We maakten deze week kennis met de zesde generatie Transporter, wat dit de ideale gelegenheid maakt om even terug te blikken op de T3 B32. Gemaakt door Porsche en voorzien van een heftige 3,2 liter zespitter. Geen grap, dit vierkante monster is daadwerkelijk gebouwd in Zuffenhausen. En wij willen ‘m.
Transporters kunnen tegenwoordig onaangenaam snel zijn. Zeker de opfokte versies van aannemers met een rode T, rode D en rode I op de achterklep, die zo nu en dan opduiken in je binnenspiegel. Dat lag 36 jaar geleden iets anders, toen de T3 werd geïntroduceerd. Het ronde design van de T1 en T2 maakte plaats voor een hoekig uiterlijk en de Transporter werd veelzijdiger dan ooit, met talloze varianten en zelfs een Syncro-uitvoering. Maar snel, nee, dat waren ze nog steeds niet.
Carrera-gear in een T3
Ondertussen besteeg Porsche begin jaren tachtig de rallyvelden met de epische 959, waarvoor ze nog een assistentievoertuig zochten. Geen overbodige luxe als je Parijs-Dakar poogt te winnen. Porsche’s oog viel op de T3 met Synchro, maar het nadeel van die bus was dat de snelheid ontbrak. Vervolgens nam iemand bij Porsche de briljante beslissing om dan maar een 3.2-liter zescilinder boxermotor uit de 911 Carrera achterin het busje te leggen, waarmee het vermogen van de T3 naar 231 pk steeg en het koppel naar 284 Nm klom. Het remwerk werd verzorgd door de hardware van de 944 S en schakelen ging met de versnellingsbak van de 911 SC. Aan de buitenkant werden extra luchtroosters geplaatst om het blok beter te laten ademen. Door de anaboleninjectie steeg de topsnelheid van de bus naar 208 km/u.
Na de Dakar-avonturen van de T3 B32 schijnen er bij Porsche en VW plannen te zijn geweest om de opgefokte baksteen in productie te nemen. We hebben het hier over de jaren tachtig, waarin emissieproblematiek amper bestond, dus zo gek was dat hersenspinsel niet eens. Het is er helaas nooit van gekomen. Geen massaproductie van de meest vierkante Porsche ooit. Wél zijn er een aantal exemplaren gebouwd. Sommige bronnen zeggen negen stuks, anderen hebben het over twintig exemplaren. Ze werden verdeeld over een handjevol Europese Porsche-dealers. Zo nu en dan duiken ze nog wel eens op bij veilingen, waar ze voor astronomische bedragen worden afgehamerd.
Orichy zegt
In één woord; Geweldig!
Maar wat een geniaal uitgevoerd plan, een uniek snelle rakker!
henkhupelschoten zegt
https://www.youtube.com/watch?v=AMWgByFTxAM voor de liefhebbers van oude transports, dit is weer een filmpje over geheime hallen van autofabrikanten. grip rtl is weer langs geweest en dit keer Volkswagen en Karmann. zeker de moeite waard om te kijken!
henkhupelschoten zegt
@henkhupelschoten: hier komt overigens ook de B32 in voor.
kolonelrangpang82 zegt
Leuk stukje! Jammer dat dit soort plannetjes hedendaags niet meer kunnen.
g40freak zegt
@kolonelrangpang82: er staat me toch een t5 bij met 911 turbo running gear geloof ik.
Kwam ook nog voorbij op AB.
Dutchdriftking zegt
@g40freak: klopt maar was die wel van VW zelf?
jaimeeus zegt
Wat een toffe bak, moet een leuke ervaring zijn om nietsvermoedende mensen het snot voor de ogen te rijden.
Dutchdriftking zegt
De mooiste transporter met een geweldig blok. Heerlijj!
Mpower zegt
Hebb0n!
krokant zegt
Wat is Synchro?
estoque zegt
@krokant: 4 wiel aandrijving van VW
desjonnies zegt
@krokant:
VW’s 4-wielaandrijving.
centho zegt
@krokant: ik denk dat ze 4 wiel aandrijving bedoelen.
papa zegt
@centho: 4 x 4 van vw
Dutchdriftking zegt
@krokant: is idd de voorloper van 4 motion. Voor de taalnazies, het is zonder H
johanhummer9 zegt
@krokant: nou nog 1 dan hebben 6 mensen jou uitgelegd wat synchro is
krokant zegt
@johanhummer9: Ja, als je het zo stelt lijkt het een domme vraag van mij maar er wordt nergens in de tekst toegelicht was Syncro/Synchro is dus ik dacht ik vraag het maar gewoon;)
swaffelaer zegt
@krokant: dat is vierwielaandrijving van Volkswagen.
roppp zegt
230pk was toen veel. Dat wordt tegenwoordig gewoon uit een 1,4liter motortje gepeuterd. De vraag is natuurlijk hoe lang dat meegaat.
