We kregen pas al te horen dat de instap-A1 voor 17.500 euro weg mag. Vandaag maakten ze de overige prijzen en wat meer details bekend. Goed nieuws leaserijders: alle modellen vallen in de 20% bijtellingsklasse en krijgen een groen labeltje mee. Niet heel gek, met al die brommermotortjes die Audi aanbiedt.
In september gaan de eerste A1’s kennis maken met het Nederlandse asfalt en de strijd aan met concurrenten als de MiTo en Mini. De goedkoopste kleine Audi krijgt een 1.2 TFSI mee onder de kap en gaat onder de noemer “Attraction”. Goed voor 86 pk, een handgeschakelde vijfbak en onder meer een Chorus-audiosysteem. Andere beschikbare krachtbronnen zijn de 1.4 TFSI en de 1.6 TDI voor dieselliefhebbers.
Alle modellen krijgen een start-/stopsysteem mee en overtollige remenergie wordt opgeslagen en hergebruikt. De opties worden verdeeld over de Attraction- en Ambition-uitvoeringen. De eerste krijgt onder meer centrale vergrendeling, elektrische ramen+spiegels, dagrijverlichting en cruisecontrol mee. Ook heeft ‘ie vanuit Ingolstadt wat afkortingen meegekregen zoals ESP, ASR (tractiecontrole), ABS, EDS en EBV (elektronische remkrachtverdeling).
De Ambition krijgt naast dit alles ook sportstoelen, een sportonderstel, leer op het stuur en wat aluminium frutsels in het interieur. Wie nog meer geld wil stukslaan op een A1 kan zich melden voor een optioneel Pro line of Pro line Business-pakket; meer LEDjes en onder meer een beter muziekinstallatie.
Hieronder de volledige prijslijst voor de Nederlandse markt:
Attraction
- 1.2 TFSI 63 kW (86 pk) 5 versnellingen A-label € 17.500
- 1.4 TFSI 90 kW (122 pk) 6 versnellingen B-label € 21.200
- 1.4 TFSI* 90 kW (122 pk) S tronic 7 A-label € 22.500
- 1.4 TFSI 90 kW (122 pk) S tronic 7 A-label € 23.300
- 1.6 TDI 77 kW (105 pk) 5 versnellingen B-label € 23.150
Ambition
- 1.2 TFSI 63 kW (86 pk) 5 versnellingen A-label € 19.500
- 1.4 TFSI 90 kW (122 pk) 6 versnellingen B-label € 23.200
- 1.4 TFSI* 90 kW (122 pk) S tronic 7 A-label € 24.500
- 1.4 TFSI 90 kW (122 pk) S tronic 7 A-label € 25.300
- 1.6 TDI 77 kW (105 pk) 5 versnellingen B-label € 25.150
enveekaa zegt
Niet echt goedkoop, maar dat had ik ook niet verwacht.
Wordt een leasetoppertje, denk ik.
Audi zegt
Tip, op audi.de kun je hem al samenstellen! Geinig wagentje en een prima instap motertje!
911GT2 zegt
Haha dus vor nog geen 2k meer heb je een goed uitgeruste Octavia Diesel… ik zou het wel weten dan…
Jipp zegt
leuk wagentje en gaat denk ik heel goed verkopen, ik verwacht eigenlijk wel beter dan een fietsta….!
als ik mag kiezen een ambition 1.4tfs1 s tronic! in het wit
FuelMinded zegt
Hey, geen Quattro! Zal vast de eerste Audi zijn zonder Quattro op de optielijst.
Vind ‘m overigens mooier in niet two-tone (afwijkende raamstijl kleuren waren behoorlijk lelijk).
RS1 met Quattro anyone?
Jipp zegt
@FuelMinded: die quattro komt vanzelf wel!
Jwz zegt
Ik heb er al eentje zien rijden! Met Duits kenteken met IN erin! Moooooooi ding..
FuelMinded zegt
Kan je ‘m ook in Sepang blauw bestellen?
willie zegt
ben bang van wel
arjontje zegt
ZO he waar halen ze de pk’s vandaan, of beter gezegd het gemis
een 1,2 turbo met maar liefs 86 pk.
Had met een 1,2 turbo wel eerder aan de 100 pk gedacht.
Mag hopen dat hij maar 800 kg weegt anders moet je bij steppen.
