![elektrisch rijden is een keuze](https://static.autoblog.nl/images/wp2016/elektrisch.jpg)
Want die zijn lekker schoon enzo.
De PvdA, je weet wel, die marge-partij met een zeteltje of 6 in de laatste peilingen, heeft een plan bedacht waarmee ze ook de rest van de zetels gaan verliezen. Want dit is zo stompzinnig, zo kortzichtig, zo wereldvreemd dat zelfs de meest a-politieke doefus in ons land inziet dat er met deze mensen niet normaal te redeneren valt.
Wat is nu het geval? Ze willen dat er over 10 jaar alleen nog maar elektrische auto’s worden verkocht in Nederland. Dus niet 25%, niet de helft, nee de volle 100% in 10 jaar. Dat staat in het energieplan waar ze vanavond mee kwamen. Benzinemotoren zijn bah, Diesels jakkie en gas is om op te koken, dus we mogen alleen nog maar in uitstootvrije auto’s rijden.
Over tien jaar zullen auto’s op fossiele brandstoffen in Nederland niet meer te koop zijn. Alleen zero emission auto’s worden dan nog toegelaten op onze wegen. De verbrandingsmotor zal in 2030 geheel uitgefaseerd worden. Benzinestations zullen dan vervangen zijn door snellaadstations waar op hoge snelheid geladen wordt.
De PvdA vergelijkt auto’s met verbrandingsmotor met de sigaret.
PvdA-Kamerlid Vos zegt dat zijn drijfveer de gezondheid van mensen is. “Auto’s met uitlaten zijn de nieuwe sigaret”, zegt hij. “Roken is ook heel lang normaal gevonden, maar geleidelijk is er steeds meer weerstand tegen ontstaan. Met de auto moet hetzelfde gebeuren: het is vies en ongezond. Mensen pikken het straks gewoon niet meer.”
Al die accu’s in die auto’s kunnen we natuurlijk ook voor heel andere dingen gebruiken, vinden de geniale denkers van de arbeiderspartij.
Uiteindelijk moeten in Nederland alleen duurzame auto’s rondrijden, naar schatting acht miljoen, en worden die auto’s ook gebruikt voor andere duurzame doelen. De accu’s van de auto’s zijn ook kleine energiecentrales. De autobezitter kan zijn huis ermee van energie voorzien als het niet waait en de windmolens te weinig leveren.
Uit: PvdA-nota energiebeleid
Ik zou graag even van de gelegenheid gebruik maken om in de oppositie te stappen.
Beste PvdA, ik ben zelf helemaal niet vies van sommige accumobielen, maar bent u niet iets vergeten? De elektriciteit die nodig is om al die zoefmobielen aan te drijven moet ergens mee worden opgewekt. Ja, er kunnen extra windmolenparken in zee komen, maar die dingen zijn niet goed voor het leven op en onder het water. Daarbij leveren ze bij lange na niet genoeg stroom om elke dag 8 miljoen auto’s op te laden, laat staan om naast het rijden ook een huishouden van stroom te voorzien.
Dus, we moeten extra kolen verbranden in ouderwetse energiecentrales en dat levert natuurlijk ook behoorlijk wat uitstoot op. Misschien zelfs wel meer dan al die schone motoren die ze tegenwoordig in auto’s stoppen. En dan hebben we het nog niet op de invloed van het weer op de range van die elektrische auto’s. En laten we het vooral niet hebben over de milieuschade die het veroorzaakt om die accu’s überhaupt te produceren. Serieus, dit plan zuigt van alle kanten, ik heb het niet vaak geroepen, maar vandaag gaat de leus er toch echt uit:
Op naar de 0 zetels!!
En dan ga ik nu een stukje rijden in mijn 5,3 liter V12. 1 op 3 aan heerlijke ouderwetse benzine. Die gaat nooit meer weg, al is het alleen maar om de PvdA te zieken.
Dat kan wel alleen dat moeten de prijzen van elektrische auto’s naar beneden. Maar Willem Alexander dan in zijn Audi A8 W12
@jandespotter: en jij denkt dat gearheads dan ook echt in een elektro hok gaat rijden ? Al zijn ze gratis dan nog niet
@hoonigan247: Ja, jij hebt het naar je zin, in de file achter het stuur van je handgeschakelde racemonster? Ik lees liever in stilte de laatste berichten totdat m’n auto me bij m’n werk aflevert. De petrol-fun is dan juist extra leuk in het weekend!
@Jochempie: Het is het een of het ander he. Als het autonome echt zo groot wordt, zal het aantal mensgestuurde auto’s worden uitgeroeid. Puur en alleen omdat het gewoon niet zal gaan autonome en mensgestuurde auto’s. Mijn mening.
@thimochand: Tenzij…. tenzij een autonome auto net zo rijdt en reageert als een mensgestuurde auto…
https://www.youtube.com/watch?v=KTrgRYa2wbI
@Jochempie: Is de hele reden van autonome auto’s niet dat hij beter en sneller reageert dan de mens?
@thimochand: In een noodsituatie doet hij dat natuurlijk. Maar in het dagelijkse ritje is het wel fijn als je als mens kunt inschatten wat een andere auto gaat doen, en voorlopig zijn we gewend op andere mensen te anticiperen.
@Jochempie: Toch ben ik dan ervan overtuigd dat het niet vol autonoom gaat worden.
@thimochand: Ow, okay. Nou, ik spreek je over 10 jaar nog een keer.
@Jochempie: Waarschijnlijk niet. Wat mensen vaak vergeten is dat er alleen wordt gedacht in vooruitgang. We zullen er vanzelf achterkomen wat de toekomst zal brengen. Daar hebben cijfers uit een rapport geen invloed op. Klinkt dit kort door de bocht? Jazeker, maar als ik iets heb geleerd is dat niks zeker is.
@thimochand: één ding is wel zeker, en da’s evolutie. Evolutie is niet per definitie vooruitgang, maar aanpassing op de omstandigheden. Dat zal het leven altijd doen. Als de omstandigheden er om vragen, zoals bijvoorbeeld 570 verkeersdoden per jaar, zal er iets aangepast moeten worden..
@thimochand: Jahoor fantastisch idee, de partij van de arbeid die er voor wil zorgen dat de “arbeid” geen auto meer kan betalen…. altijd al gedacht dat ze alleen stemmers kregen die thuis zitten met een uitkering
@thimochand: Die autonome wagens worden juist gemaakt om met het gewoon ‘manueel’ verkeer te kunnen rijden. We zullen ook niet van de ene dag op de andere allemaal rondrijden met zo’n autonoom kasplantje. :) Er zal een stevige overgangsperiode inzitten.
@Jochempie: dat je uberhaupt in je auto gaat zitten in de spits lijkt me in deze tijd niet meer nodig. Gewoon thuiswerken en na de file pas afspraken plannen. Snap echt niet wat die lemmingen zichzelf elke dag weer aan doen
@Capibaro: (ik doe het ook niet meer)
@Capibaro:
Er zijn ook werknemers die wat anders doen dan vergaderen.
Er zijn mensen die werkelijk de computers, waar vergadermannetjes op werken, produceren. Er zijn mensen die het kantoormeubilair, waar vergadermannetjes op zitten, in elkaar lassen, stofferen en verven.
Er zijn mensen die de kantoren waar, vergadermannetjes in vergaderen, bouwen.
Er zijn mensen die alle grond en bouwstoffen voor bovengenoemde aanleveren.
Er zijn zelfs mensen die de transportmiddelen voor bovengenoemde grond en bouwstoffen onderhouden en repareren.
En dan zijn er ook nog mensen die alle mensen, inclusief vergadermannetjes, van eten voorzien.
Dus niet iedereen kan buiten de spits om rijden.
@Original_Arnoud: Klopt volledig. Maar anno 2016 waar we al jaar en dag live met iemand uit China kunnen skypen vind ik het toch wel wat absurd dat er nog steeds veel mensen uren in de file staan om uiteindelijk wat computerwerk te doen. Las een tijdje geleden een artikel met interviews over pendelaars die dagelijks op de ring van Brussel stonden aan te schuiven. Bij hun beroep stonden er een aantal die telefonisten of ander kantoorwerk doen. Als iedereen die voor hun beroep heel de tijd emails, telefoons doorverwijzen of verslagen moeten schrijven die zaken nu gewoon thuis kunnen doen en misschien maar eenmaal per week naar het kantoor moeten gaan voor persoonlijke evaluaties of gesprekken met de baas, dan lossen we het file-probleem dan al gedeeltelijk op. Zelfde geld voor de fabrieks-arbeiders. In plaats van constant maar auto’s te geven om die mensen op hun werk te krijgen zouden ze beter een bus rondsturen (sommige bedrijven doen dit al, maar veel te beperkte rondes,waardoor de meesten er geen gebruik van kunnen maken). Ik zeg breid dat helemaal uit. Gezinnen kunnen dan misschien maar 1 auto bezitten i.p.v 2, dat is voor de consument al de helft van de kosten uitgespaard.
Nu veel overheden wrijven in hun handjes met de komst van de autonome wagen, ze denken dat het file-probleem daarmee opgelost geraakt. Ze denken dat die wagens op enkele cm van elkaar zal kunnen rijden. Ja als elke wagen dezelfde zijn, met dezelfde slijtage-graad in remmen en banden (en dus ook met dezelfde type banden) en afgaan dat iedereen evenveel weegt en niets extra’s in de wagen laat. Dan krijg je grote verschillen op rem-afstand. Dus dat file-probleem lost niet vanzelf op door een ander soort auto. Verandering in gedrag en flexibel ( in het voordeel van de werknemer deze keer) in werk/uren lost het file-probleem grotendeels op en daarmee ook de gepaarde schade aan het milieu door uitstoot en de extra elektriciteit die je nodig hebt om je ev dagelijks een hele eind te laten rijden.
