De allrounder van Porsche mag in april tien kaarsjes uitblazen.
Porsche als volumemerk, niemand had dat zien aankomen. Er is kennelijk veel vraag naar SUV’s of sedans van merken in het topsegment, kijk maar naar de Bentley Bentayga, Aston Martin Rapide of Lamborghini Urus. Porsche liet de wereld schudden toen het ‘kleine sportwagenmerk’ naast de Boxster en 911 ineens een SUV ging bouwen. De Cayenne heeft in die tijd zijn daad bewezen, dus ging Porsche verder met het volgende ‘volumemodel’. Dat werd de Panamera, in 2009.
De Panamera kwam niet volledig uit de lucht vallen. Sowieso was het idee van een Porsche met de motor voorin niet nieuw, denk maar aan de 924/944 en 928. Een vierdeurs versie is iets wat we nog niet gezien hadden, tenminste, op productiemodellen. Ja, er was de 911 Troutman-Barnes, die met zijn twee exemplaren niet bepaald aansloeg. Daarna was er nog de totaal niet productierijpe 928 H50, een Shooting Brake. Het ging bij Porsche voor het eerst écht over een zelfstandig vierdeurs model toen in 1988 de 989 gepresenteerd werd.
De 989 is een combinatie van de 928 en de 911. Dat moet wel, want de auto mag een beetje lijken op een 911, maar moet radicaal anders zijn qua layout. Het is immers nogal een slecht idee om een ‘praktische’ Porsche aan te bieden die de motor achterin heeft, waardoor de kofferbak klein is en voorin zit. Dat is namelijk zo ongeveer het minst praktische wat je kunt bedenken. De layout met de motor voorin van de 928 werd gebruikt, waardoor de auto van voren daar ook het meest op lijkt.
In 2009, nadat de Cayenne het geld in het laatje had gelegd, was het dan toch tijd om de ‘989’ te presenteren. Het werd dus de Panamera (970). Het idee van de 989 bleef, een praktische vierdeurs Porsche met de motor voorin, die toch aan kon voelen als een 911. Ook de styling werd daar op gebaseerd, maar daar gaan we het niet over hebben. Ondergetekende vind hem namelijk spuuglelijk en is er niet als enige in, maar om het toch een beetje feitelijk te houden, laten we dat even buiten beschouwing. Autofabrikanten maken namelijk niet expres lelijke auto’s, het is in dit geval ook de vorm die de functie volgt. De lange wielbasis is lelijk, maar kwam de beenruimte achterin ten goede. De ‘poepende hond’-daklijn is ook lelijk, maar daardoor was er genoeg hoofdruimte en blijft de aerodynamische vorm. De voorkant lijkt een beetje op de 911, maar is wat dikker. Dat komt omdat er in de 911 niks ligt, maar bij de Panamera lag daar de motor.
Al met al bleek de Panamera een schot in de roos. In de tijd van de eerste generatie (2009 tot 2016) is de auto geleverd in vele smaken. In eerste instantie kon je kiezen voor de S, 4S en Turbo. Deze hadden of een V6, of een V8, deze leverden rond de 300 pk. Daar werd later een Diesel aan toegevoegd (250 pk), ook een V6. Ook kreeg de auto een topmodel, de Turbo S met 570 pk. De auto was snel voor een dikke sedan, ondanks een gewicht van zo’n 1900 kg. Daarnaast kwamen de eerdergenoemde designaspecten voor de achterpassagiers de limousine-kunsten van de auto ten goede.
Ook werd de Panamera uitgevoerd in een hybride-versie in 2011. Dat bleek uiteindelijk de populairste versie onder de Panamera-kopers. Tweederde van de verkochte Panamera’s was uitgevoerd met een half-elektrische motor. Daarover gesproken: Porsche heeft ter ere van de tien jaar Panamera wat cijfers uitgebracht.
We pakken even wat leuke cijfertjes ertussenuit: 41 procent van de Panamera’s zijn in Europa gebleven. Opvallend, want de eerste generatie Panamera werd georiënteerd op de Chinese markt (daar was ook de onthulling). Overigens is de verdeling tussen de generaties ook opvallend, in de twee jaar dat de nieuwe Panamera rondrijdt is er al bijna de helft verkocht van de eerste generatie, die het acht jaar volhield (73.700 tegen 161.700 verkochte auto’s). Ook de komst van de Sport Turismo heeft Porsche geen windeieren gelegd.
