De bestverkochte Volkswagen wereldwijd is overigens ook geen Polo afgelopen jaar.
Net als de Kever staat de Golf bijna synoniem aan Volkswagen. Zeg je Volkswagen, denk je aan een Golf. De auto voldoet voor veel mensen aan alle eisen. De Golf is relatief betaalbaar, comfortabel, praktisch en veilig. Met veilig bedoelen we niet alleen de crashprotectie, maar het is ook een veilige keuze. Je weet wat je in huis haalt.
Nieuwe nummer 1
Onwillekeurig zou je daardoor (kunnen) denken dat de Golf ook de bestverkochte Volkswagen wereldwijd is. Niets is echter minder waar, want er is een nieuwe nummer 1! Het is namelijk de Tiguan die de titel meest populaire Volkswagen wereldwijd mag dragen.
6.000.000 Tiguans
Ondanks de lockdown (vanwege corona) in enkele Volkswagen fabrieken, heeft Volkswagen de mijlpaal bereikt van 6.000.000 Tiguans. De meeste Tiguans worden in Duitsland (Wolfsburg) gebouwd, maar ook in Algerije, India, Indonesië, Maleisië en Mexico loopt de compacte crossover van de band.
Alsmaar populairder
De verkoopcijfers van de Tiguan verbeteren bijna ieder jaar. In het eerste jaar verkocht Volkswagen er 120.000 stuks van. Dat aantal is behoorlijk gestegen, want in 2019 werden er 910.926 Tiguans aan de man gebracht. Elke 35 seconden komt er een nieuwe Tiguan ter wereld. Dankzij de 910.926 exemplaren is de Tiguan niet alleen de bestverkochte Volkswagen van het jaar, maar ook de het bestverkochte product van de Volkswagen Group.
Crossover
Op zich is de groei wel te verklaren. De Golf is een C-segment hatchback en alhoewel die in Europa nog altijd populair zijn, geldt dat minder in de Verenigde Staten en Azië. Daar heeft men graag een sedan, maar dus nog liever een crossover. Ook in Europa doet de crossover het uitstekend. De goede verkoopcijfers in de VS komen voornamelijk door de Tiguan met de lange wielbasis, die bij ons Tiguan Allspace heet.
Facelift
De huidige Tiguan is dus niet aan te slepen. Om de populariteit in stand te houden heeft Volkswagen een facelift aangekondigd. We hebben slechts één afbeelding (boven), maar het is duidelijk dat de Tiguan kenmerken gaat krijgen van de Golf VIII (koplampen) en Touareg (grille). Verwacht overigens geen revolutie qua designgebied, een fabrikant is meestal behoorlijk behoudend met een facelift als het model erg in de smaak lijkt te vallen.
Plug-in hybride. Eindelijk.
In technisch opzicht kunnen we wel een paar belangrijke dingen melden. Zo zal de Tiguan hoogstwaarschijnlijk het nieuwe MIB3-infotainment systeem krijgen. Op het gebied van motoren zullen de huidige motoren van de Golf toegepast kunnen worden. Belangrijker is dat Volkswagen ein-de-lijk de Tiguan GTE bevestigd heeft: een plug-in hybride. In China was er overigens al een Tiguan L PHEV (afbeelding boven). Ook een Tiguan R met 300 pk, vierwielaandrijving en automaat zal verschijnen. De facelift van de populairste Volkswagen wereldwijd wordt deze zomer verwacht.
johnwaters zegt
VW Kever 21.529.464 stuks. De auteur zijn beperkte kennis speelt hem weer eens parten.
willeme zegt
Oh, helemaal vergeten te informeren. Speciaal voor jou: de kever wordt al jarenlang niet meer gebouwd. New Beetle en Beetle ook niet meer ;-)
potver7 zegt
@willeme: tsja, als je zo gaat beginnen… De originele Tiguan wordt ook niet meer gebouwd, waarom wordt die dan wél meegenomen in deze statistiek? Die mag dan dezelfde naam hebben en in hetzelfde marktsegment zitten, het is niet dezelfde auto. In zekere zin heeft de Golf de Kever vervangen (qua marktpositionering), maar omdat het ding om marketingtechnisch redenen een andere naam kreeg telt dat ineens niet meer. En juist om die reden zijn dit soort statistieken volstrekt nietszeggend.
Dutchdriftking zegt
@johnwaters: Was de azijn lekker vanmorgen?
vopo zegt
@johnwaters: als er bij Autoblog iemand is met veel kennis over auto’s is het Willeme wel.
gregorius zegt
Even goed lezen Jan Water.
Het gaat om jaarlijkse productie cijfers; niet om de totaal aantal die gemaakt zijn.
