De gepersonaliseerde kentekens in België winnen nog altijd aan populariteit.
2014. Dat was het jaar dat de Belgische overheid gepersonaliseerde kentekens introduceerde in het land. Een gimmick, zou je allicht denken. En ja, op meer dan zes miljoen auto’s in België zijn de aantallen met een persoonlijk kenteken niet heel groot. Toch is het een succes voor de overheid, die er een leuk zakcentje aan overhoudt.
Uit cijfers van Independer.be blijkt dat er in België bijna 46.000 auto’s rijden met een gepersonaliseerde nummerplaat, daarover bericht HLN. De grootste kans om een auto tegen te komen met een uniek kenteken is in Knokke. Nu is het sowieso zien en gezien worden in deze Belgische badplaats, zeker in de zomer. Dan kan je natuurlijk niet komen aanzetten als Belg met een dikke wagen zonder uniek kenteken. Als je in Wallonië bent is de plaats Lasne in Waals-Brabant de place to be als het gaat om kentekens met een persoonlijk tintje.
Een personenauto, een motor, een aanhangwagen of een oldtimer van 25 jaar of ouder. Voor allerlei categorieën voertuigen is het sinds 2014 mogelijk om in België met een gepersonaliseerd kenteken te rijden. Zo’n plaat kost ongeveer 1.000 euro en voor bedrijven is het ook nog eens fiscaal aftrekbaar.
46.000 gepersonaliseerde nummerplaten op meer dan zes miljoen auto’s in België klinkt niet als ontzettend veel. Van een megasucces kun je dus niet spreken. Er zijn duidelijk een groot aantal automobilisten in België die het niets interesseert. Van 1.000 euro kun je natuurlijk een hoop andere dingen doen. Zeker als auto’s je niets interesseert zal zo’n persoonlijk kenteken je vermoedelijk niets doen.
Aan de andere kant zijn deze aantallen ook wel weer leuk. Je valt nog altijd op met zo’n plaat als Belg zijnde. Belgen mogen combinaties van maximaal acht karakters verzinnen, maar er is ook een zwarte lijst met verboden combinaties. Humor is ze niet vreemd: een kenteken als KUT-WIJF is volgens onze Belgische vrinden van de overheid absoluut geen probleem.
Foto: 911 Dakar met uniek kenteken via @woutersleyffers
Dutchdriftking zegt
Als de overheid na aftrek van de administratieve kosten zo’n 900 euro per kenteken overhoud lijkt mij dit een meer dan succesvolle aanvulling voor de schatkist. Snel invoeren hier in Nederland.
petroldrinker zegt
Ik had zo graag dit in NL gehad, ik zou een hele stapel diverse kentekens aanvragen om mee te rouleren op auto’s of gewoon een aantal heb liggen alvast, toepasselijk per auto, of gewoon kentekens waarvan je weet dat mensen het aanstootgevend vinden (denk aan een kentekenplaat met He/She ofzo voor die woke pronoun idioten), of met sexuele inuindos etc
Edge zegt
Ik snap niet zo goed waarom de Nederlandse overheid dit niet aanbiedt. 46 miljoen euro inkomsten verspreid over 10 jaar is natuurlijk een druppel op de gloeiende (kenteken)plaat en er zal natuurlijk ook wat vanaf moeten voor de handeling die ze eraan hebben, maar het is wel gewoon makkelijk verdiend geld. Overheid blij, automobilist blij. What’s not to like?
Robert zegt
Het probleem zit hem, dat in Nederland het kenteken is verbonden aan het voertuig, i.p.v. de kentekenhouder. Zou je dat in Nederland ook willen invoeren, moet het hele registratiesysteem van de RDW op de schop. En aangezien dit kentekenregistratiesysteem (3x woordwaarde) tot de weinige IT systemen van de overheid behoort is die goed (lijkt te) werken, geldt hier het adagio: don’t fix it if it ain’t broken.
crashingduke zegt
Zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Optie één is het als shortcut te registreren. bv. 7M-GTE -> XB99LK. Optie twee is het persoonlijk maken 7M-GTE -> Crashing Duke. Verzekering persoonlijk regelen en wb ook. Tegen een passend tarief. Wat dan weer status verhogend werkt.