@Original_Arnoud: ik ben geen vergadermannetje. Heb gewoon tegen mijn werkgever gezegd dat ik niet twee uur in de file ga staan als ik ook een reistijd kan hebben van 30 minuten.
@capibaro: er zijn nogal wat werkgevers die willen dat je op een vaste tijd begint. En er zijn ook nogal wat banen waarbij thuiswerken niet zo goed werkt. De meeste mensen hebben die flexibiliteit niet.
@capibaro: das inderdaad gemakkelijk als je in de bouw werkt, of in een fabriek, of de horeca, een ziekenhuis, etc. Niet iedereen heeft een kantoorbaan.
@porsche928: juist daarom moeten mensen die wel die flexibiliteit hebben van de weg voor mensen die jij noemt
@capibaro: behalve als je een echte baan hebt waar je iets mee doet, verzorgt of produceert. In plaats van achter je buro papier zwart te maken. Dan is telewerken ineens niet zo praktisch.
@eelco74: exact. Maar jij vind dus dat die mensen die niet echt werken wel in diezelfde dile moeten gaan staan? Daar help je de ‘echte’ werkers mee???
@Jochempie: het is zeker lekker om als daily een soepel zoefbeest te hebben en verder een lekkere e36 328 touring. Maar ik denk dat ik toch te graag naar de 328 grijp ookal sta ik dan te roeren in een 3 ton oude schakelbak
@sjeppie156: Nu noem je ook wel een hele smeuïge, zo’n E36 328i Touring… Altijd al gezien als de ideale vakantie-racer. Tent en slaapzakken erin, en lekker over de Alpen beuken.. Ik begrijp je volledig.
@jandespotter: psst.. Is maar een v8tdi. Niet doorvertellen!
Sorry maar ik moet bekennen dat ik stopte met lezen na “Over tien jaar zullen auto’s op fossiele brandstoffen in Nederland niet meer te koop zijn”.
@TimoBac: Zonde, dan heb je ’t leukste stuk gemist… ;)
Ik steek me nog lekker een peuk op, In yo face Pvda bitches
@amnesia: Zijn we wel eerder van je af ;)
@Jochempie: wat vat je dit alles persoonlijk op, je kon wel wat minder azijn gebruiken.
@remcott: Sorry, ik houd me de hele dag door bezig met groene innovaties, dus voor mij is het contrast bij dit topic nogal groot.
@Jochempie: roken zegt geen f*ck over je leeftijd, de ene word 110 met levenlang roken en de andere nooit een sigaret aangeraakt en haalt net 65..
@vtechlover: Een begenadigd statisticus, me dunkt?
@remcott: Overigens was mijn reactie op @amnesia enkel plagerig bedoeld, het zou zonder twijfel bijzonder betreurenswaardig zijn als @amnesia ons voortijdig zou verlaten.
@Jochempie: We weten wel dat het plagerig bedoeld is. Maar wil hiermee toch een probleem aankaarten die ook gepaard gaan met elektrische rijden en autonoom rijden.
Ben zelf roker en zou ook zelf willen stoppen met roken voor mezelf. Maar als je tegenwoordig nog rookt ook al is dat in de met diesel walmende buitenlucht, dan krijg je direct haat-reacties ( misschien daarom dat ie ook zo ‘katterig’ reageert). Doordat je als roker als een crimineel wordt behandeld door de maatschappij, krijg je als roker het ongewenst/ paria gevoel. We worden eigenlijk gedwongen om te stoppen met roken. Daardoor krijg ik en andere het gevoel dat we niet zelf meer mogen beslissen over onze eigen leven.
Dat maatschappelijk probleem zie ik nu ook in het verkeer. Afgelopen weekend werd een kindje doodgereden door een motard die veel te snel reed. Nu worden alle bestuurders van snelle motoren en wagens aangezien als criminelen die maar op het circuit moeten gaan. Het maakt de mensen echt niet uit of je altijd aan de verkeersregels houd of niet. 1 iemand volstaat om een hele groep onterecht te veroordelen. Nu zal dat later ook met ev’s zijn. Je hoort het nu al van sommige Tesla-eigenaars die op fora andere veroordelen omdat ze met een zware Audi A8 diesel rijden en niet met een ev. Wat veel eigenaars van ev’s vergeten is dat ze zelf heel hun leven met krachtige diesels hebben rondgereden en dus zelf ook bezondigd hebben aan hun ecologische afdruk, ik noem dit hypocriet. Maar zo zit de maatschappij in mekaar. Zodra het merendeel een kant kiest wordt je geforceerd om mee te doen met de rest of je wordt uitgesloten en belaagd (denk maar aan het bekrassen van dure wagens). Het opdringen zal nooit stoppen, vrees ik. Waar is de respect gebleven voor een ander zijn manier van leven?
Vind zelf de laatste maanden ev’s helemaal te gek. Zelf vind ik de Nissan IDS een plaatje en zijn voorganger de Leaf vind ik ook heel charmant. Maar het feit dat de politiek en vervolgens de maatschappij je opdringt om in zo’n ev te kruipen, dat gaat er bij mij niet in. Waar is de vrijheid naar toe dan? Net zoals dat mogelijk verbod op ICE-voertuigen. Omdat een enkeling nog met een benzine-stoker een tochtje mee wil maken, daar gaat de planeet echt niet meer van dood.
@scaglietti612: Bedankt voor je uitgebreide reactie. Toch een paar puntjes. Ik denk dat je de maatschappij iets te veel over één kam scheert als het op het veroordelen van controversieel gedrag aankomt: zo mag je b.v. van mij roken wat je wilt, zolang niemand anders het ongevraagd maar in hoeft te ademen. By all means, geniet ervan!
Als het aankomt op rijden op fossiele brandstoffen denk ik dat je gelijk hebt. Alles gaat in gradaties. Als je achter ligt op de ontwikkelingen die de gezondheid bevorderen, zul je aangekeken worden. Als jij achter een walmende auto zonder katalysator rijdt, denk je dan niet “haal dat ding eens van de weg”? Immers, de leefstijl van die persoon ondermijnt direct jou fysieke gezondheid. Maar als diezelfde persoon op een flinke afstand z’n rondje rijdt, is het toch minder problematisch..
Persoonlijk hecht ik een stuk meer waarde aan mentale vrijheid dan aan fysieke vrijheid in die zin. Omdat ik psychologische en fysieke effecten anders waardeer. De psyche is kneedbaar, het lichaam minder.
@Jochempie: Je hebt daarin zeker gelijk. Het is echter zo dat veel mensen door sociale media veel mondiger zijn geworden en daarmee sneller hun gal uitspuwen. Feit is bv. met roken weet ik dat veel mensen daar niet om vragen. Daarom zonder ik mezelf ook af van drukke plaatsen om te roken. En nog krijg ik dan commentaar van toevallige voorbijgangers die het niet kunnen verdragen. Nu ben ik ervan wel bewust van roken i.v.m gezondheid, maar stoppen gaat ook zo makkelijk niet. Maar soit er zijn gelukkig wel nog mensen zoals jij die leven en laten leven.
‘Als jij achter een walmende auto zonder katalysator rijdt, denk je dan niet “haal dat ding eens van de weg”?’ Ik denk eerder dan laat dat wrak toch herstellen. :) Nu hangt er ook van af waar. Met een 30 jaar oude diesel vind ik nu ook niet dat je daarmee op drukke plaatsen en tijdens drukke momenten mee moet gaan rondrijden. Er zijn mensen die een sterke emotionele verbinding hebben met hun wagen of motor. Van mij mogen ze gerust op rustige plaatsen ermee een ritje maken. Maar indien het mogelijk is om dezelfde ice wagen rond te laten rijden op milieu-vriendelijke brandstoffen, dan moeten ze dat ook doen. In California rijdt er een Cobra rond die gewoon lekker waterstof gebruikt i.p.v benzine. Als het kan waarom ook niet. Maar zoals ik al zei, als je weet dat het slecht is en hinderlijk dan kan je altijd wat aanpassen om die hinder zoveel mogelijk te beperken. Maar zaken verboden maken vind ik een brug te ver.
Moeten alle vrachtauto’s dan ook op stroom? Of schaffen we die maar gewoon helemaal af…
@potver7: Zeker, en het liefst zonder vrachtwagenchauffeur die ongelukken kan veroorzaken.
@potver7: ik zeg helemaal afschaffen. Die ondingen zijn nergens voor nodig. Het eten groeit immers in de supermarkt en elke C en A heeft naaister in de kelder.
@lekbak: C&A, het V&D van 2017…
@potver7: Wat dacht je van landbouw en constructie materieel? Er wordt nu langzaam aan begonnen met het op de markt brengen van alternatieven (oa Merlo met een hyberide verreiker, SDF en CNH met methaan trekkers en Wacker Neuson met een volledig elektrische minishovel) maar het is nog lang niet zo normaal als het bij auto’s is. Je hebt echt wel meer dan 10 jaar nodig om de fossiele brandstof volledig uit de showrooms te krijgen.
Maar het gaat de PVDA natuurlijk alleen om de auto’s want daar heeft iedereen tenminste wat mee te maken.
@robert110: Methaantrekker… Die rijdt dus op de scheten van de koeien in de stal? Nice!
@potver7: Zijn er al https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&ved=0ahUKEwiNieCIj8bLAhWIHpoKHc1MDusQjBwIBA&url=http%3A%2F%2Fwww.blogcdn.com%2Fwww.autobloggreen.com%2Fmedia%2F2007%2F12%2Fimg_0723.jpg&psig=AFQjCNFV5wxDyObgnL8jZKmxPDP-2RnQbQ&ust=1458249011709704
Ow, en heerlijke reactie van VVD-chick Barbera Visser: “Dacht eerst dat het een grap was”.
