Haartjes wapperend door de wind terwijl je het rubber van de achterwielen gumt? Nuh-uh, not gonna happen.
Wie een 2-serie wil zonder dakje en inclusief vlotte performance blijft aangewezen op de M235i Cabrio. Een M2 Cabrio gaat er namelijk niet komen. Dat zegt BMW engineering chef Frank Isenberg volgens CarAdvice. Een M235i Cabrio is een prima cruiser voor de weg en een M2 is je maatje op het circuit, aldus Isenberg. Een dakloze variant sloopt de aerodynamica en maakt de auto zwaarder. Niet iets dat bij de M2 past, vinden de Duitsers.
Hoewel de M4 en de M6 wel over een cabrioversie beschikken, was de 1M ook uitsluitend verkrijgbaar als coupé. De beslissing van BMW is daarom niet heel vreemd. Weet wel: een M2 is met 1.449 kg al geen lichtgewicht. Extra kilo’s door een cabrio-constructie kan funest zijn voor het speelse rijgedrag. Hoe rap de coupé ook is, die 1449 kg stoot mij tegen het been. Ter vergelijking: Een M3 E46 weegt 1470 kg en een M3 CSL ongeveer 1350 kg. BMW, jullie weten wat je te doen staat. Trek die drie magische letters uit de kast. En als het niet goed uitpakt maakt dat toch niks uit. Jullie doen immers toch al aan badgeverkrachting.
Foto: M2 Cabriolet render door ome Theo
viezefreddyw zegt
Het is een heerlijk bommetje, zo’n M2. Maar dat gewicht is inderdaad veel te hoog. Moet minstens 100 tot 150 kilo af. Voor de rest mag ie komen.
gtwillem zegt
@viezefreddyw: Van mij mag hij komen. Een Golf R weegt ongeveer 1375kg, een CLA45 AMG weegt 1485kg. Dus dan is 1449kg nog niet zo heel erg veel. de BMW M135i weegt 1405. Dus de Coupe versie, met een zwaardere motor, remmen, onderstel: alles, is slechts 45kg zwaarder. Dat valt best mee, mijn inziens.
Daarbij, een auto lichter maken is enorm duur, zeker als de auto een motor met veel vermogen heeft. Alle onderdelen moeten daarop aangepast zijn. Dus de M2 lichter maken zou enorm veel geld kosten. En dan kun je net zo goed een M4 kopen.
Mijn idee is het volgende, (BMW: lezen jullie mee?): pak de 228i. Uit die tweeliter moet vast wel wat vermogen te halen zijn. Laten we zeggen, 321pk (de kenner weet wel waarom). Dan haal je alle elektronische ongein eruit, inclusief achterbank en isolatie. Dan heb je 321pk op 1300kg. En totaal onverkoopbaar ;-)
viezefreddyw zegt
@gtwillem: Dat is ook wel weer waar. Maar als je het vergelijkt met een M4, die weegt ‘maar’ 63 kilo meer, terwijl de M4 toch een slagje groter is.
bohica zegt
@viezefreddyw: heel veel componenten delen ze dus dat gewichtsverschil is niet raar
berlinetta zegt
@gtwillem: Een BMW M28i Coupe klinkt me als muziek in de oren. Ongefilterd rijplezier dankzij een fenomenabele wegligging en voldoende power om te knallen. 280 pk zou ik al voldoende vinden. Rond de 55k, dat zou een redelijke prijs zijn.
remcott zegt
@berlinetta: dan 286pk net als de e28 M5 of de e36 M3 dan hou je ook nog een historische link net als met de 321pk uit de e36 M3 Evo.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: De golf R weegt ‘slechts’ 1375kg met 4-motion? Valt me alles mee. Ik ben me op het moment aan het orienteren op een Leon Cupra en die weegt dat ook met enkel aandrijving op de voorbandjes……
gtwillem zegt
@dutchdriftking: MQB iplatform is behoorlijk licht. De nieuwe Seat Leon Cupra komt volgens mij niet een boven de 1300 uit. Een van de redenen waarom ze zo snel zijn (in rechte lijn en op de ‘Ring)
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Kijk, helaas rijkt mijn budget niet verder dan een Cupra MK2, (niet erg, het is ook de mooiste) maar dat lage gewicht verbaast mij echt.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: Zoiets als deze?
http://ww3.autoscout24.nl/classified/280704523?asrc=st|as
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: deze, het moet perse een gele zijn (ik ben gek ik weet het) http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=283942334
Rob zegt
@viezefreddyw:
Haal je een 220i.
