We kennen inmiddels allemaal de nieuwe BMW 5-serie. Een prima auto. Achterwielaandrijving, leuke motoren en een prima verteerbaar design. Alleen gaat een BMW 535i natuurlijk bij lange na niet hard genoeg.
Daarom komt er een BMW M5, maar ook een Alpina B5! Natuurlijk is de BMW M5 de makkelijke voordehandliggende keus. De kans dat je een E60 M5 ziet is groter dan dat je wat voor een Alpina dan ook rond ziet rijden, maar is het ook de beste keus? Waar je vroeger altijd voor een atmosferische BMW of geblazen Alpina kon kiezen, is het nu lood om oud ijzer.
Op een M5 zal je langer moeten wachten, het spoilerwerk zal er meer ordinair uit zien en hij zal het comfort van de B5 niet halen.
De Alpina B5 Biturbo zal over een maand onthuld worden en heeft ook acht cilinders, 4.4 liters inhoud en twee turbo’s. Enkel op vermogen zal je wat inleveren. Het blok wordt min of meer overgenomen uit de Alpina B7. Daar wekt de V8 507pk en 700Nm op. In de 7-serie goed voor een sprint naar de 100km/u in 4,7 seconden. De iets minder zware B5 zal waarschijnlijk onder de 4,5 seconden duiken.
Voldoet je E60 nog wel even en sta je het liefst altijd vooraan, met een petje, en een McMilkshake in de bekerhouders: wacht vooral op de M5. Hou je niet van fastfood, petjes en ‘het’ BMW-imago: ga over een maand eens langs bij Alpina! Het straatbeeld zal er wel bij varen, of rijden.
bozewolf zegt
Met zulke velgen en in donkergroen zoals die tekening wel een zeer fraaie bak eigenlijk. Is een kleur die je niet vaak ziet om BMW’s, maar staat zeker op die nieuwe 5 misschien wel heel goed.
Br3chtje zegt
Dat gaat er al op vooruit :D
peter zegt
recente alpinas hebben vaak slechte reviews qua wegligging
ErikkNL zegt
@peter:
Autocar en EVO magazine denken daar heel anders over die vonden de B3 precies goed…
Hupke zegt
@ErikkNL:
Denk dat het over de B7 gaat niet?
ErikkNL zegt
@Hupke:
Peter heeft het over “recente Alpina’s” kan elk model dan zijn toch?
Laue zegt
wat is dat toch dat 90% van de m3 en m5 in verkeerde handen valt na 10 jaar.
willie zegt
@Laue: 100% van alle bmw’s valt in verkeerde handen…
Hupke zegt
Alpina, blijf er zot van.
BMW how they should be.
Maar waarom maken ze er niet terug een B10 van auto lijkt er terug op.
FuelMinded zegt
Misschien een domme vraag, maar hoeveel spaken heeft een Alpina-velg?
En is dit altijd dezelfde aantal?
Hupke zegt
@FuelMinded:
Voor zover ik weet velgen met 20 spaken, al het ik me ooit eens laten vertellen dat je het verschil tussen de B11 en B12 van de 7 serie kan zien aan de wielen, nooit echt gefact-checkt.
maartenooms zegt
@fuelminded
zo te tellen 21:p
geertje zegt
Wat een bullshit over dat imago, Alwood. zeker gefrusteerd dat jij geen fatsoenlijke BMW kunt rijden laat staan betalen. Ik ben al jaren een BMW rijder en heb echt geen petje. Die zie je echt niet in een e60 rondrijden. En wat nou BMW imago? ga lekker andere merken afzeiken. Een M5 met ordinaire spoilers. De ///M klasse van BMW steekt al jaren met kop en schouders boven de rest. Alwood-> kiss my ass!
Megakix zegt
@geertje: tsss…Alwood is een Volvo-manneke, dat weet iedereen ;-). Maar ik geef’m wel gelijk dat vele ‘oudere modellen BMW’ voorzien zijn van de door Alwood genoemde piet-petjes in trainingsbroeken, een matje, dolle-blonder-mina’s en teveel nepgoud om de pols/hals. Overigens rijdt ik ook een BMW (E90)…en ik draag soms een pak…
OT: de Alpina is inderdaad de mooiere BMW, in rijcomfort, in styling etc…maar je betaald er zo GIGA-veel geld voor, niet normaal meer !!!! Zéker in dit zeiklandje.
