De Toyota Prius is eindelijk sexy en je kunt ‘m vanaf nu bestellen.
De Prius heeft altijd synoniem gestaan voor geitenwollensokken, maar Toyota is de laatste jaren druk bezig geweest om hun saaie imago van zich af te schudden. Dat lukt aardig met auto’s als de GR Yaris, de GR 86 en de nieuwe Supra. En de Prius? Dat blijft natuurlijk nog steeds een hybride, maar het is nu wél een sexy hybride.
Toyota verraste ons in november met de vijfde generatie Prius, maar de prijs hadden ze tot nu toe nog niet prijsgegeven. Dat doet Toyota nu wel, want vandaag start de voorverkoop van de gloednieuwe hybride. En dan is het natuurlijk wel handig als er een prijskaartje is.
De prijs van de nieuwe Toyota Prius komt uit op €44.695. Daarmee kun je als particulier nog mooi profiteren van sub… O nee wacht, het is geen volledig elektrische auto. De Prius heeft wel altijd een stekker, want hij is er alleen nog als plug-in hybride.
De nieuwe Toyota Prius is zo’n €5.000 duurder dan zijn voorganger, die vanaf 39 mille in de prijslijsten stond. De meerprijs kun je wel weer terug verdienen, want de Prius is ook zuiniger dan zijn voorganger.
De precieze elektrische actieradius wisten we nog niet, maar Toyota meldt nu dat de Prius tot 86 km elektrisch kan rijden (volgens de WLTP). De vorige Prius kwam maar 50 km ver, en dat was nog gemeten volgens de NEDC-methode.
Voor de genoemde prijs van €44.695 krijg je standaard onder meer stoelverwarming, elektrische stoelbediening, een achteruitrijcamera, climate control met twee zones en voorruitverwarming op je Toyota Prius. Daarmee heb je op zich weinig te klagen.
Concurrentie
We pakken ook nog even de concurrentie erbij, voor zover die er is. De aartsrivaal van de Prius was altijd de Hyundai Ioniq, maar die is niet meer leverbaar. De Honda Insight is inmiddels al 9 jaar niet meer leverbaar. Daarmee zit de Prius eigenlijk weer in zijn eigen niche. De Prius zal vooral gaan concurreren met de overvloed aan cross-overs.
Om er een paar te noemen:
- Citroën C5 Aircross: €42.850
- Toyota Prius Plug-in Hybrid: €44.695
- Kia Sportage 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD: €44.995
- Peugeot 408 Hybrid 180: €46.170
- Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV: €46.995
- Volvo XC40 Recharge T4: €49.795
Hoewel het een beetje lastig is om deze auto’s één op één te vergelijken, komt de nieuwe Toyota Prius niet slecht uit de verf qua prijsstelling. Daarbij moet ook zeker opgemerkt worden dat deze auto’s stuk voor stuk een kleinere elektrische actieradius hebben. Het zijn natuurlijk ook lompe cross-overs, terwijl de Prius zo glad als een paling is.
De nieuwe Toyota Prius is nu te bestellen. De eerste leveringen in Nederland kun je in het derde kwartaal verwachten.
pomoek zegt
Mooie auto, behalve het interieur. Oef, dat is…bijzonder.
Daarnaast blijf ik me afvragen waarom Toyota niet gewoon een full electric versie van de Prius maakt.
Johanneke zegt
Goed gelukt hoor, en sowieso een verademing vergeleken met de lomp crossover concurrentie ja. Ik hoop dat deze wagen het straatbeeld gaat vullen! Plus, 7 seconden naar de 100, de Prius is eindelijk rap, helemaal goed.
B00G1E zegt
Is de Kia Niro plugin hybrid niet een betere vergelijking?
Die is er vanaf 40.5k
verplicht zegt
Nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen maar … Mooie Prius! o_O
AudiRS zegt
Stuk beter te pruimen!
karhengst zegt
De vorige Prii waren hun tijd ver vooruit, getuige het feit dat Mercedes 20 jaar later op hetzelfde designconcept is overgestapt.
z3cabby zegt
Is Prii werkelijk het meervoud van Prius? Dan zijn circi, ani en huismi dus legitieme meervoudsvormen?
baardmijt zegt
😂
Prii heeft al jaren mijn voorkeur, die keur ik dus zeker goed. Jouw voorbeelden zijn mooi gevonden, vooral die laatste. Die komt zeker langs de volgende keer dat ik er een paar in de tuin zie scharrelen.
krisp zegt
Mooi ding, maar ik vrees dat de doelgroep inmiddels kijkt naar een Tesla Model 3 of een andere EV.
harrie zegt
Zo’n tien jaar geleden was de gemiddelde Prius rijder 85 jaar, dus ik denk dat ze sowieso op zoek moeten naar een nieuwe doelgroep.
putwater zegt
Er is dan toch ook geen enkele reden om dit te kiezen boven een Model 3? Prijs van een model 3 standard range is grofweg hetzelfde en dan heb je een wagen met vermogen en veel lagere kosten, waarin je meteen ook in gezien durft te worden.
wimof zegt
Je hebt de spreekwoordelijke Toyota kwaliteit, een Japanner ligt een week doodziek in bed plus een maandenlange revalidatie wanneer hij iets fout of verkeerd ontworpen of in mekaar gezet heeft.
Daar kan je een Amerikaan moeilijk van verdenken/ betichten.
cdlop01 zegt
Wltp vlgs Motortrend, 100km in basisuitvoering, niet 85 km. Zeer geslaagd alternatief voor een Bev, grootste pluspunt, als accu’s leeg zijn ook, gewoon nog steeds zeer zuinig. Motortrend, toonaangevend magazine in Usa, lyrisch over deze Prius en stelt dat je een Bev er rustig voor kan laten staan…. in Japan is deze Prius inmiddels een enorm verkoopsucces.
machielvdd zegt
Toyota zegt zelf 86 km WLTP, dus daar houden we houden we het even op ;)
PunicaOase zegt
Snap niet zo dat veel deze Prius mooi vinden. Ik vind het nog steeds overduidelijk een geitenwollensokken Prius. De lijnen zijn nog steeds heel erg hetzelfde. Alleen de lampen voor en achter wijken flink af.. maar die doorlopende rode streep kennen we nu wel.. Interieur ziet er niet uit..
brent zegt
ben ik nou de enige die hem niet perse lelijk vind maar ook niet mooi? beetje hetzelfde als zijn voorganger (behalve de laatste dan)
Variomatic zegt
De eerste niet hondslelijke Prius, hoera! Er is hoop voor het straatbeeld! Dan de prijs: absurd. Ding zou net 25k moeten kosten.
vopo zegt
Prijs aan de (te) hoge kant en 85 km elektrisch is voor zo’n lage en niet al te grote auto ook niet geweldig.
Robert zegt
Spijker op z’n kop. Ik vraag me dan ook wel af wat er in de praktijk van die 85 km overblijft.
Maar toegegeven, ook ik vind dit de eerste Prius die er fraai uit ziet. En. Geen. Cross-over. Hoera!
pier zegt
Wordt niks dit in NL, voor dat geld rijd je ook volledig elektrisch met een fatsoenlijke actieradius.
turbotoll zegt
Ja! Ik ga gelijk sparen.