
Ja, er zijn Alfisten die diep in de buidel hebben getast en de loeisnelle SUV op de stoep hebben staan.
De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio is een auto die op dit moment in zijn klasse niet heel veel concurrentie kent. De Maserati Levante is misschien wel zijn grootste gevaar, maar de Stelvio Q heeft wel een 2.9-liter biturbo V6 met 510 pk onder de kap. Meer dan 500 pk kun je ook krijgen bij Mercedes-AMG, met de GLC 63 S 4MATIC+. Heb je wel een V8, maar die is dan ook pakweg 20 mille duurder. Geld dat je ook kunt gebruiken om de Stelvio Q aan te kleden en dan hou je waarschijnlijk nog wat over. Porsche heeft op dit moment alleen de Macan S, die met 354 pk niet in de buurt komt van het geweld van de Italiaan.
Toch valt het aantal spots op Autojunk wat tegen, met maar vier Stelvio Quadrifoglio’s op Nederlands kenteken. Uit eerder opgevraagde cijfers van VWE bleek dat er inmiddels toch meer dan 15 stuks zijn verkocht. Klik op het plaatje om meer foto’s te bekijken.
De Stelvio Q is er anno 2019 vanaf 135.450 euro. Mede door de WLTP is de SUV enkele duizenden euro’s duurder geworden. Bij de introductie in 2016 scoorde je de supersnelle SUV vanaf 127.750 euro Daardoor kunnen exemplaren die in 2018 geregistreerd zijn goedkoper uitvallen. Zijn de klanten een beetje losgegaan met de optielijst?
ST-890-G – blauw – 134.340 euro
Chique hoor. 510 pk en niemand die er naar zal kraaien. Staat zo te zien op een wintersetje. In combinatie met de donkerblauwe kleur helemaal niet verkeerd!
TS-266-T – blauw – 135.025 euro
Je hebt blauw en je hebt blauw. Deze eigenaar wil gezien worden in zijn Alfa Romeo. Fleurt het straatbeeld in elk geval goed op.
SK-693-S – zwart – 135.030 euro
The Black Knight, deze zwarte Stelvio Quadrifoglio met zwarte velgen. Rode remklauwen geven de auto nog een beetje kleur.
SL-351-D – 135.655 euro
Gelukkig is er tenminste één Nederlander geweest die koos voor de fraaie rode kleurstelling. Helemaal te gek zo.
Lichtblauw natuurlijk!
Het volgende stuk over statistieken en prijslijsten… gaap.
Volgende keer een artikel over de techniek/ historie/ ontwerp graag.
@artje: idd, ik lees liever iets over die prachtige motor.
@caspart:
Die moeten ze ergens anders laten produceren ..
Alfa Romeo maakt al heeeeel lang geen eigen motoren meer ..
@lincoln: Gewoon in Termoli hoor.
@lincoln:
De 2.9 V6 is een Ferrari V8 derivaat. De 4cilinder benzine- en dieselmotoren zijn FCA blokken.
@artje: Schande, ik zou je geld terugvragen! Er werken mensen op de redactie, geen robots. Het is niet dat er elke dag technische hoogstandjes van willeme of collega’s als een drukkerij geperst kunnen worden. Dat soort artikelen vergen uren werk. Ben je ook zo in het leven? Gaap.. weer werken. Waarom geen bedrijfsuitje vandaag baas, en morgen weer?
@RubenPriest: voel je toch niet zo aangevallen joh. Ik vind het wel leuk leesvoer!
@alassad: Thanks en je hebt gelijk hoor!
@artje: Gaap.. Dan klik je toch op een ander artikeltje!
@artje: hierbij: techniek is bagger. Historie is rijk. Ontwerp is over het algemeen aantrekkelijk maar dat is persoonlijk voor een ieder, mij kan het niet echt bekoren.
@str8six:
Dit blok heeft 10 International engine awards ..
Dan weet jij voldoende ..
Zo zie je maar weer ..
Smaak is niet te koop ..
@lincoln: exact.
toch knap, de lelijkste alfa bestellen voor zoveel euri
@gove: 135000 euro is 3 ton guldens. Voor een alfa!
