Leuk dat die 918 ondanks minder power en veel meer gewicht minimaal net zo snel blijkt te zijn als de LaFerrari en de P1, maar verwacht niet dat ze elke avond trouw bij jou in de garage staat.
Het alombekende hypercar trio is opgebouwd uit een Brit, een Italiaan en een Duitser. Vraag de gemiddelde ‘kenner’ welke van de drie naar verwachting het vaakst bij de dealer staat en de kans is groot dat de Italiaan of Brit als favoriet wordt aangewezen voor deze twijfelachtige eer. Stereotypes uit het verleden zijn immers net als John McClane, ze sterven maar moeizaam.
Toch is het juist de Duitse dikbolide die inmiddels al voor de zoveelste keer wordt teruggeroepen naar de dealers. Jawel, je leest het goed, de vierde keer. Dankzij de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) weten we namelijk dat er 306 van de 918 Porsche 918’s een pitstop moeten maken vanwege problemen met de voorwielophanging. Het berichtje van de NHTSA leest op klassiek droge wijze:
“Front lower control arms may crack
A cracked lower control arm may affect vehicle handling, increasing the risk of a crash.”
Eerder moest de 918 ook al terug vanwege het feit de bekabeling van de ventilator beschadigd zou kunnen raken door een koolstofvezel onderdeel. Tevens waren er nog problemen met het chassis, de achteras, iets met de elektronica en de gordels.
Hoewel de LaFerrari ook al eens terug moest naar de dealer, zou ons advies aan eigenaren van de 918 dan ook zijn: ruil dat kreng gewoon tegen een eiland. Of verkoop ‘m en schaf die geweldige voorganger van de 918 met V10 aan, nu het nog kan.
fiestacruizer zegt
BIj mooie auto’s is het meestal net als bij bloedmooie auto’s. Ja brengen beleving en avontuur. Ze zitten vol passie en het is waar elke gezonde man van droomt… maar wie kiest voor betrouwbaarheid kan beter terecht bij een lelijke toyota.
pomoek zegt
@fiestacruizer: ik vermoed dat je bij de tweede “auto’s”, dames bedoeld? Of heren, i’m not judging…
fiestacruizer zegt
@fiestacruizer: *vrouwen
hplh zegt
@fiestacruizer: toyota roept ook genoeg terug
buutvrij zegt
@fiestacruizer: helaas kiezen veel jan modalen echter niet voor een Toyota maar voor een dikke duitser die eigenlijk niet in het budget past. En vieren leegloop projecten hoogtij. De ANWB vaart ook wel bij die duitse prut…
ko4n zegt
@buutvrij: klopt de ANWB vaart in Tourans
maferick74 zegt
@fiestacruizer: just love my ugly toyota corolla
postzegel zegt
@maferick74: What a beautiful prius! (said no man ever)
Bart_V zegt
@maferick74: ik sluit me aan heb er 2
biohazardracer zegt
Dus als ik het goed heb kan uit dit bericht ophalen dat de P1 het minst bij de garage staat van de 3?! Hebben die britten het toch verdomd goed voor elkaar.
lekkaah zegt
@biohazardracer: geloof er geen reet van eigenlijk :)
donvincenzo zegt
@lekkaah: Een McLaren is heel betrouwbaar, zo lang er maar geen Honda motor in zit…
rufctr01 zegt
@donvincenzo: nee, want daar zijn ze toch best vaak wereldkampioen mee geworden in het verleden…
lincoln zegt
Plak er een Alfa badge op en noem het “karakter” ..
Problem solved ..
mzonneveld zegt
@lincoln: True story…
marc94 zegt
@lincoln: Of benoem het feit dat het VAG is, dan verklaart het zichzelf.
Donstil zegt
@lincoln: En iedereen loopt er ineens mee weg omdat het merk 25 jaar geleden een hitje had.
thomasthomas zegt
Je hoeft het toch niet zelf te repareren. Kun je ondertussen lekker in de showroom rond snuffelen of een andere Porsche als leenauto meekrijgen.
berlinetta zegt
@thomasthomas: Dan zou ik een GT3 of GT4 meenemen. Daar kun je nog een hoop lol mee beleven tov de 918. De rest is allemaal een flinke stap terug.
berlinetta zegt
Zou dat kunnen komen doordat Porsche op het laatste moment allerlei aanpassen heeft verricht aan de 918 om zo de concurrentie te kunnen bijbenen? Het is wel opvallend te noemen.
dare2think zegt
As good as a car can be… shortly
harrie zegt
Porsche neemt geen enkel risico, voor je het weer een soort familie Walker weer achter je aan.
lincoln zegt
@harrie:
Niet iedereen is zo slim als jij om geen autofabrikant te zijn ..
