Veel ruimte, wat USB-aansluitingen en een goede airco. Wat heb je nog meer nodig?
De autowereld is nogal vreemd. Normaal gesproken geld altijd het adagium: hoe nieuwe hoe beter. Een model komt uit, verkoopt dan heel erg goed. Met de jaren die volgen zakken de verkopen in. Vervolgens is er een impuls in de vorm van een facelift en soms aan het einde nog een run op het oude model als de nieuwe écht lelijk gaat worden. De legende wil dat @jaapiyo een paar warenhuizen vol met 1 Series (F20) heeft staan.
Het mag duidelijk zijn dat deze curve eigenlijk altijd gelijk is. Zowel qua verkochte aantallen als qua marktaandeel. Maar er is nu iets vreemds gaande. Het gebeurt in de Dodge showrooms. Nu hebben we die in Nederland heel even gehad en het waren uitstekende verstopplaatsen: niemand kwam je daar zoeken.
Stokoud
Net als bij veel andere merken uit de FCA-groep zijn de meeste Dodges stokoud. De Challenger Coupé komt uit 2009. De basis van de Challenger sedan stamt uit 2006. Of wat te denken van de bejaarde Dodge Journey? Die is in Nederland nog leverbaar geweest als Fiat Freemont. Voor de duidelijkheid, ook dat model is intussen al 12 jaar oud. Dat geldt ook voor het onderwerp van nu: de Dodge Grand Caravan. Ook deze auto loopt al twaalf jaar mee en ook deze auto was in Nederland leverbaar. Als, eh, Lancia Grand Voyager. Ahum.
Nog steeds populair
Maar wat blijkt: de Dodge Caravan blijkt niet aan te slepen in het land van Wille Nelson. Ondanks dat de verkopen afnamen met 20%, was de Dodge Caravan fier marktleider! Er werden er meer dan 122.000 exemplaren van verkocht. De reden voor de populariteit is vrij eenvoudig te verklaren: ze zijn spotgoedkoop, ondanks de uiterst potente 3.6 Pentastar V6 met 300 pk. Sterker nog, waarschijnlijk is die V6 goedkoper met een de Minivan eromheen dat los (bij wijzen van spreken). De instapper is slechts 27.040 dollar en de meest complete Grand Caravan is 34.145 dollar.
Bejaarde Dodges zijn ‘in’
De Grand Caravan is niet het enige FCA-product dat het nog best goed doet. Ook de Chrysler 300, Dodge Challenger en natuurlijk de RAM modellen verkopen uitstekend. De Challenger verkocht zelfs beter dan de veel modernere Camaro die je met viercilinders én als cabrio kunt krijgen. Terug naar de Grand Caravan: een opvolger staat al op de planning. Waarschijnlijk wordt het een uitgeklede en een voddigere variant op basis van de Chrysler Pacifica.
SpeedGeek zegt
Mocht ik kinderen krijgen dan probeer ik dit model graag te ontwijken ja….
wimof zegt
@speedgeek: Beperk de hoeveelheid zodat je er geen nood moet voor voelen.
shibby zegt
@SpeedGeek: lijkt me slim, dingen ontwijken met dit hok lijkt me lastiger
boxergt zegt
@shibby: gelukkig zit het in de naam….
E34M5Touring zegt
Hoeveel % zijn verkocht aan autoverhuurbedrijven? Ik denk behoorlijk veel. Dus of ze er zoveel aan verdienen…
momo zegt
@E34M5Touring: Een autoverhuurbedrijf betaalt toch niet (zo veel) minder? Uit ervaring weet ik dat autoverhuurbedrijven meestal de luxere varianten kopen en in de verhuur doen. Dat maakt dat beetje korting meer dan goed.
E34M5Touring zegt
@momo: Met die volumes is de korting fors hoor. Die deals gaan om zoveel auto’s. Je geld zit in de aantallen. Ze nemen meestal mid level trim met een robuuste motor. Beter dan het basismodel natuurlijk. Maar of het echt zo’n vetpot is, ik betwijfel het.
Gulli zegt
@e34m5touring: lol afgelopen zomer in Vancouver. We hadden bij Sunny Cars een auto gehuurd in de categorie Hyundai i20. Voor twee personen en twee koffers meer dan genoeg ruimte en niet al te duur. Komen we aan op het vliegveld, loopt die kerel met ons mee naar de huurauto’s. Hij wijst er een paar aan en zegt ‘welke wil je meenemen?’. Dus ik nog heel naïef van ‘nou we hebben voor een i20 betaald dus dat zal die blauwe dan wel zijn’. Zegt ie dat we ook kunnen kiezen voor een Dodge Charger (4-cilinder helaas) of een Dodge Caravan. Holy shit, die i20 kon straatje keren in het interieur van die Caravan! We zijn toch maar voor de Charger gegaan maar het maakt die maatschappijen blijkbaar geen ruk uit of je zonder bij te betalen in een veel en veel grotere auto rijdt.