145kg lichter!
En vast wel een fatsoenlijke Duitse tuner die weet wat te doen met zo’n 220i….
viezefreddyw zegt
@Rob: Dat zou natuurlijk een mogelijkheid zijn, maar ik heb liever de 6 cilindertjes onder de kap.
Dimglor zegt
Stel je voor! Een M2 Csl :o
Dutchdriftking zegt
M2 CSL, dat zou wel geniaal zijn!
tombe zegt
@dutchdriftking: geniaal? De Citroën cactus is ruimer en weegt 1000kg dus zijn ze bij Citroën IMO “genialer”.
Idd, Cactus + 5 volwassenen = M2
gtwillem zegt
-edit: lol, check!-
OT: Op zich is de gewichtstoename vrij logisch. Alle luxe hoort wel op een M te zitten (in tegenstelling tot wat vaak gedacht word zijn M modellen altijd compleet uitgerust). Daarbij zijn de eisen qua veiligheid enorm gestegen de laatste jaren, en dat brengt ook gewicht in de schaal. Kijk maar naar de Elise, die is zomaar 200kg aangekomen (van 700kg naar 900kg).
E34M5Touring zegt
@gtwillem: Een M4 is maar 40kg zwaarder. Ik vind de M2 dan ook behoorlijk aan het gewicht. Zeker omdat een M4 aan dezelfde eisen moet voldoen die je net stelt.
gtwillem zegt
@E34M5Touring: De M4 weegt 1595kg. Flink wat meer:
http://www.evo.co.uk/bmw/m4/page/0/1
E34M5Touring zegt
@gtwillem: Veel sites geven 1495kg op als ledig gewicht. Tegen 1445kg voor de M2
viezefreddyw zegt
@E34M5Touring: @gtwillem Ik kom dan weer 1512 kilo tegen voor de M4…
viezefreddyw zegt
@E34M5Touring: @gtwillem Het DIN-gewicht is 1497 kilo. Bij het EU-gewicht wordt er rekening gehouden met een inzittende van 68 kilo en 7 kilo bagage waardoor hij uitkomt op 1572 kilogram.
tombe zegt
@E34M5Touring: vergis ik me of staan de 2 en 4 series op hetzelfde chassis? Of was dat bij de vorige reeks…
ghost zegt
Boeie!
bmwm3e92 zegt
Ook nooit echt een leeg gevoel gehad omdat die er niet was…
jverhofstad zegt
Mooi, vind dat auto’s verpest worden met een cabrio.. Ziet er niet uit
audiisthebest zegt
Ik vind de voorbumper van de M2 er nog steeds niet uit zien, ik vind de M235i veel mooier. Maar toch liever een Audi TT-(R)S
moondustfocus zegt
Een M4 CSL zou ook niet gek zijn
Sir_Vmax zegt
@moondustfocus: liever een f80 m3 crt
FelixF zegt
M240i Gaat dat worden btw ;)
gerjan zegt
Wat is dit eigelijk een lelijke auto. Misschien moet je hem in het echt zien maar op deze foto’s vind ik het helemaal niks
skinnybmw zegt
@gerjan: voor echt een lelijke auto moet je bij het artikel hierboven zijn?
e1000bmw zegt
CSL komt er niet. Wie wil dat tegenwoordig nog? Behalve wij gekken hier op autoblog dan, hè…
phaeton zegt
@e1000bmw523i: Nu ja, als er markt is voor een M6 Gran Coupé en een X5M…
jorden zegt
@phaeton: jij noemt een soort tegenpolen van een CSL op.
stephane8200 zegt
@e1000bmw523i: de nieuwe M4 GTS loopt aardig goed heb ik het idee: http://youtu.be/L4eybK6WA9I
berlinetta zegt
@stephane8200: Maar het GTS-label kan niet tippen aan het CSL-label.
stephane8200 zegt
@berlinetta: CSL is als label misschien ‘cooler’ maar volgens mij is de GTS de betere rijdersauto, als trackday auto tenminste.
gtwillem zegt
@stephane8200: zowel de CSL, GTS als Leichtbau zijn volgens hetzelfde recept gemaakt. Een lichtere en scherpere M3/M4. In het geval van de GTS en CSL ook nog eens met extra vermogen.
