De nieuwe generatie van de Porsche Boxster zal leverbaar worden met een viercilinder, zo zeggen insiders uit Stuttgart. Het zou voor het eerst zijn dat er een Boxster met vierpitter op de markt komt. De verwachting is dat we de nieuwe Boxster in 2011 mogen verwelkomen.
Het meest economische model is op dit moment de 2,7-liter Boxster en Cayman, welke allebei 222 gram/km uitstoten. Met een nieuwe viercilinder basisversie moet dit “the most economical Porsche ever” worden. Met behulp van een turbo krijgt de open sportwagen een vermogen van 200+ pk, daarnaast wil men de auto ook een stuk lichter maken. Nu maar hopen dat die Coxster ook eens in productie gaat (via autocar).
RenJie zegt
geen problemen mee, breng maar lekker uit met een 4 cilinder, doet de TT-s ook, dus waarom niet? :)
RenJie zegt
Oh wacht, wat wel belangrijk is.. is de 4cyl een boxermotor of gewoon in lijn?
VonStroke zegt
Altijd al de farce geweest uit het Porsche-gamma, nu doen ze er nog een schepje bovenop.
Werkelijk hilarisch :P (zit hier echt iemand op te wachten?)
Citrofiel zegt
En terecht. Ook de sportwagens moeten mee met de milieuhype. Hoewel… Alleen Porsche mag dit doen. Die heeft toch al zijn imago vernacheld met de Cayenne en toekomstige diesels… :roll: Ik moet er niet aan denken dat er een Italiaanse sportwagen met viercilinder komt…
CrazyHenkie zegt
ach, icm met een turbo wordt t wel wat. Maar eigenlijk vind ik dan wel dat het een boxer moet zijn, en GEEN Audi/VAG motor (bijv. de 2.0 TFSi) want dan is het echt een dubbelpremium TT oid :S
AMG Powerrr zegt
Beetje jammer. FF buurtjeleen spelen bij Subaru ! Hoeven ze zelf geen 4 cilinder te ontwikkelen
AMG Powerrr zegt
Aan de andere kant hebben een Z4 en een SLK ook een 4 pitter
Emil zegt
Prima als de auto aansprak blijft maken op een goede sportauto. :D
Larrs zegt
Wordt het bijna een Porsche 914. :P
Al is een Boxster een echte Porsche.
w0o0dy zegt
Gewoon de huidige 6 cilinder van de Boxster s verkleinen tot een 2,2liter 4 cilinder boxer. Die moet ongeveer op 200pk uitkomen… aangezien de 3,4 liter nu 295pk heeft. Met een gewicht van rond de 1200kg wil dat best vooruit.
Mensen kunnen wel miepen dat het een armeluis Porsche is, of een wijven auto…. maar rij er maar eens mee…. vreselijk lekkere balans, dakje eraf…. knallen als je zin hebt, relaxed cruisen als je van het weer en de omgeving of van het gezelschap van de dame naast je wil genieten.
Life ain’t bad, just ignore the small minded.
RenJie zegt
@AMG Powerrr
de Z4 heeft geen 4cyl..
RenJie zegt
..excuses, was de 2 liter helemaal vergeten! :P
Mathias zegt
Porsche heeft ooit nog een budget versie van de 911 gemaakt namelijk de 912. Met 4 cilinder boxer motor. Zag er net hetzelfde uit als een 911 maar ging natuurlijk niet zo hard.
DRU zegt
Als ie daardoor ook nog eens cheap-ass wordt, dan wordt het een salesbeest. Logische stap dus. 2 vliegen in 1 klap. 1: Groen norm halen, 2: Het merk nog dichter bij de armoedzaaier brengen en dus veel verkopen.
www.stijnvankooten.com zegt
Ik heb altijd al achter de mening gestaan dat een Boxster geen echte Porsche was! Het is dan nu toch uitgekomen!
Nick zegt
@Citrofiel: Alfa-Romeo Guilia? Ferrari Mondial? Lancia Delta?
Citrofiel zegt
@ Nick; Alfa en Lancia zijn niet zo verschrikkelijk exclusief en sportief, niet vergelijkbaar met Ferrari, Maserati en Lamborghini in ieder geval. Dus daar heb ik het niet over. Want Porsche is toch met name een concurrent van de laatste drie. Dat laat de Ferrari Mondial in jouw reactie over. Maar wat wil je daar nou over zeggen? Toch niet dat hij een viercilinder heeft hè? In dat geval raad ik je aan toch eventjes na te kijken wat er precies in de Mondial lag. ;) Overigens waren er wel heel vroege Ferrari’s met viercilinders, als ik me niet vergis, maar die zijn zo vroeg dat ze eigenlijk voor de massa geen deel uitmaken van de herinnering aan Ferrari, en dus ook geen deel zijn van een traditie. Nu ik erover nadenk… Je had het vast niet over de Mondial, maar over de 500 Mondial, een van die vroege viercilinder racers! Okeee… Nou, dat heb ik ook al uitgelegd.