In 2019 werden er ‘maar’ 706k Polo’s en 680k Golfs gemaakt. Daar hoort de Jette overigens niet bij, want daar zijn er 610k van gebouwd (is dat echt iets anders dan een Golf-sedan?; dus ‘wint’ de Tiguan dan echt?).
In 2018 werden er overigens ook meer Tiguans dan Polo’s of Golfjes gebouwd, volgende de VW gegevens.
Andere media posten overigens ook een lijstje van de modellen en productie nummers van 2019 vs 2018
johnwaters zegt
In 1971 werden er 1,291,612 VW kevers gebouwd.
vondick zegt
1971 is dood, grapjurk
laptom zegt
@johnwaters: Er zijn toch in totaal veel meer Golf en Polo’s gebouwd in hun levenscyclus? Maar als ze afgelopen jaar bedoelen dan kan de Tiguan wel kloppen. Beetje vreemde titel dan.
erikabarth zegt
@Johnwaters eens het zijn altijd van die standaard internet verhaaltjes/info die je overal kunt vinden.
Henk_he zegt
Het bestverkochte product van de VAG-groep is toch hun curryworst?
haio zegt
@Henk_he: Volgens mij klopt dat ja :) Ze hebben toch ook hun eigen product-nummer, of hoe dat ook moge heten?
Stijnson zegt
@Henk_he: Dat klopt zeker!
Robert zegt
@Henk_he: klopt. De worst heeft ook z’n eigen onderdelennummer: 199 398 500 A. En normaliter o.a. hier te koop: https://www.gesundekost.org/shop/VW-Currywurst/ alhoewel ze nu tijdelijk niet meer te koop zijn vanwege de lockdown in de fabriek waar deze worden geproduceerd.
pomoek zegt
Toen ik zag wie dit had geschreven verwachte ik een andere conclusie. Volgens mij heb je heel hard je best gedaan om niet in een tirade uit te barsten!
vondick zegt
Ik denk dat het belangrijk is dat we onderscheid gaan maken tussen auto’s en vervoersmiddelen. De meeste SUVs mogen natuurlijk niet de titel auto dragen, evenals een aantal a-segmentertjes. Dan word dit artikel ook opeens een stuk logischer. Golf is dan weer gewoon meest verkochte auto van VW.
koeberg zegt
Geen Golf en geen Polo.
Ehh Up?
.
Tiguan!?
Dutchdriftking zegt
Tja, niet verrassend met de huidige cross-over hype, al zou deze nog wel eens ingehaald kunnen worden door de T-roc. Eigenlijk best een fijne ontwikkeling. Straks kan je een doodsaaie Golf rijden, en toch uniek zijn!
grasvreter zegt
Ik vind de huidige tiguan een prachtige auto, veel mooier dan de kleine broertjes, die naar mijn mening vrij lelijk zijn. De 1e generatie tiguan was wel echt slecht, zo slecht dat in de VS de consumentenbond het afrade om die auto te kopen. Weet niet hoe de huidige het doet.
Calimero zegt
Je verwacht het niet, ik zag het tenminste niet aan komen. Sterker nog ik moest even nadenken over hoe de Tiguan er ook al weer uit ziet. Tot ik de foto’s bij het artikel zag.
In zie de auto, naar mijn idee, niet bij bosjes rond rijden dus ja…..
emping zegt
@milan0: het gaat dan ook om de verkopen wereldwijd.
Henk_he zegt
Het Nederlandse wagenpark is ook niet representatief voor de rest van de wereld. Dus niet vreemd dat je de Tiguan veel minder ziet dat bijvoorbeeld de Polo of Golf. Overigens zie ik de Tiguan regelmatig rijden, maar de VW-dealer zit hier dan ook vlakbij.
toyotafortuner zegt
Hm… De Tiguan wordt gemaakt en verkocht in Indonesië… Maar dan ben je omgerekend minimaal 40k kwijt. Lekkere Volks wagen dan.
faithnomore zegt
droevig, wanneer gaat die belachelijke hype eindelijk eindigen.
focusrs1 zegt
Populairste die mpv meuk maar de leukste blijft nog steeds de golf mk1 gti
realhustler zegt
Indirect mogen we maar 100 door die suvjes en crossovers. Motoren van auto’s worden steeds efficienter, en auto’s steeds veiliger, dat maakt ze echter zwaarder. Dat heft elkaar ruim op, echter nu vinden steeds meer mensen het leuk om een onnodig hoge auto te kopen, die dus nog zwaarder is, en een hogere luchtweerstand.
Ik denk dat de besparing als iedereen gewoon hatchbak/station of sedan zou rijden dusdanig is, dat het hele 100 gedoe niet nodig was geweest.
Nee, ik rij geen suv, ik hou het bij een station, zeker net zo ruim zoniet ruimer. En ik hou afstand, daardoor hoef ik niet over de auto voor me te kijken en is die hoge auto niet nodig.