De reden van de naam GTS was simpel: de E46 was een bijzonder snel en effectief apparaat, en op de ‘Ring scheelde het slechts een of twee tellen. Dus om het label CSL niet te devalueren, heeft BMW de GTS badge bedacht. Althans, dat is wat mij is bijgebleven :-).
stephane8200 zegt
@gtwillem: dank je. De GTS wordt nu af-fabriek kaal en met rolkooi afgeleverd. Dat is bij de CSL of CS nooit gebeurd. Vandaar mijn trackday opmerking. In gewicht is hij ‘maar’ 25kg lichter, wat een leichtbau naam dan niet zou rechtvaardigen.
tombe zegt
@stephane8200: elke gestripte auto is sowieso een leuker tracktoy. Pk’s zijn bijkomstig. Op nurburg gestripte golfjes 1, Citroën saxo’s en dergelijke met rolkooi, betere sloffen en iets gekietelde motoren lijkt me even leuk en eigenlijk betere wagens om ervaring op te doen. Oja, en cheap!
stephane8200 zegt
@tombe: zo’n kleinere auto is inderdaad leuk en cheap. Vaak ook leuk genoeg om met wat ervaring anderen beetje te volgen. @gtwillem weet wel hoe dat ging ;)
JanJansen zegt
Gewicht is niet alleen bij je vriendin belangrijk. Mijn Audi s4 is ook mega zwaar. Dit merk je in de bochten en bij het remmen.
Laatst in de Fiësta ST gereden: dat was echt een verademing. Een van de meest dynamische auto’s die ik de laatste tijd heb gereden.
tombe zegt
@JanJansen: IMO zijn d S3/4/5/6/7/8 bij Audi heel correct. De snellere versies standaard wagens.
De RS/AMG/M-versies gaan IMO fout waar comfort niks met sportiviteit te maken heeft.
Ooit op circuit al gedacht om een dvd op te zetten, je elektrische stoel wat te verzetten of de airco wat bij te regelen?
Zo dingen zijn voor net voor Audi S-series, Alpina’s en noem maar op
spidermann zegt
Wat is er eigenlijk mis met de M235i cabrio met, desgewenst, wat extra pk’s dmv chiptuning?
tombe zegt
@spidermann: een M brengt meer op :-) IMO voor 90% zelfde wagen
mcshine zegt
Zonde, was een mooie opvolger geweest voor mijn Z4sdrive35iS. Die zelf weer een E46 cabrio M3 verving. In een cabrio of roadster beleef je alles toch net iets intenser..
JanJansen zegt
@mcshine: dan zou ik eens een proefrit gaan maken in deze 2-serie. Dan kom je er al snel achter dat wat je nu rijdt een stuk fijner is.
tombe zegt
@mcshine: sorry, +200kmh geniet je nog weinig v een cabrio, wel handig om even het stof uit het interieur te halen
dondeboer zegt
Ik denk dat de markt voor een cabrio M2 niet groot genoeg is.
Verder zit er een contaminatie in de tekst. Het is tegen het zere been of het stoot tegen de borst.
tombe zegt
@dondeboer: de ontwikkelingskosten zijn IMO verwaarloosbaar boven een 235i. M-wagens zijn sowieso niet meer dan licht gewijzigde productiewagens.