Een nette prestatie voor de grote Porsche. Al is het wel de auto die duidelijk meer op praktische inzetbaarheid gebouwd wordt, en niet op pure snelheid, het is een goede allrounder voor wie een grote Porsche zoekt. Gefeliciteerd, Panamera!
quinn zegt
DE POEPENDE HOND, yeah!!
mikje90 zegt
@quinn: gecondoleerd iedereen
autodrome zegt
@quinn: de eerste generatie heeft een geur van achterin idd, ontzettend long en vies …
theblazerunner zegt
Ik vind ‘m stiekem wel oke ogen
Vooral de Sport Turismo!
bottles zegt
@theblazerunner: Absoluut! Vooral de nieuwe rijdt ook gewoon als een grote 911 (wat ook gelijk het grootste nadeel is, ’t is net geen 911). Vooral de Sport Turismo is schitterend
JamesBond007 zegt
@theblazerunner: zal wel weer een uitzondering zijn, maar ik vind de sport turismo echt niet fraai. De “gewone” Panamera is een stuk fraaier naar mijn mening.
porker zegt
@jamesbond007: dat krijg je met mensen die hun drankje schudden ipv roeren
harrie zegt
Volgens mij zijn er weinig auto’s die harder afschrijven dan een Panamera.
rs18011 zegt
@harrie: valt wel mee toch, in verhouding met andere luxe sedans dan.
900t zegt
@harrie: Wat dacht je van een Jaaaaaaag XJ?
wildewesten zegt
@harrie: sowieso jaguar, land rover en aston martin
barrier zegt
@harrie: schrijft minder af dan de Duitse concurrentie. Ik heb er nu 3 jaar 1 en die is in prijs vrijwel gelijk gebleven. Destijds wel zelf geïmporteerd. Beste auto die ik ooit gehad heb. Gewoon nooit gezeik mee.
Esprit_de_Flandre zegt
Nu nog een Panamera cabrio om te cruisen (wat niet echt de bedoeling is van een 911), en het gamma is compleet…
Gulli zegt
@Esprit_de_Flandre: maak er dan een verlengde van met een landaulettedakje ?
artje zegt
Fijne km vreter 2 jaar lang naar tevredenheid gereden. Dateert wel snel.
peke zegt
@artje: jaloers!
Rij zelf de a7, soortgelijke variant.
En toch denk ik altijd als ik een panamera zie: klasse hoger!
Kan hem vanaf dag 1 waarderen.
vondick zegt
Er staat dat er 30% in Europa zijn verkocht, niet 41%. Als je de 11% van Duitsland bij Europa mocht optellen had er “the rest of Europe” bij die 30% moeten staan.
B00G1E zegt
@vondick: klopt sowieso weinig van die cijfers, als je het optelt kom je op 99%
als je individuele nummers optelt kom ik op 229k ipv 235
viezefreddyw zegt
10 jaar alweer. Tien. De Cayenne gaat alweer, wat is het, 16 jaar mee? Kolere, de tijd gaat hard.
vaakbenjetebang zegt
@viezefreddyw: En als je nu zo’n eerste generatie Cayenne ziet rijden is dat zo’n onooglijk verouderd ding dat je denkt dat-ie nog veel ouder is dan dat. Zelden een autodesign zo slecht zien opdrogen. Het contrast met bijvoorbeeld een Range Rover kon nauwelijks groter zijn.
wetdualclutch zegt
@vaakbenjetebang: idd, reed er laatst achter eentje, pre-facelift, en dacht precies dat. Wat een gedrocht is dat aan het worden. Kom hier in het dorp ook best vaak eentje met Techart kit tegen, brrr… Heb de eerste generatie Panamera ook nooit mooi gevonden trouwens
vaakbenjetebang zegt
@wetdualclutch: De eerste generatie Panamera is precies even lelijk aan het opdrogen. Vooral als je hem naast de nieuwe Panamera, zelf ook al een beste lelijkerd, ziet staan – dan lijken er wel 2 of 3 generaties tussen te zitten.