Echt heeeeeeeel slim van je ..
pomoek zegt
That’s it, ik koop de McLaren.
siebren zegt
@pomoek: Dat wordt dan wel een 2e hands http://www.autoblog.nl/nieuws/deze-12-autos-zien-we-niet-meer-terug-in-2017-93889
pomoek zegt
@siebren: ah, ok, dan blijf ik wel doorrijden in mijn 20 jaar oude derde handje.
elemento zegt
Alfa karakter? Alfs gt 1.9 jtd heeft mij nooit in de steek gelaten… ik hoorde dat teller op de 398.000 was
lincoln zegt
@elemento:
Plak er een Kia badge op en noem het een saai grafhok ..
Another problem solved ..
lekkaah zegt
@elemento: Tsja, het is het 1 of het ander voor de fabrikant, of betrouwbare wagens maken voor de volwassen klant met spaarcentjes, die over 3-6 terug komt om lachend een nieuwe af te nemen, of 1 maal een onbetrouwbaar stuk stront te verkopen om ze vervolgens nooit meer terug te zien.
Maar wacht, er is meer! Doordat die meuk voor een koek en een ei op de markt worden gesmeten, en veel pubers ‘voor waaainig’ in een blitze 16 kleppert willen rijden, krijgt Alfa Romeo daarvoor in ruil dus wel een zeer loyale jonge fanbase voor terug!
9114life zegt
@elemento: een teller die geluid maakt?! Zou toch dringend eens laten nazien,
archiebald zegt
Zolang het een terugroepactie is en gratis is is er niets aan het handje toch?
Maarten123 zegt
Ik hekel altijd dit soort stemmingkwekerij. Op zo’n kleine oplage kun je nu eenmaal niet zo goed tests uitvoeren. Daarnaast wil de klant in dit segment het nieuwste van het nieuwste, geen doorgewinterde en uitontwikkelde techniek. Zou dus geen problemen hebben met een terugroepactie (dus geen pechstatistiek). Betekent niet direct dat je met panne op de vluchtstrook staat.
pomoek zegt
@maarten123: ik denk dat Porsche deze aanval van @jaapiyo wel kan hebben :-).
dwersbongel zegt
Zolang het om terugroep acties gaat is er geen probleem. Toyota’s worden ook wel eens teruggeroepen.
Hupke zegt
May crack … ik zou eens graag willen weten wat erachter zit.
Productie foutje of een of ander onbenul dat erachter gekomen is dat carbon sowieso vol scheurtjes zit…
p993 zegt
Zonder nu direct de fanboy ui te hangen, wijzig aub die titel even, riooljournalist! Het aantal terugroepacties is geen maat voor betrouwbaarheid…wellicht is er zelfs een omgekeerd verband. Leve de 918! :)
pinut187 zegt
Dat is al probleem nummer 6, gaat de goede kant op..
buutvrij zegt
Porsche is tegenwoordig beter in sjoemeldiesels, trekhaken en walvissen. Typisch VAG
Jantje_555 zegt
auto is mannelijk hoor, weet niet waarom er “ze” in het artikel staat…dit zou een autowebsite toch wel moeten weten.
sracert zegt
Wat een afgang!
tarquesh zegt
Wel eens gehoord van uitontwikkeling?
Neem een 911. Die is al 50 jaar in productie, en evalueerd. Kijk niet gek op als over 10 jaar een electromotor voorin de neus ligd en een flinke accu op de achteras. Toepasselijk 911 E.
Zo, dat was m’n glazenbol.
grandmasterb zegt
@tarquesh: nou de 911 is juist het voorbeeld van een onbetrouwbaar kreng, pas na tientallen jaren prutsen aan dat modelletje kreeg porsche het voor mekaar om hem betrouwbaar te maken, hoewel de motor nog steeds op de verkeerde plek zit.