FuelMinded zegt
@arjontje: Stuur jij je reactie uit het jaar 2035 ofzo? Het zou wel mooi zijn 100pk maar heel erg toekomst muziek. Bekijk het zo; 86pk uit een volume nauwelijks groter dan een melkpak!
bozewolf zegt
@FuelMinded: 100 pk uit 1.2 geblazen toekomstmuziek?
Sinds wanneer?
FuelMinded zegt
@bozewolf: Ken jij al een 1.2 met turbo met 100pk? (Multi-air techniek telt ook mee maar racemotorfietsen niet)
bozewolf zegt
@FuelMinded: Er zijn genoeg kleine torretjes die betere pk/inhoud waardes halen. Geblazen en ongeblazen. 86 uit 1.2 turbo is inderdaad gewoon (te?) weinig. Nog geen 72 per liter.
w0o0dy zegt
@FuelMinded: wat dacht je hiervan? 993cc 3 cilinder met 103pk tussen 1987!!! en 1993…
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id=3482&cache=no
Gulli zegt
@FuelMinded: Hier een reactie uit de toekomst (2012, is maar twee jaar verder); er rijden inmiddels Focussen (Foci?) rond met 3 cilinders met tezamen 1 liter inhoud en die produceren 120pk :)
janmartijn zegt
Ik vind m niet zo stoer als de Mini eigenlijk… Beetje vrouwenautootje
w0o0dy zegt
Prijzen zijn niet gek, valt me mee. Vraag me wel af of lichtmetaal er standaard onder zit en wat de verschillende modellen presteren… Een 135pk Mito Multi-air kost een paar honderd euro meer maar dus ook meer pk’s dan de 122 en meer koppel EN een betere uitrusting? Niet goedkoop, maar dat kennen we van Audi. Overigens valt wel op dat de achterbank uitsluitend in beeld wordt gebracht met de stoelen compleet “onder het dashboard”… en terecht want met 1,85 lengte als bestuurder kun je passagiers achterin vergeten en dat is bij de Mito en DS3 beter, om het over de Polo en de Grande Punto Evo maar niet te hebben….
(for the record: de Polo is wat mij betreft een aantrekkelijkere auto, jammer dat de motoren niet op het niveau van de A1 zitten)
Ferdinand1 zegt
@w0o0dy: De motoren van de Polo zitten redelijk op het niveau van de A1. Het begint alleen met simpele 1.2 driecilinders, maar vanaf daar is het goed vergelijkbaar. De 1.4 heeft 85 pk, en de 1.2 TSI 105. De 1.6 TDI is identiek (daarnaast ook met 90 pk beschikbaar). En dan komt de GTI met 180 pk. Die is niet echt vergelijkbaar natuurlijk vanwege de sportieve aspiraties, maar de prijs van de GTI ligt wel érg dicht bij de A1 1.4 TSI met 122 pk. Wat mij betreft verschilt het niet veel op motoren-gebied.
w0o0dy zegt
@Ferdinand1: Kan wel zijn, maar de meest interessante motor is niet te krijgen in de Polo. De 122pk 1,4 tsi zou perfect zijn voor die auto.
Overigens vind ik de nieuwste Polo lichtjaren verbeterd tov de vorige qua uiterlijk, ik zou zelfs durven beweren dat die mooier is (in een fatsoenlijke uitvoering met mooie kleur en sjiek lichtmetaal) dan deze toch nogal bolle A1.
Ferdinand1 zegt
@w0o0dy: Geloof mij: 85 pk in de Polo is meer als genoeg hier in Nederland(eigen ervaring). En dan heb je dus nog een versie met 105 pk, waar ik overigens niet in gereden heb. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand in een Polo voor normaal gebruik meer dan 105 pk nodig heeft. Vergeet niet dat een Polo best licht is met een leeggewicht van onder de 1000 kg.
w0o0dy zegt
@Ferdinand1: de Polo met 105 pk doet 0-100 in 9,7 (als het ook echt lukt) en heeft een top van bijna 190km/u… vlot zat, maar ook niet ècht snel. Met de 1,4TSI onder de kap zou de Polo een stukje zwaarder zijn dan 1088Kg nu (105pk 1,2) en dan praten we over een auto die ongeveer 9 seconden nodig heeft tot 100 en een top ergens richting 200 tot 205km/u… Prima, maar ook weer niet overdreven toch?