@kruimel: tja en de A-kadett waar jij naar verlangt heet nu Astra en kost 60.000 gulden. Slaap lekker
Dit artikel maakt duidelijk dat de optielijsten bij Alfa niet zo lang zijn als bij de Duitsers.
TS-266-T heeft verreweg het lekkerste kleurtje! ?
Welke optie van 5€ heeft die zwarte tov die blauwe?
@tge1: Dakrails?
En uiteraard weer allemaal leasebakken….
@tge1: ohhh ja erg he… nu zijn ze lelijk.
@2wheeler: lelijk vond ik ze al. Ik hou niet van SUV. Maar ik vind dat je een Alfa gewoon moet kopen, ja!
@tge1: Zakelijk koop je hem voor 135.000 – 21% BTW is zo’n 107.000.
@dirkiii: bpm bevat geen btw dus je calculatie klopt niet
@tge1: waar zie je dat aan? Waarom is dat erg? En welke ondernemer zou de onderneming zo’n ongunstige auto (met daarbij die enorme leaseprijs, de snel slijtende tankpas) en zichzelf de enorme bijtelling aan willen doen?
Die Alfa Romeo dealer toch krijgt ineens een klant binnen die geen Mito muesli uitvoering wil kopen maar een auto van 135.000,- euro. De rode loper gaat uit en wordt nog 2 keer extra gestofzuigd.
Echt mooi vind ik hem niet. Je ziet ze echt weinig
Ik heb uberhaupt nog nooit een normale op de weg gezien. Verkoopt het een beetje?
@baklava:
Ze willen het graag exclusief houden ..
@lincoln: Ik gok “Made in Italy” in een “state of the art” fabriek.
Deze auto zie je amper! Ook met normale motorisering. In het donkerblauw met gele accenten en mooie mat-aluminium lijsten en velgen lijkt het me een erg fraaie auto.
@2wheeler: Ligt ook een beetje aan je woonplaats. Hier in de regio rijden er best aardig wat rond. Allemaal dikke spec en 2 Q’s. Maar goed, Prins Alfa zit hier redelijk dicht bij en die schuift er wel wat geloof ik. Omg. Doetinchem (waar ik nu veel kom) rijden er ook wel aardig wat. Die dealer daar heeft er ook 4 staan op dit moment. Dus die doet er ook wel wat denk ik.
@2wheeler: Btw in Suisse rijden er echt een hoop, omgeving Lausanne is ie echt populair. Daar al meerdere Q’s tegengekomen, buren van m’n pa hebben er 1 in Rosso Competitzione. Echt een beest van een wagen!
https://www.autojunk.nl/2018/08/alfa-romeo-stelvio-q-225907
@E34M5Touring: ja ik vind hem ook erg fraai! Had verwacht dat je hem in het zuiden van de Randstad wel redelijk vaak zou zien maar helaas! Die jij linkt is echt heel gaaf zo…
In Belgie lopen ze toch echt dik rond hoor
Is er al een Alfisti geweest welke dit geweldige blok in een 159 heeft gestopt?
@dutchdriftking: Zou dat blok zo in mijn 159 willen, 1,9 eruit 2,9 erin.
@monsieurleloure: Ik hou je niet tegen. Zou een gaaf exemplaar voor de ‘mijn auto’ rubriek zijn!
@monsieurleloure: eens met @dutchdriftking! Schadebak vinden en klussen maarrr.. Dát wordt een mooie aflevering van ‘mijn auto’. Schat voorzichtig dat @Wouter dan weer te zien is in de rubriek…
@monsieurleloure: gelijk de tunnel even ruimer rammelen voor de rwd
@dutchdriftking: er is er eentje op youtube die bezig is met hem in een 124 Abarth te plooien!
@dutchdriftking: Het blok plus de aandrijflijn in een Brera lijkt me ook wel gaaf. Dan zou het eindelijk de auto worden die het altijd al had moeten zijn.