@TimoBac: ik denk dat dat aan die VVD-mevrouw ligt. Diederick, Lodewijk en consorten weten echt wat er in de maatschappij leeft. Daarom doen ze het ook zo goed in de peilingen.
Er zijn ook geen echte alternatieven. Die geblondeerde gek aan de rechterkant knalt ons land land immers meteen de afgrond in, terwijl Jesse aan de linkerkant net te kort uit de luiers is om het land te kunnen leiden.
@roppp: Ik denk dat je /sarcasme aan, /sarcasme uit vergat te typen.
@TimoBac: En wat denk je van die vreselijke ingeblikte reactie: “Automobilistje pesten”. Te dom op eigenlijk op te reageren. Maar goed. Al gedaan.
Ze vergeten de tweede handsjes.
Ach je moet toch wat lullen als het schip zinkende is.
@csx3000: ja, die zijn in de 4 jaar daarna uitgefaseerd. Kan best: iedereen in NL least toch :).
Een reden dan om niet op die gasten te stemmen!
Ach, mocht er eens een elektrische wagen komen van rond de 10.000 euro (al dan niet tweedehands) een minimale actieradius van 300km en ten grootte van minimaal een VW Polo oid, dan sta ik er sowieso voor open om elektrisch te gaan rijden! Maar dat zal nog wel jaren gaan duren… Maar ben altijd al positief geweest over elektrisch rijden, vind het eerlijk gezegd wel wat hebben! Die techniek en dat stille. En als je dan naar zo’n Tesla Model S kijkt, naar die acceleratie die mogelijk is in zo’n ding, vind dat best wel heerlijk!
Als iedereen met een elektrische auto 20m2 aan zonnepanelen heeft liggen, is het “moet ergens vandaan komen” probleem opgelost. En dat is met de huidige stand der techniek. Zonder windmolens. Accu’s zoals flow-batteries zorgen voor milieuvriendelijke stroomopslag in de nabije toekomst. Dus helaas voor @nicolasr, we komen er wel.
@Jochempie: en hoe wil je dat doen in de stad? Meer mensen dan meters…
@lekbak: Klopt, daar transporteren we onze stroom dan ook voor. Er is genoeg laagbouw in NL waar geen paneeltje op ligt.
@Jochempie: We missen in Nederland dat er op dit moment een energie revolutie aan de gang is. Op dit moment is op een aantal plekken zonne energie goedkoper dan energie uit fossiele brandstoffen. Het is allang geen geiten wollen sokken verhaal meer, maar big business. Wij zijn hier in Nederland enorm de spreekwoordelijke trein aan het missen.
@pomoek: I know, en het is eigenlijk hilarisch hoe triest het is. Maar het volk heeft gesproken, en we zullen het ermee moeten doen. We zakken steeds verder weg op de environmental performance index. Daar sta je dan als land.
@pomoek: De zonne-energie van mijn dak levert al jaren 15% van het investeringsrendement per jaar op. Dat is toch echt een pak goedkoper dan wat de energiemaatschappij levert.
En in die paar jaar is de installatieprijs bovendien zoveel gezakt, dat je nu redelijk makkelijk de 20 of 25% moet kunnen aantikken. Goed, je moet de investering terugverdienen. Maar dit zijn rendementen waar je verder van kan dromen.
@pomoek: het grappige is dat de NL business de boot niet mist, er zijn een aantal bedrijven in NL met zonnecellen die bv in China de grootste projecten doen…..maar hier blijven er maar te veel azijnzeikerTs in het verleden leven. Nu denk ik wel dat 10 jaar net iets te krap is. Maar geen nieuwe ICE auto’s per 2030 zou ik zeker niet verbaasd over zijn….
Mensen hebben het niet door maar ga maar eens The Singularity Is Near lezen, gewoon puur op cijfers gebaseerd die al jaren perfecte voorspellers zijn geweest en een technische wetmatigheid zijn. Tussen 2000 – 2100 gaan we ongeveer (gerekend in technologische ontwikkel snelheid van het jaar 2000) ruim 20.000 jaar aan technologische vooruitgang meemaken. Dat betekend dat in 2025 we al even veel gedaan vernieuwing hebben als over heel 1900 – 2000……
@maartenoosterbaan: Deze was ook leuk van afgelopen zondag…http://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/13-03-2016/VPWON_1246101
@Jochempie: die paneeltjes kan je ook scharen onder milieuvervuiling. Iets wat de enorme projecten in de Noordzee ook tegenhoudt.
@ThomasBol: Vertel?
@Jochempie: Alleen maken onze paneeltjes overdags stroom en laden we onze auto snachts op.
Daarbij kan ons huidige elektriciteitsnet dit soort hoeveelheden stroom absoluut niet aan, en die infrastructuur aanpassen gaat wel een paar jaartjes kosten.
@dondeboer: paneel waar je bent, paneel waar je heengaat. Accu ernaast om alvast wat op te slaan en piekspanningen op te vangen (Tesla Powerwall).
@Jochempie: Je leeft in LaLaLand, man…
Met de huidige status van de ‘alternatieve energiebronnen’ is het onbegonnen werk.
Koude fusie. Dat is de toekomst. De rest is gerommel in de marge.
Ik vraag me af hoe zich dit tot EU recht verhoudt? En wat gebeurd er met oudere auto’s? Hoe kan ik mijn caravan nog trekken? Actieradius? Enz enz stelletje luchtfietsende lutsers.
@spidermann: Da’s voor het volgende luchtballonnetje: caravans worden over 12 jaar afgeschaft. Het kris-kras door Europa sleuren van die dingen kosten veel te veel energie, je huurt maar een huisje op de plek van bestemming. En dat mud aardappelen koop je ook maar daarginds
@potver7: Uitstekend idee. En het is dat momenteel het teleporteren van een mens ongeveer 7 hiroshima-atoombommen aan energie kost, maar anders was je maar naar je vakantiebestemming geüpload! Nee, weet je wat? 699 euro. Occulus Rift. Ga in je zandbak liggen, zet een sim van een bounty-eiland op, lekker digitaal wijf naast je en vier je vakantie!
@Jochempie: Wauw ik snap mensen die zo denken echt niet…
@thimochand: Hoe denk ik dan? :)
Tja het is mij al jaren duidelijk dat de PVDA totaal van het padje is en allang niet meer voor de gewone man is, de nieuwe Nederlanders hebben prioriteit en dit soort totaal onzinnige kolder.
Mijn stem hebben ze al jaren verloren.
Het is maar goed dat AB niet de politiek ingaat. Wat een niveautje ongefundeerde barpraat argumenten tegen elektrische auto’s. Overigens worden plug-ins ook als EV geteld in NL, dus het idee dat over 10 jaar iedere auto een stekker heeft is niet eens zo gek.
@rvvm: En zo ben ik evengoed blij dat jij ook niet in de politiek zit, want het correct interpreteren van een tekst is niet je sterkste punt. Ik ga niet tekeer tegen elektrische auto’s, ik ga tekeer tegen het onzinnige plan om ALLE nieuwverkochte auto’s over 10 jaar elektrisch te laten zijn. Dat is een wezenlijk verschil. Ik heb in verschillende ev’s gereden en ik vind het helemaal niet verkeerd. Ze gaan vooral lekker van hun plek en het rijdt verder heerlijk stil. Niks mis mee.
Daarbij is in dit plan een plug-in géén ev zoals jij zegt, want zoals te lezen staat willen ze alleen maar “zero-emission” auto’s op de weg. En een plug-in heeft een verbrandingsmotor
Volgende keer graag even wat beter je best doen op het opslaan van de lettertjes in je hoofd en dan pas met een reactie komen. Nu zet je jezelf een beetje voor paal.
Maar verder even goede vrienden hoor.
@nicolasr: Ah, de TS. Mooi. Luister, TS, als iedereen zo dacht als jij, was het nooit wat geworden met de wereld. Problemen zijn er om opgelost te worden, niet om je door tegen te laten houden. Wie komt er nou verder, de pessimist of de visionair?
@Jochempie: de visionair. Maar wel met realistische plannen. Het uitstootprobleem los je hier namelijk niet mee op, je verplaatst het alleen maar. Wat weer meer D66 is. Nimby’s.
@nicolasr: Het verplaatste uitstootprobleem los je op met een combinatie van zonne-energie en windenergie. Leg mij trouwens eens uit hoe een statische windmolen in zee het zeeleven kan aantasten? Misschien op die 20 vierkante meter waar een betonblok komt te staan, maar verder? Uit onderzoek is gebleken dat structuren die wij in zee achterlaten juist ervoor zorgen dat het zeeleven kan gedijen, omdat organismen zich ergens aan vast kunnen klampen. Een kunstmatig rif, dus.
@Jochempie: de vraag is of dit werkelijk visionair is? En lezen gaat je moeilijk af, @nicolasr zegt zelf dat EV’s best goed rijden maar dat de wens van 100% elektrisch niet realistisch is. Waarom zou dat ook moeten, brandstof motoren hebben zeker nog hun specifieke voordelen.
@remcott: Het ging erom dat het ergens vandaan moet komen.
@Jochempie: ik geloof niet dat het nut of onnut van ev’s hier ter discussie staat. Wel het geschreeuw dat over tien jaar alleen nog maar van die dingen verkocht worden. Alsof dat enigszins realistisch is. Als je in de politiek zit zal je namelijk wel een beetje na moeten denken wat mogelijk is en wat niet. Je wens uitspreken alleen is niet voldoende.
@lekbak: Natuurlijk is het niet realistisch, maar een stip op de horizon is essentieel om tot het gewenste resultaat te komen. Vertraging heb je vrijwel altijd. Als de stip nu 25 jaar was geweest, duur het misschien 50 jaar…
@nicolasr: get your facts straight. Kolencentrales worden door minister Kamp uitgefaseerd. Je redenering klopt dus niet. Natuurlijk zitten er ook milieutechnische nadelen aan electrische auto’s en ja; een volledig verbod op verbrandingsmotoren is een drastisch besluit, maar als je er kritiek op hebt, kom dan tenminste met feiten die kloppen in plaats van een door emotie gedreven en journalistiek onwaardige reactie te geven.
