureur bij middelmatige teams. Vandoorne heeft voor mij een Barichello, Coulthard, Irvine en Massa niveau en kunnen we hem wel met regelmaat op het podium verwachten. Altijd een paar tiende langzamer dan de top coureur maar goed genoeg om WK punten binnen te harken voor constructeurstitel en daarmee racen om het échte geld. Maar dingen kunnen raar lopen in de wereld van F1 en daarmee kan hij net als Villeneuve wereldkampioen worden wanneer alles mee zit.
mashell zegt
De tijd dat je met “schitterende dingen laten zien”, oftewel spiegeltjes en kralen, indruk kon maken ligt ook al wel even achter ons. Het gaat om punten scoren, en dat zou met die Renault motor moeten kunnen lukken.