Soulmaster zegt
Ik heb zelf een paar jaar in een 968 gereden. Met een dikke vier cilinder 3L moter in het vooronder en dat beviel heel best.
Denk dat ze van de nieuwe 4 pitter ook wel weer een topmachine gaan maken
sebastianchubasco zegt
@wooody
mee eens als ze een boxer 4 cilinder zouden ontwikkelen. maar die gaat er natuurlijk niet komen als het maar voor 1 model is. bij de cayenne hebben ze dat ook niet gedaan. hier komt natuurlijk de allerlaatste 1.8 TFSI motor in. een kleine stap naar een TDI als je het mij vraagt. met een prijs (schat ik) van 49000 euro een leuke instapporsche met het hart van een scirocco. nu nog leuke golf wieldoppen erop… en we zijn echt terug bij de 914.
Rick dos zegt
Ik heb om de één of andere reden een afkeer tegen viercilinders. Vooral als het in het hogere segment van de markt is.
Het moet voor mij op z’n minst 6 cilinders hebben anders mag je het van mij houden
willie zegt
dat vier cilinders meer dan genoeg zijn om retesnelle sportwagens te bouwen weten ze bij lotus al sinds jaar en dag. net zoals de meeste duitsers zelf, kunnen ook de meeste duitse “sportwagens” een afslankkuur gebruiken.
Huin zegt
Boxster Light!
Beetje kilo’s eraf, van 6 naar 4 cilinder boxer en inderdaad een beetje de oude 914 vibe.
Heb dat altijd al een leuke bak gevonden en een beetje meer ruimte tussen de 911 en de Boxster is ook wel prima.
Nick zegt
@Citrofiel: Ja, de échte Mondial/Monza met door de Lampredi ontwikkelde 4-in-lijn, het waren wellicht privateer one-offs maar ze waren straatlegaal en werden ook ter naamgesteld.
Niet de wagen waar de naam Mondial aangeplakt was in de jaren tachtig en begin jaren negentig.
Lamborghini en Maserati vallen er buiten.
Citrofiel zegt
@ Nick; Dan moet je toch echt dat 500 erbij zetten, want dat staat er overal bij. En gewoon ‘Mondial’ verwijst altijd naar het latere model. Tenminste, als ik zo even rondkoekeloer op google. ;)
Fout zegt
Ah porsche heeft al lang afgedaan bij mij met zn marketingtrucs en marktuitbreidingen.
(maar een 997 facelift blijft wel lekker)
Bert zegt
Wat maakt het nou uit hoeveel cylinders de motor heeft. Als Porsche een mooie 4 cylinder kan ontwikkelen met turbo gaat het heus wel vooruit.
Boxter wordt toch door 80% vrouwen gereden of stylisten die niet zo heel snel hoeven.
Texhnolith zegt
/me kijkt naar z’n eigen 4cil met 250pk. Nog even en er komt 280-300 pk uit :)
Wordt het helemaal makkelijk Porsche Boxers eruit te rijden bij het stoplicht met m’n Nissan :)
AllAutomotive.nl zegt
Stelling : Als Porsche een Boxster met viercilinder turbo uit zou brengen met 245 pk, hetzelfde dus als de 6 cilinder, voor dezelfde prijs maar met fors mindere uitstoot dan zouden tegenwoordig veel consumenten deze uitvoering serieus overwegen…..
Gaarne reactie ;-)
Sorcerer zegt
Dat wordt dan inderdaad de 2.0 TFSi van VAG…
Mardec zegt
@ DRU
Denk je echt dat hij goedkoper gaat worden?!
Sigh hier gaat het enige wat ik tof vond aan de boxster :-(
Citrofiel zegt
@ Mardec; Euhm, dus de Boxster vond je alleen tof om de hoge prijs?! :D
Richard Brunsveld zegt
Oké ik neem het woord Boxter nooit meer in de mond.
Wollie zegt
Goh, oude tijden herleven.
Dus er komt (waarschijnlijk) weer eens een (1.4?) VW/Audi-blokje in een Porsche te liggen. Net als ooit de (overigens voor Porsche zeer succesvolle) 924.
Gewoon een goed idee van Porsche!