Ferdinand1 zegt
@w0o0dy: Dat is niet overdreven inderdaad, maar is het nodig in zo’n auto? Misschien als je veel snelweg kilometers maakt, maarja, dan wordt die diesel versie interessant.
w0o0dy zegt
@Ferdinand1: tja… m’n leasebak doet er al snel 12 sec over om 100 te halen en die is best geschikt om in het verkeer mee te komen… Ikzelf vind de Mx5 nog niet snel genoeg (0-100 in een sec of 9) maar ik reed een 180pk A3 (vorige serie) ook regelmatig flat-out en een 370pk Maserati ook wel… dus Nodig? Nee. Lekker wel… ik hou van opschieten en rij bij voorkeur zsm de cruise-speed die veilig is en tegelijkertijd realistisch langere tijd haalbaar is/blijft.
Aangezien b-segment gti’jes en gelijken tegenwoordig 150pk aan boord hebben (of veel meer) lijkt een 122pk Polo geen overdreven vulling tussen de 105pk en de GTI….
Ferdinand1 zegt
@w0o0dy: hoe meer pk’s hoe leuker het is om ze allemaal te gebruiken :D Dan daagt de auto mij constant uit… Maar als je écht benzine wilt rijden dan zou de 122 pk versie een welkome aanvulling zijn.
rene zegt
Remenergie terug gebruikt ? Wordt daar terug mazout of benzine van gemaakt ? Leg dat eens uit.
willie zegt
die janmartijn is toch wel de allergrootste lolbroek hier. …niet zo stoer als een mini… daar valt me toch de jurk finaal van uit
karel zegt
@willie: ik ben het met hem eens! ik vindt de MINI vele malen beter uit de verf komen!
willie zegt
@karel: “uit de verf komen” is heel iets anders dan “stoer”. of is er iets enorm stoer aan een mini, dat ik gemist heb?
rene zegt
Valt echt op dat ze geen benzinemotor hebben gemaakt die qua vermogen in de buurt zit van de diesel.
Zou een stuk goedkoper zijn in aankoop en in uitstootlabel ,maar ja volkswagen en diesel ,voorlopig nog.
AHulsker zegt
@FuelMinded:
Renault Clio TCE 100, 100pk uit een 1.2 liter turbo.
SHFT zegt
Zo voor 17k koop ik wel een leuk uitgerust italiaantje hoor :P
rene zegt
Remenergie terugwinnen ,gevonden op de Audi site !!!
Het recuperatiesysteem wint met behulp van een slimme spanningsregelaar in de rem- en uitrolfase energie terug. Deze energie wordt tijdelijk in de accu opgeslagen. Als de auto accelereert, gaat de energie naar het boordnet, waardoor de dynamo minder hard hoeft te werken. Dit bespaart energie. ”
Winst ,maximum 1 oude PK ,bravo .
Thomas Bol zegt
Airco niet standaard?
trigger565 zegt
over motoren: Nieuwe Guiletta kan je krijgen met een 1.4 Multi-air met maar liefst 170 pk… 86pk uit een geblazen 1.2 is gewoon weinig…
OT: Ach, waarvoor was een schredder nu weer uitgevonden? Of past dat ding ook in de papierversnipperaar?
rene zegt
Voorsprong door wat ,techniek ?
Laat me niet lachen.
Laurens zegt
Efficient Dynamics alla Audi. Kun je het bedrijf met de hoogste merkwaardering mee worden :-)
rene zegt
Laurens ,dank U ,maar voor BMW geldt hetzelfde.
Laurens zegt
@rene: als je een probleem hebt met deze techniek, wat loop je dan steeds over een prius te zeveren? Is precies hetzelfde idee, maar zonder subsidie niet te slijten :-)
w0o0dy zegt
En 1298cc en 101pk uit 1986
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id=3164&cache=no
bozewolf zegt
@w0o0dy: Dank! Dat spaart mij zoektijd ;)
FuelMinded zegt
@w0o0dy: Maar 993cc is nog geen 1.2L en een 1298 is eerder een 1.3L. 3-cilinders tellen ook niet mee. ;)
Ik hou al op, mijn kennis wat betreft naaimachientjes was toch al niet te best. :D *Gooit de handoek in de ring…* Ik hou mijn kennis liever beperkt tot iets waardigs en liever niet van iets milieuvriendelijks. ;)
Ferdinand1 zegt
@FuelMinded: Wat dacht je van de Polo 1.2 TSI. Die heeft 105 pk en 175 nm bij 1550-4100 rpm. Ik vind het raar dat die nog niet in deze A1 zit. Maar dat zal vast nog wel komen.
