![](https://www.autoblog.nl/files/2022/11/Dodge-Ram-1500-van-Kasper.jpg)
Het zal veel mensen aanspreken, een RAM pick-up als bedrijfswagen, maar hoe is dat in de praktijk?
Wouter gaat in deze video op stap met Kasper Boonstra. Hij gebruikt een RAM 1500 als onmisbaar gereedschap tijdens zijn werkzaamheden voor zijn drone bedrijf dat, ja inderdaad, Droonstra heet!
Je kunt natuurlijk verleid worden door de sterke uitstraling van een RAM pick-up, maar voor Droonstra zijn daarnaast de ruimte en de 4wd capaciteiten van belang. En ja, ook Kasper had nog een V8 op zijn bucket list staan. Dat komt dus mooi samen in zijn bedrijfswagen!
Als jij je afvraagt hoe bereikbaar een RAM 1500 pick-up is. Een RAM 1500 Classic 2022 heeft een vanafprijs van € 44.500,- excl BTW / BPM.
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/11/dodge-ram-1500-achterzijde-1.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/11/RAM-1500-voorzijde-1600x1071.jpg)
Deze video is tot stand gekomen met medewerking van USCardealer.nl
€44K, wow, dat is VW Golf-geld
Excl btw en BPM, tel er maar 20-25k bij op. Helaas gaat de bijtelling ook incl btw en BPM.
Er zijn relatief veel Dodge Rams in omloop met lage bijtelling. Gewoon effe kenteken intikken bij RDW.nl en catalogusprijs opzoeken. Let op dat je ondernemer met actief BTW nummer bent ingeschreven.
Gaaf!
Die hoge motorkap oogt ongemakkelijk. Zoveel ruimte heeft die benzinemotor niet nodig. En de “classic” is het oude model van tig jaar terug? Het huidige model zal qua actieve en passieve veiligheid vele malen beter zijn.
De nieuwe Tundra lijkt mij trouwens op alle punten een betere keuze.
Verklaar waarom de Tundra een betere keuze is.
Ford, Dodge en Toyota heb ze alle 3 poos gereden en er is niks mis met een Tundra hoor alleen het is net niet zoals een Amerikaanse pickup moet zijn in mijn ogen.
En als je een Amerikaan wil rijden koop je toch geen Japanner..
Dit soort belachelijke, benzine slurpende, niet op een parkeerplaats passende auto’s lekker in the States laten en niet in Nederland gebruiken!
Ik durf te wedden dat dit lekkerder rijd dan bijv. Aygo GR en waarom een A6, E classes wel en dit niet. Lekker hypocriet. Plus de mensen die hier in rijden mensen betalen gewoon iets meer probleem op gelost.
En of je nu hier in rijd of een VW transporter verschilt niks van elkaar zowel als verbruik als grote.
Hoe gaat het met GL?
Het probleem is deels ook de eisen van de Belastingdienst. Hoezo hoef je bij z’n monster geen BPM te betalen maar als je genoeg aan de laadruimte van een station hebt wel? Niet alle bedrijfswagens zijn voor bouwlui.
Bouwlui klinkt denigrerend. Ieder actieve ondernemer met actief BTW nummer profiteert van de grijs kenteken regelgeving. Zijn niet alleen mensen die in de bouw hun boterham verdienen die in een Ram rijden. En los daarvan: als dat wel zo zou zijn, wat dan nog?
Niet elke ondernemer. Een fysiotherapeut, muziekleraar of accountant heeft helemaal niks aan de grijskentekenregeling. Ook het vergelijk met niet ondernemers roept de vraag op, waarom bestaat die grijskentekenregeling eigenlijk nog?
Bouwlui hebben daadwerkelijk een bedrijfsvoertuig nodig met zoveel ruimte, maar genoeg ondernemers kunnen met kleinere, efficiënter auto’s hun werk doen en gaan upgraden om BPM/MRB te voorkomen.
Maar waarom is de grijskenteken regeling nodig? Waarom niet gewoon dezelfde regels als geel kenteken?
Omdat Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen.
Omdat ondernemers de backbone van de samenleving zijn en zorgen voor werkgelegenheid en de daarbij behorende inkomstenbelasting, omzetbelasting en winstbelasting.
En je kan je ook afvragen waarom zon gedrocht als BPM überhaupt bestaat, je kan het ook eerlijker maken door het af te schaffen.
Wat een vreemde vraag. Probeer maar een Sprinter of een vrachtwagen op geel kenteken te kopen. Word snel dubbel zo duur. En wat denk je wie dat gaat betalen? De klant. Dus worden monteurs, paketbezorgers, taxi’s etc op eens behoorlijk duurder. Volgens mij snap je niet hoe het systeem in elkaar zit.