Vinny_93 zegt
De kleinste Porsche wordt… De kleinere Porsche…
Brian zegt
2.0 4 cilinder boxermotor met turbo =D
Laten we zeggen een vermogen van 240 pk, dat komt wel goed ;)
Porsches zijn al veelzijdig, nu is het verbruik nog lager, dus nóg veelzijdiger!
autogier zegt
als je een 4cilinder biturbo hebt en je haalt er 280pk uit en minder gewicht zou dat wel voor uit gaan.
maar de boxer was toch al geen echte porsche dus kan een 4cilinder ook wel zolang ze het maar niet in een 911 doen
autogier zegt
@ mezelf boxster
MATSS zegt
dan is het de boxster Turbo terwijl het eigenlijk de basisversie is
Cantago zegt
Doe ni zo stom! Gewoon een 6 pitter er in! Rare mensen daar… Flauwe grappen…
Ruof A Idua zegt
ja hoor. We zijn er weer. Wijvenauto, d’r moet een zescilinder in, Porsche heeft toch al afgedaan met de Cayenne. Hou toch op. Gewoon weer een goed idee: een lichtere zuinige maar toch snelle uitvoering van een prima sportwagen. Voor hen die het nog niet wisten: Porsche is een autofabrikant en extreem succesvol. Ze doen dus in de ogen van heel wat mensen goed werk.
Timo zegt
@CITROFIEL : Ik begrijp wat je bedoeld met je statement over concurrentie van Ferrari, lamborghini etc.
Maar tegenwoordig is een Alfa al exclusiever dan een Porsche !!
Die Kl****e dingen staan overal!! Ik zie op een dag meer Porsche’s rijden dan bv. Peugeot’s 406 coupés
En over smaken kan men niet twisten ma Lelijk dat die dingen geworden zijn !!
Die cayenne: wat een lelijke mastodont van een auto is dat!! Lijkt op een Nijlpaard….verbruikt zoveel als India…
En klasse heeft die absoluut niet.
De C 4 S …..Is Porsche’s bodybuilder ziet eruit alsof ie wat kan maar is gewoon een standaard 911 met een Turbo Bodykit…..ook lelijk naar mijn mening.
Nee een standaard 911 liefst nog het oude model 60 / 70 ies met de Fuchs wielen…….achtertractie want 4×4 is voor Porsche rijders die geen Porsche rijden kunnen…das de enige die ik nog iets of wat vind….
Maar je kan beter 50.000 euro sparen en als je klasse wil een Alfa Gt of (Als het Duits moet zijn ) een Audi A 5 kopen…
Wil je snelheid ?kan je voor veel minder geld Snelle wagens aanschaffen die veel exclusiever zijn
En wil je alles en mag het de prijs van een Porsche zijn?? Koop dan toch gewoon een Maserati!!….klasse ,exclusiviteit en snelheid in een pakket…
P.s. Dit is mijn mening…ik weet dat velen het hier niet mee eens zijn ma ik wou gewoon eens mijn idee belichten…
Timo zegt
P.s. excuses voor de leestekens…..ik weet dak er enkele vergeten ben….
porschelover zegt
Ik moet altijd weer zuchten van opmerkingen als “het is geen echte porsche” als ik door deze blog heen lees. Eigenlijk is het heel simpel, de auto is ontworpen en gebouwd door porsche. dus is het een porsche, klaar. Dat is mijn gevoel erover. Of gaan we aan de hand van de aankoopprijs bepalen wanneer iets een echte auto is? Ik bedoel, hij kost minimaal 1.5ton dus is ie echt, ooh, hij kost maar 77duizend dus is het een “armeluizeauto voor iemand die de “echte” niet kon betalen”? Dus die duizenden die er nu in rondrijden zijn allemaal armeluizen, vrouwen en kappers en moeten we niet serieus nemen….Kom op zeg…. De boxster/cayman is een mooie auto die als je de moeite zou doen om er in te rijden je echt wel zou overtuigen van zijn kwaliteiten en waarbij ik echt niet het gevoel heb niet met een echte porsche te rijden.
Ronald zegt
Dit is toch niet normaal!! Een 4-Cylinder in een Porsche. Straks bouwen ze hem nog met LPG af fabriek!. Als je Volkswagen overneemt hoef je niet direct al hun ideeen over te nemen… Een boxster of een Cayman liggen toch al erg gevoelig en zijn eigenlijk geen echte Porsche’s.
-> Als je geen sportauto wilt koop dan gewoon een Lada en laat Porsche rijders ook echte Porsche rijders blijven!
Ik zie toch ook geen 3 cylinder Ferrari of zou men dat wel OK vinden! Of is Fiat nog niet zover?
Flippie Flink zegt
prima. de boxster is toch al een vrouwen auto (met name de 986) dus die 4 cylinder past prima bij de doelgroep. beetje Golf is vandaag de dag sneller dan een Boxster