O plaat zegt
@roppp:
Wat ook altijd grappig is, is wanneer die 1.4 motoren met +150PK een berg op proberen te klimmen.
roppp zegt
@shiva: moeten ze zeker halverwege aan de zuurstof
desjonnies zegt
Een Impreza WRX blok schijnt ook veel te worden gebruikt in VW Transporter kringen
e1000bmw zegt
@desjonnies: maar dat is vanwege de betrouwbaarheid en lage kosten. ;)
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@e1000bmw523i: Mwer omdat ie plat is.
jrk68 zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel:
Als dat de enige rede zou zijn, dan hadden ze net zogoed het originele blok kunnen gebruiken….
Zoals altijd heeft sjonniepedia het hier bij het enig juiste eind.
e1000bmw zegt
Wanneer kunnen we een Transporter met Porsche-badge verwachten…?
Pallas zegt
@e1000bmw523i: Of een
911 met een t3 blok.
Robert zegt
@e1000bmw523i: ik zou zeggen, ga op zoek naar een Porsche Cayenne op grijs kenteken, dan kom je al een heel eind.
ronaldddvos zegt
@bouwvakkert iets voor jou?
michaelcorleone zegt
Transporters zijn leuk, ook de oudere Transporters blijven leuk.
Hupke zegt
Sta je daar wel voor lul met een vw transporter met fuchs velgen.
desjonnies zegt
@Hupke:
Eerder die sneu neuzen uit die Mercedes pop-up.
Hupke zegt
@desjonnies:
De schoentjes die dat ding aanheeft kan ik niet zien, maar bij zo’n transporter horen toch echt wel saaie stalen velgen, en dan iedereen doen verschieten met de vaart die in zo’n ding zit.
jrk68 zegt
@Hupke:
Ziet er beter uit dan Bentley velgen op een Golf.
Zoch zoiets wanstaltigs bij je bovenburen, tegenwoordig plakt elke sneuneus met een minderwaardigheidscomplex een Auwdi grill op zijn VW.
De oogst van deze week, een Polo, 2 Scirocco’s en een Passat die dachten dat hun wiegje in Ingelstadt stond.
lamborgfan zegt
@jrk68: Stond hier van de week een seat leon met, jawel, Lamborghini Gallardo velgen..
Bluhk.. Zum kotsen!
nicoalex zegt
In Nederland rijd een blauw t3 rond met een r36 twin turbo met rond de 600 pk. Gaat ook leuk vooruit!
jrk68 zegt
Erg gaaf, wist niet eens dat dit bestond.
In mijn jeugd dacht ik origineel te zijn door van een bouwpakket van een 956 en een T3 mijn eigen fantasiebus te knutselen….
Bij mijn projectje lag de motor wel op de goede plek, zo snugger was ik destijds al wel….
norge zegt
Ooit in de Autoselect 1 gezien die ze ingericht hadden als kantoor. Met leren draaistoelen enzo . Aannemers eindbaas..
mrrallycross zegt
Zo rijdt er op de ring ook vaak een getunde versie. In het wit vaak
E34M5Touring zegt
Zoiets is leuk om zelf te maken. T3’tje syncro op de kop tikken, lekker Porsche blok regelen ergens en aan het knutselen. Heb je niet het chassisnummer maar wel eentje waarbij je niet bang hoeft te zijn voor schades etc. Het zal zeker vermakelijk rijden.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Bij jouw in de buurt doen ze nog weleens aan terreinsport, daar rijdt een door Duitsers verbouwde T3, hoog op de poten en met een middenmotor.
Zou eens gaan kijken als ik jouw was. Volgens mij rijden ze eind van het jaar nog in Hardenberg.
jrk68 zegt
@jrk68:
http://i.ytimg.com/vi/olczQaI0xow/maxresdefault.jpg
Dit is de T3 die ik beschreef.