Dat gezegd, uiteraard is zo een RAM achterlijk een en benzine slurpende monster. Volledig onnodig, maar het valt wel onder deze regeling. En als juist gebruikt, ook weer enigszins ok. Maar sorry, elke Caddy 4×4 kan exact het zelfde en verbruikt minder dan de helft. Maar ja, qua rijden is dat uiteraard ook minder dan de helft. Dus ik snap het, ik snap de fascinatie maar naar de toekomst van ons kinderen gekeken horen zo idiote dinge verboden
#bring on the hate
Verbieden zeker niet! Z’n Caddy of zelfs Sprinter is niet in staat om zo soepel 3,5 ton er achter te hangen (in de VS soms zelfs dubbel tot driedubbel). Voor een hovenier is dit de beste bedrijfswagen.
De regelgeving zorgt er echter voor dat de Europese pickups buiten de fiscale voordelen vallen en alleen de Amerikaanse blijven voldoen (met achterbank).
@deveon
Voor een hovenier is dit de beste bedrijfswagen? Really?
Ik ben het met je eens dat een open bak ideaal is, maar zolang je niet regelmatig off-road gaat bedrijfsmatig is het useless. Sterker nog: het lompe formaat is zelfs nadelig in woonwijken waar je gaat werken.
Veel mensen die in hun eentje in hun A6, E-klasse of 5 serie naar hun werk gaan zouden ook efficiënter zijn in een Smart ForTwo.
Maar goed misschien is zo’n gezellig CO2 krediet systeem daar wel een mooie oplossing voor. Of geen keuze in aanbod, maar 1 staatsbedrijf die 1 type kleine efficiënte auto’s maakt. Werkte in het verleden ook top.
Een Aygo GR bestaat niet..
Eerste beste bocht waar deze sloep sportief door wil vliegt hij meteen uit want het blijft een Amerikaan.. leuk voor een dragrace maar daarmee houdt het ook echt op.. mijn auto rijdt dit ding compleet zoek en bovendien voel je wat er onder je gebeurt!
Niet echt een vergelijk. Een flinke aanhanger met belading kan jouw auto weer niet aan. En zolang jij niet op de limiet over het circuit gaat met je auto, boeit het ook niet heel veel dat je elk steentje voelt.
Daar is ie niet voor bedoeld. Om 500 mijl op een dag rechtdoor te rijden met een flinke last eraan (of erin) daarentegen…
@helldogbe
Uh nee. Voor 500 mijl rechtdoor met een flinke last heb je genoeg aan een (niet-4×4) bus of meer EU-stijl pick-up bus.
De usecase voor een auto als deze zie je in de video. Geweldig toepassing voor dit soort wagens. :)
Je moet je eens inlezen in de oorsprong van de moderne pick-up. De luxeuitvoeringen kan een bestelbus niet aan tippen, zelfs geen full-option MB Vito.
@helldogbe
Dank, will do!
@anthwan
Maar dat is t’ m nou juist, men betaalt niet iets meer. Men betaalt vooral veel minder. Als je ‘m eerlijk zou belasten zoals bij een particulier (die er meestal juist véél minder mee rijdt) dan betaal je je de moeder aan MRB.
De particulier betaalt verhoudingsgewijs de meeste wegenbelasting. Dat klopt. Maar zijn houden de economie draaiende.
> En of je nu hier in rijd of een VW transporter verschilt niks van elkaar zowel als verbruik als grote.
Ik heb er een, ik verbruik ongeveer 1 op 4 op gas. Een Transporter is een stuk zuiniger
loop niet zo te piepen en laat iedereen rijden in wat ie leuk vindt, noem jij je een autoliefhebber?
@petrolhead99
Hoewel ik in eerste instantie ook dezelfde mening toegedaan was (want véél ondernemers rijden ‘m om onzinnige reden) is het wel écht de moeite waard om het filmpje erbij te kijken.
Als je kijkt wat voor opdrachten Kasper doet en ook wáár (met name in Duitsland) en op best heftige plekken (hij heeft eerder een FWD Peugeot Partner gehad die ie meer dan eens heeft vastgereden) dan is dit echt DE práchtige uitzondering die de regel bevestigd wat mij betreft. Hij gebruikt m écht als werkpaard en de keuze is weloverwogen gemaakt.
Jij bepaalt dus wat zinnig en onzinnig is?
@grifo65
Ik heb daar een mening over ja. Gelukkig mag dat. Hoef je het niet mee eens te zijn hoor. ;-)
Nu zijn ze relatief goedkoop om te rijden als ondernemer, waardoor je je bijna in je voet schiet wanneer je er geen rijdt.
Wanneer op zijn minst deze auto’s heel wat minder zouden uitstoten, de eigenaren ze fatsoenlijk zouden parkeren (dwars op de vakken of een fietspad blokkerend) en als kers op de taart er wél eerlijk voor betaald zou worden dan had ik er niet zoveel problemen mee.
Anen. Veelal ook Harley Davidson (?) Stickers, wife beaters en erg asociaal parkerend volk erin. Wellicht dat deze eigenaar een top persoon is en wellicht goed is voor de balans, maar persoonlijk heb ik het idee dat deze auto hip is geworden in Nederland zodra Sons of Anarchy grijsgekeken begon te worden. Beetje
Harley Davidson is een speciale editie. Zoveel mogelijk chroom en midlifecrisis.
