Een kanariegele en rechtsgestuurde 991 Carrera 4S?
Aber nein! In het land waar de 911 (rijtest) al sinds jaar en dag de absolute alleenheerser is in het sportwagensegment, werd de Porker afgelopen maand wel door een heel onverwachte concullega van de troon gestoten. Het was namelijk een Ford Mustang! De overwinning was redelijk nipt, met 780 stuks (Mustang) tegen 752 (911).
Vaste lezers hebben uitgebreid kennis kunnen maken met de ‘Stang tijdens de 24 uur van Mustang. Lang verhaal kort: geweldige auto (zeker met V8), maar helaas irrelevant voor de Nederlandse markt dankzij een oerwoud aan fiscale regels die de prijs van deze beul opdrijven tot bizarre hoogten.
In Duitsland betaal je voor de viercilinder trouwens 38.000 euro, tegen 43.000 euro voor de V8 (rijtest). Pak er voor de volgende zin even een zakdoek bij, want in Nederland mag je 108.000 ekkermannen aftikken voor een Mustang met het juiste blok. Tijd om te verkassen. (via: CNN)
pomoek zegt
Volledig eens met de laatste zin van dit artikel: als je in een Mustang wil rijden ga dan alsjeblieft in Duitsland wonen…
meneer zegt
@pomoek: ondanks dat ik zelf beide niet zou kiezen hoor ik liever een mooie musclecar met V8 langsrijden dan zo’n 13 in een dozijn stofzuiger achterin de zoveelste 911
humpyourdog zegt
@meneer: ik wil jouw stofzuiger met 6 cilinder boxer wel eens lenen!
denniss00 zegt
@humpyourdog: Dat ding zuigt dan nog harder als je ma!
humpyourdog zegt
@denniss00: Ze heeft een nieuwe vriend, dus dat kan erom spannen!
danone zegt
@meneer: ho ho, stofzuiger?? Stofzuiger met turbo zal je bedoelen!! (Ben echt een 911 fanaat trouwens, echt)
BaRa zegt
@danone: No offence, maar de hedendaagse 911 met turbo klinkt verschrikkelijk fake.
JamesBond007 zegt
Voor 5.000 euro 4 cilinders meer.. Pff 70 jaar later is het onze eigen regering die ons naait..
bikevscar zegt
Wat hebben we het toch goed in Nederland!
agera zegt
Ik ga emigreren
cadrez zegt
Niet alleen in Duitsland. Ook in België betaal je ‘amper’ 42k voor de V8. Wel moet je hier bij ons een eenmalige inschrijvingstaks voor betalen van 10.493 euri. En betaal je ook een jaarlijkse verkeersbelasting van 2400 euro.
Allemaal niet erg goedkoop dus.
De ecoboost kost 37k maar is dan ook wel de helft goedkoper in dagelijkse kosten. Maar de echte liefhebber gaat natuurlijk voor de V8. Ik vind hem wel echt mooier geworden dan het vorige model.
Maar wat kost een V8 nu in nederland per jaar?
jpoers zegt
@cadrez: verschil in NL is dat wegenbelasting per kg gaat de v8 automaat valt net een klasse hoger uit als ik het zo snel opzoek dus prijsverschil per jaar is ca €100,- in NL wordt je voorlopig alleen direct bij aanschaf gestraft door het aftikken van CO2 tax en BPM en dan nog eens BTW eroverheen.
m-tfsi zegt
@jpoers: CO2 tax = BPM (helaas)
jpoers zegt
@m-tfsi: klopt, je hebt gelijk
ruzzz zegt
Ik word bijna kwaad van het prijsverschil met Nederland en ik ben niet eens in de markt voor dit soort auto’s. Echt gewoonweg belachelijk.
knipperlichtje zegt
@ruzzz: ik kan er juist niet kwaad om worden, Ford levert een oude V8 met een uitstoot van 281 gram/KM. Dat is een veel te hoge waarde, dus wordt de aanschaf sterk ontmoedigd. Mercedes levert een modern blok in de C63 AMG S coupé, die stoot maar 200 gram/KM uit terwijl het vermogen 89 PK hoger ligt. De Mercedes rolt voor veel meer geld uit de fabriek, maar na belastingen zijn ze even duur, het regulerende effect zorgt ervoor dat inefficiënte blokken niet meer verkocht worden en dwingt fabrikanten tot het produceren van steeds efficiëntere blokken.
spylegion zegt
@knipperlichtje: en dat is nou precies waarom er straks (nu) alleen nog maar emotieloze hyper efficiënte motoren verkrijgbaar zijn..
