Wil jij in de auto rijden van een échte Petrolhead? Dat kan, want zijn Porsche staat op Marktplaats!
Voor autoliefhebbers zijn er een paar plekken waar je aan je trekken kunt komen. Een daarvan is natuurlijk dit onvolprezen feuilleton, autoblog.nl. Iedere dag gratis de meest uiteenlopende nieuwsfeitjes en achtergronden op je beeldscherm.
Een andere plek is de podcast Petrolheads van BNR. Ok, je kunt hun zieleroerselen niet dagelijks beluisteren, maar 1 keer per week is ook leuk. En evenals Autoblog ook hartstikke gratis. Mocht je Petrolheads nog niet kennen, er staan inmiddels 207 afleveringen op je te wachten, aanrader.
Bas van Werven en Carlo Brantsen zijn de Petrolheads
Deze twee mannetjes vergelijken zichzelf het liefst met Statler en Waldorf van de Muppets. je weet wel, die twee ouwe klagers. Zij klagen namelijk ook, veel en vaak. Maar wel vermakelijk. Maar klagen is niet het enige dat de Petrolheads doen.
Nee, ze praten ook vol passie over hun eigen auto’s. Brantsen heeft een BMW E38 740i, een ouwe Volvo 740 en een E39 BMW E39 525i Touring. Een net lijstje, maar Van Werven verslaat hem.
Zo heeft Bas een Jaguar X350 XJ6, een Porsche 912, een Porsche 944 cabrio, een Riley uit 1939 en sinds kort een Lancia Fulvia uit 1971. Die laatste auto kon er komen als er een andere wagen uit de Petrolheadsgarage verdween. En die is nu te koop!
Het gaat om een Porsche 928 S uit 1986
Petrolhead of niet, de vrouw is de baas. Zo ook bij Bas van Werven. Vandaar dat er telkens als er een auto wordt aangeschaft, een ander exemplaar uit de garage moet verdwijnen. En dit keer is het dus de Porsche 928 S uit 1986. Door Bas zelf geïmporteerd uit Amerika en vol-ko-men over de top vertroeteld en onderhouden.
Als je de 207 afleveringen van de Petrolheads podcast luistert, komt de 928 zeker 206 keer voorbij. Soms is ‘ie stuk, maar meestal voor heel veel geld gerepareerd. En al die onderhoudsbeurten kun jij kopen. Krijg je er gratis een Porsche bij.
Koop de Porsche van een Petrolhead
Als je dus op zoek bent naar een goede Porsche 928 S, dan ben je bij deze aan het goede adres. Het is een 5.0 V8 uit 1986 met 250.000 kilometer op de teller. Volgens de Petrolhead is hij dus net ingereden.
Hij is heel zacht grijs met een rood lederen interieur, alles matching, schadevrij en ook vrijwel alles nieuw. Dat alles heeft wel een prijs, Bas wil er graag 24.500 euro voor hebben. Wat een koopje is, want hij is getaxeerd op 35.000 piek.
Oh ja, de auto is gereserveerd, maar wie weleens naar Petrolheads luistert weet dat Bas van Werven heel gevoelig is voor extra geld. Bied dus gewoon een rug meer en wellicht is hij alsnog gewoon voor jou.
mattr zegt
Wilde hij hem niet op die veilingsite van zijn collega zetten?
50mchljn zegt
Goeie kar. Wel jammer dat een USA is. Maar ach, ombouwen kan altijd.
Robert zegt
Voor een USA spec is dit nog heel beschaafd. Geen lompe aftermarket op geschroefde side markers maar netjes geïntegreerd in de schermen. De in de VS verplichte veiligheidsbumper vóór is al vervangen, en achter omhelst dit niet meer dan twee dikke rubberen blokken in de kentekenplaat houder, da’s ook een easy fix.
Bijkomend voordeel is dat in de VS zelden auto’s worden verkocht zonder airco en alles electrische bediend, als dat gewoon leverbaar is. De meeste Europese Porkers uit deze bouwjaren hadden dit juist bijna nooit, want ’te duur’.
jaapiyo zegt
Pcies. Heb natuurlijk zelf een US Spec 944 dus ben niet zo objectief als over Tesla, maar een US Spec (transaxle) Porker is voor mij absoluut geen nadeel. Ik vind de sidemarkers zelf wel gaaf en in het geval van de 944 vind ik de bumpers (zeker achter) zelfs wat mooier. En idd, in mijn type I zit een ijskoude fridgebox. Dat was op de EU versies een hele dure optie die bijna niemand aanvinkte, daar was het standaard. Tenslotte zijn zeker de transaxles gewoon in overgrote meerderheid in de VS verkocht dus als je een kek kleurtje ofzo wil…Ik zeg, doen.
560pk zegt
Nou ken ik noch de heren, noch de podcast, maar: vóór een blauwe plaat, achter een gele, die nog scheef zit ook, en dan ook nog eens niet het originele stuur? Kan bijna geen echte liefhebber zijn imo
kapitein zegt
@560pk: Och och, incorrecte platen en een niet origineel onderdeel op een verder prachtige auto en de beste man kan gelijk geen liefhebber zijn. Wat en hautain gelul.
560pk zegt
Wellicht ben je het niet met me eens, maar de bewoording mag wat beschaafder.
Het originele stuur van een 928 is zeer bepalend voor de vormgeving van het interieur.
Dit vervangen door een knakenexemplaar is voor veel liefhebbers een doodzonde.
En je hoeft geen petrolhead te zijn om een scheve nummerplaat spuuglelijk te vinden.
nicolasr zegt
Originele stuur krijg je erbij.
kapitein zegt
@560pk: Ik ben het 100% met je eens betreft het stuur en de kentekenplaten en dat je er een opmerking over maakt begrijp ik ook. Maar om daaruit te concluderen dat de eigenaar geen liefhebber kan zijn is gewoon onzin.
motorhead zegt
@560pk: Ach, daar hoort vast een goed verhaal bij. ff die ruim 200 podcasts luisteren, en je zou ‘m blind kopen. Liefhebber!
nicolasr zegt
Originele stuur krijg je erbij.
atrak zegt
@560pk: Je heb gelijk. Als je garagist niet eens een kentekenplaat recht kan hangen vraag ik me toch af hoe goed die “specialist” zijn werk doet.
kniesoor zegt
#team560pk
Dat stuurtje is wellicht om de oto een vleugje Singer mee te geven. Daar zitten ook dit soort stuurtjes in.
tinnemans zegt
Wat is de definitie van een petrolhead? Ik mag toch hopen dat er hier tientallen mensen aan dat label voldoen.
harrie zegt
Iemand die met een schuifmaat panelgaps nameet en met zijn wangen over het dashboard wrijft om te voelen hoe zacht het is.
pier zegt
EDIT: Deze uiterst ongelukkige typefout is aangepast… Dank voor het scherpe oog!
fulvia1967 zegt
EDIT: Zie bovenstaande edit!
Dutchdriftking zegt
Wat een facelift wel niet kan doen he! Zo’n vroege is niet heel erg mooi…
alfaqv zegt
Wat is de definitie van een echte Petrol-head? Of laat ik de vraag anders stellen; zou een echte Petrol-head in Porsche rijden, uit 1986, met een automaat?
Toentertijd waren automaten nou niet echt een toonbeeld van sportiviteit.
frankykoop zegt
Een USA-S3 met slechts 288pk, 250k km en AUTOMAAT? Das inderdaad een echte petrolhead! De uitgebreide foto-reportage en beschrijving op marktplaats laten ook de ware liefhebber spreken….