Een onderzoek toont aan welke autokleur het populairst was in 2022. En het is geen verrassing.
Vroeger, en dat is nu alweer echt een tijd geleden, kocht ik auto´s met lekker opvallende kleuren. Ik heb twee keer een Fiat Punto Sporting gehad. Eentje in het felblauw en eentje in het kanariegeel. De auto´s kwamen er mooi in uit, vond ik dan. Sindsdien kies ik voor saaiere kleuren, nu heb ik een zwarte auto. Geen idee waarom ik van de opvallende kleuren afgestapt ben, misschien is het toch de leeftijd.
Populairste autokleur 2022
En als we die theorie doortrekken is er een vergrijzing gaande. De saaie kleuren in autoland hebben namelijk de overhand. Dit heeft het chemieconcern BASF uitgezocht. De top drie is al jaren gevuld met zwart, wit en grijs. Dat was in 2022 ook weer het geval met de meest populaire autokleur. Het is namelijk de kleur….WIT.
Ja, je verwacht het niet. De kleur ging in 2022 van 37 naar 39 procent en is daarmee de onbetwiste nummer 1 kleur wereldwijd. Beetje treurig nieuws is dat 81% van alle kleuren op auto´s bestaat uit wit, grijs, zilver en zwart. Daarom is de frontfoto dan ook een Porsche Taycan in het rood, om te laten zien dat mooi rood niet lelijk is.
Zwart staat op plek 2 met 18 procent en grijs met 16 procent. Zilver is goed voor 8 procent. Zo wordt ons wagenpark natuurlijk nooit kleurrijker, maar goed. Hiernaast, de bestelbusjes en vrachtwagens die deze kleuren hebben zijn in het onderzoek nog geeneens meegerekend.
Echte kleuren
De echte kleuren -zoals rood, blauw en geel- vinden steeds minder hun weg naar onze auto’s. Het totaalaandeel van deze kleuren krimpt van 23% naar 19%. Worden we echt nou saaier? Ja en nee, want de creatieve kleur wint aan populariteit. Denk aan de kleur ‘violet’ bijvoorbeeld. Ook is het totaal aan kleuren die je op je auto kan laten kwakken toegenomen.
De bovenstaande cijfers betreffen de populariteit van autokleuren wereldwijd. Echter, als ik zo naar het wagenpark van Nederland kijk op een vroege ochtend op de snelweg dan zal het verschil niet zo groot zijn. Eigenlijk verlang ik weer terug naar mijn gele Punto’tje.
eelco74 zegt
Mijn vader (1933) roept altijd “met een witte blijf je zitten” omdat in de jaren 80 en 90 wit niet heel populair was.
Wij hadden dus vooral blauwe, rode en gele simca’s in die tijd. En mijn alfa’s later waren voor rood, maar een enkele keer Rosso rubino en azzuro metallic. De metalic groene kleur van de 145 was wat meer ingetogen.
Sinds ik naar Mercedes over ben (en over de 50) is het voorspelbaar grijs geworden. Maar meer omdat ik de opties op de auto belangrijker vond dan de blauwe kleur die ik eigenlijk wilde.
leaper035t zegt
Donkerblauw en British Racing Green zijn mijn favo’s. Beide in combo met een camelkleurig interieur.
baserace zegt
Ik ben ook errug blij met mijn Passion Red V60; die valt tenminste op… en ik merk dat ik ook echt blij wordt om andere auto’s in een mooie kleur te zien. Daarom is veel wit/zwart/grijs/zilver misschien wel een voordeel: dan valt ie tenminste op
Wolflow zegt
Het is dus blijkbaar populair om een auto in grondlak af te laten leveren.
karhengst zegt
Wel het sportpakket willen op je auto, want onderscheidend. Geen kleur kiezen, want opvallend.
Blauw is overigens ook een lastige kleur om met één categorie samen te vatten. Felblauw werkt toch wel heel anders op een auto dan donkerblauw, wat nog saaier kan ogen dan uni-zwart.
RutgerK zegt
Gezien de meerprijzen voor een bijzondere niet heel verrassend toch? Op sommige auto’s betaal je geen meerprijs voor wit, zwart en grijs, voor een metallic mag je al snel 1000 euro aftikken, voor een bijzondere blauwbof rood het dubbele en de echte speciale kleuren gaan nog eena over de kop.
berlinetta zegt
Dit zal zeker een rol meespelen. Bovendien betaal je niet alleen meer, maar heb je kans dat de restwaarde ook nog kleiner is als je een kleurtje kiest.