Zo beetje het tegenovergestelde van wat eenieder die hier rondsnuffelt zou moeten willen…
Jij een uitzondering zijnde.
spylegion zegt
@spylegion: Dat gezegd hebbende is het pure zelfkastijding om het over te hoge waarden te hebben..
Te hoog voor wat dan?!?
Belastingen, politiek beleid, indoctrinatie van de zichzelf niet informerende ziel…
knipperlichtje zegt
@spylegion: een efficiëntere motor is niet per sé emotieloos. Een RS5 bijvoorbeeld zit met 246 gram/KM ook al een stuk lager dan een Mustang, en dat is een bom van een hoogtoerige V8. Natuurlijk moet wel opgemerkt worden dat de meetmethode waar de belastingheffing op wordt gebaseerd niet realistisch is, zeker turbomotoren plukken onevenredig veel voordeel, maar voor het onderling vergelijken van auto’s zijn de resultaten precies genoeg. Het gaat me ook meer om het idee achter de uitstootheffing, niet de betrouwbaarheid van de meetmethode.
spylegion zegt
@knipperlichtje:
En het idee is?
Small&Big blocks uit laten sterven in het Nederland van 200bij300km..?!
dieselaer zegt
@knipperlichtje: ja, want Ford zal een schoner v8 blok ontwikkelen omdat er op de enorme NLse markt 50 van die wagens minder worden verkocht per jaar door de BPM… het is gewoon een manier om de schatkist te vullen en ze pakken hiermee vooral vermogenden die een auto met meer vermogen willen kopen. Prima te verkopen dus naar links en naar de groene mens.
knipperlichtje zegt
@dieselaer en @spylegion: Ik vind niet dat we niets hoeven te doen omdat we nou eenmaal een klein landje zijn. Het systeem werkt, want er zijn véél minder Mustangs in Nederland dan dat er onder het oude BPM-systeem zouden zijn. Dat levert een lagere uitstoot op, dat er elders wel Mustangs zijn, de Chinese industrie ontzettend veel uitstoot en het Amazoneregenwoud nog steeds wordt gekapt hoeft voor Nederland geen reden te zijn om dan ook maar niets te doen. Een jaloerse linkse maatregel zou ik het ook niet willen noemen. Gemiddeld zijn auto’s even duur gebleven. Een Ferrari was zwaar belast vanwege z’n hoge prijs ex. belastingen, nu is hij zwaar belast vanwege z’n hoge uitstoot. Een Panda was licht belast vanwege z’n lage prijs ex. belastingen, nu is zo’n panda licht belast vanwege z’n lage uitstoot. Een 535i heeft altijd in het midden van de eerdergenoemde twee gezeten. Voor heel veel auto’s is er dus niks verandert, een S4 was tijdens de overschakeling naar een op CO2 gebaseerd BPM-stelsel zelfs even een stukje goedkoper!
ghost zegt
@knipperlichtje: die efficiëntie is goed maar gaat gepaard met (heel erg) dure techniek waardoor je links of rechtsom gewoon geen leuke auto’s met leuke motoren meer nieuw koopt.
knipperlichtje zegt
@ghost: dat is wel een nadeel aan dit systeem inderdaad. Je kunt als non-premium fabrikant niet meer een krachtige auto in Nederland verkopen, omdat je voor een goedkopere auto met een vergelijkbare uitstoot even veel belasting betaalt. Daardoor komt de prijs van de goedkopere auto dichter bij de duurdere auto dan dat onder het oude systeem het geval zou zijn.
willeme zegt
@knipperlichtje: je hebt volkomen gelijk. Er is geen goed argument om de ouderwetse V8 te handhaven. Alle redenen die genoemd worden zijn gebaseerd op emotie, niet op ratio.
Natuurlijk is zo’n Coyote V8 absoluut genieten, maar gewoonweg minder efficiënt dan wat de Duitsers jaren geleden konden voorschotelen.
Ik snap het wel een beetje, want Vee Eight Powah!!! Maar het is alles extreem negatief bekijken. Voor hetzelfde geld van een Mustang V8 rijdt je dus ook een C63 AMG. Zo’n C-klasse is dan een veel betere aanbieding. Dankzij het CO2 taks stelsel. Mooi toch?