rene zegt
Laurens jij bent toch ook een beetje technisch aangelegd hoop ik ,begrijp niet wat energie terugwinnen uit de rem(dat vooral)en uitrolfase(misshien remmen op de motor)aan winst leverd?
Laurens zegt
@rene: subsidie in Nederland? De technische onbenul die die regeling verzonnen heeft heet vast ook rene lol
rene zegt
Laurens ,heeft hier niks mee te maken ,graag een ernstig antwoord ,of is je dat vreemd ?
rene zegt
Laurens ,had ik even wat gemist in je antwoorden “Is precies hetzelfde idee, maar zonder subsidie niet te slijten ” dit geloof je toch zelf niet ,winst op remmen of uitlopen is maximum 1 oude PK op de alternator ,of bewijs het tegendeel.
W1ck3D78 zegt
Dit is Belgisch :) Ik zie ‘m graag in mijn garage staan.
Tim zegt
… je gaat me toch zeker niet wijsmaken dat er een Audi komt waarbij centrale vergrendeling en elektrische ramen een optie zijn….
zitten we nou echt in 1992?
rene zegt
Dank U laurens en slaap roetzacht .
hape zegt
Rene heeft gelijk,
Het opslaan van remenergie door die “slimme” spanningsregelaar… dat is dus de energie die de dynamo tijdens het afremmen opwekt doorsturen naar de accu die tijdens het rijden net niet helemaal opgeladen is. Door het leveren van die energie gaat de dynamo zwaarder draaien hetgeen extra vertraging van de auto oplevert.
Een beetje dynomo in zo’n dwerg levert echter niet meer dan 800 watt, veel meer kan niet om niet de levensduur van een standaard accu ernstig te bekorten.
Aangezien bij elke rijdende (en afremmende!) auto, de dynamo continu energie moet leveren als je verlichting, radio, electr. stuubekrachtiging, achterruitverwarming, etc aan hebt staan….. dan is de winst wel erg klein en ook nog alleen maar gedurende een korte tijd (alleen bij afremmen).
MOON zegt
Snellere motoren komen vast nog wel. Sowieso met de S1. Die kleine turbomotoren zijn wel leuk maar ben erg benieuwd naar de betrouwbaarheid. Turbo’s gaan wel vaker stuk bij VAG
rene zegt
hape ,je ziet er zijn ook verstandige mensen op deze bol die zich niet laten platslaan door gecopieerde hybride reclame.
Eigenlijk heeft het systeem bij BMW of de VW groep en de rest niks te maken met recupereren van remenergie of wat dan ook omdat je die energie gewoon niet kan opslaan.
Zeker niet in je startaccu ,die met moeite je motor op gang krijgt.
rene zegt
Laurens ,troost je ,je kan morgen je roet uitslapen.
rene zegt
Een start stop systeem van de benzinemotor zat trouwens al op de eerste Prius en dat is zo’n 10 jaar geleden .
Voorsprong door techniek (of moet het in het duits)?
Proficiat.
rene zegt
Laurens,lol
Laurens zegt
@rene: was je weer met jezelf in gesprek LOL
snelste zegt
audi, weer traag en duur, ik blijf gewoon bij alfa
Pixed zegt
Dit karretje mist een ‘schattigheids’ factor, net zoals de Mini en de Fiat 500. Helaas kiezen de meesten eieren voor hun geld, en staat degelijkheid en herverkoopwaarde hoger op hun verlanglijst.
Kijk dus niet te veel naar deze prentjes, want binnenkort staat hij toch weer op iedere hoek.
frank zegt
De nieuwe Polo met de 1.2 heeft standaard 105pk !
Dimglor zegt
Dit zal wel goed verkopen denk ik.. Net zoals de Mini… Een klein autootje die een beetje duurder is dan de rest….