@rotrexv5: Dankuwel.
@rotrexv5: het is een blog, geen krant. En de kolencentrales zijn over tien jaar echt niet uitgefaseerd. En Kamp weet het altijd mooi te brengen.
@rotrexv5: Ja, daarom heeft men recent ook toestemming gekregen om op de Maasvlakte nagelnieuwe kolencentrales te bouwen..
@dikdraak: dat besluit is genomen voorafgaand aan het uitgaseringsbesluit. Daarom zijn de energiemaatschappijen terecht boos over de desinvesteringen waarmee ze nu worden geconfronteerd: http://m.ad.nl/ad/m/nl/5596/Planet/article/detail/4193813/2015/11/24/Gdf-en-E-on-Miljardenclaims-bij-sluiting-kolencentrales.dhtml
@nicolasr:
Juist een heel helder stuk !
@rvvm: Auto’s zijn niet eens het grootste probleem kwa wereldwijde uitstoot, dat zijn toch echt de industrie en de internationale containerschepen.
Dom, dommer, PvdA…
How about no
Ik voorspel een explosieve groei van de PVDA in de peilingen, stompzinnigheid en kortzichtigheid doet namelijk wonderen voor de virtuele zetels. Ik zie trouwens nog wel een overeenkomst tussen sigaretten en auto’s, ze zijn allebei ontzettend zwaar belast.
@knipperlichtje: Je hebt helaas gelijk, al die stompzinnigheid is duidelijk merkbaar in de samenleving, steeds meer mensen worden dommer.
@csx3000:
Nee, jij wordt ouder en ……wijzer blijkbaar !
@knipperlichtje: tja noem jij het maar kortzichtigheid ik noemen het getuigen van lef en realisme ;)
In Singapore valt de Tesla in de categorie meest vervuilende auto. Daar hebben ze het begrepen. Hier nog niet.
@kwatkam: dus dan is het ook zo? :’) Singapore is een bijzondere plek qua politiek. Gaat bij hun in dit geval alleen om het geld. Hun berekening slaat kant noch wal.
@stfu: Nee het zijn verstandige mensen. Als je een electrische auto zoogt aan een niet milieuneutraal electrisch net, heeft de auto nog steeds uitstoot. Alleen gaat die Nox en CO2 30km verderop de lucht in.
@kwatkam: ja en nee. Ja, de schieten staat ergens anders. Een grote energiecentrale is in Nederland echter veel efficiënter en beter beheersbaar dan losse verbrandingsmotoren. De emissie is daardoor bij een gelijkwaarde energieopname daadwerkelijk lager.
Daarnaast kost het maken en transporteren van brandstof ook heel veel energie. Onder de streep is een Elektrische auto echt veel schoner.
@dondeboer: de schieten? Schoorsteen.
@dondeboer: Nee echt niet. Een electrische auto heeft alleen zin als we 100% wind of zonneenergie hebben. Anders is het beter om een microturbineconcept te ontwikkelen zoals de Chinezen nu doen. Je eigen miniatuur energiestation zeg maar. Goede efficiency en geen transportverliezen.
Ja maar die energie kunnen we importeren uit het buitenland. En dan bestaat de uitstoot niet!
Stiekem vind ik het best jammer en teleurstellend dat de politiek vooral met achterlijke onrealistische ideeën komt. Ik zeg niet dat elektrisch rijden niet of wel de toekomst is maar kom op binnen 14 jaar benzine en diesel uitfaseren?
@reistje: Mee eens, dit plan had natuurlijk geen kans van slagen. VVD had het onmiddellijk over “automobilistje pesten”. Kreun….
@pomoek: Ja, de PvdA doet dit niet handig, de VVD heeft natuurlijk een hele database met pro-automobilist-dooddoeners, dus de PvdA moet wel met iets vernieuwends komen.
Laten we met z’n allen op perslucht rijden. We maken al onze auto’s zo groot als SUV’s, en steken er een tank van 2000 liter in.
Dat vat kan thuis bijgevuld worden door een stockagetank. Dat stockagevat gaan we op z’n beurt weer opvullen, door op een home trainer te gaan zitten. Al trappend bedien je een compressor die druk opbouwt en zo je vat opvult. Mensen van tegenwoordig zitten toch veel te vaak stil, en hebben geen zin om te gaan sporten.
Dus in plaats van op je luie krent voor de tv of de computer te zitten, trap je op je dooie gemak op je home trainer, en vult je vatje rustig aan.
Altijd al op zoek geweest naar die motivatie om aan beweging te doen? Nu is het van te moeten. Als je wilt rijden, moet je eerst thuis fietsen.
Natuurlijk, onderweg moet je ook kunnen tanken, dus voorzien we een paar tankstations, bemand door vluchtelingen/negers ( maak zelf je keuze hier ), die dus ook op 100 % groene wijze perslucht genereren.
Dus kortom, ik denk dat ik zojuist een klap problemen in de maatschappij heb opgelost met bovenstaande ideeën !
@SimonMc: Leuk, maar dit kost extra calorieën en hoewel we allemaal moeten bewegen, gaat dit de vraag naar voedsel verhogen. Voordeel is wel dat we niet kunnen vreten van ruwe olie, dus lopen onze persluchtauto’s in feite op biobrandstof.
@SimonMc: rijden op perslucht? LEGO TECHNIC!!! ?✌️
@SimonMc:
Onzin.
Ik heb hier in onze werkplaats een joekel van een hoge druk compressor staan die tot 330 BAR vuldruk gaat.
Als we hem starten flikkeren alle lampen in de wijk – bij wijze van spreken.
Perslucht gereedschap -wat we ok gebruiken- vreet energie dus sorry, geen goed idee1
@desjonnies: Het ging om het handmatig vullen van de tanks ;)
@desjonnies:
Bauer?
@Original_Arnoud:
Who else ?
Elektrische auto’s geven evenveel rijplezier als dat de PVDA politiek bedrijft. Allebei verbannen
Het gaat de PvdA dus om het tegengaan van luchtvervuiling. Mooi plan. Vooral in de steden. Verbied eerst die snerpende snorfietsen maar. Die spuiten hun mengsmering zo de longen in!
@Jochempie: Amsterdam begint er al mee…Met bootjes dat dan weer wel….
@pomoek: Ik las het, goeie zet!
Als je olie ter plekke direct omzet in elektriciteit ipv te raffineren wat veel energie kost dan scheelt dat ook nog eens veel transport van brandstoffen maar ja daar verdient de shell niet genoeg mee dus gebeurt het niet. Maar het kan wel.
@kobus1967: Dan ben je alsnog een eindige voorraad aan het gebruiken, waar latere generaties mogelijk veel interessante dingen mee kunnen dan wij. Haal het liever direct uit de zon.
@Jochempie: eens maar de efficientie van olie omzetten in elektra is groter dan in allerlei brandstoffen.
@kobus1967: Klopt, zeker omdat de verbrandingsmotor 70% van de energie in warmte omzet. Maar het gaat in deze zin meer om de oorsprong van de energie dan de efficiency. En wat dat betreft ben ik van de zonnepaneeltje.
@kobus1967:
Nogal onzinnig; raffinage heeft een rendement van ca 85%, met die geraffineerde brandstof kun je bv een gasturbine met een rendement tot wel 60% aandrijven. Met simpelweg “iets in de fik steken” om stoom te maken mag je blij zijn als je 5% rendement haalt. Overigens is ruwe olie net zoiets als een mengsel tussen stront en modder.
@super: Burn! (pun intended)
@kobus1967:
Hoe wou je olie precies “direct omzetten in electriciteit”?
@super: in de brand steken en water opwarmen tot stoom?
@kobus1967:
Klinkt enorm efficient
Van welke auto is foto bij dit artikel?
@jeroen13: + de
@jeroen13: Opel Ampera.
@SimonMc: ah thnx!
Je kan een batterij alleen maar sneller opladen als je er veel meer energie op kortere tijd in pompt. Dat leidt tot enorme pieken in het elektriciteitsverbruik. Dan vraag ik mij als als heel Nederland aan de snellader hangt, wat dit zal betekenen voor de energie-toevoer. Natuurlijk zal niet iedereen tegelijk aan de laadpalen hangen, maar er zullen wel piek-momenten ontstaan. Heb het al een aantal keer zien voorbij komen op het net: als een wagen met 25kw batterij wil opladen in 10 min. dan zou je blijkbaar 155.000 watt nodig moeten hebben ( 155.000 watt = 450 tv’s). Of dat waar is of niet dat laat ik aan de experts over. Maar dat snelladen zijn tol zal eisen daar geloof ik eerlijk gezegd wel in.
Nu spreek ik over Belgie, je weet wel, dat land dat ongeveer 20 jaar achterloopt. Stel dat dit plan ook zou gelden voor Belgie, dan zijn hier velen die een probleem zullen krijgen. Ik woon in een klein toeristisch stadje naast Oostende( aan de kust voor degene die het niet weten). Wel bij mij staan er welgeteld 4 laadpalen. In Oostende die een enorm veel toerisme aantrekt en met 70 000 inwoners staan er 6 laadpalen. Hier in Belgie is er nog enorm veel werk aan de winkel om iedereen met een ev te laten rijden. In Nederland staan ze veel verder. Vorig jaar in Amsterdam verbaasde ik me telkens hoeveel laadpunten er wel niet zijn in de stad. Maar kan iedere inwoner aan de stekker? Dacht het niet.
