Iedereen die de eerste aflevering van de Grand Tour gezien heeft is inmiddels bekend met ‘The American’, de opvolger van ‘The Stig’. Ditmaal is de coureur achter het pak niet anoniem, doch heeft hij de naam Mike Skinner. Maar, wie is Mike Skinner eigenlijk?
De keuze voor Mike lijkt enigszins willekeurig te zijn. De meeste Europeanen hebben waarschijnlijk sowieso nog nooit van hem gehoord. Tevens is de verklaring van Jeremy Clarkson dat ze hem genomen hebben omdat de nieuwe Amerikaanse overlords eisten dat er een Amerikaan bij de crew zou zitten niet bepaald te omschrijven als high praise.
De 59 jaar oude Skinner maakte in de eerste aflevering mede door deze introductie en een aantal flauwe grappen over de stereotype Amerikaan niet direct een overweldigende indruk. Hadden ze niet gewoon Tanner Foust over kunnen nemen van het inmiddels beëindigde TopGear USA? Waarschijnlijk hadden we dan in ieder geval niet deze onsmakelijke uitspraak hoeven te horen van de rode nek over het vermeende gebrek aan cubic inches van de zespitter uit de M2 (rijtest):
“This thing wouldn’t pull a greasy string out of a dog’s ass.”
Oké dan. Maar voordat we met Stig-kleurige zakdoekjes gaan zwaaien opdat Skinner na een schamele aflevering het veld ruimt, moeten we hem misschien nog een kans geven. De man heeft namelijk best wat gepresteerd in de Amerikaanse racerij en daarin beide zijdes van de medaille gezien. Een korte beschouwing:
Hoewel je misschien zou verwachten dat Skinner een rode nek uit een achtergebleven gebied als Louisiana of Alabama is, komt hij in werkelijkheid uit California. Het is dan ook daar dat hij zijn eerste races reed, op dirt tracks in een Plymouth beep beep Road Runner. Hij deed dat vrij verdienstelijk, want met de Plymouth wist hij drie regionale kampioenschappen te winnen.
Om een stapje hogerop te komen in de racewereld verhuisde Mike vervolgens naar de thuisbasis van alles wat met NASCAR te maken heeft: North Carolina. Aanvankelijk racete hij daar niet, maar werkte aan de auto’s van good old boys zoals Rusty Wallace en de Petty familie.
Medio jaren ’80 kreeg Skinner voor het eerst de kans om zelf een paar races op het hoogste niveau te starten. Zowel in de toenterijd nog ‘Winston Cup’ geheten Sprint Cup als in de toen nog ‘NASCAR Busch Grand National Series’ genaamde Xfinity Series startte hij een handjevol races, zonder al teveel succes.
De carrière van Mike leek rustig voort te kabbelen zonder echt tot volle wasdom te komen, maar in 1995 kreeg hij een grote kans. Dat jaar werd voor het eerst de NASCAR Camping World Truck Series georganiseerd, waar met silhouettes van de in ‘Murica zo populaire pickups geracet wordt. Mike kreeg een uitnodiging van topteam Richard Childress Racing om in een van hun ’trucks’ plaats te nemen en greep die met beide handen aan. Hij won zeven van de twintig races en pakte het kampioenschap.
Dit leek de grote doorbraak voor de man uit California. In zekere zin was het dat ook, want na dit seizoen reed Mike een aantal jaar fulltime in de grote NASCAR kampioenschappen. Ondanks zes poles wist hij in de allerhoogste klasse echter nooit te winnen. Een stapje lager lukte dat wel, maar ook slechts één keer. Vervolgens kwam in 2001 deze klapper.
Zoals de commentatoren al melden: ‘he took a lick, that was a hard hit!’. En dat was het inderdaad, want Skinner brak bij het ongeval zijn enkel, scheurde zijn achillespees af en liep een dikke hersenschudding op. Het betekende dat hij operaties nodig had om weer bij te komen én dat iemand in de tussentijd zijn auto overnam. Dat werd Robby Gordon en die deed het vrij aardig, waardoor Skinner buiten beeld verdween.
Na zijn ongeluk in de Tropicana 400, nam de carrière van ‘The American’ min of meer de vorm aan van vóór 1995. Af en toe een race, zonder enorm aansprekende resultaten. Na in een Truck nog een keer de race in Daytona te hebben verreden hing hij in 2012 zijn helm aan de wilgen. Tenminste, officieel, want hij kwam nog wel in actie op het Goodwood Festival of Speed.