Als laatste, ook al zou een V8 Mustang goedkoop zijn, dan nog zouden weinig mensen er voor kiezen. Dan nog zou een 435i beter verkopen. Niet alleen de prijs, maar ook de auto’s zijn gewoon veel beter.
BaRa zegt
@knipperlichtje: dit geloof je toch zelf niet? De CO2-waarden zijn geen weerspiegeling van het verbruik. Als je je ergens wil baseren als het gaat over hun milieu-impact, is het wel op het normverbruik. Niet op de genormeerde CO2-uitstoot.
kraakensmaak zegt
Heerlijk, full options 48.000 euro in Duitsland. Dan heb je dus een heerlijke V8 met 421pk. Hier zou ik ook een BMW of Mercedes voor laten staan.
Dutchdriftking zegt
Kortom, lekker in Duitsland gaan wonen!
ghost zegt
@dutchdriftking: mwah net over de grens bij Arnhem of Hengelo lijkt mij niet eens hee erg.
87sandyd zegt
Gelukkig ga ik over een half jaar 2 km aan de andere kant van de grens wonen. Toch maar eens ff kijken ?
willemseles zegt
In Nederland betaal je motorrijtuigen(wegen)belasting en voor die gewichtsklasse is dat zo’n E1000,- per jaar/E80,- per maand afhankelijk van provincie.
En de benzine is hier duurder.
De convertible staat trouwens voor dik E122.000,- te boek.
sergio72 zegt
Ik had graag een foto van de Mustang gezien ipv een 911!
willeme zegt
@sergio72: U vraagt. wij draaien:
http://www.gopetsamerica.com/horses/mustang1.jpg
sergio72 zegt
@willeme: effe serieus. als de Mustang beter verkocht word mag de omslagfoto van een Mustang zijn toch. Ben wel uitgekeken op een 911.
ruzzz zegt
@sergio72: Er is natuurlijk voor de 911 gekozen om de suggestie te wekken dat het uiteraard weer de 911 zou zijn die als beste verkocht is. De mustang is de ”verrassing”. Maar omdat je zo aandringt: http://imgur.com/xDSEAOQ
norge zegt
De Duitsers hebben het dus wel begrepen..
stephanotis zegt
@norge: Fra kr 1.246.000 ;)
norge zegt
@stephanotis: Tja, niet goedkoop…
ArnoldH zegt
En dat is ook waarom ik afgelopen week in duitsland wel 20 mustang, 8 Camaro’s en een paar Challengers heb gezien. Echt een reden om te verkassen
reobnednab zegt
Kenteken mindfuck:
911 FWD
reactief zegt
@reobnednab: Is een voorproefje van de volgende 911 waar geen achterwielaandrijving meer op zit! ;-)
Rob zegt
En geef ze eens ongelijk, het is een hele fraaie coupe om te zien. Veel eleganter en stoerder dan welke Duitse coupe dan ook. Het enige wat aan de Mustang ontbreekt is een mooi glazen dakje…
kars zegt
Bij ons op de zaak (ik werk in DLD) hebben we een Chevy Camaro ’12 als poule/demo auto staan. Kun je reserveren om in het weekend lekker mee rond te rijden. Kostte toen net zo veel als een Audi A3. Ze moeten steeds weer lachen als ik de NL prijs van dat ding noem…
martijn11 zegt
Alleen al voor de auto’s zou ik in duitsland gaan wonen
pinut187 zegt
@martijn11: of in Amerika, is het allemaal nog goedkoper!
misterBo zegt
Tja dat krijg je in een land waar de inwoners verslaafd zijn aan uitkeringen, toeslagen en subsidies…moet toch ergens vandaan komen
baap zegt
@misterbo: Wat een bullshitverhaal! Daar komt het dus allemaal door.. onderbouw je verhaal of zeg gewoon niks!
pa045 zegt
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat wij voor bijna 60000 Euries genaaid worden op 1 keuze?
Wij laten ons gewoon naaien door onze eigen regering.
Door ons gekozen weliswaar. Dus we leven in een democratie.
Zeggen ze dan.
toyotafortuner zegt
Gelukkig wonen er daar échte liefhebbers!
Maar 48k voor een Mustang GT o.0 Volgens mij haal je dat niet eens als je hem via de grijze imprteur aanschaft. Kudt belastingstelsel
pinut187 zegt
Wat een prijs verschil zeg.