In Duitsland heeft de rechter antwoord gegeven op de vraag of eigenaren van sjoemeldiesels recht hebben op financiële compensatie. En nee, die krijgen ze niet.
Na het hele Dieselgate-schandaal vroegen veel Europese eigenaren van een geïnfecteerde diesel zich af of zij net als Amerikaanse consumenten recht hebben op financiële compensatie. De waarde van hun auto’s zou immers kunnen dalen en diverse eigenaren en organisaties willen dan ook harde euro’s zien van VW.
In Duitsland werd een zaak aangespannen door een consumentenorganisatie die samenwerkte met een Amerikaans advocatenkantoor. Rechtbank Braunschweig besliste echter dat eigenaren geen recht hebben op compensatie, aangezien zij naar het oordeel van de rechter geen financieel nadeel ondervinden naar aanleiding van het schandaal.
Omdat de auto’s na de fix weer voldeden aan Europese wet- en regelgeving met betrekking tot uitstoot, hoeven eigenaren niet bang te zijn dat hun VW minder waard is geworden. Vette pech dus voor deze eigenaren dat het Europese/Duitse consumentenrecht anders werkt dan het Amerikaanse.
Overigens blijft de vraag overeind of de reeds besproken fix wel echt dingen fixt. Verschillende eigenaren klagen dat hun auto’s minder lekker lopen of dat er meer storingen optreden. Wel heeft de Europese Commissie geregeld dat gedupeerde eigenaren twee jaar extra garantie krijgen. Volgens ons een dooie mus, volgens de EU (en Ivo Niehe) een unaniem belachelijk succes.
bottchy zegt
Geen financieel nadeel? De hele Duitse automarkt m.b.t. diesel voertuigen is helemaal niks meer waard. Niemand durft nog een diesel te kopen, omdat men in Duitsland niet weet wat de politiek de komende tijd gaat beslissen over wat er gaat gebeuren met diesel voertuigen.
Ook ik krijg mijn diesel in Duitsland niet verkocht. Heb hem al spotgoedkoop gemaakt, dat helpt ook niet…
mashell zegt
@bottchy: in juli 2017 was 40,5% van de nieuwe auto’s nog een diesel (12,5% minder dan in 2016). Bron KBA. Dat onverkoopbare diesel verhaal valt dus wel mee, precies wat de rechter zegt.
bottchy zegt
@mashell: Daar moet je wel bij zeggen, dat de Duitse automarkt gegroeid is t.o.v. 2016. Daardoor geeft die 12,5% een minder negatief beeld. Tevens gaat dit alleen over nieuwe diesels met EURO 6, vooral tweedehands diesels met EURO 4 en lager zijn op dit moment overkoopbaar.
baserace zegt
@bottchy: dat komt toch ook door het gewijzigde mileubeleid in diverse steden?
mashell zegt
@bottchy: Voor de euro 4 diesels dreigen er in sommige steden rijverboden en ze zijn ook al wat ouder en daarom ook steeds minder gevraagd. Maar juist voor de Euro 4 diesels zijn allerlei inruil programma’s met best interessante kortingen (sterk merk en model afhankelijk, van wisselgeld bij BMW tot €8000 korting op een Renault Espace).
baserace zegt
@bottchy: wat voor auto verkoop je? In een vlotte D of Evt. C segmenter met leer, adaptive cruise control en automaat heb ik wel interesse
pa045 zegt
@bottchy: Dus wanneer de gehele dieselmarkt hier onder te lijden heeft, dan zou VW iedere dieselrijder ook moeten gaan compenseren. Dan wordt het wel een beetje ridicuul.
desjonnies zegt
Eigenlijk behoren Volkswagen en Renault tot de twee meest smerige automerken die er bestaan.
Zo heeft de na-oorlogse Franse regering Louis Renault vals beschuldigd van collaboratie en op die manier de Renault fabrieken ingepikt en genationaliseerd.
En Volkswagen is eigenlijk de KdF oftewel Kraftdürch Freude auto, waarbij goedwillende Duitse burgers voor WW II zich een Volkswagen bij elkaar konden sparen door middel van een zegeltjes en spaarkaarten systeem.
Toen deze brave burgers zich met volle spaarkaarten na WW II melden om alsnog hun bij elkaar gespaarde KdF wagen op te eisen, die inmiddels als de befaamde Volkswagen Kever werd verkocht, kregen ze van de Duitse rechter nul op het rekest.