Maar zoals ik hier ergens heb gelezen zal ie wel niet meer verkopen dan een Ford Fiesta hoor ;)
R. zegt
Als je dat ding een beetje aankleedt zit je zo op de 30K, Audi kennende.
majinstar zegt
Dit is geen concurrent voor de MINI.
w0o0dy zegt
@majinstar: boeiende reactie zo zonder argumenten…
rene zegt
Laurens ,grappige ontwijking ,goed zo.
Laurens zegt
@rene: weer nuchter? Ik heb aan mijn reacties niets toe te voegen, dat jij ze niet begrijpt kan ik niet helpen :-)
SjonnieKroket zegt
Voor 8290 euro heb je al een Aygo/C1/107 met 68 trappelende pony’s. 86pk met turbo is natuurlijk een grote misser. Maargoed waarschijnlijk zullen de Aldi’s uitelkaar vallen als je er meer vermogen op zet:d
frits zegt
geen vette bek die 122 pk!
1'er Reihe zegt
Juistja, doe mij in dat segment dan voor 22.800 de MiTo met 1.4 turbo met 155 pk en ook 20% bijtelling, dank u! Los daarvan zou ik nog veel eerder de nieuwe VW Polo bestellen met die fijne DSG erin. Veel meer waar voor je geld, en ook een zeer leuk bakkie om te zien!
rene zegt
Laurens ,welke reacties ???
joskevermeulen zegt
@fuelminded; een corsa 1.2 heeft 85 pk zonder turbo als ik het goed heb dus eenzelfde met turbo zou makkelijk 100pk kunnen hebben. Daarvoor moet je ook niet naar de toekomst!
janklaassen zegt
Het blijft egt een mooi wagentje.
mooi afgewerkt. mooie materialen
Bart zegt
Iedereen hier zit naar dat vermogen van die 1.2 TFSI te kijken, tuurlijk zijn er 1.2 tjes die meer vermogen halen. Maar wat voor rijcomfort zorgt is een berg met koppel, en ga er maar vanuit dat deze 1.2 ergens rond de 200 Nm zit met een vrij vlakke koppelkromme, iets dat je met een atmosferische motor niet voor elkaar krijgt.
MOON zegt
En waarom zou de A1 hetzelfde moeten uitstralen als een Mini of DS3? Die lelijke MiTo neem ik sowieso niet serieus trouwens. De A1 is gewoon een leuke auto herkenbaar als Audi en voor een B-segment auto nog redelijk stoer maar vrij ingetogen. Prima toch voor degene die dat zoeken? Als een ander liever een doodsaaie Polo rijdt waar Jan met de Pet in rijdt, ook prima
willie zegt
@MOON: jan met de pet rijdt ook in een a1, mini,… enige verschil is dat zo’n jan niet wil weten dat ie een jan met de pet is
MOON zegt
@willie: zit wat in. eigenlijk is alles wat geleased wordt en een bepaald slag in rijdt wel een jan met de pet auto… om je te onderscheiden moet je eigenlijk een Mitsubishi, Mazda, Honda, Subaru, Fiat, Lancia ofzo rijden..
lincoln zegt
@MOON: zo .. wat dacht je ..
ik laat in mijn comment doorschemeren dat ik de ultime burgerlul ben ..
Nijntje_ zegt
vijfentwingtigduizend euro voor een A1 diesel? DAMN
MOON zegt
Maar dat vind de buurman niet cool of je portemonnee omdat 10 euro extra per maand aan bijtelling echt niet tof is.. wanneer wordt dat verdomde leasen nou eens afgeschaft? Dan rijden we tenminste in auto’s waar we ook echt in willen rijden
mikkiej zegt
iedereen is wel allemaal weer pk-gericht. en 1 & al geklaag over wat een grote flater het wel niet is wat die technici daar bij audi heeft begaan.
jongens kom op, het merk zal heus wel een reden hebben waarom ze het zo gedaan hebben. denk je nu werkelijk dat je de eerste bent die dat eigenlijk zo maar opvalt ? ik weet verder ook niet waarom, maar het is vast en zeker met een reden gedaan.
Benjamin1 zegt
met navi leer en airco zit je denk ik wel richting de 30k. Voor de 120 pk versie. De 86 pk versie zal wel het meest geleased worden door de cheapass audi liefhebbers.