Ik rook trouwens mijn kans en heb nog even lief naar een BMW 340i gekeken maar die viel helaas toch echt in een andere categorie :P
E34M5Touring zegt
@gulli: Meestal geven ze wel upgrades. Maar net hoe druk het is. Heb wel eens een SL550 aangeboden gekregen maar daar kregen we de bagage niet in dus toen een Camaro cabrio gepakt. Ook totaal niet wat we gehuurd hadden. Maar geen cent extra betaald.
civic1990 zegt
Er gaan er volgens mij inderdaad veel naar de autoverhuur branche. Ik woon in LA en op toeristische plekken (zoals National Parks) zie je ze vaak.
Maar ik moet zeggen, als ik meer dan 2 kinderen had, zou ik niet zo veel problemen hebben met zo’n auto voor het gezin. Het liefste is er dan nog een 2e/3e auto voor andere doeleinden, maar voor ruim, comfortabel, en goedkoop vervoer vind ik zo’n Grand Caravan best een optie. Andere minivans zijn beter, zoals de Odyssy van Honda en de Sienna van Toyota, en zelfs de Pacifica uit hetzelfde concern. Maar het mooie aan die Dodge is natuurlijk de prijs, EN het is allemaal beproefde techniek omdat het zo lang is doorontwikkeld. Want ja, het is oud, maar natuurlijk niet hetzelfde.
Die oude modellen van Dodge heeft er inmiddels voor gezorgd dat het merk inmiddels in de top 10 lijstjes met meest betrouwbare merken verschijnt! ?
bertorelli zegt
Afgelopen zomer in de VS zo’n Dodge Grand Caravan als huurauto mee gekregen.
Was niet onze eerste keuze, maar de Toyota RAV4 ging stuk, dus we moesten wel.
Het is een enorme bak met een zee aan ruimte, maar de RAV4 reed 10x beter en dat is een SUV, dus dat zegt genoeg.
Maar als je 5 keuters hebt rondlopen die allemaal naar soccer of baseball moeten, is dit wel een prima auto voor weinig geld.
pa045 zegt
@bertorelli: tja. Zelfs de Toyota ging stuk. De Dodge moest vervangen.
pomoek zegt
Ik snap het wel. Veel auto voor weinig geld. Met 1,8 kinderen per gezin flikker je het ding gedachteloos vol voor de vakantie, en vriendjes van die 1,8 kunnen gewoon mee naar de honkbal training. En het ding ziet er niet eens verkeerd uit.
Ik kan zo nog wel wat auto’s van 12 jaar geleden opnoemen die ik graag nieuw zou kopen. Voor een klein prijsje uiteraard. Volvo V50, Alfa Romeo 147. MB 190.
henrie zegt
@pomoek: De MB 190? Die was 12 jaar geleden al 15 jaar niet meer nieuw leverbaar.
pomoek zegt
@henrie: i know. Maar ik zou er graag een willen. Dus dat zie ik ff door de vingers.
hassani zegt
@pomoek: ik doe lekker met je mee!
flik2punt0 zegt
Maar het is voor een minivan ook nog wel een stoere verschijning, en ze rijden ook niet slecht
sizedoesmatter zegt
Waren ze hier maar ook zo goedkoop! Oneerlijke wereld….
Esprit_de_Flandre zegt
Opvolger op basis van de Chrysler Pacifica… Waarom?
Heeft dat nog nut? Het is niet moeilijk om marktleider te worden in een markt die zo hard gekrompen is dat de meeste merken geen model meer aanbieden. De Pacifica zelf verkoopt redelijk (118k). Ter vergelijking: dat PT Mormel verkocht met gemak meer dan dat.
En schrik niet: Chrysler verkocht in totaal maar 164k auto’s vorig jaar. Niet moeilijk, naast de Pacifica is er alleen nog maar de 300. Onvoorstelbaar dat het merk zo uitgekleed is. Ter vergelijking: voor de crisis van 2008 zat Chrysler jarenlang comfortabel boven 500k. Je zou verwachten dat een SUV een topprioriteit is, maar horen we daar iets van? Waarom niet een nieuwe PT – maar dan mooier en moderner – op basis van de 500X/Renegade? De 500X voor wie “Italiaanse flair” wil (ahum), de Renegade voor wie een “stoere Jeep” wil (ahum), en de nieuwe PT voor een meer luxueus ding. Mikken op de Mini Countryman-klant, maar dan – alweer – een mooier en moderner model. Moet kunnen, toch?
E550 zegt
@esprit_de_flandre: Ik snap dat ook niet. Vroeger had je zelfs nog de Aspen, een SUV van Chrysler. Je zou verwachten dat ze een nieuwe SUV op de markt zouden brengen.
Dutchdriftking zegt
Wel humor dat een V6 zo goedkoop kan zijn.