@scaglietti612: Hoi. Tesla maakt een Powerwall. Da’s eigenlijk een grote batterij. Neemt een constante stroom af van het net, levert een piekstroom om je Tesla op te laden. Et voila, volgende probleem gefikst.
@Jochempie: een powerwall van 10 kw schiet niet erg op en een van 90 kw zoals de grootste accu in een Tesla heeft een behoorlijke hoeveelheid zonnepanelen nodig en in de winter nog 10 keer meer dan in de zomer.
@kobus1967: Ik ben het met je eens dat de capaciteit van de Powerwall te kort schiet bij de capaciteit van de Tesla met P90D. Maar een Tesla is niet als een smartphone elke dag leeg. Als je 100km op een dag aflegt met een Tesla (de Nederlander woont gemiddeld zo’n 20 km van z’n werk, overigens) kan een Powerwall een aardige klap stroom verzamelen voor je ritje.
@Jochempie: ik lees door de reacties heen zo’n 160x de naam Jockempie,zo te lezen ben je een groot voorstander van zonnepanelen en groene innovatie. Prima, vind ik ook een goed idee. Maar daar gaat het hier helemaal niet over, het gaat hier over de termijnen die de PVDA wil. Dat is gewoon niet realistisch. 8 miljoen huishoudens met zonnepanelen, een powerwall, en een Tesla model 3 voor de deur? Kan niet. Kan onze infrastructuur niet aan, kunnen de mijnen in China niet aan.
@dondeboer: interesseert me niet of ik 102 van de 100 reacties plaats. Heb ook gereageerd op de termijn die de PvdA stelt. Maar discussies over dit onderwerp vind ik gewoon mooi :)
@scaglietti612: Misschien is dat één van de redenen waarom Tesla gekomen is met die powerwall. Gedurende de dag laad die powerwall ofwel op via zonnepanelen, of als je er geen hebt, via het stroomnet tijdens de daluren, of wanneer het het goedkoopst is.
Zodoende is die powerwall een goede buffer om het stroomnet te ontlasten. Puur om energie te stockeren hoef je het niet te doen. Waarom investeren in een paar duizend Euro, als je evengoed de opgewekte stroom van je zonnepanelen kunt teruggeven aan de maatschappij?
Op zich niet raar maar totaal niet realistisch in 10 jaar. Het is misschien de toekomst maar accu’s zijn ook giftig en het elektriciteitnetwerk niet op gebouwd. Het zal waarschijnlijk in de komende 30 jaar een combinatie worden van fosiele brandstoffen, bio, waterstof en elektriciteit!
Is goed
Ik wil mijn 98’er V70 best omruilen voor een Tesla. Goeie deal!
Slooppremie PvdA?
De PvdA kan de pot op!
Ineens zijn ze de Party van de Auto geworden.
Hmm twee weken ter vroeg… zeker uitgelekt.
Goed verhaal, lekker kort.
Deze prietpraat is zo dom en geeft tevens maar weer eens aan hoe ver sommige “volksvertegenwoordigers” van de werkelijkheid staan, dat ik er bijna boos van zou worden… Zelfs al zouden de grote OEMs als VW, Toyota en GM vanaf morgen voor de volle 100% voor dit “plan” gaan, is het een utopie te denken dat je dit in 10 jaar tijd kan realiseren.. Laat staan op een prijsniveau waarop de huidige aandrijflijnen/auto’s vandaag de dag voor verkocht worden…
Wat zitten er veel Groene rakkers op autoblog, ongelofelijk. Laatst een rit gemaakt in een elektrische auto , nog nooit zoiets zaaddodens meegemaakt.
@maseratizzzzzzzz: Je moet je ook laten rijden in een elektrische auto. Stel je toch eens voor: de trein, met minder geluid, die je van deur tot deur brengt, zonder overstappen, zonder dat je ‘m kan missen, met minder vertraging dan de auto (autonoom rijden biedt een ongekende doorstroming), en het allerfijnste: geen luide wijven van de huishoudbeurs naast je!! Sterker nog, hang wat gordijntjes in je bolide en je mag er zelfs in je blote pik in zitten.
@maseratizzzzzzzz: Je moet je mannengroenten ook niet op de accu leggen , qua warmte zeg maar…
@pomoek: hehe +1 ?
Heb zojuist de 6 cilinder diesel hier ff op de oprit een half uurtje stationair laten draaien. Gewoon omdat t nog kan
@ocda: Je moet immers wel je vitamientjes binnenkrijgen!
@ocda: Motors zijn ontworpen om onder belasting te draaien. Maw, los van de uitstoot, is het slecht voor de motor en af te raden.
@SimonMc: Stelregel voor een zuigermotor is dacht ik 10 seconden stationair laten draaien om de oliestroom op gang te krijgen, en dan rustig wegrijden?
@Jochempie: Precies ja.
@ocda: lekker!!! Ik rij vrijdag ook de 3 liter 6 cilinder warm om vervolgens dik het gas in te trappen op een mooi achteraf dijkje… Rij dan meestal 1 op 6 a 7, heerlijke manier om mijn geld uit te geven!! @jochempie
@audir8v10: enjoy, ik trap het gas ook graag in in m’n MX-5. En anders zet ik Forza aan en de tv op hard ;)
Nicolas, wst ben je ook weer een populist. Lees even het onderzoek van TNO: ja elektrische auto’s stoten minder CO2 uit. En kijk naar het gehele plaatje. Geen/minder geluidsoverlast, geen uitlaatgassen recht in je bakkes en geen olie en andere onderdelen vervangen. Doe nou niet alsof brandstofmotoren superieur zijn aan EV’s.
En toch ben ik het niet met de PvdA eens. In 10 jaar kan dat gewoon nog niet. Geef het tijd. Ban niet elke brandstofauto. Zorg eerst voor nog groener stroom. Al gaat dat al beter dan wat de auteur denkt. Doe onderzoek of ga niet maar wat roepen.
@stfu: Ook voor jou geldt, lees het artikel even, laat het indalen en ga daarna kijken of je nog steeds wil klagen over het feit dat ik verbrandingsmotoren beter zou vinden. Dat heb ik namelijk nergens gezegd. Ik ageer alleen tegen het stompzinnige plan van de PvdA om binnen 10 jaar alleen nog maar ev’s te willen verkopen. Plus het feit dat ze de problemen verleggen. De uitstoot blijft, alleen ergens anders. Daarbij zijn we binnen 10 jaar nog lang niet ver genoeg om 8 miljoen auto’s tegelijk na de spits op te laden. Dat trekken de centrales nog niet. En het feit dat een overheid de burgers nog meer in hun vrijheid wil beperken valt bij mij ook niet zo goed.
Dus, lees het nog even door en kijk dan nog even wat je ervan vindt.
@nicolasr: uitstoot blijft, verplaats maar wordt minder. Dat is toch prima?
@stfu: En vind je nog steeds dat ik zeg dat brandstofmotoren superieur zijn?
@nicolasr: Welke centrales? Je gaat je EV toch niet vanaf een centrale opladen? Baas over eigen stroom! ;)
@nicolasr: ik heb het nog een keer gelezen….het blijft een emotioneel artikel, dat niet op feiten of juist op verkeerde aannames is gebaseerd. Dat er 8 miljoen auto’s zijn in Nederland wil bijvoorbeeld niet zeggen dat die elke dag moeten worden opgeladen. Het feit dat de accu’s van electrische auto’s juist energie opslaan zorgt voor minder pieken en dalen op het stroomnet. Bovendien worden ze niet direct na de spits opgeladen, maar voornamelijk ‘snachts als huishoudens weinig stroom verbruiken. Wederom: get your facts straight of ga bij een tabloid aan de slag waar feiten er niet toe doen.
@nicolasr: ik heb het nog een keer gelezen en…het blijft een emotioneel artikel dat niet op feiten maar juist op verkeerde aannames is gebaseerd. Dat er 8 miljoen auto’s in Nederland zijn, wil bijvoorbeeld niet zeggen dat die elke dag moeten worden opgeladen. Bovendien zorgen die accu’s door het opslaan van energie juist voor minder pieken en dalen op het stroomnet. Verder worden ze doorgaans niet net na de spits, maar ’s nachts opgeladen als het verbruik van huishoudens heel laag is. Wederom: get your facts straight.
@rotrexv5: Ik val in herhaling. $£¥%#…app. Excuses voor de spam.
Lijkt me ook interessant voor al het vrachtverkeer van buiten NL, tevens de toeristen. Ik mag als Duitser gewoon NL in met mijn smerige smerige smerige diesel/petrol/LPG-skelter want ik heb een Europeese goedkeuring van mijn voertuig.
Krijg de laatste tijd wel vaker het idee dat er louter idioten in de politiek zitten of word ik nu gewoon heel laat wakker?
Voorlopig rijd ik lekker door met mijn 2.4 l diesel! Bijna 400.000 op de teller, is dat vervuilend? Wellicht de uitstoot maar die 1.2l motortjes van nu zie ik zulke kilometerstanden nog niet halen; is de productie en sloop van die dingen volledig milieuvriendelijk? En wat stoten die uit als ze 130km/u rijden?
@peewee05: Wat heeft dat met het verbod op de verkoop van dinosaurussapauto’s in Nederland te maken?
@pomoek: ze willen de voertuigen verbieden, tankstations zullen verdwijenen zoals ze zelf zeggen. Handig voor de toeristen en de transporteurs
@peewee05:
Mercedes 240D, mooie auto.
@super: helaas geen ster meer, het is een familie-station geworden, mis alleen nog de hond! Er zit dan nog wel een roetfilter onder… :p
@peewee05: Hmm… Als er iets eenvoudig te recyclen is, is het dat motorblok van je wel. Je kunt van de uitstoot die jou auto produceert over 400.000 km een flink aantal 1.2 blokjes maken, dus dat argument gaat niet op.