AW zegt
Voor alle mensen die altijd al graag een Audi in deze klasse wilde zien lijkt het me een leuk preminium bakkie! :D Aangaande het ontwerp kan je wat mij betreft stellen dat het niet heel bijzonder is. Vind het er wel leuk uitzien hoor en er zijn genoeg aanwijzingen dat ie goed bij de familie past als je vergelijkt met de huidige lijnen van het overige gamma l’ Audi. Nu bedenk ik trouwens dat ie qua lichtarmaturen wat weg heeft van de Q7/Q5. Eigenlijk is het gewoon een verkleinde, van 2 deuren en ruimte ontdane, mini SUV! :P ;) Om dat Audi premium gevoel te verkrijgen is naar mijn idee slim gebruik gemaakt van die “two tone” boog. De motoren lijken mij allemaal okay als ik de specificaties bekijk. Zelfs de lichtste turbomotor zal genoeg koppel hebben om niet het idee te krijgen dat je moet trappen om aardig mee te komen vermoed ik. Weggedrag: BMW’s Mini is geloof ik de benchmark in deze klasse? Ben benieuwd hoe de A1 test.
MOON zegt
Wat die two tone boog nou te maken heeft met een premium gevoel ontgaat mij volledig. Dat is gewoon zoeken naar details om de premiumprijs goed te praten. Luxemerken vragen nou eenmaal hogere prijzen. Altijd zo geweest. Zal ook altijd zo blijven. Maar om nou continue dat vreselijke PR-woord “premium” erbij te halen? KOTS
AW zegt
Verduidelijking van >mijn< zienswijze: Two tone vind ik vaak sjiek. Dat vind ik bij de foto's van de rode ook. Premium is het woord waarmee ik Audi (zonder dat ik specifiek fan ben) mee associeer. De indoctrinatie has struck! :) BARF
MOON zegt
@AW: dus je vind een C3 Pluriel, Nissan Prairie/Almera ook premium? :P
AW zegt
@MOON: :lol: Neen, niet bepaald maar een Pluriel verwelkom ik hier met alle liefde :) Of een gele Mini als we het over het betreffende segment hebben. Ben benieuwd naar de live view van de Audi.
AW zegt
Vergeet die “mee” voor “associeer”
Mbaas zegt
leuke auto, strak design. Had meer pks ingemogen maar ze willen niet kannibaliseren op hun eigen a3. Rene houd je klep is
majinstar zegt
@ W0o0dy.
Als er argumenten nodig waren, dan had ik dat wel vermeld. Speciaal voor jou: Je kan op basis van vermogen, design en prijsklasse zo’n invalide auto als de Audi A1 niet vergelijken met een Mini cooper.
w0o0dy zegt
@majinstar: Audi zegt zelf dat het de meest sportieve auto in de klasse moet zijn.. nou scheppen ze graag op maar dat is dan toch echt een directe concurrent van de Mini, lijkt me. De gewone coopers hebben ook niet gigantisch veel meer vermogen/koppel dan de 122pk A1, toch?
mashell zegt
Waar is die 14% bijtelling Polo Bluemotion motor? Want die 1.6 TDI is echt veel te duur.
rene zegt
Mbaas ,bang voor de realiteit ?
rwd zegt
Ik geloof niet dat ik deze A1 ipv onze Mini Cooper wil. Die is toch net ff leuker om te zien en is retestrak te rijden.
rene zegt
Mbaas,je wil geen realiteit ?
rene zegt
Gezocht :Polo (ibiza) onderstel met mooie led verlichting.
Gevonden Audi A1.
rene zegt
Nog wat onzinnige shit :
BlueMotion technologies.
Ga naar de VW site.
MOON zegt
Mooiste two-tone vind je bij Lancia als je het mij vraagt
AW zegt
Die mening deel ik.
jeanclaude zegt
@ autoblog: Goed nieuws leaserijders: alle modellen vallen in de 20% bijtellingsklasse en krijgen een groen labeltje mee. Niet heel gek, met al die brommermotortjes die Audi aanbiedt.
met die 1.4T en 1.6 tdi rij je tog aardig wat auto’s eruit:D
CSL zegt
Audi Lupo met 86pk voor 17500 euro!
CSL zegt
)
RickS zegt
dit autoTJE is wel erg duur!
zul je kunnen vergelijken met de C30 van Volvo denk ik