Friez zegt
Dat is in Groot-Brittanië niet anders, maar daar lukt het ook. Je hebt dan gewoon persoonlijke kentekens in je eigen bezit. Je auto wordt afgeleverd op een standaard kenteken (die bij de auto hoort). Het enige dat je hoeft te doen is jouw gepersonaliseerde plaat ‘aanmelden’ voor je auto, de platen op de auto zetten en de ‘standaard’ kentekenplaten bewaren voor als je de auto weer verkoopt. Zou in Nederland ook gewoon moeten kunnen, lijkt mij.
b00st zegt
Er moesten enorm veel IT systemen aangepast worden om de verwerking van deze kentekens te kunnen doen, overal waar validatie op zat (alles dus) : inschrijving, verkeersbelasting, boetes (flits, parkeer, lokaal, nationaal, …), enz. Nu hadden we in België historisch al verschillende kentekenformaten (huidig (1-ABC-123), oud (ABC-123 en 123-ABC), heel oud (AB-123); dus dat zal vast geholpen hebben, maar ik weet niet naar welke kant de kosten balans gaat.
potver7 zegt
Nou ik weet wel een paar redenen hoor…
Zoals IT-systemen die moeten worden aangepast (niet alleen bij RDW, ook bij handhavingsdiensten, verzekeraars en wat niet al…), en volgens mij heeft de Nederlandse overheid genoeg problemen op het bord die hogere prioriteit hebben om opgelost te worden.
Je hebt het over ongeveer 0,001% van de totale rijksbegroting, ik snap best dat hier geen energie in gestoken wordt.
Dutchdriftking zegt
Doe het voor 500 per plaat en nog veel meer mensen doen het. En de plaat ook gewoon lekker autogebonden houden. Het juiste kenteken is waarde verhogend, en dan kan je bij de volgende weer een nieuwe combinatie verzinnen.
petroldrinker zegt
@dutchdriftking Ik ben helemaal voor persoonlijke platen, maar niet om ze auto gebonden te maken, als ik mijn initialen ofzo erop heb staan, wil ik die mee kunnen nemen naar mn volgende auto, of als ik een (voorbeeld) BMW heb met BMW int kenteken en ik koop als volgende auto weer een BMW, wil ik hem daar gewoon naar mee kunnen nemen.
Andere reden, ik zou ook kentekens kopen op speculatie, zoals kenteken met alleen 1 erop, of 27/4 (voor de koningshuis fans) en zo kan je nog veel meer verzinnen wat met de tijd geld zal opleveren…
DAT zegt
Deze is ook grappig:
https://www.lensvelt.nl/userdata/lijsten/81/614–T.jpg?v=FavqN0XAYX
jaso013 zegt
Heel snel invoeren! Maakt het nog makkelijker om de paupers ertussenuit te halen! Echt heel erg sneu die gepersonaliseerde platen.
kniesoor zegt
In het VK zijn teksten op vanity plates doorgaans van de beschaafde soort. Die in België hebben vrijwel zonder uitzondering een hoog proletengehalte.
pomoek zegt
Ach er zijn ergere dingen in het leven, maar die gepersonaliseerde platen. Ik weet niet hoor, je komt toch betrekkelijk puberaal over.
dromedaris zegt
Ik vind het debiel. Precies of je vergeet eigen naam. Pure ego streling voor narcisten. Voor bedrijven vind ik het dan weer niet zo dom, da’s extra reclame want zo’n plaat springt erin uit tov gewone platen.
tortuga zegt
Deze morgend nog de plaat M-3-E-30 gezien op een X3. Wel één met prima moortje in en geen IX toestanden
harrie zegt
Lac Rose, de finish van de laatste etappe van Parijs-Dakar.
Subtiel, een stuk beter dan die ’thug life’ cliche vanity plates op Audi RSjes.
pomoek zegt
@harrie: dnk, ik dacht even dat deze Belgische persoon fan was van het spelletje lacrosse, maar niet voor een extra medeklinker wilde betalen…
cossiekiller zegt
Een straat verder dan waar ik woon is er iemand met een CLA met de plaat ‘FAKETAXI’
Tja… Moet je nu doen alsof je de grap doorhebt of niet… Hmmm 🤔