@Jochempie: @Jochempie: wellicht het motorblok ansich wel maar de rest van de auto? Die kleine auto’s zijn snel afgeschreven en verdwijnen naar het buitenland. De omloopsnelheid van auto’s neemt toe. Daarbij worden voor nieuwe auto’s net perse gerecyclede producten gebruikt, hooguit in t oosten waar de boodschappenwagentjes een tweede leven krijgen.
Mijn auto stoot zeker een hoop uit, maar wat stoot een nieuw dieseltje uit? Op papier is het verschil groot maar ik rijd in de praktijk zuiniger dan de fabrieksopgave. Ik vraag me af wat de uitstoot is van de hedendaagse nieuwe dieselauto’s…
@peewee05: Het gewicht van een nieuwe auto bestaat anno 2016 voor zo’n 20-25% uit gerecyclede materialen. Ik ben het met je eens dat het beter voor het milieu zou zijn als je enkel het motorblok van een auto hoefde te vervangen. Met andere woorden, dat een auto niet zo gauw total loss verklaard wordt. Helaas heeft de autofabrikant hier geen boodschap aan, want deze wil nieuwe auto’s verkopen. Dit zou heel anders zijn als de fabrikant eigenaar zou blijven van het materiaal waar de auto uit gemaakt is. Dan zou de bestuurder enkel voor het gebruik betalen, en zou de fabrikant er alles aan doen om de productie van een nieuwe auto te vermijden: uitstel van productie = geldbesparing, omdat de eindgebruiker de materialen niet bezit. Als je tijd en zin hebt, bekijk dan de Tegenlicht-uitzending met Thomas Rau, over het einde van bezit: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2015-2016/einde-van-bezit.html
@peewee05:
Overigens haalde mijn 96 civic 1.4s ook met letterlijk geen enkel technisch probleem 300,000km, uiteindelijk weggedaan omdat ik iets met meer vermogen wou.
Pvda, was dat niet zo’n splinterpartijtje van vroeger?
Die lui van de PVDA hebben het goed wijs echt kapot.
Wie is die idioot die dit bedacht heeft? Enig kennis van zaken? Ik gok van niet. kansloze linkse politiek….
@dutchdriftking: het herstelt weer de balans. Kansloze rechtse politiek hebben de laatste jaren al teveel van gehad.
Grootste probleem is denk ik nog de inkomstenderving voor de overheid als de accijnzen op brandstof weg vallen. Daarnaast lijkt me dit een plan dat vooral geld kost. Er zal waarschijnlijk stimulering nodig zijn om mensen in een vergelijkbare elektrische auto te laten stappen, en anders zal er nog even flink wat geld in onze staatsspoorwegen moeten worden gepompt omdat velen zich geen auto meer kunnen veroorloven. Grote vraag is dus, waar gaat de overheid dan extra belasting op heffen? BTW naar 30%, Accijns op soja en quinoa? Wegenbelasting voor fietsen?
@Dizono: Goede vraag, maar het is wel positief dat deze groene beweging de politiek dwingt de belastinginkomsten te herinrichten en tegelijkertijd transparanter te maken: accijnzen zijn niet bedoeld om het gebruik terug te dringen, want we kunnen het toch wel betalen. Accijnzen zijn net niet hoog genoeg om ons voldoende pijn te doen.
Jeroen D: “Sorry jongens, jullie EV-rijders gaan meer belasting betalen. Niet omdat het nu zo milieuvervuilend is, zo’n elektrische auto, maar we hebben gewoon geld nodig.” Hard, maar transparant.
We zijn dichterbij dan iedereen misschien denkt. TU/eindhoven heeft al energiepositieve auto ontwikkeld (op zonnige dagen dat dan weer wel)
https://www.tue.nl/universiteit/nieuws-en-pers/nieuws/02-07-2015-solar-team-eindhoven-onthult-nieuwe-energie-positieve-zonneauto/
@kemp86: Het enige verschil tussen de Stella Lux en een Tesla aan een zonnepaneel is dat hij het zonnepaneel meeneemt. De combinatie Tesla-zonnepaneel is dus net zo energiepositief.
@Jochempie: Om “zonnepaneel” even te vervangen door “paard”: bij Top Gear hadden ze een jaar of tien geleden een dilemma van een meisje die had bedacht hoe een paard comfortabel in een paardenwagen vervoerd kon worden. Het was maar onhandig, zo’n paardenwagen. Uiteindelijk kwam iemand met het briljante idee: neem twee paarden. één waar je vandaan komt en één waar je naartoe gaat.
Om terug te komen op de Stella Lux: het is fantastisch als je zoals deze helden de hele dag zonder oplaadstation zit tijdens de world solar challenge, maar in Nederland kun je van laadpunt naar laadpunt hoppen. Dan kun je omwille van je efficiency toch beter je zonnepaneel thuislaten, is zwaar en vermeerdert de drag.
Ok doei
Isk
Ook Ga voorlopig echt niet elektrisch rijden.. Ik heb bewust gekozen voor die V8 op benzine. Zo zijn de mensen in een elektrische auto weer wat zeldzamer
@dutchcorvette: Lijkt het je niets, elektrisch rijden?
@Jochempie: misschien wel.. Maar ik moet toch wennen aan het idee
@dutchcorvette: Begrijpelijk, ik ook. Heb met een Tesla Model S gereden, en behalve de acceleratie vond ik het hele ding niets aan. Ja, de aandacht was leuk, want hij was net uit. Maar verder.. Nee zo’n elektromobiel is echt bedoeld om in vervoerd te worden. ’t Is goedkoper en je hebt tijd voor andere dingen. Zo kun je je vrijgemaakte tijd en geld opsparen om je benzinehobby te spekken. ’t Is immers zonde als je niet voor de volle 100% van je V8 kunt genieten, niet waar? Ik denk dat we met twee jaar auto’s op de markt hebben die je 95% van de tijd zelf kunt laten sturen. Dat lijkt me wel wat. Kan ik in de tussentijd op Ebay nieuwe onderdelen voor m’n MX-5je zoeken.
Het is een volstrekt achterlijke doelstelling om over tien jaar enkel en alleen nog elektrische auto’s te verkopen. Daarvoor moeten er simpelweg nog teveel obstakels overwonnen worden zoals:
De stroomvoorziening: Om de beoogde aantallen elektrische auto’s van stroom te voorzien, zal de stroomvoorziening opgeschroefd moeten worden. Daarnaast moet het op een schone manier opgewekt worden. Door kolencentrales extra uren laten draaien verplaats je het probleem alleen.
De prijs: Elektrische wagens zijn op dit moment nog duur. Een Nissan Leaf kost je kaal bijna 25.000 euro terwijl een vergelijkbare C-segmenter met verbrandingsmotor toch al gauw 3.000 of 4.000 euro goedkoper is. Daar kun je toch wel wat kilometers mee rijden. En ook een Tesla met een dikke range is niet bepaald goedkoop. Niet iedereen heeft het geld of het leasebudget om zo’n elektrische wagen te nemen, dus het is even afwachten tot er wagens met lagere prijzen en betere ranges op de markt komen. In de lagere segmenten (A- en B-segment) zullen fabrikanten overigens ook met elektrische auto’s moeten komen, want nogmaals: niet iedereen heeft het geld of de behoefte aan een C-segmenter of een nog grotere wagen.
De range: Die hangt een beetje samen met de prijs. Wanneer je weinig rijdt kun je prima leven met een Nissan Leaf met bereik van 125 tot 200km. Als je veel kilometers voor je werk rijdt, of gewoon met je elektrische auto op vakantie wilt ben je nu al snel aangewezen op Tesla met z’n theoretische bereik van 528km. En dat is dan meteen een auto die vier keer zo duur is als de Leaf. En als je op vakantie wilt zit je nog met het volgende punt.
Het laden: Nu gooi je je auto bij de pomp vol binnen enkele minuten. Zelfs met de snelladers duurt het nog steeds een veelvoud van dat aantal minuten om je auto deels op te laden. De meeste elektrische auto’s worden gewoon thuis of op het werk aan de stekker gehangen, maar wanneer je een keer lange afstanden moet afleggen krijg je toch te maken met aanzienlijk langere reistijden. Ook dat kan een reden zijn om vooralsnog niet naar elektrisch over te stappen.
Er moet dus nog heel wat gebeuren voordat elektrisch autorijden gemeengoed gaat worden. Teveel om 10 jaar als realistische termijn in te stellen.
@Edge: Ik heb je betoog even doorgelezen.
De stroomvoorziening: om een elektrische auto op te laden en zo’n 20.000 km per jaar te rijden zijn gemiddeld zo’n 20m2 aan zonnepanelen nodig (op het moment). Een zonnepaneel kost op het moment zo’n 155 euro per vierkante meter (ex installatie, maar goed), dus je bent 3100 euro kwijt. Weet je wat, ik neem het ruim, 5000 euro op je auto op te laden. Dat spul gaat echter wel 20 jaar mee en in die tijd heb je geen druppel benzine getankt. Kost je dus 250 euro per jaar. Kun je ook leasen, of in je hypotheek meenemen. Hoeveel benzine tank je in een jaar, bij 20.000 km? Als je gemiddeld 1 op 15 rijdt ben je 1850 euro kwijt per jaar. Tegenover 250.
De prijs: Ja, elektrische auto’s zijn duur, maar zoals je kijkt naar mijn vorige berekening heb je dat prijsverschil er in 3 jaar niet tanken uit. Niet slecht, aangezien een auto in Nederland gemiddeld 18,6 jaar meegaat. Da’s 18,6 jaar niet tanken! :)
De range: ja, dit is het echte issue, de laadtijden moeten omlaag. Het is te overleven dat je elke 300 km bij zo’n station staat (je moet immers ook effe chillen en een bakkie koffie nemen), maar je wilt niet telkens zo superlang op die auto wachten. Dat is in mijn ogen het grote obstakel.