Turbo S zegt
@vaakbenjetebang: kan ik niet zeggen. Ik vind de pre facelift 970 als turbo of gts waanzinnig mooi. Daarbij krijg je ook nog eens sportwagen prestaties die er niet om liegen. Heb er serieus over nagedacht om zo eentje 2e hands te kopen, deze schrijven namelijk de laatste paar jaren niet meer zo heel veel af. Facelift model is niet mijn ding. Die daklijn bevalt me niet, evenals de veranderde plaats van het kenteken aan de achterkant en de achterlichten.
brera22 zegt
Dateert zeker snel. Vind het nw model nu al wat verouderd.
En ja ze schrijven enorm af.
571ay zegt
Slimme zet geweesr van Porsche eveneens als de Cayenne. Een A7 is mooier CLS is het mooist, maar de Panamera heeft ook wel zijn charme hoor.
bimmerfan zegt
Een tikkie fout blijft hij. Maar stiekem toch wel heel gaaf!
moveyourmind zegt
Nooit begrepen waarom de Panamera hier op Autoblog zo massaal verguisd wordt. Vind het zelf juist een enorm mooie wagen en dat de mix van een limousine en een sportwagen heel goed uit heeft gepakt.
Loek zegt
@moveyourmind: de eerste Panamera was even wennen. Het was gewoon even wat anders dan normaal, wel begrijpelijk gezien de hoofdruimte achterin. De nieuwe is al een hele verbetering, dat vind ik gewoon echt een mooie auto. Helemaal de Sport Turismo. Maar de eerste, met name de facelift, nooit mooi gevonden.
hallokroket zegt
@moveyourmind:
Same here.
Vind het een schitterende auto.
karhengst zegt
@moveyourmind: Eens. In een markt waar in ieder segment de modellen enorm op elkaar lijken, mede dankzij uitstootnormen en het windtunnel design, kan ik het des te meer waarderen dat Porsche iets unieks op de markt heeft gezet.
StijnB zegt
@moveyourmind:
+1 Vind net de eerste generatie Panamera mooi, zeker als facelift gewoon een goede wagen.
560pk zegt
@moveyourmind: eens! Je mag de nieuwe, zowel in “normale” als in shooting-brake vorm, hier zó voor de deur zetten.
De 1e generatie was minder mooi, maar wát een heerlijke auto om te rijden
frank2b zegt
Nu kopen die occasions. Alle zelfverklaarde petrolheads lopen elkaar nu na te papegaaien dat het ding lelijk is, dus deze karren kun je voor een appel en een ei kopen.
Strakjes vraagt iedereen zich af waarom jouw Panamera opeens zoveel waard is geworden ….
ghost zegt
Het rijdt prima maar toch vind ik het zo’n type auto waar je als 25-plusser niet in aan kan komen zonder direct verdacht te worden van pillenhandel. Ook zijn er relatief goedkope exemplaren te vinden met veel kilometers. Ik zou overslaan, al vind een rode GTS nog wel begeerlijk!
mark997gt3 zegt
@ghost: als je rond de 25 bent dan is pillenhandel ook de enige manier waarop je een dergelijke auto kan betalen. Dus die beeldvorming klopt dan toch ook?
ghost zegt
@mark997gt3: wat een mega onzin…als dat is werkelijk is wat je denkt, werk je niet slim genoeg.
560pk zegt
@ghost: ik ben 25 plusser ?. 59, dus vol in de doelgroep ?
kimbo12 zegt
dat dit gedrocht ooit eens goedgekeurd is door een design-afdeling…..
560pk zegt
@kimbo12: het originele design lag wat beter op het netvlies. Echter: herr F. Piëch, toentertijd opperhoncho bij VAG én grootaandeelhouder van Porsche AG, ging achterin het prototype zitten en zat klem met zijn hoofd. Hij verordonneerde een verlenging/verhoging van de daklijn. De rest is geschiedenis.
kniesoor zegt
Heb er indertijd eentje (een 4S met de 400 pk V8) een weekend te leen gehad. Was aangenaam verrast door z’n weggedrag, liet zich behoorlijk hard bochten omjagen. Sowieso een fijn rijdende en klinkende auto. Ook al is ’t misschien niet moeder’s mooiste, kan me voorstellen, dat mensen er één kopen.
ozzytrk zegt
Elke porsche is gewoon dik rij maar eens erin. Je word automatisch een egoistische rijke aardappel