Wellicht dat hij in de achtertuin van Lord March ook in contact is gekomen met het oude TopGear trio. Dat de beste man op gevorderde leeftijd nog steeds een beetje kan sturen is in ieder geval duidelijk. Of hij uit kan groeien tot een waardig opvolger van The Stig, dat valt nog te bezien.
heidekonijn zegt
Leuker naar te kijken dan naar welke F1 vedette dan ook.
TimoBac zegt
Prima vent denk ik. Zijn haat voor alles non-V8 zal ongetwijfeld een beetje in z’n script zitten, wat het juist grappig maakt! Trouwens, even soort van off-topic, begon het bij jullie ook al te kriebelen binnen 3 minuten van de nieuwe aflevering? Wat heerlijk dat deze drie halve debielen weer terug op tv zijn.
vonklausenburg zegt
@timobac: Bij mij wel. Iemand had op Amazon Prime een recensie achtergelaten die het eigenlijk perfect omschreef: “You will have to hold back tears during the intro and hope no one notices you choking up over a car show.” Dus dat was het. Een brede glimlach omdat the old chaps weer terug zijn.
peug206 zegt
Ik vond hem niks. Dat anonieme was veel leuker, al kan ik me voorstellen dat ze hier in battles in steden ook zeker wel leuke situaties kunnen creëren.
Nee toch liever iets anders..
vonklausenburg zegt
Skinner was voornamelijk gescript flauw. Geen humor, beetje sturen kon ‘ie wel, maar het zag er niet strak uit zoals het strak was met The Stig. In een filmpje op YouTube zag ik dat er een ene Collins werd gevonden. Dat was een betere keuze geweest. Knul is al eens The Stig geweest en kan dus sturen, hij kent het format en weet wat hij moet doen. Skinner verdient een tweede kans, maar dan moet het wel goed binnen het format gaat passen, en dat doet het op dit moment gewoon nog niet.
Hier trouwens het filmpje van TGT:
https://www.youtube.com/watch?v=02MDAT4giVg
lincoln zegt
@vonklausenburg:
Opzich knap om raarder te ouwehoeren dan de 3 oma’s ..
vonklausenburg zegt
@lincoln: Dat zeker. Misschien gaat het nog grappig worden. Anders ga ik me snobistisch voelen.
lincoln zegt
@vonklausenburg:
Voor goed doorwrochte grappen met meer dan 1 dimensie kan je beter Seinfeld gaan kijken ofzo ..
fmgarcia zegt
@vonklausenburg: Ben Collins is de oude en dacht zelfs eerste stig. Kijk maar eens op youtube. Denk een subkanaal van carthrottle. Een van de beste stuurkunsten ooit in mijn optiek. Deed laatst wat trucjes met de relevante Lexus line-up. Oa lfa. Zoeken waard.
crackdavid zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gwnbmw zegt
de coureur moet gwn zn mond houden en trappen met dat hok. ik heb gehoord dat ene mark webber niet zoveel
meer te doen heeft?
metalmike zegt
@gwnbmw: Je wil toch iemand die z’n mond kan houden? ;)
gwnbmw zegt
@metalmike: shut up 21?
stfu zegt
@gwnbmw: Of Jensen Button. Zou het programma nog leuk kunnen maken ook. Sympathieke gast.
lincoln zegt
Opzich wel een goed idee om er iemand bij te nemen die wel verstand van auto’s heeft ..
kapiteinaudi zegt
Het stuk met deze man was wel erg slecht imo. Met zo’n slechte gescripte grappen kunnen ze hem beter niks laten zeggen.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Hadden ze Jenson button niet kunnen pakken nu die stopt met f1
pinut187 zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: nee want dat is geen Amerikaan.. Ff de tekst beter lezen..
pinut187 zegt
Plymouth Road Runner, bazenbak. Wie daar in een race heeft gewonnen is een baas..
racerx zegt
Tanner Foust was opzich een goede keuze geweest, vond ‘m in TG ‘Murica erg vermakelijk. Volgend jaar mogen ze Jenson Button wel aan het werk zetten.
Dutchdriftking zegt
Leuk voor een keertje, ik vind het wel een mooie nieuwe baan voor Jos Verstappen.
KareldeGrote zegt
Ha vet willekeurig, maar vroeger toen ik fan was van ’the Streets’ (Britse rap) heb ik de zanger/rapper wel eens gegoogled. Die rapper heet ook Mike Skinner, dus kreeg ik het bovenstaande plaatje van de coureur te zien. Doe met deze info wat je wilt :P
sjeemsbond zegt
Goed. De beste man kan dus heel snel rondjes rijden….