Porsche geeft de Taycan een update. De EV is zowel qua accelereren als qua opladen nog een stukje rapper geworden.
Het is inmiddels alweer bijna een jaar geleden dat Porsche het doek van de Taycan trok. Is iedereen een beetje gewend aan de combinatie Porsche en elektrisch? En aan de inhoudsloze term Turbo? Mooi, dan is het nu tijd voor een modeljaarupdate.
Porsche heeft op diverse vlakken kleine verbeteringen doorgevoerd. Om te beginnen is de Turbo S nog sneller gemaakt dan hij al was. Zodoende is een acceleratie van 0-200 km/u in 9,6 seconden mogelijk. Daarmee hebben de Duitsers nog 0,2 seconden van de toch al niet misselijke acceleratietijd af weten te snoepen. En dat zonder turbo.
Ook in het laadproces zijn er verbeteringen doorgevoerd. Opladen aan een reguliere lader kan nu met dubbel vermogen, dankzij de nieuwe optionele 22 kW AC-lader. Standaard beschikt de Taycan over een 11 kW lader. Met Plug & Charge gaat het opladen ook makkelijker. Je hoeft namelijk alleen de stekker in te pluggen zonder dat daar een pas of app aan te pas komt. Kleine kanttekening: dit werkt momenteel alleen bij Ionity in een beperkt aantal landen, waaronder Duitsland. Waarschijnlijk volgt Nederland begin volgend jaar.
Verder kan ook het laadvermogen tot zo’n 200 kW beperkt worden bij het snelladen. Als je geen haast hebt kun je op deze manier de accu een beetje ontzien. Ook hier geldt weer dat je dan wel bij het juiste laadstation moet zijn. Dit zijn onder andere de snellaadstations van Ionity.
Porsche heeft verder de optielijst uitgebreid met een aantal noviteiten. Dat zijn onder meer een nieuw head-up display en een Smart Lift-functie, waarmee de auto automatisch omhoog komt bij drempels en dergelijke. Porsche biedt nu ook de mogelijkheid om comfort- en assistentiefuncties achteraf te bestellen en over-the-air te laten installeren. Deze opties zijn tevens in de vorm van een maandabonnement te krijgen.
Als kers op de taart heeft Porsche het kleurenpallet van de Taycan een update gegeven. Kleurtjes als Kersenrood, Neptunusblauw en Koffiebeige horen nu ook tot de mogelijkheden. Dit zou voor wat welkome afwisseling kunnen zorgen, want tot nu toe hebben we ongeveer net zo weinig variatie gezien als bij Tesla.
Bestellen kan vanaf half september. Een maand later zal de geüpdatete Porsche Taycan vervolgens bij de dealers te vinden zijn. De 22 kW-optie wordt eind dit jaar beschikbaar.
karaya zegt
Waar zit die Turbo eigenlijk?
pyrat zegt
@karaya: op het type plaatje achterop.
frederik zegt
@karaya: Ventilatie van de accu.
sanderp zegt
@karaya: als je het 2 keer roept gebeurd er een verrassing
rhellema zegt
@karaya: je hoeft in ieder geval geen cabaretier te worden.
mashell zegt
In de 911 Carrera. Die heeft wel een turbo maar de typeplaatjes daarvan plakken ze op de Taycan.
nissanfairladyz zegt
De turbo op de turbooooo
Dutchdriftking zegt
Hij maakt stiekem best hebberig.
ty5500 zegt
Ferme auto. Het nieuwe head up display ziet er ook wel leuk uit. Heb je ook direct een excuus voor de politie want je lijkt echt wel in een racegame te zitten
frank2b zegt
Plug and Pay, uhmm, Charge.
Ein-de-lijk.
louisvdd76 zegt
Krijgen de huidige modellen die nu rond rijden over the air deze optie?
22kw laden kan handig zijn net als maximaal 200kw laden…
simonferrari zegt
@louisvdd76: Van een 11kW onboard lader naar 22 kW lijkt me niet mogelijk. De beperkende functie tot 200kW DC laden dan weer wel. Evenals het Plug & Charge snelladen.
mpgc zegt
Die upgrade voor de Turbo S was ook wel nodig want hij werd helemaal zoek gereden op de Nordschleife door Tesla. Oh wacht…
tjorque zegt
Nu nog een update van de koplampen die ik lelijk vind…
En een model formaat panamera en ik ben binnen 85 jaar potentiële koper :)
Jantje_555 zegt
de motorsound van zo een Porsche Turbo blijft toch geweldig…al begin ik te twijfelen of ik nu mijn luidsprekers had aanstaan of niet?