De klasse voor echte helden?
Waarschijnlijk is het allemaal puur sentiment. In de jaren ’90 vond ik Le Mans racen het mooiste wat er was. De auto’s die toen meededen waren zo ontiegelijk cool. Dat niet alleen, heel veel merken deden mee. Met name de 993 Porsche 911 GT2 was favoriet. Niet alleen omdat dat de auto was waarmee je begon in het verslavende racespel ‘Sports Car GT’, maar vooral om die brede kont en heftige vleugel. Heerlijk fout, zo’n onbescheiden Porker.
Fast forward naar 2019. Op dit moment is een raceversie van de 911 er nog altijd. Er is wat minder overlap met de straatauto’s, maar gelukkig brengt de nieuwe GT2-klasse daar verandering in. In de Blancpain Endurance Series is er voor dit jaar een nieuwe klasse: de GT2 die bóven de GT3 klasse gepositioneerd wordt. Voorheen was GT2 een veel voorkomende klasse, maar voor dit seizoen lijkt Porsche de enige te zijn.
Volgens diverse bronnen zal dat ook zo blijven. Er zijn namelijk, op de Porsche 911 GT2 RS Club Sport na, geen andere GT2-auto’s ingeschreven voor 2019. Nu schijnt het mogelijk te zijn om de Ferrari 488 GTE Evo, Ford GT en enorme BMW M8 GTE in te schrijven, maar die worden niet aan privé-teams verkocht. De Porsche 911 RSR met middenmotor wordt ook niet aan privé-teams verkocht, maar de veel coolere GT2 RS Club Sport dus wel.
JanJansen zegt
Sinds wanneer is een GT2 cooler dan een Le Mans winnende RSR met middenmotor?
Een RSR is toch echt een ander kaliber.
maxidyne zegt
Oja; de Roock 993 GT2 uit Sports Car GT, vele uurtjes mee geracet! Lekkere kleurencombinatie ook: blauw met grijs.
willeme zegt
@maxidyne: Ja, precies die!!!!
carmasterr zegt
Ik snap helemaal niks van SRO GT2. Ze hebben meer vermogen maar zijn vrijwel gelijk aan de standaard autos wat betreft onderdelen zoals de motor en bak. Aerodynamica speelt een hele kleine rol vergeleken met GT3. Waar komt GT2 dan terecht? Ze zullen sneller zijn op sommige rechte stukken maar in remzones en bochten leggen ze het af. Overall zullen ze dus bijna overal langzamer zijn.
Wat is dan het punt? Betaalbaarheid is aangehaald door Stephane Ratel, maar daar hebben we GT4 al voor. Die klasse is de laatste jaren flink aan het groeien omdat GT3 redelijk vol zit en best duur is. Dus GT2 heeft in mijn ogen niet bijzonder veel bestaansrecht. Het feit dat alleen Porsche er zin in heeft bevestigt dat alleen maar.
carmasterr zegt
-Edit: thanks! Dank u is inmiddels gefixt!-
Daarnaast heb ik vraagtekens bij de 488 GTE Evo, Ford GTE en M8 GTE binnen deze klasse. GTE legt veel nadruk op aerodynamica en weinig op vermogen. De Porsche GTE heeft bijvoorbeeld 200 pk minder dan een GT2. Ik zie niet in waarom je die auto’s naast de GT2s zou willen zetten, ook al waren ze wel beschikbaar. GTE heette vroeger GT2, maar verder hebben ze totaal geen raakvlakken met elkaar.
grrrrommmmm zegt
ohhh 20109 pas, dan zal het in de tussenliggende jaren vast spannend worden door het wijdverspreide deelnemrsveld ?
ghost zegt
Wel lekker hoor!
FeRaRi zegt
Ik snap even niet hoe je erbij komt dat de 488, RSR en GT niet aan privé teams worden verkocht, want in het ELMS en WEC rijden er genoeg privé teams met die bolides en worden deze dus wel verkocht aan klanten.. of zie ik nu iets over het hoofd?
carmasterr zegt
@ferari: Wat je mist is dat het pas na een jaar mag binnen het WEC. AM (amateur) teams mogen alleen met auto’s rijden die minimaal een jaar oud zijn. De huidige spec mag voorlopig dus inderdaad niet doorverkocht worden.
FeRaRi zegt
@carmasterr: Daar ben ik zeker van de hoogte. Echter zijn de huidige spec auto’s van het wec pro veld niet ondergaan aan flinke updates, dus zijn alle auto’s die nu in de am categorie rondrijden bijna hetzelfde als de pro auto’s. Uiteraard zijn er hier en daar wat kleine updates, maar om te beweren dat deze auto’s niet verkocht worden vind ik niet kloppen.
technofreak zegt
“In de jaren ’90 vond ik Le Mans racen het mooiste wat er was. De auto’s die toen meededen waren zo ontiegelijk cool. ” Wat ben je een broekie @willeme ;-)
De jaren 80 waren veeeeeel mooier ;-) (en de tijd van de gt40 en 917 natuurlijk)