Jos zegt
@geertje, je reageert anders hoe het stereotyp ‘petje’ reageert :)
Jos zegt
*je reageert anders wel zoals het stereotyp petje reageert
ik kan niet type sorry
Shenkie zegt
Alpina altijd veel stijlvoller gevonden dan de M-producten. Tenminste fatsoenlijk hout in het interieur in plaats van dat cheapass-aluminium en mooie klassieke velgen. Zal bij de nieuwe niet anders zijn gelukkig.
jeanclaude zegt
lijk so wel veel op een 7 serie vaan de voorkant
AudiQuatro zegt
netjes netjes!
binkie zegt
@ willie: dat jij m niet kan krijgen betekent niet dat ie bij een ander in verkeerde handen is..
willie zegt
@binkie: waar heb jij die wetenschap vandaan?
akif7 zegt
je vind de auto mooi of lelijk klaar ga niet zeiken of die in verkeerde handen valt of niet dat is niet aan jou weggelegt om het te bepalen,
Alpina is 1 van de mooiste bmw tuner gewoon strak en geen speelgoed
Dimglor zegt
Ik vind hem er nog wel goed uitzien… Die velgjes passen er wel bij…
Maar eerst misschien toch wachten op de m5…
jack_abarth zegt
Hij doet me gelijk aan de B10 denken, en ik kan je zeggen dat is in mijn ogen een pluspunt
)
spykerboy zegt
ik heb liever de M5 met al die spoilers etc toch bruter
skier zegt
Uhm heb Alpina nooit echt mooi gevonden, krijg juist bij Alpina het sjonbak gevoel. Zelfde bij een Mercedes door Lorinser. Altijd dat gezeur over het ‘petjes-imago’… Tuurlijk rijden er veel petjes in BMW’s maar ook in Mercedes en Audi. Die petjes denken namelijk dat ze heel wat rijden als ze in een 15-20 jaar oud ‘premium’ wagentje rijden.
Neal zegt
Sinds wanneer is een neiuwe 5 serie al een ‘petjesauto’… De jongeren hebben blijkbaar veel geld in Nederland
Majinstar zegt
Nou maar hopen dat ze die lelijke inham op de motorkap goed wegwerken.
Robin zegt
Ehmm het blok wordt min of meer overgenomen uit de B7? Het geblazen 4.4 blok met 500 pk en 700 nm lag ook al in de vorige B5. Waar het toen nog goed was voor dominantie t.o.v. van de e60 m5 vanwege het vele koppel, loopt het blok nu achter. Dus als dit zo is, is de keuze voor mij ineens moeilijker. Waar ik het M-pakket altijd mooier vond was het wel echt te veel verkocht. De Alpina was naast exclusiever ook nog eens sneller, maar nu dus niet langer sneller. In mijn optiek had alpina nu voor de v10 moeten gaan, maar dat zal BMW wel geen feest vinden, en aangezien de B7 niet zit te wachten op een concurrent is BMW te vriend houden een goede keuze.
Benz.. zegt
Al geef je een aap een gouden ring…
Benz.. zegt
…het is en blijft een lelijk ding.
Deveon zegt
Misschien een rare vraag hoor, maar waarom heeft een Alpina niet dezelfde “BMW-imago”? Het is en blijft een BMW, helemaal voor een leek. En als je het om het imago gaat wordt je dus met dezelfde ogen aangekeken.
Het enige voordeel in mijn ogen dat de nieuwe B5 dan heeft op de M5 is dat die eerder uitkomt… en misschien visueel… maar de M5 is nog niet uit, dus kan niet vergelijken… En die voorbumper ziet er niet uit imo…
Daarnaast zijn die velgen van Alpina zo lelijk… Kwestie van smaak maar toch…