Vroeger was er bvb de Escort Cosworth, of de E30 M3. Die waren anders qua chassis bvb
mashell zegt
3 magische letters? AMG is een afdeling van van Mercedes die gaan echt BMW niet helpen. CSL zie ik niet als magische letters maar als waarschuwing voor heel slechte versnellingsbakken.
tombe zegt
@mashell: hij zal wel CSL, GTS of CRT bedoelen
gregorius zegt
Ik geloof er geen bal van wat hij zegt.
Ik denk eerder dat BMW heeft onderzocht dat mensen die daadwerkelijk een M2 cabrio willen hebben ook wel een M4 cabrio kunnen dokken en/of een M235i met alle opties. De marge zal waarschijnlijk dan hoger zijn op de M4 cabrio of een M235i-all-option.
Want mensen die een M2 cabrio zouden kopen, doen dat omdat ze het geld toch wel hebben en het image leuk vinden. Daarnaast zullen dat mensen zijn die niet in hard-tops geloven. Dat een M2 cabrio minder snel is als de coupe (door het extra gewicht), zal ze een rotzorg zijn.
Idee voor BMW om op de M235i optielijst een custom Akropovic te zetten met extra kleppen erin en whatever voor veel te veel geld. En een M2 bumperpakket. dan zijn ze ook blij.
bohica zegt
@gregorius: waarom zou je akrapovic op de optielijst zetten als je zelf performance uitlaten monteert .
tombe zegt
Batchverkrachting is er al vele jaren en als autofabrikanten daar veel geld mee verdienen ligt dat aan de consument, sorry.
Nu deze M2 cabrio zou daar een mooi voorbeeld v zijn.
IMO heeft cabrio niks met sport te maken, tenzij formule 1.
Het is inderdaad zo dat gewicht omhoog gaat bij toename van pk’s. Remmen, versnellingsbak en vooral die hippe pdk’s, die extra uitlaat potten, verstevigingen in chassis, sperdiff en noem maar op.
Wat IMO, als consument dus, niet logisch is extra moet betaald worden voor een sportwagen.
@gtwillem, correct me if I’m wrong, maar de Clio RS cup was de enige wagen waar je minder moest betalen dan de RS omdat die kaler was. Lotus nu net nog maar verder?
GT3 RS die meer kost dan een GT3 lijkt mij nu niet logisch.
Ik aan het hoofd v Porsche of elk automerk die sportieve wagens op de markt wil brengen zou het anders aan boord leggen. De prijs omhoog naar mate je meet luxe wil.
De instapper v 911 zou bij mij een kale kip zijn waar zelfs geen zonnekleppen, radio, airco, achterbank of zelfs deurpanelen zou in zitten. “Hierzo, je 2.7, 4 wielen en een stuur voor €60.000”.
Ik zie ook de magische 3 letters zoals CSL voorbij komen, wat net zo hypocriet was. De gedachtengang was goed, strippen en wat carbon, maar erna verkrachtbaar met sensoren, radio en airco?!?
De HI-end “sportwagens” zoals deze M2 zien er beter uit, met spoorverbreding, speciale bumper sets enz maar IMO ben je veel beter af met idd een 235i (cabrio), als je toch voor luxe en pittige wagen gaat.
Ga je voor een sportwagen moet die troep er helaas uit en wil ik ongetwijfeld. Ik zet wel een muts op in de winter en m’n raampje open in de zomer. Muziek doe ik wel via m’n hoofdtelefoon op de lange ritten en het enige wat me zou storen zouden de 4 punts gordels zijn.
M2 zie ik meer als een goed gecommercialiseerde pittige 2 series maar weinig te zien met sportwagen en zeker geen cabrio.
Vroeger koos je eerst de moter en dan pas de afwerking.
Nu wil je een 6 in lijn en moet je de troep erbij
tombe zegt
Aan de hypocrieten die zeiken over enkele kilo’s en aan deze die liever 1000en euro’s uitgeven aan titanium onderdelen en carbon:
Maak je koffer, achterbank en dashboardkastje leeg!
Gratis bespaar je 10kg ipv duizenden euro’s aan die akropovic die 10kg minder weegt en val zelf wat af!
Hoevelen mountainbikers €2000 extra uitgeven voor een fiets die 4kg minder weegt. Lose some weight you fat fuck!