@gandini: Tja, de Brera heb ik altijd moeilijk gevonden. Het 159 gedeelte is prachtig, maar het kontje en zij-profiel heeft mij nooit kunnen bekoren. Een Brera mixen met een GT is wellicht de beste optie.
In mijn beleving één van de leukste SUV’s. Doe mij maar de rode.
Deze personen verdienen allemaal een Autoblog award voor deze keuze.. Puurheid ten top! Af en toe twijfel ik bij mijn eigen te rationele keuze.. ? wat blijven Alfa’s mooi!
Een Golf GTI aan bpm vind ik dan weer een beetje te veel op een Alfa.
Dacht aan ruim 35k aan Bpm.
Das wel heel veel.
Het is wat mij betreft echt niet zo dat vroegâh alle Alfa’s beter of mooier waren, maar dit is gewoon een raar hok.
Alfa grille eraf en Infiniti logo’s erop: niemand die het doorheeft en de verkopen dalen nog meer.
Alfa badge vervangen door Porsche Cajones: niemand die het doorheeft maar dan wordt ie wel verkocht.
@escort77: valt mee hoor.. In het echt komt hij wel mooi over. En hij rijdt bizar strak voor een SUV. (Heb zelf alleen niet in de QV gereden) maar de standaard uitvoerig is al vermakelijk. Echt wel een Alfa..
135k?!?
Stond afgelopen December op t punt eentje te kopen.
Ik woon in Duitsland.
De Rosso Competizione die bij mijn dealer staat moet 87k kosten.
Na een proefrit heb ik er van af gezien. Te hard en te dorstig om dagelijks 200km mee te rijden.
Heb uiteindelijk een nieuwe 2.0T met 280 pk (stiekem 310 pk) besteld. Met zowat alle opties kom ik op bijna 70k.
Kreeg afgelopen zaterdag bericht dat de auto gebouwd is.
Over 3-4 weken kan ik m ophalen
@tweetyv6: super nice! We hebben er nu 50k km opzitten met de 2.0T stelvio en geen seconde spijt van! Heerlijke auto
@tweetyv6: Zoveel zou een Stelvio Quadrifoglio in Nederland ook ongeveer kosten als je de ruim 41.000 euro BPM en de 2% hogere BTW van de Nederlandse prijs af zou trekken. Het enorme prijsverschil komt puur en alleen door de absurd hoge belasting (21% ne nog veel meer BPM) op zulke auto’s in Nederland. Maar zelfs bij aankoop van een simpel klein stads autotje betaal je al snel duizenden euro’s extra BPM. Daarmee denkt politiek Nederland het klimaat op deze planeet te kunnen redden, door nieuwe auto’s voor z’n burgers extreem duur te maken. Ze bereiken er alleen maar mee dat Nederlanders steeds langer doorrijden in oudere en geïmporteerde auto’s die meer vervuilen dan nieuwe auto’s, nogal contraproductief dus. Maar het is wel goed voor de staatskas, toch zo’n 2 miljard extra alleen aan BPM al.
En dat terwijl Alfa er “maar” 76.450,– euro voor vraagt, de rest (57.875 euro) is belasting (BTW + BPM).. Schande dat soort achterlijk hoge belastingen (76%!) op van zichzelf al dure producten als auto’s. Echt absurd, klimaat of niet, er is geen excuses voor zulke idioot hoge belastingtarieven. Men bereikt het zogenaamde klimaatdoel ook helemaal niet met de extra BPM belasting, alleen het spekken van de staatskas en nieuwe auto’s onbereikbaar maken voor de “gewone” man. 21% BTW is meer dan genoeg belasting op auto’s vind ik. Subsidieer zogenaamd “schone” auto’s dan door daar minder belasting op te heffen (voorlopig geen MRB is genoeg imho), maar het gaat natuurlijk niet echt om het klimaat, het gaat om de staatskas zoveel mogelijk gevuld te houden met het geld van alle mensen die toch nog ondanks alle belastingen auto’s kopen en rijden.
Hier de ‘ goedkoopste ‘ uitvoering : 15Opk dieselversie met achterwielaandrijving!
Geen seconde spijt ;)