@Jochempie: alleen staan de meeste zakelijk bereden auto’s 5/7 dagen per week niet op de oprit als de zon schijnt. Een thuisaccu lost dat probleem maar heel beperkt op omdat deze een veel beperktere opslagcapaciteit heeft dan een accupack in een auto. Maak je die even groot, dan hangt daar alweer een zeer stevig prijskaartje aan.
@Dizono: je hebt altijd wel situaties die afwijken van het gemiddelde. Maar ook al is het een kwart goedkoper in plaats van 85℅, dan nog is het interessant..
@Dizono: en de EV-rijders die ik ken pluggen ‘m ook in waar ze gedurende de dag moeten zijn..
Alle benzinestations weg? HAHAHAHAHAHAHAHA.
Man man man, onrealistisch af. Weg met die PVDA.
Ook ik stap nu in me vieze Mercedes diesel, 1 op 1. En continu kickdown. Lekker laten blowen die motor. Hoppa!!!
@rydodrive: strijdend ten onder, je mag trots zijn!
@Jochempie: jij bent PvdA’er?
@ghost: Nee, ik ben net als iedereen een beetje van alles.
(en de PvdA is niets meer dan een versplinterde baantjesbaken voor mensen die hun eigen CV proberen aan te dikken)
Mijn auto’s hebben bedragen van 3 cijfers voor de komma. Gaat hem niet worden met auto’s van minder dan 10j oud. Verder; forenzen op elektra?
Gewoon een wanhopige poging van de PVDA om weer even in de aandacht te komen. Jammer…
PvdA, sop van de kool niet waardig met hun virtuele 7 zeteltjes, deze partij blijft maar teren op resultaten uit een heel ver verleden.
Laat ik dan maar de gek zijn die het met de PvdA eens is. We leven in 2016, we spreken dus op z’n vroegst over een verbod in 2027. Vrijwel alle grote fabrikanten hebben aangekondigd om met een EV te komen rond 2020, dat betekent dat er in 2027 al een 2e generatie staat van die fabrikanten. Tesla en Renault/Nissan lopen een generatie voor. Vanuit autofabrikanten gezien kan het prima om alle NIEUWE auto’s een EV (of waterstof) te laten zijn. Dat er bestaande ICE-auto’s rond rijden is OK, daar zegt de PvdA niets over.
Dat moment komt overigens niet te laat. Een beetje auto gaat tegenwoordig 15-20 jaar mee, wat impliceert dat de ICE-auto pas in 2047 uit het (dagelijkse) straatbeeld verdwenen is. Lijkt me geen gekke doelstelling.
Iedereen die zegt dat EV’s de CO2 op een andere plek uitstoten moeten zich eens gaan inlezen. Het raffineren van olie kost veel elektriciteit, die bespaar je alleen al. Dan heb ik het nog niet gehad over het belabberde rendement van IDE (30-35% max), terwijl een EV 90% van de energie in beweging omzet. EV’s zijn superieur, zelfs al sluit je ze aan op het traditionele net. Maar dat laat onverlet dat we daar ook serieuze stappen moeten zetten, dat is evident.
Dan de infrastructuur: die kan EV’s al lang en breed aan. Ja, er moet geïnvesteerd worden, maar tegelijkertijd wordt het net steeds decentraler. Dat betekent dat de zonnepanelen die we binnen 5 jaar allemaal aanschaffen (ze zijn al goedkoop en worden rap goedkoper) inderdaad een significant deel van onze energiebehoefte gaan leveren. Op een duurzame wijze dus. Dat is in 10 jaar gepiept.
En iedereen die zegt dat dit ’te duur’ is: neen, neen, neen. Dat het (nog) veel kost is waar, maar het opruimen van de rotzooi die de gemiddelde ICE uitstoot gaat op termijn nog veel meer kosten. Als NL opeens 20 miljard moet investeren in het ophogen van de dijken vervloeken we de gedachte dat we dat konden voorkomen als we de helft hadden geïnvesteerd in EV’s en een goede infrastructuur daarvoor.
Dus go for it, PvdA. gelieve nog zo’n zelfde wet voor warmtepompen/CV-ketels.
@krisp: Ik ben het volkomen met je eens. Ik deed even een CTRL-F om te kijken wie het woord rendement had gebruikt. Jij bent de ENIGE die het mijn inziens in de juiste context zet.
Daarbij: maakt het nu veel uit of je een viercilinder turbotorretje onder de kap hebt of een elektromotor? Ik begrijp de emotie van een mooie V12 of V8, en dat zal in de sportwagens wel even blijven. De M3 behoudt zijn zes in lijn nog wel even. Maar dat de 316d en 316i een 316e worden maakt toch niets uit?
Goed ook dat je aangeeft dat de energie opwekking dichter bij huis gaat plaats vinden (dit soort projecten worden nu in veel gemeenten gepland en toegepast).
Laatste punt wat een enorm voordeel is: Je bent minder afhankelijk van het midden-oosten. En dat is ook wel prettig.
De tijd waarin de PvdA het wilt gaan doen is wel erg kort (kun je kortzichtig of amitieus noemen) en de toon is misschien niet gepast. Maar het plan an sich is niets mis mee.
@krisp: De vraag is echter of de showrooms volledig zal worden gevuld met ev’s of het nog een hele tijd beperkt zal zijn tot enkel modellen. Ja ze komen allemaal binnen 5 jaar met een eigen ev, sommige zoals Kia, Nissan, Tesla, BMW en Mercedes hebben er al beschikbaar. Maar zoals de Nissan Leaf al een tijdje bestaat, zie ik het overgrote deel nog altijd met Juke’s, Micra’s, etc.. rondrijden. De EV zal pas doorbreken als die kwa prijs en range dezelfde cijfers benaderen als een ICE. Dan stel ik mij toch de vraag of dit binnen 10 jaar zo het geval zal zijn en beschikbaar zal zijn op alle segmenten. Dan rest mij nog de vraag of de infrastructuur mee zal evolueren hetzelfde tempo als de verkoop van ev. Als ik de plannen van Belgie bekijk omtrent de evolutie van laadpalen en waterstof-stations, dan betwijfel ik dat het mogelijk zal zijn om de ICE uit de showrooms te bannen binnen 10jaar. Hier in Belgie staat die grens op 2035.
Goed plan van de PvdA…
Alle tankstations gewoon dicht, onbegrijpelijk dat niemand inziet dat dit goed voor de werkloosheidscijfers…
Weer duizenden werklozen erbij, net als toen Den Uyl de Staatsmijnen sloot en er zo’n goed doordacht werkgelegenheidsplan op tafel lag dat veertig jaar later de regio er nog steeds niet bovenop gekomen is.
Hopelijk zit er nog genoeg aardgas in de bodem om voor de nodige baten te zorgen om al die extra uitkeringen te bekostigen…
@moveyourmind: Hier in Belgie werd onlangs een proefproject gestart omtrent autonome vrachtwagens. Er rijden 3 vrachtwagens achter elkaar aan met elk een bestuurder omwille van veiligheid. De bedoeling is dat er uiteindelijk maar 1 chauffeur aanwezig is in de 1ste vrachtwagen die de andere 2 mee laat besturen. D.w.z dat er voor 3 vrachtwagens uiteindelijk maar 1 bestuurder nodig is. Dus 2/3 van de chauffeurs worden overbodig, en dat zeiden ze met trots in de nieuws-uitzending. Vraag me dan af waar dit eindigt… Iedereen ev en autonoom? Met dat er velen aan de uitkering zullen plakken later zal dit nog heel lang duren voordat het zover is.
@scaglietti612: Dit is geen “nieuw probleem” maar een doorgaand fenomeen waar technologie het van de mensen wint. Dit is altijd al zo geweest, kijk bijvoorbeeld naar de landbouw. Toch komt iedereen op z’n pootjes terecht.
Ik weet niet of het in België te bekijken is, maar Tegenlicht had een aflevering dat precies over dit fenomeen gaat: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/werken-van-morgen.html
Dan moeten ze geen volkswagens nemen
En ik wil geen PvdA!
Oke iedereen rijdt electrisch.Die auto’s gaan ooit een keer na de sloop of de accu’s begeven het en moeten vervangen worden.Waar blijft al dat accuzuur,etc? Zonder olie geen economie.Alleen olie voor kunsstof?Dan heb je nog maar een paar % van de olie nodig die we nu verbruiken.Dat hoop ik niet mee te maken.Wereld wordt 1 grote puinhoop met de PVDA.(Da’s geen nieuws he).
@Alfarobert: “Dan heb je nog maar een paar % van de olie nodig die we nu verbruiken.Dat hoop ik niet mee te maken.”
Wat? :D Hoop je ook nooit mee te maken dat we zuiniger met ons drinkwater gaan omspringen?
@Jochempie: Denk dat ie doelt op de gevolgen van de lagere vraag op olie. Er werken veel mensen bij olie-maatschappijen en velen hun bedrijf en diens werknemers zijn afhankelijk van de olie-sector (denk maar aan tankstations). Vraag mij dit ook af. Milieu en zuivere lucht is natuurlijk fantastisch, maar wat zijn de kosten voor de huidige generaties? Als we te snel een overgang willen forceren dan vrees ik voor massale ontslagen en ferme klappen op de beurs = niet goed voor de economie.
@scaglietti612: Het is nooit een goed idee om een achterhaalde technologie in stand te houden zodat mensen hun oude baan behouden. Misschien tijdens een overgangsfase, maar deze moet zo vlot mogelijk plaatsvinden. Zie het als een zinkend schip: je kunt tot in den treure water blijven lozen, maar er moet gewoon snel een ander schip langskomen om de passagiers op te pikken. Dat moet de focus zijn.
