Dit keer is het geen prototype, maar gewoon een auto die jij kunt kopen. Als je snel bent.
Over een tijdje denken we bij Polestar waarschijnlijk alleen nog maar aan elektrische leasebakken, maar het begon natuurlijk met raceauto’s en sportieve Volvo’s. Het nieuwe Polestar heeft daar weinig mee te maken. Ze willen vooral een fabrikant van mainstream elektrische auto’s zijn.
Goodwood
Op Goodwood liet Polestar zich echter van zijn sportieve kant zien. Toen kwamen ze namelijk met de ‘Experimental Polestar 2’. Dit was een verlaagde, extra sportieve versie van de Polestar 2, met 476 pk. Polestar hintte helaas niet naar een productieversie, dus het leek erop dat het bij een experiment zou blijven.
Polestar 2 BST Edition 270
Polestar heeft vandaag echter een leuke verrassing: ze komen wél met een productieversie. Vanwege de lovende reacties op het prototype komen lanceren ze de Polestar 2 BST Edition 270.
Vermogen
Net als de auto die op Goodwood in actie kwam heeft deze versie een vermogen van 476 pk. Dat is 68 pk meer dan de normale Polestar 2 Dual Motor. Het koppel kreeg ook een bescheiden boost van 20 Nm en komt daarmee uit op 680 Nm.
Geen cross-over meer
Ook leuk: de Polestar 2 is met 25 mm verlaagd. Daarmee is het eigenlijk geen cross-over meer, maar gewoon een normale sedan liftback. Zeg nou zelf: zo had Polestar 2 van begin af aan moeten zijn. Maar ja, de markt wil nu eenmaal cross-overs.
Upgrades
Er zijn nog diverse upgrades doorgevoerd om de auto sportiever te maken. Het is dus meer dan alleen een Polestar 2 met wat extra pk’s. De BST Edition 270 is voorzien van tweevoudige verstelbare Öhlins-dempers en 20% stijvere veren. Ook is er een veerpootbrug gemonteerd aan de voorkant. De BST Edition 270 rolt op Pirelli P Zero’s die speciaal voor dit model gemaakt zijn.
Striping
De BST Edition 270 lijkt ook dikkere bumpers te hebben, maar dat is gezichtsbedrog. Dit zijn namelijk gewoon de standaard bumpers, maar dan meegespoten. De Polestar 2 ziet er daarmee meteen een stuk dikker uit. De striping en de zwarte velgen helpen natuurlijk ook een handje. Voor zo’n racy streep moet je wel 1.000 piek extra betalen.
Nederland
Je vraagt je misschien nog af waar het getal 270 in de naam voor staat. Dat is het aantal exemplaren dat er gebouwd gaan worden. Inderdaad, dat zijn er niet veel. In Nederland krijgen we er maar een stuk of vijftien. Je moet er dus snel bij zijn.
Prijs
We weten ook al wat de Polestar 2 BST Edition 270 moet kosten. De vanafprijs is €79.900. Dat is een stevige meerprijs ten opzichte van de Dual Motor, die vanaf €58.900 te krijgen is. Maar dan heb je wel iets exclusiefs.
We kunnen ook meteen vertellen wat deze rappe Polestar 2 in de lease kost. Uitgaande van 60 maanden en 10.000 km per jaar ben je €890 per maand kwijt.
Als je wel hebberig wordt van deze Polestar: je kunt je nu alvast inschrijven. Op is op!
bernoulli zegt
Sportliftback dan.
machielvdd zegt
Oké, fair enough
Dutchdriftking zegt
Deftig hoor. Nu nog een station.
flik2punt0 zegt
Echt hè. Gewoon een elektrische V60
Pascal zegt
Een stukkie verlagen had gewoon standaard moeten zijn voor de Polestar 2. Ik begrijp dat ie gebaseerd is op de XC40, maar het model is een sedan en geen cross-over.
piebepost zegt
Dat is bij hen ook geland. https://twitter.com/PolestarCars/status/1532711160918724608
dare2think zegt
Ik zou het gaaf moeten vinden, maar voor mij is het nog steeds meer een ‘appliance’ dan een auto. De onbereikbaarheid vanwege de prijs helpt daar niet in mee. Eerst nog maar even tientallen jaren wachten totdat de techniek mainstream is..
revstars-net zegt
Niet heel indrukwekkend vergeleken met zijn grootste concurrent, de Model 3. De M3 Long Range doet al standaard 4,4 seconden (en 600+km WLTP range) en deze special van €20k meer nu dus ook.. Dan hebben we het nog niet over de M3 Performance die 3,3 seconden naar de 100 doet, zonder strepen.
Dakhaas zegt
Alsof de wereld bestaat uit stoplichtsprintjes. Je wilt ook een enigszins toonbare en goed in elkaar geschroefde mobiel toch. En ja, dat is een BMW M3 performance idd wel. Maar die kost dan weer een pak meer (en is een totaal andere auto…).
revstars-net zegt
Het gaat erom dat Polestar met een “special” komt en hier smijt met dit soort gegevens als USP… terwijl het geen Unique selling point is en de meerprijs niet echt rechtvaardigd
sportabgasanlage zegt
Maar ja, het is dan wel een Tesla. Als je iets leuks wil dan wil je toch wat anders.
flik2punt0 zegt
Staat wel echt een stuk sportiever met meegespoten randen ipv het zwarte plastic
MM93 zegt
Polestar heeft voor de 2 met performance pack zelf ook gewoon verlagings veren als accessoire beschikbaar, 20mm verlaging voor zo’n 850 euro. En ook die vermogens update kun je bij Polestar kopen voor 1000 euro. Setje 21 inch Polestar 1 velgen.
racerx zegt
Mooie auto, terwijl ik de reguliere maar een raar ding vind om te zien. Blijkbaar is 25mm verlagen de oplossing.
sportabgasanlage zegt
Hoeveel pk extra is die striping?