Dank voor uw stereotypering. Ik rijdt beroepsmatig veel in Rams en ander bedrijfswagens. Beetje eng dat u met etiketteer machine rondloopt. Deel van mijn familie is in periode 40-45 ook geëtiketteerd geweest. In Rotterdam geboren. Ik heb ze in archief Rotterdam opgezocht. Bij overlijden zie Sobidor staan. De rillingen lopen dan over mijn rug.
Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen toch?
Even wakker worden: deze wagen rijden op een paar uitzonderingen na op LPG. Belachelijk dat jij hier nog rond loopt? Gelukkig mogen deze wagens in Nederland rondrijden.
Super dik! Handig voor het trekken van zware aanhanger, het strand op of het terrein in.
T is wel te hopen dat ze vaart maken met BPM op bedrijfswagens. Dat een Honda Civic type-R niet te betalen is vanwege BPM, maar een Hellcat 6.2 geblazen motor zonder BPM gereden kan worden is wel heel krom.
Ja er zijn aannemers die trekgewicht nodig hebben, maar deze auto’s zijn daar echt niet voor nodig.
Ben jij wel goed snik? Weet jij wat het inhoud als een ondernemer BPM en hogere wegenbelasting voor zijn grijs kenteken auto moet betalen? Ben jij zelf ondernemer? Zo niet wie betaalt jouw inkomen?
@grifo65
Nounou, zo op de man hoeft niet. Mooier zou nog zijn om wel BPM/hogere wegenbelasting te heffen boven een bepaalde uitstoot. of juist oplopend in verhouding. Ik weet in ieder geval wel wat het inhoudt: dat de ondernemer verstandigere keuze’s maakt dan een Hellcat 6.2L. Er wordt dan in ieder geval wat eerlijk betaald. Prima dat jij een dikke hellcat wil, betalen zul je dan ook.
Beste steeph. Ik zie in jouw antwoord niets terug wat het inhoudt voor ZZP’ers, pakketbezorgers en alle andere ondernemers als de BPM op hun gereedschap wordt ingevoerd.
@grifo65
Het is in mijn voorstel niet de bedoeling om ZZP’ers en andere kleinere ondernemers méér geld afhandig te maken. Wel zou het mooi zijn als er eerlijk belast zou worden. Kies jij een zuinige elektrische bus dan hou je geld over, wil jij graag een oversized pickup met Hellcat 6.2L erin dan mag je geld erbij lappen.
In tegenstelling tot de situatie nu, waar je je bijna in je voet schiet als je niet een zo dik mogelijke auto koopt omdat het toch amper belast wordt.
Onnodige vervuilende vrachtkevers. Eigenlijk moeten dit soort auto’s op geel. Wordt er niet een meer verkocht.
Gemiddeld heeft een Amerikaan blijkbaar een ecologische voetafdruk die 6x groter is dan die van een Europeaan. Deze dingen zijn er uiteraard een component van. Maar wij knijpen ze omdat onze verwarming net een beetje gas verbruikt en wat CO2-uitstoot. Of omdat omdat onze SUV zelfs minder CO2 uitstoot dan het gemiddeld huisdier.
Dit is toch gewoon gaaf.
Ben blij dat er geen bpm zit op dit soort auto’s, dit maakt het wagenpark in Nederland toch wat gevarieerder .
Geweldig ding, onmogelijk weg te zetten op de schaarse parkeerplaatsen en dus quasi onbruikbaar.
Mensen met een Range Rover nemen ook gewoon twee parkeerplaatsen in…
Ik dacht dat hier autoliefhebbers zaten?
@stefan00
Zeker! Maar als jij zelf niet zo van de vrouwtjes met extreem overgewicht (>300kg) bent en je maatje stelt je voor aan eentje, vind je het dan ook terecht als ie zegt: “ik dacht dat je van de vrouwtjes was”?
Ik persoonlijk heb ik ’t niet zo op oversized pickup trucks, aangezien het voor velen voornamelijk om ’t formaat lijkt te gaan, maar totaal geen praktisch nut heeft. Alsof er iets gecompenseerd moet worden. Terwijl ie totaal niet wordt ingezet voor dat waar ie voor ontworpen is.
Maar wanneer een F-150 wordt ingezet zoals ie bedoeld wordt (zoals om meerdere keren per week echt sérieus off-road te gaan, zie filmpje) dan is het mijns inziens echt een fantastische combo.
Net zoals het de schuld is van de belastingregels dat je in ons land zoveel Tesla’s ziet is het de schuld dat deze mastodonten voor een ondernemer ook financieel aantrekkelijk te rijden zijn. Qua gebruikerskosten scheelt het nauwelijks met een dikke Transporter of Vito, daarnaast is het al gauw goedkoper dan een E-segmenter personenauto die een flinke aanhanger mag trekken. Ben je daarnaast een beetje auto en/of V8 liefhebber dan snap ik de keuze voor een RAM, F150 of vergelijkbaar wel. Als ik ondernemer zou zijn had dit ook mijn voorkeur. Nodig? Nee. Leuk? Ja!