Hier de spaarkaart voor je droom, een Kever :
http://www.paul-wouters.nl/wbch15.jpg
599gto zegt
@desjonnies: De swastika-achtige embleem op het VW foldertje zegt genoeg en Renault was fout hij hielp de bezetter .
henkp1 zegt
@599gto: Nee, absoluut niet waar. Het is een hoax door de Franse communisten bedacht dat Louis Renault met de Duitsers zou hebben gecollaboreerd. Integendeel, er zijn genoeg bewijzen dat hij juist zoveel als mogelijk heeft gedaan om hen tegen te werken. Zo weigerde hij om Duitse militaire auto’s te repareren/onderhouden waardoor de Duitsers een deel van zijn werkplaatsen vorderde en het daar zelf deden.
Renault moest veachtwagens bouwen voor de moffen, dat deed hij dan maar, maar haalde nooit de aantallen die hij moest doen. Ook saboteerde hij de boel: de streepjes op de oliepeilstok werden verkeerd gezet, zodat het leek alsof er voldoende olie in de motor zat, maar feitelijk te weinig. Etc.
pomoek zegt
@desjonnies: en ik wil mijn fiets terug!
bierbuik zegt
@pomoek: wo ist mein fahrrad?!
599gto zegt
@bierbuik: jij moet ook minimaal 90 jaar oud zijn als de Moffen je fiets hebben afgepakt
599gto zegt
@pomoek: hoe oud ben je ?!
mashell zegt
@desjonnies: maar Max Verstappen heef al zijn F1 races met een Renault motor gewonnen, dat spreekt Renault van alle fouten vrij. En VW is door de Britse bevrijder/bezetter tot een succes gemaakt. Die zijn ook helemaal jolly good geworden.
rufctr01 zegt
@desjonnies: BMW en Mercedes konden er ook wat van
henkp1 zegt
@desjonnies: Ik weet niet wat Renault met dit artikel te maken heeft en er zijn wel meer autofabrikanten die net zo’n smerig verleden hebben als VW. En ja de Franse regering heeft destijds een smerige streek uitgehaald. De familie Renault wacht nog steeds op genoegdoening.
gregorius zegt
Rare uitspraak.
De auto’s zouden in theorie minder in trek kunnen zijn door 3 dingen (= waardedaling).
1: ze zijn dus smeriger dan verwacht.
2: ze zijn van een merk dat er een soepie van maakt en jou belazert.
3: de prestaties worden niet meer gehaald na een fix voor probleem nummer 1.
1 is dus nu gefixed; klopt.
Maar 2 is nog steeds waar en 3 is nu ook een probleem.
Je hebt dus mensen die het hele schandaal geen zak uitmaakte en deze auto’s toch nog 2e hands zouden kopen.
Je hebt mensen die het wel erg vonden, maar wat voor fix je er ook aan doet, deze modellen gaan ze niet meer kopen.
En je hebt nog mensen die door het schandaal deze auto’s niet wilde kopen, maar door de ‘fix’ deze auto’s wel zouden willen kopen en ook nog eenzelfde prijs voor zo’n auto over zouden hebben alsof er geen schandaal was. Ik denk dat deze groep veruit het kleinste is.
Niet dat ik van de compensatie ben (ik behoor tot die eerste groep), maar de uitspraak is van deze rechter is raar.
unknown234 zegt
@gregorius: Lastig om dat zo allemaal vast te stellen. Je weet ook niet wat de eis was van de consumenten. Uit het artikel maak ik alleen op dat de waarde zou kunnen dalen.
Over je genoemde punt 2 kun je zeggen dat jij ze als consument de kans moet bieden om het probleem te verhelpen, dat hebben ze gedaan.
Wat betreft punt 3, daar kun je inderdaad over twisten. Geen idee of ze dat hebben aangehaald in de rechtszaak. Als je het niet eist, kun je het ook niet krijgen. En het dan nog eens bewijzen is dan ook een dingetje.