Robert zegt
@rutgerk: dat klopt, en gezien het feit dat heel veel auto’s in Nederland via leaseconstructies in de markt worden gezet, wordt niet de voorkeur van de klant maar de verwachtte restwaarde bepalend voor de kleur.
karhengst zegt
Maar die restwaarde wordt bepaald door de voorkeur die men heeft. Ergo, het is een typisch zelfversterkend effect.
Edge zegt
Meer merken zouden het voorbeeld van Opel moeten volgen. Als je daar in de configurator duikt zie je een opvallende trend:
Op de Corsa is Dynamic Orange de standaardkleur. Op de Mokka is Iconic Green de standaardkleur. Op de Astra is het Electric Yellow, op de Astra Sports Tourer Crimson Red, op de Crossland is het Nautic Blue. Alleen de Grandland wordt standaard in het wit aangeboden, bij de rest van de personenauto’s is wit een optie die je 200 euro kost, en kosten grijs en zwart zelfs 700 euro extra.
Johanneke zegt
Ik vind dat zo zonde eh. Koop je zo’n dure auto, doe je wit. Reed laatst achter een spierwitte Q8. super lelijk. Waarom op zoveel geld niet die paar euro extra voor een mooie uitstraling.
golf1985 zegt
Daarom heb ik ook altijd geroepen ik koop een rode oude golf. Wilde dat gewoon hebben! Ben blij met mijn tornado red. En het is makkelijk terugvinden op een parkeerplaats🤌
mashell zegt
Precies. Rijdt al bijna 20 jaar alleen nog maar rode auto’s, wordt je gewoon vrolijker van. Gemakkelijk terug vinden en nooit dat je op de snelweg in een rijtje identieke auto’s rijdt, iets wat je met een zwarte Golf, Passat of 3 serie wel kan overkomen.
Johanneke zegt
Dit. Mijn vorige auto was fel blauw-paars. Stond gewoon altijd te shinen op de parkeerplaats tussen al het grijs, wit en zwart. Nu heb ik een licht – zilver – blauwe auto, had graag een bijzondere kleur willen hebben, maar mijn eisen qua model, motor en kmstand waren zo specifiek dat ik een paar maanden Marktplaats e.d. in de gaten heb moeten houden voor het model dat hier aan voldeed. Dus dan heb je weinig keuze qua kleur.
Maar altijd goed om te lezen dat er meer mensen van felle kleuren houden. Mijn oude baas had het ook mooi, ze had een felrode Honda Jazz, haar man een zeer mooi blauwe 2 serie. Staat gewoon super stoer te shinen op de oprit, lekker opvallend, ookal waren het saaie familiebakken.
golf1985 zegt
Om te zeggen dat rood mijn favoriete kleur algemeen is gaat ver. Maar op een auto vind ik het fantastich!. Mijn golf komt alleen uit 1985 dus op sommige plekken begint die roze te worden🤣
Vreddy_B zegt
Ik heb jaren lang zwart gehad. Nu Blauw (of Indigo blue zoals dat heet bij Jaguar) met een creme interieur. Hoewel het interieur wat snel vies wordt vind ik de combinatie prachtig. Niet meer alles saai zwart.
dree16v zegt
Mijn favoriete autokleur is blauw en dat mag best een beetje knallen! Alhoewel ik nardogrijs ook wel kan waarderen. Beetje onderscheidend is wel leuk. Zwart, grijs, wit is wel tijdloos maar daarom ook saai.
jaso013 zegt
Per toeval had de dealer een knalrode Kia Ceed GTline station staan. Geen moment over getwijfeld en nog geen seconde spijt van gehad!
ferMinem zegt
Hou ook van andere kleuren, dan wit, zwart, zilver of grijs. Vind blauw leuk of rood op een mooie sportauto. Toch neem vaak wit of grijs omdat je daar veel minder krassen op ziet. Wit wordt wel makkelijk vuil maar oneffenheden in de lak zie je dan weer minder.
O plaat zegt
Ik was vorig jaar opzoek naar een nieuwe (tweedehands) wagen. Mijn voorkeur lag bij een cts, ik wou een rode maar ik vond geen enkele in Europa. Naar grijze exemplaren ben ik effectieg niet gaan kijken want dat vind ik een saai kleur en ging uiteindelijk dan maar voor een zwarte, met black carbon pakket inplaats van chroom wat hem wel nog leuk maakt. Hierdoor zitten er nu twee zwarte voertuigen in mijn wagenpark. Gelukkig hou ik het origineel met een leger voertuig in RAL6031 het standaard leger groen van NATO.