@Jochempie: Dat is wel waar dat we niet op oude technologie kunnen blijven leven. Maar we moeten zorgen dat de overgang vlot en soepel genoeg verloopt. We mogen eigenlijk omwille van de vooruitgang ook niemand in de steek laten. We zijn nog altijd 1 wereld en we moeten zorgen voor iedereen, zo zou het toch moeten zijn. De olie-bedrijven moeten stoppen met koppig zijn en bv doen zoals Shell nu doet, in sneltempo evolueren naar een nieuw soort wereld. Het zou fantastisch zijn als de bedrijven hun personeel en productie kunnen verschuiven naar nieuwe technologie zoals Shell nu in sneltempo waterstofstations produceren. De werknemers nu kunnen gewoon dan andere taken doen maar blijven hun werk behouden. Maar je kunt de zaken ook forceren waardoor er tijd tekort komt voor die overgang en menig bedrijven en diens personeel hun baan verliezen. Want dat is uiteindelijk ook niet goed voor de wereld.
@scaglietti612: Je zou een aanwinst zijn voor de PvdA: eindelijk een verhaal waar de partij oorspronkelijk voor staat, de hardwerkende burger!
@Alfarobert: accuzuur? Haha, je loopt een jaar of 5 achter. Dat zit er allang niet meer in. Accu’s worden nu al voor zo’n 80% gerecycled.
De olie jongens zijn de baas.
Over de hele wereld.
En een wereld zonder olie zal een economische crisis van minstens een eeuw geven !
Omdat de hele boel dan in elkaar lazert !
@desjonnies: Door de dalende olie-prijzen werd een tijdje geleden in een plaatsje in Canada een olie- bedrijf een tijdje op non-actief gezet, vanwege de vele reserves. De meeste werknemers van dat bedrijf wonen in de streek. Er zijn een groot aantal ontslagen gevallen wegen economisch werkloos. Gevolg was dat het aantal zelfmoorden in de streek pakken hoger lag dan het jaar ervoor, volgens de overheid was dit te wijten aan de golf van ontslagen. Zo zie je maar wat de impact van de lage olie-prijs is. Stel nu je eens voor een vrije val van de olie-sector. Dat gaat zware klappen geven.
@scaglietti612: Technologieën komen en gaan, net als de bijbehorende banen. Life is tough.
@Jochempie:
Ik ben het helemaal met je eens
En niet tegen elektrisch rijden, tegen die tijd zullen er setjes op de markt komen om mijn 159 Diesel (Ja ik weet het, ik rijd 159) om te bouwen naar een electro mobiel.
Ik vrees alleen dat de werkelijkheid er heel ander uitziet, nogmaals onze hele maatschappij is gebouwd op olie.
Ook ik wordt niet vrolijk zonder olie, zonder olie geen tankers, zonder tankers geen @desjonnies
En dat zal de allergrootste makke zijn : Niemand durft te denken wat er zal gebeuren in een wereld zonder olie. .
Daarnaast focust iedereen zich op het fenomeen auto en de verbrandingsmotor, maar
huishoudens en ‘de industrie ‘ zijn de grootste vervuilers, onze intensieve veeteelt is ook een grote boosdoener, dus of het qua, milieu effect echt zoden aan de dijk zet, waag ik te betwijfelen.
Daarnaast wordt voorspeld dat het vliegverkeer gigantisch gaat toenemen en die zijn stik afhankelijk van de straal motoren !
De internationale zeescheepvaart, waar hier vaak over wordt geklaagd is waarschijnlijk de minst vervuilende categorie van transport, immers het brandstof verbruik en de uitstoot dient men wel te delen over het lading gewicht of het aantal TEU wat een containerschip meeneemt, dan is de vervuiling te verwaarlozen.
De elektrische auto is aan een opmars bezig, dat is zeker maar ik waag het te betwijfelen of we binnen nu en dertig jaar allemaal elektrisch zullen rijden.
Dat weet ik simpelweg niet !
@desjonnies: Mooie analyse, @desjonnies . Vooral het stukje over hoe de wereld er zonder olie uitziet. De vraag is denk ik: zijn wij afhankelijk van olie? Of is de oliewereld afhankelijk van ons? Ik denk dat gezien de verschuiving in de balans naar alternatieve energiebronnen (de eerste landen waar zonne-energie goedkoper is dan het raffineren van olie zijn er al, zie tegenlicht van 13 maart jl.), wij als consumenten steeds minder afhankelijk worden van de oliewereld. En de oliewereld is niet dom. Zoals elke industrie draait deze het fijnst op afhankelijkheid van hun klanten. Dus zullen de investeerders in olie op zoek gaan naar andere bronnen van afhankelijkheid voor hun klanten. Hun product is achterhaald, hun zakelijk instinct niet ;)
M.a.w., als hun klanten op zoek gaan naar nieuwe energievoorziening, en de oliewereld doet hetzelfde, dan verdwijnt olie net zo stilletjes als de CD-i of de 8-track.
@Jochempie: Ja maar kan je wel verzekeren dat dit hard aankomt. Zelf eind vorig jaar meegemaakt. Te weinig werk voor aanvullen van de supermarkt waar ik werkte, maar met wat bijspringen bij de kassa kon mijn baas toch nog mijn uren vullen. Toen begon mijn ex-baas opeens ook met de hype van de zelf-scanners. Naast de goedkopere studentenjobs was er opeens amper nog werk voor mij. Resultaat na 5 jaar hard werken was mijn ontslag. Daarna werd het voor mij een vrije val. Ik viel in een zwart gat en vraag me steeds af wat ik nog kan doen wat mij toch nog wat werkzekerheid bied. Ik ben nu nog jong maar wat als dit mij nog eens overkomt op latere leeftijd. Daarom dat ik ook zo beetje wanhopig kan klinken omtrent automatisering etc… Soms komen die zaken keihard aan en vraag je toch nog af waarom (ondanks het feit dat er soms wel een nut en noodzaak aan verbonden is). Daarom maak ik mij ook zorgen, sommigen komen niet meer op hun pootjes terecht en is het over en uit.
@scaglietti612:
Leer een vak 1
Ik meen het, een vak als lasser, schilder of timmerman.
Een vak als loodgieter een vak als pijpfitter, een vak als electricien.
vaklui zullen de komende tijd alleen maar schaarser worden.
Leer voor mijn part shovel machinist te worden, maar ik meen het serieus, leer een vak, ook dat zal niet over rozen gaan, maar als vakman kun je als zzp’er toch nog de kost verdienen !
@scaglietti612: Dat lijkt me nou een taak voor de PvdA, om ervoor te zorgen dat alle mensen die door verdringing door technologie hun baan kwijt zijn geraakt, een nieuwe baan kunnen vinden.
Prima en eindelijk eens een echt plan wat er vol voor gaat. Elektrisch motorfietsen, bussen en scooters zijn er nu ook al, dus nog een decennium erbij en alles zal nog beter zijn qua bereik en lagere kosten.
Altijd leuk om te zien hoe regeringspartijen zichzelf opheffen. Ook de VVD decimeert zichzelf snoeihard. Zij doen dat dan alleen met voortdurende leugens.
Oeh , reltopic… ;)
Maar goed ; naast het gegeven dat het statement op zich al om te gillen is zitten er nog wat meer politieke haken en ogen aan.
Die waren ze vast vergeten…
De vrachtwagen krijgen ( en willen ) we er niet uit hebben , de logistiek is nu al niet beresterk en bovendien leveren ze een godsvermogen aan accijns op.
Daarom willen ze ook niet dat ze op bakvet gaan rijden ( zoals McD bijvoorbeeld doet )
De dieselaar haalt het dus toch wel.
Daarnaast zijn er heel wat regelingen opgezet om groengas uit de grond te krijgen.
Toegegeven ; da’s nog geen ‘grote’ brandstof maar om zoiets af te schieten betekend dat je een heleboel subsidiegeld naar de *beep* helpt.
Om een nog groter wagenpark op stroom te laten rijden heeft ook verkooppunten nodig om die stroom te kunnen leveren.
Alleen al op snelwegen levert dat een gigantisch probleem op.
Diegene die bekend zijn met het verhaal achter Fastned weten waarom.
Politiek Den Haag weet donders goed dat wie betaald uiteindelijk bepaald en zolang men zich daar nog altijd rijk rekent aan de accijns gaat stroom geen overhand krijgen op de weg.
Als dit van GroenLinks afkomstig zou zijn geloofde ik het meteen. Maar het komt dus van de farizeeers van farizeeërs van de PvdA. Geen zorgen dan, veel loze beloftes en mooie woorden (in verkiezingstijd) en uiteindelijk 0 resultaat. Dit zal ook wel weer zo’n fabeltje zijn.
Allemachtig wat stompzinnig. Er geen moment bij stil staan dat de oudere auto’s uitgefaseerd moeten worden, getuige het “Over tien jaar zullen auto’s op fossiele brandstoffen in Nederland niet meer te koop zijn.” En buitenlanders met auto’s op fossiele brandstoffen moeten maar tanken voor de grens en hopen dat ze het redden? En mensen met een minder dikke portemonnee die in een 15 jaar oude auto rijden? Ook pech?
Ontwikkelingen houd je niet tegen en we zullen op termijn ongetwijfeld van de fossiele brandstoffen af moeten, maar iets zo zwart/wit bekijken als de PvdA hier doet is gewoonweg dom.
Toen de auto uitkwam werden de paarden verheven van werkdier naar vrijetijdsvertier. Ik denk dat het ook zo met de benzineauto zal gaan. De lekkere snoepjes zullen weer gebruikt worden waar ze voor bedoeld zijn: heerlijk sturen. Haal je heerlijk roffelende bolide uit de dagelijkse sleur, hij verdient toch meer dan dat? Pak een elektrokar, en wees zuinig op je liefhebbersauto.