Al met al vind ik het niet zo’n rare uitspraak vanuit de rechter gezien.
pomoek zegt
Als de auto na de fix niet goed meer loopt of storingen vertoond dan denk ik dat je hier gewoon VW op kan aanspreken. Desnoods door weer een gang te maken naar de rechtbank. Ik vermoed dat dit niet is meegenomen in de argumentatie in deze zaak. Daarnaast lijkt niet elke VW-diesel met dit probleem te maken te hebben.
hans75 zegt
Ik vind eigenlijk dat iedereen behalve de vw bezitters gecompenseerd dient te worden…
alle andere autofabrikanten zijn benadeeld… want zij hadden meer auto’s verkocht als vw de boel niet had beduveld..
ik, en met mij iedereen, die achter een vagding moet aanrijden ademt de kankerverwekkende dieseldampen van die hokken in.. ik wil ook gecompenseerd worden!
mashell zegt
@hans75: prima argumentatie. Ik denk dat een rechter er een heel eind in mee zal kunnen gaan maar het niet tot een straf zal omdat het allemaal niet te kwantificeren is.
lekbak zegt
@mashell: Wat een slimme rechter dan zou doen is Volkswagen verplichten om in het milieu te investeren. Een zonnepark aanleggen, windmolens bouwen, bomen planten, dat soort dingen. Dat is een straf voor volkswagen maar de gehele bevolking (die dus achter een vagding aan kan rijden) heeft er profijt van.
pa045 zegt
@hans75: Plat gezien heb je gewoon gelijk. Daarbij vind ik ook nog steeds dat VAG aan concurrentievervalsing gedaan heeft. Waar andere hun motoren echt volgens de milieunormen maakte en hierin dus concessies moest doen betreffende driveability en extra in te bouwen systemen, deed VAG simpelweg beduvelen.
tarquesh zegt
Dan moet je vooral niet achter vrachtauto’s rijden.
Ik schrik wel hoe mensen met valse informatie geïndoctrineerd kunnen worden. Duitsers de schuld geven is daarom wel hypocriet. Allemaal menselijke dingen.
hans75 zegt
@tarquesh: hoezo hypocriet? altijd weer die duitsers (en japanners)..
Ik vind het altijd vreemd om te moeten constateren dat de twee landen die de wereld terroriseren met een WO2, dertig jaar na die oorlog wederom zo ongeveer de meest welvarende landen zijn., opgebouwd met hulp van de sullige rest van de wereld… wie is er nou zo dom?
lekkaah zegt
@hans75: juist de crisis is een groot onderdeel geweest van wat Hitler ‘voor elkaar’ heb gekregen
Economie is belangrijker dan men denkt
T16 zegt
Na het hele Dieselgate-schandaal vroegen veel Europese eigenaren van een geïnfecteerde diesel zich af of zij net als Amerikaanse consumenten recht hebben op financiële compensatie. De waarde van hun auto’s zou immers kunnen dalen en diverse eigenaren en organisaties willen dan ook harde euro’s zien van VW.
>Waarde van Euro5 diesels, en daar gaat het om, is wel degelijk gedaald.
In Duitsland werd een zaak aangespannen door een consumentenorganisatie die samenwerkte met een Amerikaans advocatenkantoor. Rechtbank Braunschweig besliste echter dat eigenaren geen recht hebben op compensatie, aangezien zij naar het oordeel van de rechter geen financieel nadeel ondervinden naar aanleiding van het schandaal.
>Financieel nadeel is er drie maal, ten eerste: het gebruik wordt duurder door meerverbruik bij verlies aan trekkracht en topvermogen, iets wat VW notabene aan de Amerikaanse VW diesel eigenaren verteld, dus ontkennen heeft weinig zin. Ten 2de: de inruilwaarde daalt door niet alleen door imago schade maar ook de dreigende verbanning uit steden centra en na de fix gaat de VW aantoonbaar eerder stuk.
Omdat de auto’s na de fix weer voldeden aan Europese wet- en regelgeving met betrekking tot uitstoot, hoeven eigenaren niet bang te zijn dat hun VW minder waard is geworden. Vette pech dus voor deze eigenaren dat het Europese/Duitse consumentenrecht anders werkt dan het Amerikaanse.
>Ik neem aan dat ze in beroep gaan, want aantonen dat de inruilwaarde sterk gedaald is is dood simpel.
Overigens blijft de vraag overeind of de reeds besproken fix wel echt dingen fixt. Verschillende eigenaren klagen dat hun auto’s minder lekker lopen of dat er meer storingen optreden. Wel heeft de Europese Commissie geregeld dat gedupeerde eigenaren twee jaar extra garantie krijgen. Volgens ons een dooie mus, volgens de EU (en Ivo Niehe) een unaniem belachelijk succes.
> Dit verhaal ettert dus lekker door, ik wens de advocaten succes met het in berope gaan tegen deze uitspraak.
redneck zegt
Volkswagen Wie anders….. Elk merk want er is geen merk die de huidige normen halen. De automobiel branche en de automobilist moeten al jaren bloeden voor het milieu. En ja liegen mag niet maar je wordt bijna toe gedwongen met al die linkse maatregelen